titel |
omschrijving |
niveau |
De prehistorie |
Zeer veel
opdrachten over de prehistorie met een
aparte
handleiding voor docenten met aaandacht
foor formatief handelen |
Brugklas gtl/havo/vwo |
De prehistorie |
Een webquest over de
prehistorie met diverse opdrachten. |
Brugklas gtl/havo/vwo |
Jagers met geheugenverlies |
Een webquest
over de prehistorie |
Brugklas gtl/havo/vwo |
Hunters with amnesia |
This webquest, 'Hunters
with amnesia',
is
an example of an activating teaching method (activating
instructional format) called the AQUA, which stands for
Activating prior knowledge, asking Questions and
searching for Answers. The AQUA is related to
problem-based
learning.
'Hunters with amnesia' is an assignment about
the life
of hunters and gatherers in prehistoric times, but is
also an assignment about activating prior knowledge,
misconceptions, the formulation of questions and about
the search for information (information skills) and
cooperative learning.
|
Brugklas TTO en tweede fase |
De Mammoetjacht |
Een opdracht
over feit of mening, werkelijkheid of
fantasie. De leerlingen
krijgen een beschrijving van een
prehistorische mammoetjacht te lezen. De beschrijving
is ontleend aan het boek 'de stam van de Holebeer' van Jane Auel. De schrijfster van
dat boek heeft veel onderzoek gedaan voor
zij begon met schrijven. In hoeverre is deze
beschrijving gebaseerd op bronnen? Waar kun
je aannemen dat het om feiten gaat en waar
heeft de schrijfster zaken beschreven op een
manier zoals het volgens haar gebeurd zou
kunnen zijn? Waar is er dus sprake van
fictie, van vermoedens of misschien wel van
'uit de duim zuigerij'? |
Brugklas tl/havo/vwo |
Een prehistorische schoen |
Een opdracht waarin leerlingen leren
prehistorische bronnen te bevragen. |
Brugklas havo/vwo |
De Tollund man |
In deze opdrachten onderzoeken de
leerlingen, aan de hand van primaire en
secundaire bronnen, de dood van de Tollund
man. Hoe en waarom werd hij ter dood gebacht |
Brugklas gtl/havo/vwo |
Veenlijken |
In deze opdracht onderzoeken leerlingen de
doodsoorzaak van mensen die in de eeuwen
voor onze jaartellingen in het veen zij
terechtgekomen. Deze opdracht traint
leerlingen in het historisch denken en
redeneren. |
Tweede Fase |
Primaire en
secundaire bronnen |
Een opdracht waarin leerlingen her verschil
leren tussen primaire en secundaire bronnen,
geschreven en ongeschreven bronnen. |
Brugklas tl/havo/vwo |
Primaire en
secundaire bronnen |
Een opdracht waarin leerlingen her verschil
leren tussen primaire en secundaire bronnen,
geschreven en ongeschreven bronnen. |
Brugklas vmbo |
De eerste landbouw |
Een opdracht
over het ontstaan van landbouw en veeteelt,
gekoppeld aan opdrachten over hunebedden |
Brugklas tl/havo/vwo |
De eerste landbouw |
Een opdracht
over het ontstaan van landbouw en veeteelt
voor leerlingen in de tweede fase. |
Tweede Fase |
Het eerste schrift |
Een opdracht
over het belang van de uitvinding van het
schrift |
Brugklas havo/vwo/Tweede
Fase |
Vrouwen in de prehistorie |
Hadden vrouwen
die voedselverzamelden het gemakkelijker dan
vrouwen die aan landbouw deden? En hoe zat
het met de mannen? |
Brugklas |
Hunebedden |
Een webquest
over hunebedden aan de hand van Teleblik
filmfragmenten |
Brugklas vmbo/havo/vwo |
Hunebedden |
Een zoektocht
naar de betekenis van hunebedden en de
levenswijze van prehistorische landbouwers.
Leerlingen leren vragen te stellen over een
onderwerp en gaan vervolgens op zoek naar
antwoorden op hun vragen. |
Brugklas havo/vwo |
Hunebedden |
Een zoektocht
naar de betekenis van hunebedden en de
levenswijze van prehistorische landbouwers.
Leerlingen leren vragen te stellen over een
onderwerp en gaan vervolgens op zoek naar
antwoorden op hun vragen. |
Brugklas vmbo |
Hunebedden |
Een zoektocht
naar de betekenis van hunebedden en de
levenswijze van prehistorische landbouwers. |
basisonderwijs |
Grotschilderingen |
In deze
opdracht verzamelen leerlingen informatie
uit grotschilderingen om zo meer te weten te
komen over het jagen in de prehistorie.
Leerlingen leren beeldbronnen te gebruiken. |
Brugklas tl/havo/vwo |
Grotschilderingen |
In deze
opdracht verzamelen leerlingen informatie
uit grotschilderingen om zo meer te weten te
komen over het jagen in de prehistorie.
Leerlingen leren beeldbronnen te gebruiken. |
Groep 7/8 van de
basisschool/bb/kb |
De Vimose kam |
In deze
opdracht onderzoeken leerlingen wat de
vondst van een voorwerp (in dit geval
eenkam) zegt over de tijd waaruit het
voorwerp stamt. |
Brugklas. |