World Digital Library
In april 2008 is de
World Digital Library
online gegaan. U kunt naar bronnen zoeken op werelddeel,
land en periode.
De bibliotheek bevat onder meer literaire hoogtepunten,
historische documenten, films en muziek van over de hele
wereld. Nederland leverde ook een bijdrage. Het
Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde
[KITLV] in Leiden stelde zijn archieven beschikbaar voor
gebruik. De online bibliotheek is opgezet door de
Amerikaanse Library of Congress en het wordt gesteund
door UNESCO, de cultuurorganisatie van de Verenigde
Naties. (Bron: Vives)
35.000 jaar oude 'Venus'
ontdekt
Wetenschappers hebben mogelijk het
oudste beeldje van een naakte vrouw ooit gevonden.
De 35.000 jaar oude sculptuur is zes centimeter lang en
stelt de vruchtbaarheid van de vrouw voor.
Duitse onderzoekers van de universiteit van Tübingen
ontdekten het beeldje in 2008 in de grot van Hohle Fels
in het Zuidwesten van Duitsland. Het beeldje kreeg de
naam Venus en heeft grote borsten, brede heupen en een
dikke buik. Al deze kenmerken beelden de vruchtbaarheid
van de vrouw uit.
Het beeldje is gemaakt van de slagtand van een mammoet.
Volgens de onderzoekers moet dit artistieke kunstwerk
gezien worden als het bewijs van het menselijk abstract
denken bij de Homo Sapiens, die uit deze tijd stamt.
De
Venus van Hohle Fels is al met al minstens vijfduizend jaar ouder
dan vergelijkbare vruchtbaarheidsbeeldjes zoals de
beroemde Venus van Willendorf en werd in verschillende
brokstukken gevonden en weer in elkaar gepast.
Vermoedelijk werd ze ook aan een koord gedragen, als een
sleutelhanger.
Smarthistory
UvA-alumna en webconservator Lotte Meijer heeft met haar
website
smarthistory.org de Webby Award gewonnen in de
categorie Educatie. De Webby Awards zijn de
belangrijkste internationale prijzen voor uitmuntende
websites.
Het winnende smarthistory.org begon als blog van de
Amerikaanse kunsthistorici Beth Harris en Steven Zucker,
maar is in 2008 door Meijer, met een internationaal
webteam, herontworpen. Smarthistory.org is een
multimediaal kunstgeschiedenis 'webboek'. Het bespreekt
honderden hoogtepunten uit de Westerse
kunstgeschiedenis. Dat gaat niet alleen via tekst en
beeld, maar juist met behulp van meer dan 150 video’s
(pod casts en screen casts).
Verkiezingen Europees
Parlement
Enkele handige websites:
Studiemiddag GaMMa
Studiemiddag op donderdag
18 juni a.s. van
13 tot 17 uur. Het programma ziet er als
volgt uit:
13.00 uur : Ontvangst met koffie, thee en een broodje
bij Huize Molenaar, Korte Nieuwstraat 6, Utrecht
13.30 uur : Uitwisselen van ervaringen met werken met
GaMMa
15.00 uur : Start inhoudelijke nascholing - rondleiding
in Utrecht
16.30 uur: borrel in café het Weeshuis op het Domplein,
bovenop de Romeinse muur
Uitwisselen van ervaringen
met werken met GaMMa
'Hoe werken andere docenten nu met GaMMa?, 'Wat zijn
goede oplossingen voor knelpunten die ik bij het
werken in een leergebied tegenkom?', 'Hoe geef ik
als aardrijkskundedocent op een goede wijze de
lesstof over economie?'.
Dit zijn voorbeeldvragen waarover u met uw
collega's, die ook met GaMMa werken, kunt
discussiëren.
Inhoudelijke nascholing - Utrecht als voorbeeld
Hoe kan ik de veranderingen in de functie van een stad
aan mijn leerlingen laten zien aan de hand van sporen
van bebouwing en bewoning? U gaat het zelf aanschouwen
en ondervinden tijdens een tocht langs sporen van
bebouwing en bewoning in Utrecht. Bouwhistoricus Raphael
Rijntjes is uw gids tijdens deze tocht. Na afloop
ontvangt u voorbeeldmateriaal om dit met uw leerlingen
te doen, in de eigen omgeving of virtueel.
Nascholingscertificaat en lesmateriaal
Na afloop ontvangt u een nascholingscertificaat en een
usb-stick met materiaal om direct in de klas te
gebruiken.
Aanmelden
Deelname aan de GaMMa-studiemiddag is voor u kosteloos.
U kunt zich
hier opgeven. U ontvangt dan een week van te
voren een bevestiging.
Het nog te bouwen Nationaal Historisch Museum houdt de
gemoederen geregeld bezig. Daarbij gaat het zowel op de
plaats als om de inhoud. Het museum heeft een eigen
website waarop u een en ander, ook de reacties van
de directie, kunt volgen.
Dag van de Amsterdamse Geschiedenis
Op 6 juni 2009 vindt voor het eerst de
Dag van de Amsterdamse Geschiedenis plaats. Op ca. 60 locaties in de stad –
in huizen van particulieren, openbare gebouwen, cafés, culturele instellingen,
misschien zelfs op bruggen en bij standbeelden – vertellen historici, schrijvers
en ooggetuigen verhalen over de geschiedenis van die plek.
