Menu
Histoforum Films
Argo
Argo - VS 2012 - DVD - speelduur: 115 minuten - Engels en Farsi
- Nederlandse ondertitels.
Tijd en ruimte: Iran, VS & Canada, 1979-1980
Waardering: Persoonlijke waardering: ****/5
Regie: Ben Affleck
Acteurs: Ben Affleck (Tony Mendez), Bryan Cranston (Jack
O'Donnell), Alan Arkin (Lester Siegel), John Goodman (John
Chambers) e.a.
Argo
Inhoud
Argo is de film naar het gelijknamige boek, omgezet in een
winnaar van de Golden Globes 2013 (beste film), veelvuldig
Oscar-nominaties, waarvan er een verzilverd (of verguld) werd:
Oscar voor beste films. Toevallig lazen we eerst het boek, omdat
de film reeds uit de bioscoop was toen we hem wilden bekijken.
Om na de Oscar terug te keren, natuurlijk. Wij kochten de dvd
voor de prijs van amper twee filmtickets.
Het scenario volgt grotendeels het boek, daarom hernemen we
gedeeltelijk die
recensie.
Als je aan een historicus vraagt welke feiten uit de tweede
helft van de 20ste eeuw vooraf niet te voorzien waren, duiken
twee gebeurtenissen telkens en telkens weer op: de opkomst van
het islamisme, gestart met Khomeini en de islamitische revolutie
in Iran, in 1979 en de implosie van het communisme, met de val
van de Berlijnse muur in november 1989 als ijkpunt.
Over het tweede gaat het hier niet, over het eerste wel. Het
moslimfundamentalisme (-extremisme eerder), dat tegen elke
‘normale’ historische evolutie lijkt in te strijken, is beslist
een toenemend mondiaal probleem gaan vormen, een wereldwijde
bedreiging.
Begin 1979 bracht een coalitie van islamitische en progressieve
tegenstanders de dictatuur van de pro-westerse sjah Mohammed
Reza Pahlavi ten val. De sjah vluchtte het land uit, naar zijn
bondgenoot de VS; de (sjiïtische) ayatollah Khomeini (1902-1989)
keerde terug uit ballingschap in Parijs (en vestigde binnen de
kortste keren een islamitische dictatuur, met nog meer
folteringen en executies dan onder de sjah).
De revolutie kende een sterk anti-Amerikaans en
anti-imperialistisch karakter. De Verenigde Staten hadden
jarenlang onvoorwaardelijk de sjah gesteund.
Teheran, november 1979. Een groep woedende islamitische
studenten en militanten gijzelt 66 Amerikanen in de
VS-ambassade, waarmee alle internationaal aanvaarde
geplogenheden over onschendbaarheid van ambassades geschonden
werden. De activisten eisten onder andere de uitlevering van de
sjah.
Zes personeelsleden slaagden er echter in naar buiten te
glippen. Uiteindelijk, na heel wat hachelijke momenten, vonden
ze onderdak in de woning van de Canadese ambassadeur.
Hier krijgen we een eerste afwijking van het werkelijke verhaal
uit het boek: de zes worden meteen opgevangen in de residentie
van de ambassadeur, die een jonge Iraanse meid heeft, wat een
extra element van gevaar en spanning toevoegt.
Enter de CIA, die agent Tony Mendez (Ben Affleck) de opdracht
geeft hen het land uit te smokkelen. En enter de complete
absurditeit. Mendez, een specialist vervalsingen van de CIA,
schoot alle (hopeloze) ideeën van zijn collega’s af, maar had
zelf ook geen alternatief. Tot hij tijdens een telefoongesprek
met zijn zoontje op tv diens film de
Battle for the Planet of the Apes ziet. Daarop
bedenkt hij een even geniaal als complex en volslagen knotsgek
reddingsplan: hij vindt er niet beter op dan de zes voor te
stellen als leden van een (Canadees) filmteam dat in Teheran en
omgeving geschikte locaties komt zoeken voor de fictieve
sciencefictionfilm Argo. Het is, geven ze toe aan de baas van de
CIA, het minst slechte idee dat ze hadden.
Zo probeert Mendez hen Iran uit te krijgen. Wat uiteindelijk
lukt, dank zij de hand- en spandiensten van de Canadezen. Het
wordt de spectaculairste en spannendste grootschalige
reddingsoperatie uit de geschiedenis van de CIA.
Generale repetitie. Onder leiding van de CIA-agent Mendez
(Ben Affleck) oefenen de zes ontsnapten hun nieuwe identiteit
in.
