Community Geschiedenis Histoforum |
||||
recensies | deel 1 deel 2 deel 3 deel 4 deel 5 | |||
|
In Europa. Reizen door de twintigste eeuw Geert Mak, Atlas, Amsterdam, 2004, Editie Knack, 18de
druk, 2008, 1223 blz. 'Begin 1999 verliet ik Amsterdam voor een reis door
Europa die een vol jaar zou duren. Het was een soort laatste inspectie:
hoe lag het continent erbij, aan het eind van de twintigste eeuw? Maar
het was ook een historische reis: ik volgde letterlijk de sporen van de
geschiedenis, door de eeuwen door het continent, beginnend in januari,
bij de resten van de Parijse Wereldtentoonstelling en het bruisende
Wenen, eindigend in december, bij de ruïnes van Sarajevo. Dat hele jaar reisde ik zo met de eeuw mee, in een
krakeling van routes, langs Londen, Volgograd en Madrid, langs de
bunkers van Berlijn, de geparfumeerde kleerkasten van Elena Ceausescu in
Boekarest en de speelgoedauto's in een verlaten crèche in Tsjernobyl. En
ik praatte met de getuigen: met schrijvers en politici, met
verzetsmensen en hoge officieren, met een boer in de Pyreneeën en met de
kleinzoon van de Duitse keizer, tientallen Europeanen die hun verhaal
vertelden. Dit reisverslag gaat over het verleden, en wat het
verleden met ons doet. Het gaat over verscheurdheid en onwetendheid,
over historie en angst, over armoede en hoop, over alles wat ons nieuwe
Europa scheidt en bindt.' Op het ogenblik dat ik dit schrijf (half februari
2008) loopt op Canvas (het tweede net van de VRT, de Vlaamse Openbare
Omroep) zowel als op Nederland 2 de 35-delige (!) reeks
In Europa, naar het
gelijknamige boek van de Nederlandse journalist Geert Mak (1946). De recensie in de literaire bijlage van mijn dagblad
werd geschreven door voormalig Europees Commissaris Karel Van Miert, die
zegt dat het boek hem op allerlei manieren heeft verrast. En in die
zelfde literaire bijlage vertellen lieden van allerlei pluimage,
geïnterviewd naar hun literaire voorkeur, bijna elke week hoe goed zij
het boek wel vonden en hoe snel ze het hebben uitgelezen. Toen ik de
hele turf kon kopen tegen een gunstprijsje, dankzij een kortingbon in
het weekblad Knack, haastte
ik mij derhalve nieuwsgierig naar de winkel voor mijn eigen exemplaar
van de 18de druk. Ondertussen zijn er al meer dan 350.000
exemplaren verkocht. Het boek verscheen – of zal verschijnen – in het
Duits, Hongaars, Italiaans, Spaans, Frans, Engels, Pools, Noors, Japans,
Oekraïens en Turks. Mak heeft al eerder bekroningen gekregen of nipt
gemist voor Hoe God verdween uit
Jorwerd en De eeuw van mijn
vader. En ook met In Europa
heeft hij nu al in Leipzig de Boekenprijs ter Bevordering van de
Europese Verstandhouding gewonnen (15.000 euro) en wordt hij getipt als
kanshebber voor de Gouden Leeuw 2008. Ik probeerde het boek te lezen, synchroon met de
uitzendingen op de Nederlandse televisie die een paar weken voor liggen
op de Vlaamse. Maar dat ging me uiteindelijk toch te langzaam. Bovendien
lopen boek en televisiereeks niet volkomen parallel. Geert Mak schreef
naar eigen zeggen niet met een verfilming in het achterhoofd. Er zijn
verschillende jaren overheen gegaan vooraleer de verfilming een feit
was. Ten slotte is televisie een zeer visueel medium, wat bepalend is
voor de inhoud, waardoor kleine feiten (als een opgegraven tank uit de
Eerste Wereldoorlog bijvoorbeeld) onevenredig veel aandacht krijgen.
