Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 12, nummer 232,  juli 2023 

    Workshops Universiteit Utrecht

    De Universiteit Utrecht heeft dit schooljaar haar aanbod aan workshops vernieuwd. We gaan verschillende nieuwe workshops organiseren. De workshops zijn bedoeld voor geschiedenisdocenten in onderbouw en bovenbouw vmbo, havo en vwo. Kijk voor meer informatie en aanmelden op: www.uu.nl/geschiedenisendidactiek

    21 september 09:30-13:00 – Workshop ‘Gastarbeider of gelukszoeker? Gevoelige gesprekken in de klas’ met Abdelkader Benali en Saro Lozano Parra – vmbo, havo, vwo

    ““Al die Marokkanen mogen wel eens een keer terug naar Istanbul!”. Vergelijkbare uitspraken over maatschappelijke onderwerpen die gevoelig liggen kunnen leiden tot spanningen binnen het klaslokaal. Maar hoe ga je met leerlingen het gesprek aan over gevoelige onderwerpen in de les? Tijdens deze workshop vertelt schrijver en presentator Abdelkader Benali over het verhaal achter de ‘gastarbeider’, een term die een diverse en vaak onbegrepen groep vertegenwoordigt. Het verwerken van persoonlijke verhalen van deze ‘gastarbeiders’ in de lessen zal dan ook centraal staan in deze workshop. Het onderwerp 'gastarbeiders' kan daarnaast mogelijk tot frictie leiden in de klas. Dr. Saro Lozano Parra zal aansluitend laten zien hoe frictie toelaten in de klas een onderdeel is van burgerschap en omgaan met verschillen, en zal daarbij handvatten presenteren hoe met frictie om te gaan in de klas.

    21 september 09:30-13:00 – Workshop ‘Historische Context Verlichting 2.0’ met Jeroen Koch – vwo

    Heb je de workshop over historische context Steden en Burgers al bij ons gevolgd? Wil je samen met collega’s ervaringen uitwisselen en nieuwe inspiratie opdoen? Kom dan naar de nieuwe workshop over de historische context Verlichting. We behandelen de historische context De Verlichting aan de hand van Eise Eisinga met dr. Jeroen Koch. Hij is docent-onderzoeker bij de afdeling Cultuur-, Mentaliteits- en Ideeëngeschiedenis (CMI) aan de Universiteit Utrecht. Hij houdt zich bezig met politieke en intellectuele geschiedenis vanaf de Verlichting en is bekend van de biografie van koning Willem I (2014).

    21 september 13:30-17:00 – Workshop ‘Staatsinrichting en Activerende Didactiek’ met Jeroen Koch – vmbo, havo, vwo

    Staatsinrichting is saai!? In ieder geval kan het uitdagend zijn om hierover les te geven. Activerende Didactiek kan hierbij helpen. Tijdens deze workshop zal Dr. Jeroen Koch een college geven aan de hand van zijn boek ‘Oranje in Revolutie & Oorlog’. De inhoud zal worden afgewisseld met didactiek in de vorm van een verscheidenheid aan activerende werkvormen en opdrachten die gebruikt kunnen worden in de eigen lespraktijk. Tijdens de workshop is er de gelegenheid om lesmateriaal met elkaar uit te wisselen en na te denken over de invulling van staatsinrichting in het PTA.

    21 september 13:30-17:00 – Workshop ‘Historische Context Steden en Burgers 2.0’ met Maarten Prak – vwo

    Heb je de workshop over historische context Steden en Burgers al bij ons gevolgd? Wil je samen met collega’s ervaringen uitwisselen en nieuwe inspiratie opdoen? Kom dan naar de nieuwe workshop over de historische context Steden en Burgers in de Lage Landen. In de workshop gaat prof. dr. Maarten Prak de historische context toelichten aan de hand van verschillende steden zoals Atrecht, Gent, Brugge, Utrecht en ’s-Hertogenbosch.

    22 september 9.30 – 13.00 – Workshop ‘Nederland na de Tweede Wereldoorlog’ met James Kennedy – vmbo, havo

    Van 9.30 tot 13.00 behandelen we de geschiedenis van Nederland na de Tweede Wereldoorlog. Deze nascholing sluit goed aan bij het examenprogramma vmbo en bij de historische context voor havo. Prof. Dr. James Kennedy neemt ons mee in de naoorlogse geschiedenis van Nederland. Hij is hoogleraar Moderne Nederlandse Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht en schreef Een beknopte geschiedenis van Nederland (Amsterdam: Prometheus, 2017).


    22 september 13.30 – 17.00 – Workshop ‘film en media in de klas’ met Jaap Verheul – vmbo en havo

    Buiten het klaslokaal zijn leerlingen vaker met geschiedenis bezig dan je denkt. Niet uit een boek, maar op hun scherm: namelijk in films, docu’s en het journaal! Op creatieve manieren claimen regisseurs het verleden te verbeelden. Als docenten kunnen we hier iets mee in de klas, maar hoe? Deze vraag staat in de workshop Filmdidactiek centraal. Onder begeleiding van Prof. Dr. Jaap Verheul gaan we de theoretische diepte in. In samenwerking met Beeld & Geluid – dé plek waar media samenkomen – gaan we aan de slag met hun media archief. In de workshop leer je over film als bewegend beeldbron, het didactische gebruik van speelfilms, Beeld & Geluid en het gebruik van media in de klas uit het gratis voor het onderwijs toegankelijk media archief (beeldengeluidopschool.nl). Je loopt de workshop uit met een gereedschapskist vol met nieuwe vaardigheden en tips!

    Laatste toevoegingen op Histoforum

    De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.