Na 444 dagen en de mislukte Amerikaanse commando-actie Eagle
Claw kwamen de overige gegijzelden op 21 januari 1981 vrij. Net
nadat de republikein Ronald Reagan, ironisch genoeg filmacteur
in talloze B-films, de democratische presidentskandidaat Jimmy
Carter had verslagen. Een resultaat waarbij de langdurige
gijzeling in Teheran een beslissende rol heeft gespeeld om
Carter van een tweede ambtstermijn af te houden.
Al die jaren moest de echte toedracht verborgen blijven en
kregen anderen alle eer. Maar nu mocht de waarheid eindelijk
boven water komen. En dingen naar Oscars en dergelijke. En ze
nog krijgen ook.
Beeld en boek. Een waar gebeurde
thriller, de evocatie van een tijdperk
Net als de film
Bobby (2006) produceren boek en film een prachtige en
veelgelaagde evocatie van de tijd en de tijdgeest. Ik heb het
boek gelezen in een digitale versie en van de mogelijkheden
gebruik gemaakt: mijn tekst wemelt van veelkleurige markeringen
en tekstkadertjes met toelichtingen over halfvergeten personages
of gebeurtenissen (dikwijls gekopieerd uit Wikipedia). Na het
bekijken van de film (op dvd) heb ik een reeks aantekeningen
aangebracht, waar tekst en beeld afwijken
Literatuur en film zijn overduidelijk verschillende media, elk
met een eigen wetmatigheid. Op papier heb je veel meer
gelegenheid om feiten te kaderen en achtergronden uit te leggen;
in de film ontgaan je ongetwijfeld bij een eerste visie een
heleboel hints naar het tijdperk, ondanks de oude auto’s,
telefoontoestellen en kapsels. Dat maakt beeld en tekst juist zo
complementair.
Film is, net als de verkoop van een boek, uiteindelijk een
commercieel product. Maar voor schrijven heb je alleen pen en
papier -of heden natuurlijk een computer- nodig en de schrijver
kan het desnoods heel alleen af achter zijn bureau, met zijn
documentatie, internet en zijn verbeelding; het draaien van een
film vergt oneindig veel meer kapitaal en een klein leger
medewerkers: kijk maar eens op de lijst bij de aftiteling. Film
beschikt slechts over enkele uren projectietijd en moet dus
condenseren in personen en gebeurtenissen. En natuurlijk, actie
en spanning toevoegen.
Dat steekt allemaal in Argo. Hoewel je de film niet
kunt vergelijken met een James Bond-prent vol speciale effecten,
zit je bijna twee volle uren op het puntje van je stoel met
klamme handjes de actie te volgen. De werkelijkheid was minstens
evenzeer vol spanning voor de betrokkenen, maar veel minder
spectaculair dan in de film.
Argo is echter, behalve een thriller, ook een hilarisch
portret van Hollywood in de jaren zeventig: een zweterig hol vol
vergane glorie en kleurrijke types te over, zoals de producer
Lester Siegel, de man die met audities, storyboards,
advertenties en een permanent bemand kantoor ervoor zorgt dat
Argo een bona fide filmproject lijkt; of John Chambers,
de legendarische grimeur van de Apenplaneet -films, die naast
zijn carrière ook nog eens voor de CIA werkte.
Ze richtten Studio Six Productions op, naar het aantal van de
ondergedoken diplomaten. Zonder problemen vonden ze een
kantoorruimte, omdat Michael Douglas net klaar was met The
China Syndrome (1979), met Jane Fonda, Jack Lemmon en
Douglas zelf over een dreigende kernramp die men tracht geheim
te houden (denk aan Fukushima, 2011, waar zich dat werkelijk
voordeed in Japan, na een aardbeving gevolgd door een tsunami).
Het toeval hielp verder nog een handje doordat ze konden
beschikken over de storyboards* met tekeningen die gemaakt waren
vooreen afgevoerde sciencefictionfilm, Lord of Light,
naar een met de Hugo Award 1968 bekroonde roman van Roger
Zelazny (1937-1995). Mendez nam zelf de rol van
‘productieleider’ op zich, onder het pseudoniem Kevin C.
Harkins.
Toelichting uit het boek: de jaren zeventig waren heel
belangrijk voor Hollywood. De filmwereld werd overspoeld door
een golf jonge regisseurs die braken met oude vormen en
gewoonten uit de jaren zestig. Om de belangrijkste te noemen:
Francis Ford Coppola (The Godfather), Martin Scorsese,
Stanley Kubrick, Steven Spielberg (Jaws), George Lucas
(Star Wars), Brian de Palma, Roman Polanski. Grote
acteurs startten hun loopbaan: Al Pacino, Robert de Niro,
Harrison Ford …
Sciencefiction was ‘hot’ op het witte doek. In 1968 filmde
Kubrick 2001: A Space Odyssey, de meest invloedrijke
genrefilm ‘aller tijden’. In 1977 voltooide George Lucas de
eerste Star Wars film. Verder bedacht Lucas de
Indiana Jones - films die hij samen met zijn vriend Steven
Spielberg maakte. Kortom: Argo had de tijdgeest mee.