Jaargang
8, nummer 114, juni 2009
Eerdere edities in deze jaargang
- nieuwsbrief 113
- nieuwsbrief 112
- nieuwsbrief 111
- nieuwsbrief 110
- nieuwsbrief 109
- nieuwsbrief 108
- nieuwsbrief 107
- nieuwsbrief 106
- nieuwsbrief 105
- nieuwsbrief 104
- nieuwsbrief 103
Copyright: Albert van der Kaap, 2009
Examens nieuwe stijl
Aan de opgaven uit de
pilotexamens nieuwe stijl zijn de opgaven 2009, eerste tijdvak, toegevoegd.
Histoforum Didactiek
Op Histoforum
Didactiek staan nieuwe artikelen over o.a. informatievaardigheden,
historisch denken en de prehistorie.
Les van het jaar
Vanaf maandag 25 mei tot en met dinsdag 2 juni kan via
www.lesvanhetjaar.nl gestemd worden op de beste geschiedenisles van 2009!
Anno, Schooltv en Entoen.nu roepen docenten en leerlingen in het basisonderwijs
op om de filmpjes van de tien genomineerde scholen te bekijken en te stemmen op
de klas die de titel Les van het Jaar 2009 verdient. Op 5 juni 2009 wordt
tijdens het Schooltv-Weekjournaal live bekend welke klas gewonnen heeft.
Kabinetsformatie 2011
Kabinetsformatie 2011 is een formatiespel waarin
leerlingen, als informateur en later formateur,
verantwoordelijk zijn voor de kabinetsformatie in
2011.
De verkiezingsuitslag van 2011 is gebaseerd op
opiniepeilingen in mei 2009. Daar is uiteraard het
nodige op af te dingen. Opiniepeilingen geven, zeker
twee jaar voor de echte verkiezingen, waarschijnlijk
geen realistisch beeld van de echte
verkiezingsuitslag in juni 2011.
Toch heeft het ook een voordeel om uit te gaan van
deze opiniepeilingen. Deze maken namelijk duidelijk
hoe moeizaam het zal zijn een kabinet te formeren
als de verkiezingsuitslag daadwerkelijk in de buurt
van deze peilingen komt.
In het spel zitten, het kan uiteraard niet anders,
een aantal subjectieve aspecten. Of partijen wel of
niet met elkaar willen regeren en of partijen het in
onderhandelingen echt met elkaar eens worden is
moeilijk te voorspellen. Ook over de waardering van
ministeries door de partijen en de indicatie van de
'zwaarte'van ministeries kan zwaar gediscussieerd
worden.
En dat is ook juist de bedoeling van dit spel. Het
spel wil aanzetten tot discussie met leerlingen over
allerlei aspecten die aan de orde komen bij een
kabinetsformatie. Maar daarvoor moeten leerlingen
wel over een zekere basiskennis beschikken. Via dit
spel verwerven de leerlingen deze basiskennis.
Zie jezelf terug als prehistorische
holbewoner
Het Darwinjaar inspireert velen tot bijzondere
initiatieven. Zo heeft een groep studenten van de
Britse Open Universiteit een grappig tooltje
ontwikkeld waarmee je jezelf kunt zien veranderen in
een prehistorisch mens (er is keuze uit 4
tijdvakken). Je hoeft er alleen maar een foto van
jezelf voor te uploaden.
Een door de OU aangereikte voorbeeldfoto, het masker
dat je
op de foto moet leggen en het eindresultaat: een
prehistorische
mens van 3,7 miljoen jaar geleden:
homo habilis.
http://www.open.ac.uk/darwin/devolve-me.php
Wikiwijs (Digitale open
leermiddelen)
De Open Universiteit
Nederland gaat in samenwerking met Kennisnet de
implementatie van Wikiwijs uitvoeren. Het is de
bedoeling dat Wikiwijs aan het begin van schooljaar
2010-2011 operationeel is.
In december 2008 lanceerde minister Plasterk het
idee voor Wikiwijs. Met Wikiwijs moet een nationale
infrastructuur worden gerealiseerd om docenten in
alle sectoren te ondersteunen bij het creëren,
aanpassen en gebruiken van (digitale) open
leermiddelen. Dinsdag 21 april is in de Commissie
Onderwijs van de Tweede Kamer de beleidsbrief
behandeld waarin Minister Plasterk de planning
rondom zijn initiatief Wikiwijs in het onderwijs
toelicht. De plannen kregen volledige steun van de
leden van de commissie.
Zie ook:
Zeven mythes over open leermiddelen
Oproep aan beginnende leraren
Voor mijn promotieonderzoek naar
dilemma’s van beginnende leraren ben ik op zoek naar
leraren die in 2008 zijn afgestudeerd en een
vragenlijst willen invullen.Doel:
Beginnende leraren moeten beter ondersteund worden
bij het (leren) lesgeven. We willen lerarenopleiders
en mentors in scholen bewust maken van dilemma’s die
bij beginnende leraren spelen, zodat zij hen beter
kunnen ondersteunen. De overgang naar de praktijk
moet daardoor soepeler verlopen en we hopen op
minder uitval van beginnende leraren.
We hebben goede leraren hard
nodig! Klik
hier voor de vragenlijst.
HotPotatoes - Een beetje variatie in de digitale
leskeuken
Online leermiddelen worden steeds meer gebruikt in
ELO's en op websites.
Maar hoe creëer je als docent zelf spannende
oefeningen? En hoe verwerk je bijvoorbeeld van
internet gedownloade filmpjes in het lesmateriaal?
Het gratis programma 'HotPotatoes' is eenvoudig te
gebruiken en biedt toch veel mogelijkheden. Leer op
de 'Aardappelbeurs' van woensdag 10 juni hoe snel je
zelf digitale oefeningen kunt maken. Meld je aan op
http://hotpotatoes.digischool.nl.
Zowel voor beginners als voor gevorderden.