Community Geschiedenis Histoforum |
|||||
recensies | deel 1 deel 2 deel 3 deel 4 deel 5 deel 6 | ||||
|
BIJLAGEN 1. Antwerps eredoctoraat voor Amoz Oz
Gezocht: moedige leiders Bart Beirlant - In welke
staat bevindt Israël zich volgens u, aan de vooravond van zijn 60ste
verjaardag op 14 mei? 'Zestig jaar geleden was Israël een droom, nu is het een realiteit. Dromen zijn onrealistisch en utopisch, realiteiten zijn dat niet. Israël is een ontgoocheling, omdat het een realiteit is. De enige manier om het als een droom te bewaren, perfect en intact, is om het niet uit te voeren. Als je een droom realiseert, of het nu een reis naar China is of een seksuele fantasie of wat dan ook, is het een ontgoocheling. De ontgoocheling slaat dus niet op de natuur van Israël, maar op de aard der dingen.' - Ziet u een
verschil met tien jaar geleden, toen de staat Israël 50 jaar was? 'Tien jaar geleden zaten we tussen twee intifada's
in. Het was een tijd van koppige onderhandelingen met Yasser Arafat die
leidden tot een impasse en uiteindelijk een nieuwe intifada. Ik ben nu
optimistischer dan toen. Ik denk dat de meerderheid van de Israëlische
joden en de meerderheid van de Palestijnen nu weten dat er uiteindelijk
twee staten zullen bestaan. Zijn ze er gelukkig om? Neen, dat zijn ze
niet. Zullen ze op straat dansen als de tweestatenoplossing uitgevoerd
wordt? Neen, ze zullen niet dansen op straat. Maar ze beseffen het, en
dat is het goede nieuws. Het komt niet op CNN, maar het is nieuws.'
'De meerderheid van Israëli's en Palestijnen is
klaar voor een tweestatenoplossing. Het enige probleem is leiderschap,
moedig leiderschap, aan de twee kanten. Of, wanneer en hoe die leiders
zullen opstaan, weet ik niet. Maar ik weet dat de patiënt klaar is voor
de operatie, de dokters zijn lafaards.' - Veel
Israëli's zitten met het gevoel dat er geen 'sterke leiders' à la Dayan
en Rabin meer zijn en dat het schip van de staat stuurloos ligt te
dobberen, terwijl iedereen maar roept en schreeuwt.
'Leiderschap is mysterieus. Niemand had verwacht
dat Menachim Begin (wijlen premier van Israël, nvdr) de noodzakelijke
toegevingen zou doen om vrede te sluiten met Egypte. Niemand had
verwacht dat Anwar Saddat (wijlen de Egyptische president, nvdr) naar
Jeruzalem zou komen om Israël een vredesaanbod te doen. Niemand had
verwacht dat Gorbatsjov het communistisch systeem zou ontmantelen. De
leider die dapper genoeg zal zijn om de nodige toegevingen te doen, zal
een groot leider zijn. Wie zal hij of zij zijn? Ik weet het niet.' - U zegt dat
de Israëli's beseffen dat er twee staten moeten komen. Maar velen
geloven niet meer in vrede met de Palestijnen.
'Hetzelfde geldt bij de Palestijnen. Het is
realisme gemengd met pessimisme. De Israëli's willen de Westoever niet,
niemand reist er naartoe, behalve de kolonisten. Dezelfde stemming tref
je aan bij de Palestijnen: 'Ja, we kunnen hiermee of daarmee akkoord
gaan, maar de Israëli's zullen nooit hun heilige plaatsen op de
Westoever opgeven.' 'Er is pessimisme en vermoeidheid aan beide kanten.
Maar wat belangrijk is, is dat de twee kanten klaar zijn voor de
pijnlijke operatie.' - Maar als
premier Olmert over vrede onderhandelt, waarom breidt zijn regering de
nederzettingen uit? Elke kolonist meer maakt een akkoord toch
moeilijker?
'Vergeet niet dat tientallen Israëlische nederzettingen geëvacueerd werden in de Gazastrook in 48 uur. Ik zeg niet dat het zo simpel zal zijn op de Westoever, maar het Gaza-precedent bewijst dat nederzettingen niet noodzakelijk een obstakel voor vrede hoeven te zijn.' - Maar is
een tweestatenoplossing sowieso nog mogelijk? Meer en meer Palestijnen
beginnen te spreken over een staat voor Israëli's en Palestijnen.