De intro is een vondst: een historische situering van de
naoorlogse geschiedenis van Iran, in stripplaatjes (geïnspireerd
op de animatiefilm & de veelvuldig gelauwerde strip Persepolis
van Marjane Satrapi), met off screen commentaar.
In de film verlenen de gekregen storyboards in de luchthaven de
‘filmers’ een argument van geloofwaardigheid. Ze schenken een
aantal van de boards aan de wachters.
Ook het permanent bemande kantoor in Hollywood speelt een rol
als spanningselement: een van de wachters telefoneert vanuit
Teheran en vraagt naar Kevin Harkins. Helaas is daar op dat
ogenblik niemand aanwezig. De president heeft de operatie
opgeheven omwille van de geplande commando-actie Eagle Claw.
Maar Lester Siegel en zijn compagnon laten het kantoor nog even
zoals het was en gaan wat drinken, vooraleer alles te
liquideren. Helaas worden ze op de terugweg opgehouden door…
filmopnamen (een pracht van een retardering**). Maar natuurlijk
komen ze in extremis nog net op tijd vooraleer Teheran de hoorn
neerlegt. Ex-president Carter zegt in de ‘Extra’ uitdrukkelijk
dat dit op rekening komt van de film, maar niet strookt met de
realiteit: hij wilde de twee acties parallel laten verlopen.
Gelukkig maar, want Eagle Claw bereikte weliswaar de omgeving
van Teheran, maar strandde daar door een ongelooflijke
opeenvolging van brute pech.
Een tweede ‘saved by the bell’ geschiedt dadelijk daarna: de
jonge tapijtwevertjes, al weken ingeschakeld om de stroken
papier van documenten die door de shredder (papierversnipperaar)
waren gehaald bij de bestorming van de ambassade, zijn eindelijk
zover dat de aan elkaar gelijmde foto’s van de ontsnapten kunnen
vergeleken worden met de recente van de ‘filmploeg’ uit de grote
bazaar in Teheran. De wachters verbrijzelen de glazen deuren
naar de startbaan en racen als gekken naar het vliegtuig van
Swiss Air … dat net op het nippertje loskomt van de grond.
Gered!
Dit zijn twee voorbeelden waar van het boek afgeweken is, die
filmisch goed gebruikt zijn. In werkelijkheid heeft de
nepfilmploeg nooit de bazaar bezocht (waar ze in de film dan nog
eens betrokken raken in een levensbedreigend opstootje, terwijl
regeringsagenten rustig hun foto’s kunnen nemen); wel was vooraf
toestemming gevraagd en verkregen voor dat bezoek.
Een laatste voorbeeld: de jonge Iraanse meid van de Canadese
ambassadeur verklikt de Amerikanen niet, ondanks haar
aanvankelijke sympathie voor het nieuwe regime. De omslag volgt,
wanneer ze vanuit het raam getuige is van een koelbloedige
executie van een verdachte. Hiermee suggereert de regie een ware
situatie: vele Iraniërs walgden van de wijze waarop de
rechtsstaat verkracht werd.
Bij andere gelegenheden zijn ofwel nagespeelde scènes gebaseerd
op actualiteitsbeelden (zoals de gehangene aan een hijskraan, op
straat) ofwel actualiteitsbeelden rechtstreeks gebruikt, zoals
de talloze keren dat regeringsfunctionarissen en/of gewone
burgers Iraanse massademonstraties volgen op hun
televisiescherm. Dit brengt subtiel de correcte suggestie dat
heel de VS de gebeurtenissen volgde en iedereen zich volledig
betrokken voelde.
* Het storyboard is een verzameling uitgetekende shots van
scènes uit een filmscript zoals de regisseur ze voor ogen heeft.
Ze zijn bedoeld om de acteurs en de crew te helpen een beeld te
krijgen van hoe de scène eruit moet komen te zien.
** retardering: de oplossing wordt een of meer keer uitgesteld;
veel gebruikt spanningselement, vooral in films.
Extra:We were there
In de korte ‘Extra’ komen de betrokkenen aan het woord en in
beeld: Tony Mendez; ex-president Carter, zeer oud geworden, maar
nog steeds alert in het getouw voor mensenrechten en de echte
hoofdrolspelers van het drama in Teheran.
Bijlage: Iran in de clinch met Hollywood
Trailer van de film
Jos Martens, maart 2013