beschrijving
inleiding
opdracht
werkwijze
bronnen
beoordeling
reflectie
docentenhandleiding
voorbeelden
links
|
Docentenhandleiding In de
docentenhandleiding kunt u aandacht besteden aan de volgende
onderdelen:
Onderwerp
Hier wordt het onderwerp
ingeleid en geplaatst in de context van het curriculum.
Hier wordt tevens aangegeven of
het lesmateriaal leerstof vervangend is danwel aansluit bij een
bepaald hoofdstuk van de methode.
Hier wordt tevens vermeld tot welk soort eindproduct de
opdracht moet leiden. Enkele suggesties:
-
Het onderzoek resulteert in een artikel voor een krant
of een tijdschrift. Het artikel mag niet langer zijn dan een bepaald
aantal woorden en van te voren wordt het karakter van het artikel
bepaald. het kan gaan om een wervend artikel, een artikel pro of
contra een bepaalde zaak of juist een zo objectief mogelijk
artikel.
-
Het onderzoek resulteert in een advies aan een klant
(bijvoorbeeld beleggingsadvies, hypotheekadvies). Bijzondere aandacht
kan worden besteed aan omvang, opzet en taalgebruik.
-
Het eindproduct is een ontwerp (voor bijvoorbeeld een
monument, een tentoonstelling, een gebouw, een wandelroute,cd-hoes,
boekomslag). Aandacht
voor bijvoorbeeld de vormgeving, omvang, taalgebruik enz.
-
Het eindproduct is een website
-
Het eindproduct is een
programmaboekje,
wandelroute/architectuurroute/rondleiding
-
Het eindproduct is een companion
-
Het onderzoek heeft de vorm van een detectivespel
(beredeneer op basis van je onderzoek waar een bepaalde persoon zich
bevindt).
-
PowerPoint diapresentatie (zelfstandigdraaiend)
-
Powerpoint interactiefprogramma (individueel)
-
Video
-
Animatie
-
Fotodocumentaire
-
Folder
-
Flyer of poster
-
Krant
-
Dans(je)
-
Toneelstuk(je)
-
Rollenspel
-
Muziekcompositie of lied
-
Gedicht
-
Dialoog
-
Modeshow
Doelgroep
Hier wordt duidelijk aangegeven voor welk leerjaar en
voor welke afdeling(en) de opdracht bedoeld is.
Vermeld zonodig dat er verschillende versies van het
lesmateriaal zijn
Doelstellingen
Hier worden de doelstellingen
vermeld in termen van kennis en vaardigheden. Mogelijkheden zijn:
-
De leerling heeft kennis van
......
-
Het activeren van voorkennis
-
Het leren formuleren van hoofd-
en/of deelvragen
-
Het leren verwerven van
informatie
-
Het leren selecteren van
informatie
-
Het leren beantwoorden van onderzoeksvragen
-
Het aanleren van (met name
genoemde) ict vaardigheden
-
Het leren samenwerken
Toetsing
-
Hier wordt beschreven waarop het eindproduct wordt beoordeeld,
eventueel met een scoremodel. Als een evaluatieopdracht
deel uitmaakt van de webquest wordt deze in de eindbeoordeling
betrokken, of
-
Hier wordt beschreven op welke andere wijze de
toetsing van de opdracht plaats vindt.
|