Suggesties

Home    |    Docent    |    Leerling    |    Historische links   |   Zoekmachines   |   Contact

    IndustrialisatieMidden-Oosten  |  Daens  |  Centennia  |  Prehistorie  |  Eerste Wereldoorlog  |

Geschiedenis als computerexperiment  |  Olympische Spelen 

   

Werken met Centennia 

   

Centennia is een interactieve electronische kaart van de geschiedenis van Europa en het Midden-Oosten. Centennia  bestrijkt de periode van het jaar 1000 tot heden. Je typt een jaartal in (of een periode binnen een jaar) en de kaart uit dat jaar verschijnt op het scherm. Je kunt elk gebied in Europa centraal stellen en vervolgens op dat gebied in- en outzoomen. Met knoppen zoals op een videorecorder kun je in de tijd voor- en achteruitspoelen. Ook biedt het programma de mogelijkheid de kaart van een gebied in twee jaren met elkaar te vergelijken. In totaal bevat Centennia meer dan 9000 grenswijzigingen. 

Een voorbeeld

Een voorbeeld van de mogelijkheden. Je stelt Duitsland centraal en kiest voor het jaar waarin Hitler aan de macht kwam, 1933. Vervolgens klikt je met de muis op de knop 'play' en je ziet hoe Hitler vervolgens een steeds groter deel van Europa aan zich onderwerpt, om tenslotte van alle kanten teruggedrongen te worden. Op dezelfde manier kan ook het tot stand komen van de Italiaanse en Duitse eenheid zichtbaar gemaakt worden enz.. 

Hoe kun je Centennia gebruiken in de klas?

Centennia zou in de eerste plaats natuurlijk een prachtig hulpmiddel zijn ter ondersteuning van klassikale lessen. Ik zeg bewust zou, want de kans dat wij binnen afzienbare tijd kunnen beschikken over een eigen vaklokaal met computer en beamer acht ik niet erg groot. Dat neemt niet weg dat het programma ook goede diensten kan bewijzen als het is geïnstalleerd op een of meer  computers in de klas of in een studieruimte. (prijs 89 dollar voor een Single-User License of 395 dollar voor een Ten-User Site License)

Om een idee te krijgen van alle mogelijkheden kun je hier een deel van Centennia, namelijk de periode van 1792 tot 1820, gratis downloaden. 

Opdrachten die je bij dit gedeelte aan leerlingen zou kunnen geven zijn: 

  1. In welk jaar bereikte het rijk van Napoleon zijn grootste omvang?

  2. Zoom in op West-Europa. Vergelijk West-Europa in 1792 met het West-Europa van 1795. Welke belangrijke verschillen vallen je op. 

  3. Vergelijk het West-Europa van 1795 met het West-Europa van 1806. Welke belangrijke verschillen vallen je op.

  4. Vergelijk Nederland in 1806.4 met Nederland in 1806.5. Wat valt je op?

  5. Vergelijk Nederland in 1810.3 met Nederland in 1810.4. Wat valt je op?

  6. Vergelijk Nederland in 1813, 1814 en 1815 met elkaar. Wat valt je op? 

  7. Vergelijk Nederland in 1815.4 met Nederland in 1815.6

  8. Schrijf een kort samenvattend verslag van de staatkundige ontwikkeling van Nederland tussen 1792 en 1815.

Overige suggesties