'Dat is onrealistisch. Niemand kon verwachten dat
Duitsland en Polen één natie werden in 1945. Daarvoor is er te veel
woede, frustratie en haat tussen de twee. Eerst moeten we naar een
oplossing met twee staten gaan, dan eventueel een gemeenschappelijke
markt en daarna misschien een federatie. Maar stap één moet zijn: twee
staten. Israëli's en Palestijnen hebben genoeg van elkaar, ze willen
allebei een tijdje alleen gelaten worden.'
Wat is
volgens u de lijm die de verschillende gemeenschappen in Israël
samenhoudt?
'Goede vraag. De vraag gaat niet om Israël, maar om
de joden. Wat houdt hen samen, hoewel ze verdeeld waren door taal,
traditie, landen, achtergrond, soms zelfs door ras? Het is een
samenleving van argumenteren, van twijfel. Maar ze houdt er heimelijk
van om verdeeld te zijn, dat is de sleutel om Israël te begrijpen. Elke
taxichauffeur geeft u een uiteenzetting over de politieke situatie, elke
taxichauffeur is een premier én een messias.' 'We zijn een natie van 7 miljoen burgers, 7 miljoen eerste ministers, 7 miljoen profeten en messiassen. Elkeen schreeuwt en roept, niemand luistert - behalve ik soms, zo verdien ik mijn brood. Dat is de lijm. En als alles gezegd is, als ik ergens moet doodvallen op straat, laat het dan in Tel Aviv zijn en niet in New York.' - Je zet
twee joden samen, en je hebt drie meningen.
'Klopt. En dat is altijd al zo geweest, sinds de
tijd van de profeten en de wijzen. Judaïsme is een beschaving - Nooit is
de laatste vraag gesteld.
'Ik vroeg mijn vader ooit waarom een jood een vraag
altijd met een vraag beantwoordt. 'Waarom niet?', antwoordde hij.'
2. Een verhaal van liefde
en duisternis De Standaard der Letteren, vrijdag 07 oktober 2005
Prachtige autobiografische roman van
Amos Oz
Niemand weet iets Amos Oz, de jongen die alles goed moest maken.
De zelfmoord van zijn moeder is voor de Israëlische
schrijver Amos Oz jarenlang een taboe geweest. In zijn nieuwe,
autobiografische roman Een verhaal van liefde en duisternis doorbreekt
hij dat stilzwijgen op magistrale wijze. Oz heeft het in dit
duizelingwekkende boek over de geschiedenis van zijn ouders en
grootouders, over zijn jeugd, zijn schrijverschap en het ontstaan van de
staat Israël.
Amoz Oz was twaalf toen zijn moeder op 38-jarige leeftijd zelfmoord pleegde, een trauma waar hij nooit over gesproken heeft en waarover hij pas in zijn recente autobiografische roman Een verhaal van liefde en duisternis heeft kunnen schrijven, en dan nog met de nodige omtrekkende bewegingen. Die zelfmoord is de harde kern en misschien ook wel de kiem van dit boek. Oz' onderzoek naar de beweegredenen van zijn moeder brengt hem onvermijdelijk op het spoor van zijn voorgeschiedenis. Wie was zijn moeder? Wie was zijn vader? Waar kwamen ze vandaan? Waar droomden ze van? Een verhaal van liefde en duisternis is een mengeling van herinnering, overlevering en verbeelding, een duizelingwekkend boek boordevol geschiedenissen: de geschiedenis van zijn ouders en grootouders, geassimileerde Oost-Europese joden die in het begin van de jaren dertig hun toevlucht zochten in Palestina om te ontkomen aan het groeiende anti-semitisme in hun geliefde Europa; zijn eigen jeugd in het Jeruzalem van de jaren veertig; de wordingsgeschiedenis van zijn schrijverschap en de ontstaansgeschiedenis van de staat Israël. Voor de reconstructie van de Oost-Europese jaren
(in Litouwen en de Oekraïne) van zijn familie, was Oz grotendeels
aangewezen op zijn verbeelding, maar daar weet deze rasverteller wel
raad mee. Dat deel van zijn voorgeschiedenis leest alsof de grote
Russische vertellers van de negentiende eeuw aan het woord zijn.
Aangevuld met zijn latere eigen waarneming levert dat een serie
onvergetelijke, vaak zeer humoristische portretten op, met name van zijn
grootouders van vaderskant.
Tegelijkertijd maakt Oz de tragiek voelbaar van de
Europese joden, die in de diaspora angstvallig vermeden om aanstoot te
geven en naar Palestina verhuisden vol naïeve verwachtingen over een
nieuw leven, gecreëerd door ,,een nieuw ras van heldhaftige joden'' die
de woestijn zouden ontginnen en vreedzaam zouden samenleven met de
Arabieren.
Over zijn ouders schrijft hij dat ze ,,allebei
rechtstreeks uit de negentiende eeuw in Jeruzalem [waren]
terechtgekomen,'' ieder met een anders gekleurde ,,romantische canon'':
tegenover de Sturm-und-Drang van zijn vader stond de introverte
melancholie van zijn moeder. Oz beschrijft hen als ontwortelde
Europeanen die bedrogen werden in hun dromen over het leven in hun
nieuwe vaderland.
Zijn vader voelde zich voorbestemd voor een
glanzende academische carrière, maar bracht het niet verder dan een
ondergeschikte baan bij de Nationale Bibliotheek. Zijn moeder voelde
zich met haar artistieke ambities van meet af aan niet thuis in het
sjofele Jeruzalem, waar ze niet het fijnzinnige culturele klimaat vond
dat ze er had gehoopt aan te treffen. Ze sloot zich al gauw in huis op,
waar ze niets liever deed dan lezen.
Van zijn moeder leert de jonge Amos dat boeken
trouwere metgezellen zijn dan mensen, die toch altijd vreemden voor
elkaar blijven: ,,'Niemand,' zei mijn moeder, 'niemand weet iets over
een ander. Zelfs niet over je naaste buurman. Zelfs niet over je
partner. Zelfs niet over je vader of moeder of over je kind. Niets. En
zelfs niet echt over jezelf. Niets weten we.'"
Tussen deze belezen ouders in hun met boeken
volgestouwde woninkje groeide Amos Oz op, een enig kind dat al vroeg de
gefnuikte verwachtingen van zijn ouders als een last op zijn schouders
voelde. Hij was de jongen die alles goed moest maken.
Hij is ,,een woordenkind'', omringd door mensen met
gevoel voor de taal, luisterend naar de duistere, zelfverzonnen
sprookjes van zijn moeder, levend in zijn almachtige verbeeldingswereld.
Een van de vele hoogtepunten in dit boek is de
levendig opgeroepen herinnering aan het jongetje van acht in de
turbulente maanden rond de stichting van de staat Israël, wanneer de
aanvankelijke vreugde al gauw plaats maakt voor angst en geweld. Oz
bezit het talent om die historische gebeurtenissen op een indringende,
persoonlijke manier te verbeelden.
Aan het eind van de vreugdevolle nacht waarin heel Jeruzalem de straat op gaat na de aangenomen VN-resolutie over Israël kruipt de vader bij de zoon op bed. Fluisterend in het donker vertelt hij over de vernederingen uit zijn jeugd en hij bezweert de jongen dat hij heus nog wel eens gepest zal worden op school of op straat, maar nooit meer omdat hij een jood is (,,Nooit meer. Vanaf vannacht is dat hier afgelopen.''). Oz herinnert zich hoe hij de tranen op het gezicht van zijn vader voelde: ,,Nooit in mijn leven, niet voor die nacht en niet daarna, zelfs niet bij de dood van mijn moeder, heb ik mijn vader zien huilen.'' De zelfmoord van zijn moeder benadert Oz met
omcirkelende bewegingen. Hij stipt haar voortijdige dood op
verschillende momenten en passant aan, maar pas halverwege het boek
staat hij voor het eerst stil bij het gevoel van verraad, de hulpeloze
woede, de haat en het schuldgevoel die hij als twaalfjarige jongen
ervaren heeft.
Nog later beschrijft hij haar langzame afglijden in slapeloosheid, lethargie en depressie in de laatste jaren van haar leven. Het troosteloze verhaal van haar laatste dagen en uren bewaart hij voor de slotpagina's. Het is ongelooflijk knap hoe Amos Oz ook op de
meest dramatische momenten in deze memoires beheerst en zonder een
spoortje pathos schrijft. Steeds slaagt hij erin zijn toon gedempt te
houden, met een des te ontroerender effect.