Soms is er ook een inhoudelijke aanvulling, bijvoorbeeld de rol die de
duizenden Russische soldaten in Frankrijk (waarvan ik nog nooit had
gehoord) gespeeld hebben in de Franse soldatenrevolte van 1917 (het jaar
van de Russische Revolutie). Maar meer hierover als de uitzendingen op
dvd verkrijgbaar zullen zijn. Na een paar inleidende bladzijden, start Mak zijn reis
door ruimte en tijd met het bijna obligatoire bezoek aan de Parijse
Wereldtentoonstelling van 1900. Geen slechte keuze. Dit hoofdstuk lijkt
me in hoge mate schatplichtig aan de magistrale BBC-televisiereeks
Het machtige werelddeel uit 1974 of ’75 van John Terraine, met de
onvergetelijke Peter Ustinov als presentator (1). En eerlijk toegegeven:
ik ben er indertijd ook het eerste hoofdstuk van een schoolboek mee
begonnen (2). Met evenveel recht zou je kunnen poneren dat het opzet van
het hele omvangrijke boek evenzeer gebouwd is op de al even magistrale
26-delige BBC-televisiereeks
People’s Century uit 1995 (door Canvas terecht herhaald in 2000) (3)
of op Eric Hobsbawm, Een eeuw van
uitersten. De twintigste eeuw,1914-1991 (3) plus H. W. von der Dunk
De verdwijnende hemel. Over de
cultuur van Europa in de twintigste eeuw (4), stuk voor stuk een
dijk van een prestatie, waar men noodgedwongen niet omheen kan, telkens
ook vermeld in de bibliografie (behalve het boek van Terraine). En toch
verdient Geert Mak elke syllabe lof die hem zo overvloedig is
toegezwaaid. Even een staaltje van zijn stijl en aanpak. Volg
hem als hij de gruwel van de concentratiekampen binnenglijdt:
Zijn unieke speurtocht naar historische plaatsen,
getuigenissen en getuigen, naar etterende, toegedekte, verzwegen en
gemanipuleerde historische drama's biedt nieuwe invalshoeken en
originele perspectieven. Zo toont hij niet alleen het Europa van de
pracht en praal, maar ook dat van de meest mensonterende moordpartijen.
Het Europa ook van de enorme tegenstellingen - in welvaart, in
mentaliteiten, in ontwikkelingen - in het dagelijkse leven van zijn
burgers. Kortom: dit werk van Geert Mak lezen is als wandelen door een
enorm museum in boekvorm, waarbij hij zijn huidige indrukken steeds weer
confronteert met documenten allerhande uit het verleden. Zeer zeker, de
auteur weet dat zijn boek niet het ultieme verhaal is, dat er zwakke
plekken in zitten en dat, zoals hij zelf schrijft ,”Europa niet in één
boek te vatten is”. Maar het is bij mijn weten het meest omvattende,
meest toegankelijke en eerlijkste boek dat over de recente geschiedenis
van ons continent geschreven is. De 20ste eeuw. Nooit eerder kondigde een tijdperk
zich even stralend aan. In 1900 wees alles erop dat dit de Gouden Eeuw
van vrede en vooruitgang zou worden. Wetenschap en techniek zorgden voor
een stroom van uitvindingen die het leven van de mensen
vergemakkelijkten. De idealen van de Verlichting, meer dan een eeuw
vroeger ontloken, leken af te stevenen op hun uiteindelijke realisatie. Deze eeuw, de schitterendste wat betreft technisch
en intellectueel vernuft, is in feite de meest waanzinnige geworden, de
meest gewelddadige, niet voor één volk of enkele landen, maar voor de
hele mensheid en zekere voor ons hele continent. De akeligste ervaring
is, dat de spoken van onverdraagzaam nationalisme die het begin van de
eeuw in bloed en rouw dompelden, bij het einde ervan opnieuw zijn
opgestaan uit het graf waarin wij hen voorgoed begraven waanden en als
herboren ruiters van de Apocalyps rondwaren over de aarde, tot in het
hart van ons oude continent zelf. Alsof de mensheid inderdaad onbekwaam
is lessen te trekken uit het verleden. Hypernationalisme, godsdienstig
fanatisme en ideologische dogmatisme … De auteur maakt ten overvloede
duidelijk dat deze destructieve demonen ook in dit nieuwe millennium nog
steeds pertinent en veelvuldig aanwezig zijn en dat hun smeulend vuur
nog altijd wordt aangeblazen, dag na dag, en niet op een enkele plek,
maar overal in Europa.
