Dit is de tweede nieuwsbrief van het schooljaar 2009-2010. De eerste werd verzonden op 13 augustus. Mogelijk heeft u deze door de vakantie gemist. In dat geval kunt u deze hier alsnog bekijken.
De canon en de tijdvakken
SLO heeft een tweetal leerplankundige instrumenten gemaakt, waarin o.a.
de vijftig canonvensters worden verbonden met de tien tijdvakken en de
kenmerkende aspecten. De instrumenten, één voor
po en één voor de
onderbouw van het vo, zijn overigens niet alleen voor geschiedenis
bedoeld, maar ook voor aardrijkskunde, Nederlands en de kunstvakken.
Schoolboeken en de Eerste Wereldoorlog
Op de website van de
Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog staat
een
scriptie van
R.J.Poortvliet.waarin hij een aantal studies
over het ontstaan van de eerste wereldoorlog van de hand van een aantal
historici w.o David Fromkin, John Keegan, Hew Strachan, Ruth Henig, Henk
Wesseling, Jan van Oudheusden, Maarten van Rossum en Hans Andriessen in
relatie tot enkele schoolboeken w.o de methodes Sporen (1999), Sfinx
(2004), Bronnen (2007), Fenix (2008) en Bronwijzer (2008)
Aletta
Aletta
is de nieuwe naam van het Internationaal Informatiecentrum en Archief
voor de Vrouwenbeweging!
Op de geschiedeniswebsite van de VPRO staat
aflevering twee over de positie van de vrouw uit de Teleact serie
over Nederland rond 1900.
Onderzoek nieuwe geschiedenisprogramma tweede fase
Ik doe bij de lerarenopleiding van de Universiteit Utrecht een onderzoek
naar de invoering van het nieuwe programma in de bovenbouw havo/vwo
(o.a. de tien tijdvakken) en hoe geschiedenisdocenten daar mee omgaan.
Indien u mee wilt doen kunt u hieronder de link aanklikken en dan komt u
vanzelf in de
digitale vragenlijst.Als u de vragenlijst liever op papier ontvangt
kunt u mij een email of briefje met uw postadres sturen. Het gaat om een
korte vragenlijst (max. 15 minuten) waarin gevraagd wordt hoe u denkt
over het nieuwe programma en u daaraan vorm geeft in uw lessen.
In ruil voor uw medewerking kunt u desgewenst een beschrijving van 15
werkvormen voor geschiedenis ontvangen. Dit kunt u aangeven aan het
einde van de
vragenlijst.
Dit gaat om een herhaalde oproep, dus als u de vragenlijst al ingevuld
heeft is deze oproep niet relevant en dank ik u zeer.
Met vriendelijke groet en bij voorbaat heel veel dank!
Hanneke Tuithof
h.tuithof@uu.nl
IVLOS
Universiteit Utrecht
Postbus 80127
3508 TC Utrecht
030-2533220 / 2531714
De val van de muur
Op 9 november a.s. is het alweer twintig jaar geleden dat de muur viel.
Een gebeurtenis die op velen, gekluisterd aan de beeldbuis, een diepe
indruk maakte. Maar ook een geburtenis waaraan de huidige middelbare
scholier geen directe eigen herinnering heeft. De bouw van de muur
begon op 13 augustus 196 (Da Schlug's 13). De muur werd het symbool van de Koude
Oorlog, zoals de val het symbool werd van het einde van de Koude Oorlog.
Alle reden om rond 9 november aandacht aan de muur te besteden. Dat kan
uiteraard bij het vak geschiedenis, maar een projectweek samen met
andere vakken, bijvoorbeeld Duits en CKV, biedt nog meer mogelijkheden.
Klik
hier voor suggesties.
Powerpoint over de
Berlijnse muur
Op Histoforum staat een uitgebreide
powerpoint presentatie waarop het verhaal van bouw en val van de
muur wordt verteld in afbeeldingen, kaarten en grafieken, waarbij u uw
eigen verhaal kunt vertellen. Uiteraard kunt u de powerpoint naar eigen
wensen aanpassen.
Kennislink en geschiedenis
Op woensdag 19 augustus is
Kennislink uitgebreid met een nieuwe vakpagina: Geschiedenis
& Archeologie. Op de populair-wetenschappelijke website zijn nu ook
het laatste nieuws en achtergronden te lezen over beide wetenschappen.
Waarom maakten de oude Grieken nauwkeurige afspraken over plaats en tijd
als ze een oorlog wilden uitvechten? Hoe kon Nederland een heel
eilandenrijk drie eeuwen lang de baas blijven? Wie gaf de succesvolle
zakenman Arent van Curler een financiële dolkstoot in de rug? En hoe
kijken historici van nu aan tegen de Koude Oorlog van 1947-1989? Je
leest het - en meer - op Kennislink-Geschiedenis & Archeologie.
