werkwijze
Het is niet eenvoudig te bepalen of een historische
gebeurtenis of een historische persoon, historisch gezien,
belangrijk is.
Niet iedereen zal daar dezelfde mening over hebben. Waar moet je bijvoorbeeld opletten?
Welke criteria
(toetsstenen) moet je gebruiken?
Hieronder staat een aantal criteria (toetsstenen) die je
kunt gebruiken. Misschien wil jij wel andere criteria
gebruiken. Dat mag, maar dan moet je wel aangeven welke
criteria je hebt gebruikt.
Stap 1
Lees wat er in de bronnen staat over hoe men in
verschillende dacht over De Ruyter of hoe men omging met
de herinnering aan hem.
Stap 2
Geef voor elk criterium aan in hoeverre dit volgens jou van
toepassing is de persson Michel de Ruter.
Stap 3
Geef tenslotte kort aan, uiteraard met argumenten,
waarom jij vindt dat Michiel Adriaenszoon de Ruyter wel
of niet
een belangrijke historische persoon is.
Criteria Personen
Een deel van de criteria waaraan de historische
betekenis van gebeurtenissen en ontwikkelingen kan
worden afgemeten is ook, zij het oog in enigszins
gewijzigede vorm, bruikbaar voor de beoordeling van de
betekenis van personen.
1. Tijd
-
hoe belangrijk vinden tijdgenoten (het werk
van) de persoon
-
hoe belangrijk vindt men (het werk van) de
persoon in de loop van de tijd
-
hoe belangrijk is (het werk van) de persoon
voor het heden
-
hoe belangrijk is (het werk van) de persoon
voor de toekomst
2. Kwantiteit
-
hoe lang heeft (het werk van) de persoon
effect gehad op de samenleving
3. Kwaliteit
-
wat was de impact van (het werk van) de
persoon op korte en lange termijn
-
heeft (het werk van) de persoon geleid tot (ingrijpende)
veranderingen in de samenleving
-
in hoeverre geeft (het werk van) de persoon
zicht op/ was de gebeurtenis belangrijk voor andere
ontwikkelingen
-
in hoeverre heeft (het werk van) de persoon de
ideeën of het leven van veel mensen verbeterd of
verslechterd
-
in hoeverre is de persoon een voorbeeld
geweest voor anderen
Gebeurtenissen en ontwikkelingen
1. Tijd
-
hoe belangrijk vinden tijdgenoten de
gebeurtenis of ontwikkeling
-
hoe belangrijk vindt men in de loop van de
tijd de gebeurtenis of ontwikkeling
-
hoe belangrijk is de gebeurtenis of
ontwikkeling voor het heden
-
hoe belangrijk is de gebeurtenis of
ontwikkeling voor de toekomst
2. Kwantiteit
-
hoeveel mensen zijn betrokken bij de
gebeurtenis of ontwikkeling
-
hoe lang heeft de gebeurtenis effect gehad op
de samenleving
3. Kwaliteit
-
wat was de impact van de gebeurtenis op korte
en lange termijn
-
heeft de gebeurtenis invloed gehad op andere
ontwikkelingen
-
heeft de gebeurtenis geleid tot (ingrijpende)
veranderingen in de samenleving
-
in hoeverre was de gebeurtenis een keerpunt/mijlpaal
in de geschiedenis
-
in hoeverre geeft de gebeurtenis zicht op/ was
de gebeurtenis belangrijk voor andere ontwikkelingen
|