Community Geschiedenis Histoforum |
||||
recensies | deel 1 deel 2 deel 3 deel 4 deel 5 deel 6 deel 7 deel 8 | |||
|
Atlas van het Hiernamaals
Zolang de mensen bestaan, hebben zij zich afgevraagd hoe hun levenseinde
eruit zou zien en welk verband er zou zijn met hun gedrag op aarde.
Velen hopen dat ze later beloond zullen worden voor hun goede daden en
dat anderen bestraft zullen worden voor hun misdaden. Doordat er helaas
nog niemand teruggekeerd is uit het hiernamaals en er nog niemand
een getuigenis afgelegd heeft, weten we er dus niets over.
De auteurs van deze
geïllustreerde atlas beschrijven hoe verschillende godsdiensten en
culturen zich het leven na de dood voorstellen en zij illustreren dat
telkens met zelfbedachte kaarten. Zowel hun beschrijving als hun kaarten
getuigen van veel geduld en veel inlevingsvermogen. Scepticisme is
meestal afwezig.
Ze beweren dat hun atlas de eerste in de geschiedenis van de mensheid is
waarin voorstellingen van hemel, hel en andere oorden na de dood in
kaart worden gebracht. We gaan dat niet ontkennen.
De atlas begint met de Mesopotamische en Perzische onderwereld en
eindigt met een hedendaagse voorstelling in de vorm van een metronet.
Tussen deze twee uitersten zitten de Egyptenaren, Grieken en Romeinen,
Hebreeërs, hindoeïsme en boeddhisme, Kelten, Islamieten, Sint-Brandaan
en Tondalus, Jeruzalem, Dante, Luilekkerland, Renaissance, Reformatie en
Contrareformatie, Barok, Swedenborg, Verlichting en Romantiek.
De volgorde is dus grotendeels chronologisch. Alleen het hemelse
Jeruzalem komt laat aan de beurt, na de Islam en na de eilanden van
Sint-Brandaan. Per cultuur of godsdienst krijgen we een beschrijving van
het hiernamaals, de weg er naartoe, de zeeën, eilanden, rivieren en
bergen die er zijn, de aard van de beloning of bestraffing. De 72
maagden, de beloning voor islamitische martelaars, blijken hier trossen
witte druiven te zijn. Hopelijk wordt dit gelezen door al wie
kandidaat is om
zelfmoordterrorist te worden. Een constante is ook : hoe strenger het
geloof, hoe gruwelijker de hel eruit ziet.
Behalve over het leven na de dood, vertellen de auteurs ook veel over
elke samenleving: leidinggevende personen, administratie, schrift,
beroepen, feesten en bouwwerken voor de goden, rechten en plichten,
wisselwerking tussen culturen, overname van elkaars goden, literatuur en
kunstwerken over onderwereld,hemel, hel.
Een gefundeerd oordeel vellen over dit boek is moeilijk. De auteurs
bundelen heel wat kennis over beschavingen uit duizenden jaren. Dat is
al een hele prestatie. Ze doen dat met illustraties uit diverse vormen
van kunst : bouwkunst, beeldhouwkunst, schilderkunst.
Hier zitten prachtige reproducties bij, waar je echt van kunt genieten :
de Oudegyptische onderwereld, waarin de rechtschapen overledenen
hetzelfde deden als tijdens hun leven(24-25); de 7 hemelen van de Islam,
uit een Perzisch manuscript van 1808 (88); het lot der zondaars volgens
Fra Angelico(1431, p. 114-115); een schilderij uit 1580, met een
allegorische voorstelling van de brede weg naar de hel en de smalle naar
de hemel (168); het schilderij uit 1614, waarop calvinisten en
katholieken proberen om zieltjes van elkaar te vissen (171).
En dan te bedenken dat een aantal van de
mooiste prenten de ‘licentietoets’ niet heeft doorstaan.
Wie zich minder kan inleven in de verzonnen prenten, kan hier deugd aan
beleven.
De vele fictieve delen, de tekeningen
van het hiernamaals, van de bank van de hel etc. getuigen van een rijk
verbeeldingsvermogen.
De toponiemen die niet rechtstreeks uit de
bronnen komen, zijn bedoeld als
sfeerscheppers. Zo ligt het plaatsje Bijtgraag niet toevallig in de
buurt van Cerberus.
Dat zou nog meer het geval geweest zijn als heel de wereld aan bod had
gekomen: de vele Indiaanse stammen
uit Noord- en Zuid-Amerika, de Afrikaanse volkeren, enkele
Aziatische en Oceanische komen niet voor in het boek, hoewel ook zij hun
opvattingen hadden en hebben over het leven na de dood.
De index bestaat uit twee delen : plaatsen (212-220) en personen(221).
Bij die plaatsnamen zitten ook personen zoals Caesar, Castro, Cato, die
dan fungeren als plaatsnaam. En
nogal wat plekken zoals Avalon, krijgen slechts één vermelding (p. 79),
terwijl ze op nog minstens vier andere pagina’s voorkomen
(75,76,77,103).
De Latijnse benamingen zullen menig classicus de wenkbrauwen doen
fronsen : Terra Infinitum (98) in plaats van Infinita; Multum Bona
Terre(100) i.p.v. Optima Terra; Civitate (121) i.p.v. Civitas; Thomas à
Kempis (163,221) i.p.v. a Kempis. Ganzenlever heet in het Frans foie
gras en niet fois gras (147). De Chinese versie van Confucius is Kong
Fuzi en niet Kung-Tse (62). Kleine slordigheden die we maar in verband
zullen brengen met de dichterlijke vrijheid van de schrijvers.
Op de vormgeving valt niets aan te merken : stevige kaft, glad papier,
mooie en kleurrijke
kaarten, uitgebreide index. Een overzichtelijke bibliografie ontbreekt.
In het voorwoord staan wel enkele titels van boeken en zogenaamde
“deskundigen” die zich met het hiernamaals hebben beziggehouden(p.7). Je
kunt je afvragen hoe iemand op dat terrein deskundig kan worden of zijn.
Ik vraag me al lang en dikwijls af waar mijn overleden familieleden en
vrienden zijn en in welke hoedanigheid, maar ik slaag er niet in me daar
een concrete voorstelling van te maken.
Het boek is vlot geschreven, soms meer in spreektaal dan in schrijftaal.
De prijs is niet hoog. De “kijklezer” moet rekening houden met de
relativeringen, de ironie en het enthousiasme van de samenstellers van
dit beeldend overzicht.
Referentie:
Guido Derksen – Martin van Mousch – Jop Mijwaard, Geïllustreerde Atlas
van het Hiernamaals.
Uitgeverij Nieuw Amsterdam / WPG , A’dam / Antwerpen , 2010.
222 p. ; foto’s, kaarten, schema’s, index.
ISBN 978 90 468 0902 0; € 27,50.
Jef
Abbeel,
april 2011.
| |||
Met onderstaande zoekmachine kunt u zowel zoeken op het www als binnen deze site en Histoforum
|