beschrijving
inleiding
opdracht
werkwijze
bronnen
beoordeling
reflectie
docentenhandleiding
voorbeelden
links
|
Opdracht
In
dit onderdeel van de webquest wordt de opdracht in algemene termen
beschreven, waarbij duidelijk wordt gemaakt wat het
eindproduct van de WebQuest moet zijn. Een goede opdracht voldoet in
ieder geval aan de volgende criteria:
- De
opdracht is zinvol en wordt ook door de leerling als zodanig ervaren
- De
opdracht is haalbaar. De opdracht mag de leerling prikkelen, maar niet
zo ingewikkeld zijn dat hij snel zal afhaken
- De
opdracht is eenduidig. De leerling moet er, zonder al te veel
begeleiding van de docent, mee aan de slag kunnen
- Het is belangrijk het midden te zoeken tussen te
veel en te weinig structuur.
Enkele voorbeelden:
Een website
Als leerlingen een website maken waarin zij de resultaten van hun onderzok
presenteren is het goed hen erop te wijzen dat aan een website
andere eisen worden gesteld dan aan
een schriftelijk verslag.
Een dagboek, reisverslag
Voor sommige onderwerpen kan een dagboek of een reisverslag een aardig
product zijn. In dat geval kunnen leerlingen daarvoor bijvoorbeeld een weblog
gebruiken. Klik
hier
voor meer informatie over het maken van een weblog.
Een companion
Voor een opdracht waarbij leerlingen een companion maken bij een
historische roman (bijvoorbeeld de historische detectives van
Stephen Saylor die spelen in de eerste eeuw voor Christus in Rome)
lenen zich goed voor het gebruik van en wiki. In een wiki werken
de leerlingen als klas aan een eindproduct.
N.B.
Design Patterns geeft een mooi overzicht van soorten opdrachten.
Werkwijze |