Precies om ons voor de verschrikkingen van de
vorige eeuw te behoeden, ontstond de idee van een democratisch verenigd
Europa. Om het met Geert Mak te zeggen: ,,Het Europees project is uniek.
Het is geen imperium, het is geen federatie, het is iets totaal
eigenzinnigs... het zal nog veel tijd nodig hebben. Bij dit soort
integratieprocessen moet men niet denken in jaren, maar in generaties.
Maar het is allerminst hopeloos.'' Terecht voegt hij eraan toe: ,,Europa
als vredesproces was een eclatant succes. Europa als economische eenheid
is ook een eind op weg. Maar uiteindelijk is het Europees project tot
mislukken gedoemd als er daarnaast niet snel een gemeenschappelijke
culturele, politieke en bovenal democratische ruimte ontstaat. Want
bedenk wel: Europa krijgt maar één keer de kans.'' (Karel van Miert,
Standaard der Letteren, donderdag 22 september 2005) Didactische
suggesties Laten we de aanbeveling van Karel van Miert
overnemen: ‘Tot slot nog een nadrukkelijke suggestie, onder meer voor de
leraren geschiedenis: doe studenten dit boek lezen, bespreek het met hen
in de lessen. Het zal een ongeëvenaard inzicht geven in de hedendaagse
geschiedenis van Europa en hopelijk ook de beste remedie vormen tegen
het destructieve fanatisme in onze samenleving.’ Ik wil een werkwijze voorstellen die haar resultaat
bij andere boeken en televisiereeksen al bewezen heeft. In Vlaanderen
behoort deze periode tot de leerstof van het voorlaatste en laatste jaar
van het voortgezet onderwijs (respectievelijk 5de en 6de
jaar). Verdeel het boek in de hoofdstukken die je wil behandelen. Werk
zoveel mogelijk met kleine groepjes vrijwilligers. Laat boek en
televisiereeks samen gebruiken. De groepsleden brengen bijvoorbeeld per
hoofdstuk maximum 15 minuten projectie voor de klas en bespreken die. De werkwijze is beslist eveneens aan te raden voor
studenten geschiedenis, of lerarenopleiding met geschiedenis in hun
opdracht. Op de site In Europa kun je alle uitzendingen herbekijken, desgewenst op volledig scherm, vind je aanvullingen, documenten, een kaart waarop je kunt inzoomen… Wie meer over de auteur wil vernemen, verwijzen wij
naar zijn website Jos Martens Noten 1. Terraine, J.,
Het machtige werelddeel. De
geschiedenis van Europa in de 20ste eeuw, Amsterdam -
Brussel, Elsevier, 1975, 304 blz. BBC-televisiereeks Meesterlijk
geborsteld panorama. 2. Martens, J. e.a.,
Fundamenten 6. De twintigste eeuw,
Leuven, Wolters, 1994 hfdst 1 & 2 3. Hobsbawm, E.,
Een eeuw van uitersten. De
twintigste eeuw,1914-1991, Utrecht, Het Spectrum, 1995, 723 blz. 4. Von der Dunk, H.,
De verdwijnende hemel. Over de
cultuur van Europa in de twintigste eeuw, Vianen, Areopagus -
Amsterdam, Meulenhoff, 2000, 2delen, 496 & 576 blz. | |||
Met onderstaande zoekmachine kunt u zowel zoeken op het www als binnen deze site en Histoforum
|