home digitale didactiek lesmateriaal ict en geschiedenis contact


De Webquest
 

  beschrijving

  inleiding

  opdracht

  werkwijze

  bronnen

  beoordeling

  reflectie

  docentenhandleiding

  voorbeelden

  links

 

 

 

 

Opdracht

In dit onderdeel van de webquest wordt de opdracht in algemene termen beschreven, waarbij duidelijk wordt gemaakt wat het eindproduct van de WebQuest moet zijn. Een goede opdracht voldoet in ieder geval aan de volgende criteria:

  • De opdracht is zinvol en wordt ook door de leerling als zodanig ervaren
  • De opdracht is haalbaar. De opdracht mag de leerling prikkelen, maar niet zo ingewikkeld zijn dat hij snel zal afhaken
  • De opdracht is eenduidig. De leerling moet er, zonder al te veel begeleiding van de docent, mee aan de slag kunnen  
  • Het is belangrijk het midden te zoeken tussen te veel en te weinig structuur.

Enkele voorbeelden:

Een website

Als leerlingen een website maken waarin zij de resultaten van hun onderzok presenteren is het goed hen erop te wijzen dat aan een website andere eisen worden gesteld dan aan een schriftelijk verslag.

Een dagboek, reisverslag

Voor sommige onderwerpen kan een dagboek of een reisverslag een aardig product zijn. In dat geval kunnen leerlingen daarvoor bijvoorbeeld een weblog gebruiken. Klik hier voor meer informatie over het maken van een weblog.

Een companion

Voor een opdracht waarbij leerlingen een companion maken bij een historische roman (bijvoorbeeld de historische detectives van Stephen Saylor die spelen in de eerste eeuw voor Christus in Rome) lenen zich goed voor het gebruik van en wiki. In een wiki werken de leerlingen als klas aan een eindproduct.

N.B.

Design Patterns geeft een mooi overzicht van soorten opdrachten.
 

Werkwijze

 

Copyright © 2006 Albert van der Kaap