Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 10, nummer 1633, maart 2020 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Slavernij en kolonialisme prominent in schoolboeken
Lesmethoden over geschiedenis in het voortgezet onderwijs
besteden veel aandacht aan slavernij en kolonialisme. Dat
concludeert het Historisch Nieuwsblad op basis van eigen
onderzoek. Aan het slavernijverleden wordt zelfs twee keer zo
veel ruimte gegeven als aan de Holocaust.
De laatste jaren klinkt er veel kritiek op het
geschiedenisonderwijs. Schoolboeken zouden te wit, te mannelijk
en nationalistisch zijn. De VN-rapporteur voor racisme en
xenofobie, Tendayi Achiume, zei tijdens haar bezoek aan Den Haag
in oktober 2019 dat Nederlandse jongeren te weinig leren over
het koloniale en slavernijverleden.
Maar zijn die verwijten terecht? Om dat te toetsen onderzocht
Historisch Nieuwsblad zeven verschillende lesmethoden voor vmbo,
havo en vwo.
Het onderzoek richtte zich op drie thema’s: zwarte bladzijden,
vrouwengeschiedenis en wereldgeschiedenis. De belangrijkste
uitkomsten op een rij:
• Meer aandacht voor kolonialisme en slavernij dan voor
Holocaust
Deze percentages van de totale lesstof worden besteed aan de
volgende onderwerpen:
In de hoofdstukken over kolonialisme en slavernij heeft het
aandeel van Nederland een prominentere plaats dan dat van andere
landen.
In de onderzochte methodes staan opdrachten aan leerlingen om na
te denken of te discussiëren over actuele kwesties, zoals
racisme en compensatie voor historisch leed. Deze opdrachten
zijn soms gekoppeld aan de Holocaust, maar vaker aan slavernij
en kolonialisme.
• Minder vrouwen dan mannen; emancipatie is een thema
De verhouding tussen het aantal vrouwelijke en mannelijke
personages in de schoolboeken is 1: 10.
Drie lesmethodes behandelen de representatie van vrouwen in de
geschiedenis op een kritische manier. In vijf methodes stellen
de auteurs dat de vrouwenemancipatie nog niet af is.
• Geen overwegend Nederlands verhaal
Deze percentages van de totale lesstof worden besteed aan de
volgende gebieden:
Minder dan een kwart van de lesstof gaat over Nederland. Geen
van de methodes vertelt een overwegend nationaal georiënteerd
verhaal. De meeste ruimte – 36 procent – is gewijd aan
West-Europa. De overige 41 procent is verdeeld over de rest van
de wereld.
Turkije en het Midden-Oosten krijgen relatief veel aandacht. De
meeste methodes staan stil bij de opkomst van de islam, de
Arabische wetenschap in de Middeleeuwen, en het
Israëlisch-Palestijnse conflict.
Conclusie: meeste schoolboeken deugen
Historisch Nieuwsblad concludeert dat de meeste
geschiedenismethodes goed in elkaar zitten en bij de tijd zijn.
In het maatschappelijk debat over geschiedenis zijn kolonialisme
en slavernij, vrouwen en wereldgeschiedenis de afgelopen jaren
centraal komen te staan, en dat komt in de schoolboeken tot
uiting. De auteurs volgen de discussies in de media en de
wetenschap, en verwerken die in hun teksten en opdrachten.
Nog meer aandacht voor deze thema’s is niet goed mogelijk.
Schrijvers van schoolboeken moeten zich namelijk houden aan de
richtlijn uit Den Haag dat alle tijdvakken, van de prehistorie
tot nu, aan bod moeten komen.
et volledige onderzoek staat in de maarteditie van Historisch
Nieuwsblad, dat vanaf 28 februari in de winkels ligt.