Oproep
Collega Lavina van Dijk-Borsboom heeft het antwoordenboek 2 h/v van
Memo (9789020858006) nodig. Dit boek is sinds vorig jaar helaas niet
meer leverbaar. Wie kan haar aan dit boek helpen? Reacties graag
naar:
lavina.dijk@planet.nl
Conferentie voor leraar-auteurs
Maakt u als leraar regelmatig zelf lesmateriaal en gebruiken
collega's uw producten? Kom dan op 1 oktober 2009 naar Tilburg. De
Vereniging van Educatieve Auteurs organiseert dan in samenwerking
met hogeschool Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT) en SLO
(nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling) de conferentie
Leermiddelen op drift. Deze conferentie informeert leraar-auteurs en
andere belanghebbenden over ontwikkelingen in de leermiddelenwereld
en over manieren waarop zij hun auteurscompetenties kunnen
ontwikkelen.
Tijd: 1 oktober 2009
Plaats: Fontys-Mollergebouw, Tilburg
Kosten: € 120,- (inclusief gratis VvEA-lidmaatschap tot 1 januari
2011).
Informatie en aanmelding:
www.educatieveauteurs.nl.
Oorlog & Vrede schrijfwedstrijd van
Kennislink
“1600 Slag bij Nieuwpoort!” Dat weet iedereen. Maar weet je ook dat
ons land sinds de komst van de Romeinen meer oorlog dan vrede heeft
gekend? Sterker nog: in de wereldgeschiedenis staat tegenover 1 jaar
vrede 13 jaar oorlog! JIJ kunt daar nu verandering in brengen:
Schrijf een artikel over hoe een oorlog eerder beëindigd had kunnen
worden. Je mag zelf een oorlog uit de wereldgeschiedenis kiezen.
Maak kans op een publicatie van je artikel op de
populairwetenschappelijke site www.kennislink.nl. En win een
‘Geschiedenisprijzenpakket’ met onder andere de computergame Caesar
IV en het boek D-Day van Anthony Beevor.
Mail jouw artikel van maximaal 1000 woorden vóór 15 november naar
info@kennislink.nl o.v.v. ‘Oorlog & Vrede schrijfwedstrijd’
Kijk voor meer informatie en tips op
www.kennislink.nl/ga/oorlog-en-vrede.
De Lerarenwissel
Het digitale lerarenplatform Leraar24 organiseert uitwisselingen
voor een dag om leraren een vernieuwde kijk te geven op hun
onderwijs. Door een dag (deel) in een andere onderwijssituatie te
werken, leert u meer over uw eigen vaardigheden en over de
diversiteit aan kwaliteiten die nodig zijn binnen het onderwijs. U
draait een dag (deel) de lessen van een collega op een andere
school, die u daarbij zal instrueren en coachen. Daarna ontvangt u
uw collega op uw school en begeleidt u hem/haar die dag. Het
uiteindelijke filmpje zal te zien zijn op Leraar24.
Leraar24 is daarom op zoek naar enthousiaste leraren uit het basis-
en voortgezet onderwijs en het mbo die graag eens een dag in de
schoenen van een andere leraar willen staan. Bent u de leraar die
wij zoeken? Laat het ons weten en mail uw gegevens, uw
onderwijservaring en de gegevens van uw school naar Leraar24.
Mail hiervoor naar
cindy@jvtv.nl of bel met 030-24 00 880.
Jaargang
8, nummer 118, september 2009
Eerdere edities in deze jaargang
- nieuwsbrief 117
- nieuwsbrief 116
- nieuwsbrief 115
- nieuwsbrief 114
- nieuwsbrief 113
- nieuwsbrief 112
- nieuwsbrief 111
- nieuwsbrief 110
- nieuwsbrief 109
- nieuwsbrief 108
- nieuwsbrief 107
- nieuwsbrief 106
- nieuwsbrief 105
- nieuwsbrief 104
- nieuwsbrief 103
Copyright: Albert van der Kaap, 2009
Studiedag vmbo
Op 6 november organiseert de Universiteit
Utrecht/IVLOS samen met de vmbo-commissie van de VGN
een
studiedag voor vmbo-docenten.
Lesmateriaal
middeleeuwen primair onderwijs
Theo ten Batenburg schreef onlangs een rapport over
een onderzoek naar drie didactische methodes bij 8
lessen geschiedenis (Middeleeuwen) voor groep 5 van
het basisonderwijs
(Leren met het digitale schoolbord op de
basisschool, downloadbaar via
www.gion.nl). Het ontwikkelde
lesmateriaal en de handleiding
voor docenten is te downloaden via
www.gmw.rug.nl/~stud099/start.html. Voor de
Dalton versie geldt als wachtwoord gion.
Samenvattingen van Jo
Swaen
Collega Jo Swaen heeft zijn, toch al
uitgebreide, verzameling samenvattingen in de
zomervakantie nog verder uitgebreid, uiteraard ook
met samenvattingen van het nieuwe examenonderwerp.
Klik
hier voor een overzicht.
Lezing James Kennedy in Zwolle
In de
Waanders-lezing spreekt James Kennedy op 11 oktober over
orthodoxisme in Nederland, naar aanleiding van zijn nieuwste boek.
Ferraris kaart
Jos Martens
bespreekt op Histoforum de, zeker voor België,
belangrijke heruitgave van de beroemde Atlas van
Ferraris.
