-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
-
Histoforum Magazine. Digitaal tijdschrift voor geschiedenis didactiek.
- 1
- 2
- 3
- 4
Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 12, nummer 232, juli 2023
Vorige nieuwsbrieven
Links
Workshops Universiteit Utrecht
De Universiteit Utrecht heeft dit schooljaar haar aanbod aan
workshops vernieuwd. We gaan verschillende nieuwe workshops
organiseren. De workshops zijn bedoeld voor
geschiedenisdocenten in onderbouw en bovenbouw vmbo, havo en
vwo. Kijk voor meer informatie en aanmelden op:
www.uu.nl/geschiedenisendidactiek
21 september 09:30-13:00 – Workshop ‘Gastarbeider of
gelukszoeker? Gevoelige gesprekken in de klas’ met
Abdelkader Benali en Saro Lozano Parra – vmbo, havo, vwo
““Al die Marokkanen mogen wel eens een keer terug naar
Istanbul!”. Vergelijkbare uitspraken over maatschappelijke
onderwerpen die gevoelig liggen kunnen leiden tot spanningen
binnen het klaslokaal. Maar hoe ga je met leerlingen het
gesprek aan over gevoelige onderwerpen in de les? Tijdens
deze workshop vertelt schrijver en presentator Abdelkader
Benali over het verhaal achter de ‘gastarbeider’, een term
die een diverse en vaak onbegrepen groep vertegenwoordigt.
Het verwerken van persoonlijke verhalen van deze
‘gastarbeiders’ in de lessen zal dan ook centraal staan in
deze workshop. Het onderwerp 'gastarbeiders' kan daarnaast
mogelijk tot frictie leiden in de klas. Dr. Saro Lozano
Parra zal aansluitend laten zien hoe frictie toelaten in de
klas een onderdeel is van burgerschap en omgaan met
verschillen, en zal daarbij handvatten presenteren hoe met
frictie om te gaan in de klas.
21 september 09:30-13:00 – Workshop ‘Historische Context
Verlichting 2.0’ met Jeroen Koch – vwo
Heb je de workshop over historische context Steden en
Burgers al bij ons gevolgd? Wil je samen met collega’s
ervaringen uitwisselen en nieuwe inspiratie opdoen? Kom dan
naar de nieuwe workshop over de historische context
Verlichting. We behandelen de historische context De
Verlichting aan de hand van Eise Eisinga met dr. Jeroen
Koch. Hij is docent-onderzoeker bij de afdeling Cultuur-,
Mentaliteits- en Ideeëngeschiedenis (CMI) aan de
Universiteit Utrecht. Hij houdt zich bezig met politieke en
intellectuele geschiedenis vanaf de Verlichting en is bekend
van de biografie van koning Willem I (2014).
21 september 13:30-17:00 – Workshop ‘Staatsinrichting en
Activerende Didactiek’ met Jeroen Koch – vmbo, havo, vwo
Staatsinrichting is saai!? In ieder geval kan het uitdagend
zijn om hierover les te geven. Activerende Didactiek kan
hierbij helpen. Tijdens deze workshop zal Dr. Jeroen Koch
een college geven aan de hand van zijn boek ‘Oranje in
Revolutie & Oorlog’. De inhoud zal worden afgewisseld met
didactiek in de vorm van een verscheidenheid aan activerende
werkvormen en opdrachten die gebruikt kunnen worden in de
eigen lespraktijk. Tijdens de workshop is er de gelegenheid
om lesmateriaal met elkaar uit te wisselen en na te denken
over de invulling van staatsinrichting in het PTA.
21 september 13:30-17:00 – Workshop ‘Historische Context
Steden en Burgers 2.0’ met Maarten Prak – vwo
Heb je de workshop over historische context Steden en
Burgers al bij ons gevolgd? Wil je samen met collega’s
ervaringen uitwisselen en nieuwe inspiratie opdoen? Kom dan
naar de nieuwe workshop over de historische context Steden
en Burgers in de Lage Landen. In de workshop gaat prof. dr.
Maarten Prak de historische context toelichten aan de hand
van verschillende steden zoals Atrecht, Gent, Brugge,
Utrecht en ’s-Hertogenbosch.
22 september 9.30 – 13.00 – Workshop ‘Nederland na de Tweede
Wereldoorlog’ met James Kennedy – vmbo, havo
Van 9.30 tot 13.00 behandelen we de geschiedenis van
Nederland na de Tweede Wereldoorlog. Deze nascholing sluit
goed aan bij het examenprogramma vmbo en bij de historische
context voor havo. Prof. Dr. James Kennedy neemt ons mee in
de naoorlogse geschiedenis van Nederland. Hij is hoogleraar
Moderne Nederlandse Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht
en schreef Een beknopte geschiedenis van Nederland
(Amsterdam: Prometheus, 2017).
22 september 13.30 – 17.00 – Workshop ‘film en media in de
klas’ met Jaap Verheul – vmbo en havo
Buiten het klaslokaal zijn leerlingen vaker met geschiedenis bezig dan je denkt. Niet uit een boek, maar op hun scherm: namelijk in films, docu’s en het journaal! Op creatieve manieren claimen regisseurs het verleden te verbeelden. Als docenten kunnen we hier iets mee in de klas, maar hoe? Deze vraag staat in de workshop Filmdidactiek centraal. Onder begeleiding van Prof. Dr. Jaap Verheul gaan we de theoretische diepte in. In samenwerking met Beeld & Geluid – dé plek waar media samenkomen – gaan we aan de slag met hun media archief. In de workshop leer je over film als bewegend beeldbron, het didactische gebruik van speelfilms, Beeld & Geluid en het gebruik van media in de klas uit het gratis voor het onderwijs toegankelijk media archief (beeldengeluidopschool.nl). Je loopt de workshop uit met een gereedschapskist vol met nieuwe vaardigheden en tips!
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.