
artikelen over geschiedenis didactiek
Bruikbaarheid en betrouwbaarheid van bronnen
Voor historisch onderzoek zijn bronnen, primaire en secundaire, onmisbaar. Sterker nog, bronnen vormen het belangrijkste gereedschap voor de historicus.
Het lezen en interpreteren van historische bronnen is echter niet eenvoudig. Je moet namelijk niet alleen met bronnen kunnen redeneren, maar ook over bronnen..
Natuurlijk is het ook belangrijk te beoordelen hoe betrouwbaar de informatie is voor je onderzoeksvraag.
Inhoud
Redeneren over bronnen
Voor historisch onderzoek zijn bronnen, primaire en secundaire, onmisbaar. Sterker nog, bronnen vormen het belangrijkste gereedschap voor de historicus.
Het lezen en interpreteren van historische bronnen is echter niet eenvoudig. Je moet namelijk niet alleen met bronnen kunnen redeneren, maar ook over bronnen.
Redeneren over bronnen
Bij redeneren over bronnen stel je allereli vragen over de bron, bijvoorbeeld wie heeft de bron geschreven of gemaakt, waar is de bron gemaakt en waarom is de bron gemaakt. In onderstaand schema
kun je zien welke vragen je altijd moet stellen. Hoewel je altijd moet proberen een antwoord op alle vragen te vinden, zul je merken dat dit niet altijd mogelijk.
Redeneren met bronnen
Als je de vragen over de bron hebt proberen te beantwoorden, ga je onderzoeken welke informatie de bron biedt en, wat soms minstens zo belangrijk is, welke informatie ontbreekt. Is dat omdat de maker van de bron niet over meer informatie beschikte of heeft hij of zij misschien bewust bepaalde informatie weggelaten? In onderstaand schema zie je welke vragen je steeds moet proberen te beantwoorden.
Bruikbaarheid van bronnen
Tijdens een historisch onderzoek kom je een bron tegen en je vraagt je af of deze bron bruikbaar is voor je onderzoek. Hoe vind je een antwoord op die vraag?
1. Het antwoord is in de eerste plaats afhankelijk van wat je precies onderzoket, met andere woorden, wat is precies je onderzoeksvraag.
2. Vervolgens kijk je welke informatie de bron bevat. Geeft de bron informatie over alle aspecten of over al je vragen of slechts over een of enkele aspecten of voor het beantwoorden van één vraag of een deel van een vraag.
3. Vraag je af in hoeverre de informatie in de bron betrouwbaar is in relatie tot je vraag. Bedenk dat een bron voor de ene vraag soms wel betrouwbare informatie levert, maar voor een andere vraag niet.
4. Ook is het belangrijk je af te vragen over welke aspecten of voor welke (deel)vragen de bron geen informatie geeft.
Betrouwbaarheid van bronnen
“Source evaluation, the determination of information quality, is something of an art. That is, there is no single perfect indicator of reliability, truthfulness, or value. Instead, you must make an inference from a collection of clues or indicators, based on the use you plan to make of your source (Robert Harris, 1997).Als je historisch onderzoek doet moet je altijd je bronnen beoordelen op betrouwbaarheid. Vooral het beoordelen van informatie van internet is vaak een lastige klus en afhankelijk van veel factoren.
Deze factoren staan in onderstaand schema. Omdat niet alle factoren voor elk onderzoek even belangrijk zijn kun je in de kolom 'criterium relevant' aangeven welke factoren voor je onderzoek van belang zijn.
Adres website: |
http://
|
||
Beschrijving
website: |
Titel:
|
||
Onderwerp: |
|||
Deelrubriek |
Vragen ter beoordeling van de website naar
aanleiding van deze deelrubriek |
Criterium relevant? |
Jouw oordeel |
Algemeen |
Wanneer is het artikel gepubliceerd? |
O |
jaartal:
/niet bekend |
|
Wordt er een ‘last update’ vermeld? |
O |
ja/nee |
|
Is de informatie actueel? |
O |
ja/nee/niet relevant |
|
Werken de hyperlinks op de website? |
O |
ja/nee/gedeeltelijk |
|
Is het taalgebruik correct |
O |
ja/nee |
Auteur(s) |
Is duidelijk wie de auteur (s)/organisatie
is/zijn? |
O |
ja/nee |
Kun je in contact treden met de auteur(s)? |
O |
|
|
Is de deskundigheid van de auteur(s) duidelijk? |
O |
ja/nee
|
|
Soort informatie |
Is de doelgroep duidelijk? |
O |
ja/nee |
|
Is het doel van de website duidelijk? |
O |
ja/nee |
|
Heeft de site een informatief karakter? |
O |
ja/nee |
|
Maakt de auteur duidelijk wat zijn bronnen zijn? |
O |
ja/nee |
|
Maakt de site propaganda voor een bepaald
standpunt? |
O |
ja/nee |
|
Is de site van een organisatie die een bepaald
belang heeft bij het onderwerp? |
O |
ja/nee |
|
Valt de tekst op door uitgesproken meningen? |
O |
ja/nee |
|
Als de auteur anderen van zijn standpunt wil
overtuigen, maakt hij dan duidelijk welk
standpunt hij inneemt? |
O |
ja/nee |
|
Worden er meerdere visies op het onderwerp
gepresenteerd? |
O |
ja/nee |
|
Is de geboden informatie feitelijk juist? Kun je
de informatie nog op andere plaatsen opvragen? |
O |
ja/nee/onzeker |
|
Worden bronvermeldingen gegeven bij de
aangeboden informatie? |
O |
ja/nee |
|
Bevat de site primaire bronnen of primaire
informatie (bijvoorbeeld resultaten uit eigen
onderzoek) |
O |
ja/nee/onduidelijk |
Relevantie |
Biedt de website relevante informatie voor het
beantwoorden van hoofd- en /of deelvragen |
O |
ja/nee |
Tip
Voor veel informatie is het belangrijk te weten wanneer de website voor het laatst is gewijzigd. Als dit niet op de website staat vermeld kun je in de adres balk het volgende typen: javascript:alert (document.lastModified). Dit werkt in veel gevallen, helaas niet altijd.
Referenties
Captein, Melvin Bernardo Nicolai
(2009). Consumenten en het gebruik van
internetbronnen Een studie naar de evaluatie van de
betrouwbaarheid van online informatie.
Masterscriptie, verkregen op 9 september 2011 van http://www.rondjevanpavlov.nl/wp-content/uploads/2011/02/Eindversie-Scriptie.pdf
Harris, R. (1997). Evaluating Internet Research
Sources. Southern California College. Internet document,
verkregen op 11 september 2011 van
http://www.virtualsalt.com/evalu8it.htm
Nuttige websites
- http://histoforum.digischool.nl/informatievo/betrouwbaarheid.htm
- Evaluatiecriteria websites
- Vademecum van Schooltv
- Evaluating webresources
- Critically Analyzing Information Sources
- Evaluating the Quality of Information on the Internet
- Thinking Critically about World Wide Web Resources
- Zoekprof
- Kathy Schrock's Guide for Educators