Europeana
Op
Europeana, Europa's meertalige digitale
bibliotheek, staan momenteel 4,6 miljoen
gedigitaliseerde boeken, kaarten, foto’s, filmclips
en kranten ter beschikking van internetgebruikers.
De omvang van Europeana is sinds de lancering ervan
in november 2008 meer dan verdubbeld. 8% van alle
bestanden is afkomstig uit Nederland.
Workshop voor
geschiedenisdocenten in de bovenbouw havo/vwo
Hanneke Tuithof IVLOS Universiteit Utrecht
donderdag 24 september 2009 van 14.00 tot 17.00 uur;
kosten 95 euro (incl. drinken en certificaat).
Nog niet helemaal tevreden over je lessen in
bovenbouw havo en vwo met het nieuwe examenprogramma
of de nieuwe methode? Behoefte aan informatie over
de nieuwe ontwikkelingen t.a.v. het vak
geschiedenis?
Oriëntatiekennis, dat is het doel dat docenten in
hun lessen in de bovenbouw havo/vwo zouden moeten
bereiken. Maar uit enquêtes en onderzoeken blijkt
dat dit moeilijk is. De methodes bieden allemaal
heel veel inhoud en nauwelijks opdrachten die
oriëntatiekennis ontwikkelen. Het is hard werken om
alle inhoud te behandelen en er blijft vaak weinig
tijd over voor opdrachten en andere zaken. Daarom
gaan we in deze workshop bespreken wat
oriëntatiekennis is en hoe dat er in de praktijk uit
kan zien. We zullen dat aan de hand van voorbeelden
en werkvormen doen. Daarnaast zal getoond worden hoe
je in de inhoud van de methode verantwoord kunt
schrappen en tijd overhoudt voor eigen opdrachten of
excursies of andere onderwerpen en toch de
eindtermen van het examenprogramma kunt halen. Ook
wordt informatie gegeven over het toekomstige examen
over de orientatiekennis.
Voor meer informatie en opgave:
Iris Bleeker,
i.bleeker@uu.nl of 030-2533224 of
Hanneke Tuithof,
h.tuithof@uu.nl of 030-2533220
Het Storkgebeuren
Het Historisch Centrum Overijssel en Twents
Techniekmuseum HEIM hebben samen 'Het
Storkgebeuren' ontwikkeld: een educatief project
voor het voortgezet onderwijs in de regio Hengelo.
'Het Storkgebeuren' kan een les vervangen wanneer u
lesgeeft over industrialisatie.
Landschap Erfgoed
Utrecht
De projecten van
Landschap Erfgoed Utrecht bieden leerlingen van
het voortgezet onderwijs in de Provincie Utrecht de
kans om in aanraking te komen met tastbare elementen
uit het verleden. Onze projecten zijn veelal
vakoverstijgend en lesstofvervangend. Alle projecten
worden ontwikkeld in samenwerking met het onderwijs
en sluiten daardoor naadloos aan bij de wensen van
docenten. Voor alle niveaus en disciplines van het
voortgezet onderwijs zijn projecten beschikbaar.
Doordat de projecten plaatsgebonden zijn,
ontwikkelen de leerlingen een band met de
geschiedenis van hun eigen omgeving. Op aanvraag
worden de projecten omgezet naar andere plaatsen.
Speechless
Op 4 september verscheen 'Speechless',
een gepassioneerde, volledig visuele grafische
novelle, waarin op 128 pagina's de
wereldgeschiedenis , zonder woorden, wordt verbeeld
van de Big Bang tot de klimaat chaos. Speechless is
getekend door cartoonist Polyp en mede geproduceerd
door Friends ot the Earth International en de New
Internationalist.
Zie ook
deze pagina.
Wereld in oorlog 13
In deze aflevering van
Wereld in oorlog o.a. een uitgebreid artikel
over de Brits/Duitse tankgevechten in het Franse
plaatsje Villers-Bocage op 11 en 12 juni 1944 en een
artikel over de rode kroonprins. Op zijn 19e
verjaardag, in maart 1940, voltooide een jonge
luchtmachtcadet zijn opleiding tot gevechtspiloot.
Nog geen twee jaar later werd hij kolonel. Aan het
eind van de oorlog was hij divisiecommandant en op
24-jarige leeftijd generaal. Toch brak deze officier
talloze malen de protocollen en was hij niet
buitengewoon getalenteerd. Wie was deze opmerkelijke
man? Het was Vasili Stalin, de jongste zoon van de
leider van de Sovjet-Unie.
Recensies
Niet alleen op
Histoforum vindt u een grote hoeveelheid
recenises van historische non-fictie, ook op de
website van de
VVLG. Op
deze pagina van Histoforum vindt u een overzicht
van deze recensies.
Berichten voor de volgende nieuwsbrief graag voor 26 september sturen aan kaap@home.nl
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Afmelden voor deze mailinglist? Stuur vanuit het
emailadres waarop u deze mail ontvangt een leeg
emailbericht naar:
list-geschiedenis-unsubscribe@digischool.nl