Suggesties

Home    |    Docent    |    Leerling    |    Historische links   |   Zoekmachines   |   Contact

    IndustrialisatieMidden-Oosten  |  Daens  |  Centennia  |  Prehistorie  |  Eerste Wereldoorlog  |

Geschiedenis als computerexperiment  |  Olympische Spelen 

   

De Olympische Spelen in de oudheid

   

De Olympische Spelen

Een onderwerp dat veel leerlingen in de brugklas zal aanspreken, zeker in een olympisch jaar, is de Olympische Spelen. En wat ligt dan meer voor de hand dan leerlingen een onderzoekje te laten doen waarin zij een vergelijking maken tussen de klassieke en de moderne spelen. 

Het onderzoek

De opdracht kan heel sterk variëren. De gekozen variant zal met name afhangen van de tijd die men er in wil steken. Het meest tijdrovend is de opdracht waarbij elke leerling, individueel, een onderzoek doet naar de verschillen. Aspecten die in het onderzoek aan de orde kunnen komen zijn:

  • Welke sporten werden er vroeger beoefend en welke tegenwoordig?
  • Welke prijzen werden er vroeger uitgekeerd en welke tegenwoordig?
  • Wie mochten vroeger aan de spelen meedoen en wie tegenwoordig?
  • Welke kleding droeg men vroeger en nu?
  • Werden de spelen ten tijde van oorlog gehouden?
  • Welke rituelen waren er vroeger en welke tegenwoordig?
  • Waar werden de olympische spelen vroeger gehouden en waar tegenwoordig?
  • Hoe werden winnaars vroeger onthaald en hoe tegenwoordig?
  • Waren de deelnemers vroeger amateurs of beroeps en hoe zit dat tegenwoordig?

Je kunt de klas natuurlijk ook opdelen in groepjes van bijvoorbeeld drie of vier leerlingen, die samen beide spelen op alle genoemde aspecten met elkaar moeten vergelijken. En uiteraard is het ook mogelijk om de klas als geheel het onderzoek te laten uitvoeren. In dat geval wordt de klas verdeeld in negen groepjes, die elk één aspect behandelen.  

De presentatie van de onderzoeksresultaten

Ook in de presentatie van de onderzoeksresultaten is een grote variatie mogelijk. U kunt als docent bepalen  op welke wijze de leerlingen de resultaten van hun onderzoek moeten presenteren, maar u kant de keuze natuurlijk ook aan de leerlingen zelf overlaten. Als u de klas als geheel het onderzoek laat doen, zoals hierboven beschreven, ligt een presentatie in de vorm van posters, een muurkrant of een mondelinge presentatie voor de hand. Enkele presentatiemogelijkheden op een rijtje:

  • een schriftelijk verslag
  • een mondeling verslag, waarbij bijvoorbeeld een woordvoerder van elk groepje ingaat op het door het groepje onderzochte aspect
  • een poster
  • een muurkrant
  • een power-point presentatie
  • een website.

Een beschrijving van dit onderzoeksproject vindt u op Olympische Spelen. Daar wordt de opdracht in detail beschreven en vinden leerlingen ook verwijzingen naar sites waar zij informatie over zowel de klassieke als de moderne spelen kunnen vinden, plus een korte literatuuropgave van boeken over het onderwerp.

Sport en Spelen 

Een veel beperkter onderzoek naar een aspect van de Olympische Spelen in de oudheid, met name bedoeld voor vmbo leerlingen, vindt u op Sport en spelen .

Leerlingen doen een klein onderzoek naar sporten die werden bedreven tijdens de klassieke Olympische Spelen. Het bronnenmateriaal bestaat met name uit afbeeldingen van Griekse vaasschilderingen. Bij een paar opdrachten worden de leerlingen verwezen naar een pagina uit een veel grotere opdracht over de Olympische Spelen. Voor het invullen van de antwoorden kunnen leerlingen gebruik maken van onderstaand formulier dat u eenvoudig kunt printen of kopiëren naar bijvoorbeeld Word.

Opdracht 1
Welke sport wordt op onderstaande vaasschildering afgebeeld?
 
Opdracht 2
  1. Hieronder staan twee vaasschilderingen. Op beide afbeeldingen wordt dezelfde sport afgebeeld. Welke sport?
  2. Deze sport bestaat nu ook nog. Maar welk verschil zie je tussen de sport zoals die vroeger werd beoefend en zoals die nu wordt beoefend?

  3. Wanneer was de sport volgens jou harder, vroeger of nu? Waarom denk je dat?

 

 
 

 

 

 

 

 

Opdracht 3
Welke sport wordt op deze vaasschildering afgebeeld?
 
Opdracht 4
Op beide vaasschilderingen hieronder wordt dezelfde sport afgebeeld, het hardlopen in volle wapenuitrusting. Waaraan kun je zien dat het hier om het hardlopen van soldaten gaat?

 

 
Opdracht 5
Welke sport wordt op onderstaande vaasschildering afgebeeld?
 
Opdracht 6
  1. Welke sport wordt op onderstaande vaasschildering afgebeeld?

  2. Deze sport wordt tegenwoordig anders beoefend. Welke twee verschillen tussen de sport van vroeger en de sport van tegenwoordig zie je op de afbeelding?

 

 
 
Opdracht 7
Welke sport wordt op deze vaasschildering afgebeeld?
 
Opdracht 8
Welke sporten worden op onderstaande vaasschildering afgebeeld?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opdracht 9
Kijk nog eens goed naar onderstaande afbeeldingen. Wat valt je op aan de 'kleding' van de sporters?

 

 
Opdracht 10
Welke sporten werden er nog meer beoefend op de Olympische Spelen in de oudheid?
  
Opdracht 11
Een opvallende sport was het pankration, een combinatie van judo, boksen en worstelen. Bij deze sport is het eens gebeurd dat iemand die tijdens de wedstrijd stierf toch tot winnaar werd uitgeroepen. Hoe kwam dat?

 

 

 

Andere opdrachten over de klassieke Olympische Spelen op internet