Suggesties

Home    |    Docent    |    Leerling    |    Historische links   |   Zoekmachines   |   Contact

    IndustrialisatieMidden-Oosten  |  Daens  |  Centennia  |  Prehistorie  |  Eerste Wereldoorlog  |

Geschiedenis als computerexperiment  |  Olympische Spelen 

   

Prehistorie

   

De prehistorie is een onderwerp dat zich er, waarschijnlijk meer dan enig ander onderwerp, toe leent een beroep te doen op het voorstellingsvermogen van leerlingen. Dit geldt zeker voor jonge leerlingen van basisschool of brugklas. Dat het tijdsbesef van met name jonge kinderen nog niet goed ontwikkeld is vormt daarbij geen enkel probleem. 

Laat het boek in eerste instantie dicht (en de computer uit) en vraag de leerlingen zich te verplaatsen in een tijd waarin de aarde nog ongerept was. Een tijd waar je je je eten niet uit een winkel kon halen, waarin er geen boeren waren om voedsel te verbouwen. Een tijd waarin je je alleen te voet kon voortbewegen en er geen andere communicatiemiddelen waren dan het gesproken woord. 

In groepjes van drie of vier leerlingen moeten de leerlingen nu een zo uitgebreid mogelijk antwoord formuleren op de volgende vragen:

  • Hoe kwamen de mensen in deze tijd aan voedsel?
  • Hoe woonden de mensen in deze tijd?
  • Wat deden de mensen met hun doden?
  • Hoe komt het dat we een (gedeeltelijk) antwoord kunnen geven op deze vragen?

Niet alle groepjes zullen even gedetailleerde antwoorden geven. Daarom kunt u elk groepje na verloop van tijd een lijstje geven met aanvullende vragen als:

  • In de prehistorie ging mensen op jacht, ze gingen vissen en ze verzamelden voedsel in de natuur. Bedenk op welke dieren gejaagd werd
  • Bedenk hoe gejaagd werd en welke wapens mensen in de prehistorie gebruikten en hoe er gevist werd
  • Bedenk wat je in de natuur allemaal aan voedsel kon vinden.
  • Bedenk wat je van gevangen dieren allemaal zou kunnen gebruiken en waarvoor?

Als leerlingen een zo volledig mogelijk antwoord op deze vragen hebben gegeven, krijgen ze de opdracht om via boeken en/of internet hun antwoorden zo volledig mogelijk te maken.

Aanvullend kunnen leerlingen opdrachten maken als:

  • grotschilderingen
  • hunebedden
  • mammoetjacht

In een klassikale nabespreking van alle opdrachten zou nog aandacht besteed kunnen worden aan de vraag:

Welke kwalificatie vind je het meest van toepassing op het leven in de prehistorie: leuk, moeilijk,  spannend of gevaarlijk? 

Bronnen: