Studiedag vmbo Windesheim
De Lerarenopleiding Geschiedenis van Hogeschool Windesheim in Zwolle
organiseert in samenwerking met de commissie vmbo van de VGN een
studiedag op 20 april as.
Deze dag is bedoeld voor docenten geschiedenis in het vmbo en docenten
geschiedenis in het leergebied Mens en Maatschappij. Het doel van de dag
is de specifieke kenmerken van geschiedenisdidactiek in het vmbo onder
de aandacht te brengen aan
de hand van een zestal workshops.
Workshop 1: Leerstijlen: leren op je eigen manier.
Workshop 2: Geschiedenis, wat heb je eraan?
Workshop 3: Verhalen van de geschiedenis.
Workshop 4: Het digitaal schoolbord: wat kun je ermee?
Workshop 5: Klassenmanagement: goed georganiseerd!
Workshop 6: Leer de vaktaal gebruiken!
Meer informatie
Nascholingsbijeenkomst in Turkije
Van 19-25 september 2011 vindt er in Izmir (Turkije) een
nascholingsbijeenkomst plaats over migratie in Europa - migratie
in Turkije. Voor deze nascholings is plaats voor maximaal tien docenten
uit Nederland. De selectie gebeurt via het Europees Platform, waar ook
tot en met 29 april een Comeniusbeurs kan worden aangevraagd .
Geïnteresseerde docenten dienen contact op te nemen met de organisator:
bernhardstolz@hotmail.com.
Meer informatie
Hernieuwde site van Geschiedenis in de klas
geopend
De website van Geschiedenis in de klas is hernieuwd. Het oude site-adres
www.geschiedenisindeklas.nl is vervangen door:
www.geschiedenisindeklas.com
Geschiedenis in de klas is een digitaal magazine en documentatiecentrum
voor het geschiedenisonderwijs.
De site is voor een groot deel gevuld met de inhoud van het tijdschrift
Geschiedenis in de Klas, dat verscheen van 1978 tot 2000. Daarnaast
wordt nieuw materiaal opgenomen.
De site heeft vooral een aanvulIende functie, d.w.z. op de site is
vooral aandacht voor soorten bronnen, onderwerpen, vraagstellingen en
standpunten die op andere sites voor het geschiedenisonderwijs minder of
geen aandacht krijgen.
Meer informatie
Tijd- en plaatsgebondenheid
Tijd- en plaatsgebondenheid (historische empathie)
is een overzicht van opvattingen over historische empathie
in recente literatuur.
Precolumbiaanse culturen uit Meso-Amerika
Tekst van een nascholing met zeer uitgebreide powerpoint presentatie,
gemaakt door Jos Martens voor een bijeenkomst op de universiteit van
Antwerpen. voor leraren geschiedenis, maatschappelijke
vorming en Nederlands. De tekst bestaat uit drie
delen,
de Azteken,
Teotihuacan: stad der goden, navel van de wereld en
Maya, kinderen van de tijd
Historische strips
Voor de liefhebber: de universiteit van Pau (Frankrijk) organiseert van
23-25 november 2011 een
conferentie over historische strips, gewijd aan de oudheid.
Gratis cursus politieke stromingen
De Open Universiteit biedt een gratis
cursus politieke stromingen van 25 uur aan op internet.
Worldology
Website met interessante
interactieve kaarten.
Oproep aan docenten geschiedenis havo
In samenwerking met de Onderwijsinspectie en de VO-raad voert het Cito
op dit moment een onderzoek uit naar de correctievoorschriften bij het
centraal examen. Het doel is gegevens te verzamelen over het
functioneren van de correctievoorschriften om deze zo nodig aan te
passen. In dat kader zijn wij op zoek naar docenten geschiedenis havo.
Het gaat hierbij om docenten met ruime ervaring in het nakijken van de
examens geschiedenis havo als eerste en tweede corrector.
Meer informatie
Friesland in 1811
Deze
website van Tresoar gaat over Friesland in 1811. Uiteraard speelt de
brugerlijke stand een belangrijke rol.
Image Chart Editor
Image Chart Editor is een nieuwe online tool van Microsoft voor het
maken van grafieken e.d.
