home inleiding opdracht werkwijze bronnen beoordeling reflectie docent


Michiel Adriaenszoon de Ruyter

 

 
Docentenhandleiding

Inleiding

Op Histoforum staan diverse opdrachten over historisch belang. Telkens onderzoeken leerlingen of een bepaalde gebeurtenis, persoon of ontwikkeling van historische betekenis is.

Het antwoord op die vraag kan zeer verschillend zijn en is afhankelijk van de gekozen criteria.

In alle opdrachten kunnen leerlingen er een gegeven set criteria gebruiken om de vraag te beantwoorden. Zij kunnen ook zelf criteria kiezen. Uiteraard is ook een combinatie van gegeven en zelf gekozen criteria mogelijk.

Het is goed van te voren te bedenken welke (context) voorkennis leerlingen nodig hebben om een opdracht als deze te kunnen maken. 

Michiel Adriaenszoon de Ruyter

In deze opdracht onderzoeken de leerlingen de vraag welke historische betekenis Michiel Adriaenszoon de Ruyter heeft gehad in de eeuwen na zijn dood. Zij zullen er, hopelijk, bewust van worden dat juist in tijden van sterk nationaal bewustzijn iemand als De Ruyter gezien wordt als voorbeeld. Ook zullen zij merken dat ook bezetters, zoals de Duitsers in W.O.II, hun voordeel proberen te doen met nationale helden. 

Andere mogelijkheden