In een recent interview vertelde Oz dat hij dit
boek pas kon schrijven nadat hij had afgerekend met zijn ,,verbittering,
verdriet en woede'' tegenover zijn ouders. Die bedwongen emotie is de
ultieme kracht van dit boek. De jarenlange pijn over de wederzijdse
onmacht van de achterblijvers wordt dan zó verwoord: ,,Vanaf de dag van
mijn moeders dood tot aan de dag van mijn vaders dood, bijna twintig
jaar later, hebben we het nooit over haar gehad. Met geen woord. Alsof
ze nooit bestaan had. Alsof haar leven slechts een gecensureerde pagina
was die uit een sovjet-encyclopedie was gescheurd.''
Met Een verhaal van liefde en duisternis heeft Oz dat stilzwijgen op adembenemende wijze verbroken. Alle Lansu
3.
'Hamas moordt en martelt' De Standaard, maandag 16 februari 2009 BRUSSEL - De Palestijnse organisatie Hamas heeft in Gaza tijdens en na het Israëlisch offensief tientallen tegenstanders vermoord en gemarteld. Ze beweerde dat ze afrekende met 'collaborateurs', aldus Amnesty International in een rapport. 'Tenminste 24 Palestijnen zijn door Hamas
doodgeschoten sinds eind december 2008. Tientallen anderen zijn in de
knieschijf of de benen geschoten, zijn op een andere wijze voor het
leven verminkt, werden zo hard geslagen dat ze veelvoudige botbreuken
opliepen, of werden op andere manieren gemarteld of mishandeld.' Dat
staat in een rapport van Amnesty International (AI). Die geweldcampagne van de moslimfundamentalisten
begon kort na de start van het Israëlisch offensief in Gaza op 27
december, en bleef voortduren na het op 18 januari afgekondigde bestand. Tot de slachtoffers behoorden gevangenen die na een
bombardement ontsnapt waren uit de centrale gevangenis van Gaza en die
volgens Hamas 'collaborateurs' van Israël waren. Ook activisten van de
Fatah-partij van de Palestijnse president Mahmoud Abbas en leden van
diens veiligheidsdiensten moesten eraan geloven. 'De meeste slachtoffers werden uit hun huizen
ontvoerd. Later werden ze - dood of gewond - op verlaten plekken
gedumpt, of werden dood teruggevonden in het lijkenhuis van één van de
ziekenhuizen van Gaza. Sommigen werden doodgeschoten in de ziekenhuizen
waar ze behandeld werden (...). De daders van die aanvallen probeerden
ook niet onopvallend te zijn, maar gedroegen zich integendeel zeer
zelfbewust en gingen bijna ostentatief te werk', aldus het rapport. Amnesty onderzocht onder meer de 'weloverwogen
moord' op drie broers van de familie Abu Ashbiyeh. De drie broers zaten
gevangen sinds maart 2008, en waren beschuldigd van 'collaboratie met de
vijand'. Het rapport geeft aan dat de beschuldiging van 'collaboratie'
misbruikt wordt voor afrekeningen met politieke tegenstanders, en dat de
extralegale moorden plaatsvinden met instemming van de leiding van
Hamas. Hamas veroverde in 2007 gewapenderhand de controle over de
Gazastrook op de Fatah-partij van president Mahmoud Abbas. Amnesty zegt nog getuigenissen te hebben van
tientallen andere mishandelde mensen die 'te veel schrik hebben om
openlijk te spreken'. De meesten zijn gewezen leden van de
veiligheidsdiensten van de Palestijnse Autoriteit. 'Er bestaan onweerlegbare bewijzen dat de
veiligheidsdiensten en gewapende milities van Hamas verantwoordelijk
zijn geweest voor zware schendingen van de mensenrechten en dat de
slachtoffers van dergelijke misbruiken en vele anderen geïntimideerd
worden om niet te spreken over hun beproeving. De de-facto regering van
Hamas heeft een flagrante veronachtzaming getoond voor de meest
fundamentele normen van mensenrechten, omdat ze deze misbruiken
aanmoedigt door ze te rechtvaardigen, en volkomen straffeloosheid
verzekert aan de daders', besluit het AI-rapport. | ||||
Met onderstaande zoekmachine kunt u zowel zoeken op het www als binnen deze site en Histoforum
|