Tweets
Een selectie uit recente
tweets op Histoforum:
-
Mooi filmpje over 'historische bewustzijn": http://youtu.be/TvBbVA36y1U
-
Prince among Slaves: the cultural legacy of enslaved Africans: http://www.princeamongslaves.org/
-
Moderne mens komt mogelijk uit Zuid-Afrika: http://www.scientias.nl/moderne-mens-komt-mogelijk-uit-zuid-afrika/26756
-
De val van het Westen: http://historiek.net/overige-boeken/de-val-van-het-westen-ian-morris-4282
Jaargang
10, nummer 152, maart 2011
Vorige afleveringen in deze jaargang
Copyright: Albert van der Kaap, 2011
Leermiddelendatabase
De Leermiddelendatabase van Digischool wordt door
communityleden veel gebruikt. Maandelijks worden er ongeveer 300.000
leermiddelen gedownload! Gemiddeld worden er per maand 250 nieuwe
leermiddelen geplaatst. Een mooi aantal, maar niet helemaal in
verhouding tot het aantal downloads.
Daarom doen alle communitymanagers deze maand een oproep aan alle
communityleden: "Plaats in maart één leermiddel!"
Iedere docent heeft zelf leermiddelen gemaakt voor zijn of haar
leerlingen. Zoek a.u.b. zo'n leermiddel op je computer en doe dan als
volgt:
1. Ga op internet naar
leermiddel.org
2. Kies basis- (PO) of voortgezet onderwijs (VO)
3. Log in met je account (evt. links knop "Wachtwoord opvragen")
4. Klik linksboven op "Leermiddel insturen"
5. Volg eenvoudig de stappen en zet het leermiddel in de
leermiddelendatabase
Het is 2 minuten werk en je doet je mede communityleden er een groot
plezier mee!
Namens Digischool en Kennisnet: Hartelijk dank!
Jaarvergadering VGN
De jaarvergadering van de VGN is dit jaar op 25 maart in Haarlem.
Meer informatie vindt u op de
website van de VGN.
Medewerkers gezocht
Oproep : wie wil meehelpen aan het maken van een lesbrief (of ander
educatieve produkten) over Johan de Witt?
Een belangrijk deel van het gedachtegoed van Johan de Witt is vervat in
zijn beroemde geschrift "de Deductie" uit 1654. In dit document zette
hij op verzoek van de Staten van Holland zijn filosofie uiteen van de
"ware vrijheid". Het vormt daardoor een van de kerndocumenten uit de
staatsgeschiedenis van Nederland. Om die reden heeft de
Vereniging Vrienden van de Witt dit document vorig jaar opnieuw
laten publiceren, met in een en dezelfde fraaie band zowel de originele
versie, als de "hertaalde" tekst geschreven in begrijpelijk hedendaags
Nederlands. Het doel daarbij was om dit werk meer bekendheid te geven,
vooral ook via introductie in het (voortgezet) onderwijs. Hoe dit aan te
pakken is vervolgens overlegd met de Vereniging van Geschiedenisdocenten
in Nederland (VGN). Conclusie was dat de opstelling van een zgn.
lesbrief daartoe het beste middel zou zijn. Er zal daarom een kleine
werkgroep worden gevormd, met participatie uit beide verenigingen, die
de opstelling van een dergelijke lesbrief ter hand zal nemen.
Het bestuur van de VGN ondersteunt van harte bovengenoemd initiatief en
roept daarom de leden op, die enige ervaring hebben met het maken van
een lesbrief, zich op te geven voor deze werkgroep. Als er andere
educatieve ideeën zijn voor het toegankelijk maken van "de
Deductie"staan wij daarvoor voor open. Van de zijde van de Vrienden van
de Witt zal dan een inhoudelijke inbreng worden geleverd in de
werkgroep. Reacties voor 9 april 2011 gaarne sturen aan
Ton
van der Schans
Berichten voor de volgende nieuwsbrief graag voor eind maart sturen aan kaap@kpnmail.nl
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij
elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Afmelden voor deze mailinglist? Stuur vanuit het
emailadres waarop u deze mail ontvangt een leeg
emailbericht naar:
list-geschiedenis-unsubscribe@digischool.nl