Docentenhandleiding
Inleiding
Op Histoforum staan diverse opdrachten over historisch belang. Telkens
onderzoeken leerlingen of een bepaalde gebeurtenis, persoon of ontwikkeling van
historische betekenis is.
Het antwoord op die vraag kan zeer verschillend zijn en is afhankelijk van de
gekozen criteria.
In alle opdrachten kunnen leerlingen er een gegeven set
criteria
gebruiken om de vraag te beantwoorden. Zij kunnen ook
zelf criteria kiezen. Uiteraard is ook een combinatie
van gegeven en zelf gekozen criteria mogelijk.
Het is goed van te voren te bedenken welke (context)
voorkennis leerlingen nodig hebben om een opdracht als
deze te kunnen maken.
Michiel Adriaenszoon de Ruyter
In deze opdracht onderzoeken de leerlingen de vraag
welke historische betekenis Michiel Adriaenszoon de
Ruyter heeft gehad in de eeuwen na zijn dood. Zij zullen
er, hopelijk, bewust van worden dat juist in tijden van
sterk nationaal bewustzijn iemand als De Ruyter gezien
wordt als voorbeeld. Ook zullen zij merken dat ook
bezetters, zoals de Duitsers in W.O.II, hun voordeel
proberen te doen met nationale helden.
Andere mogelijkheden
|