Menu
Histoforum Films
The Monuments Men
The Monuments Men - Engels – Nederlandse ondertitels.– VS &
Duitsland, 2014 – speelduur: 118 minuten.
Tijd en ruimte: West-Europa, Tweede Wereldoorlog
Waardering: persoonlijk * * * */5.
Regisseur: George Clooney
Acteurs: George Clooney, Matt Damon, Cate Blanchett …
The Monuments Men
Een
film die in première gaat in de Gentse St.-Baafskathedraal,
ongezien!
De openingssequentie speelt zich dan ook af in de kathedraal: de
kanunniken en gelovigen hebben de grote, loodzware eikenhouten
panelen van het Lam Gods ontmanteld (in 1940?) om ze met
vrachtwagens in veiligheid te brengen voor de Duitsers. Later
zal blijken dat de reddingspoging mislukte en de betrokkenen
gefusilleerd werden.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog vond de grootste kunstroof plaats
uit de geschiedenis. De nazi’s roofden in de veroverde gebieden
miljoenen kunstwerken voor het Führer Museum van Hitler in Linz,
dat het grootste ter wereld moest worden
Prof. Frank Stokes (George Clooney; Ocean's Eleven, Gravity),
een kunsthistoricus, poogt de Amerikaanse president Roosevelt te
overhalen een speciale eenheid van internationale experts op te
richten om in het kielzog van de oprukkende geallieerde troepen
die roofkunst op te sporen en vervolgens aan de rechtmatige
eigenaars terug te bezorgen. Hij overtuigt Roosevelt met een
diavoorstelling (voorganger van PowerPoint) waarbij hij in een
apparaat met een schuiflader een voor een zwart-wit foto’s kon
projecteren op een scherm. Kernstuk van zijn presentatie is het
verdwenen Lam Gods (The Ghent Altarpiece). Roosevelt
stemt toe.
Stokes vormt een groepje van Amerikanen, Engelsen en één
Fransman. Hij roept de hulp in van onder andere James Granger
(Matt Damon, The Bourne Identity) en Richard Campbell (Ghostbusters).
In werkelijkheid waren de Monuments Men met heel wat meer en
heel wat internationaler samengesteld. Zie lager: The
Monuments Men – De realiteit. Na een lachwekkende korte
militaire ‘training’ trekken de bedaagde geleerden op pad. Hun
taak is niet zonder gevaar, niet in het minst omdat de militaire
bevelhebbers te velde, met wie ze te maken krijgen, midden het
inferno van het oorlogsgeweld met zijn duizenden gesneuvelden,
het belang van hun opdracht niet kunnen of willen inschatten. Zo
is er de man, die in het door geallieerden omsingelde Brugge in
de O.-L.-Vrouwekerk de Madonna met Kind in veiligheid
wil brengen, het enige beeldhouwwerk van Michelangelo dat buiten
Italië bewaard wordt. Omdat hij geen steun krijgt sluipt hij op
zijn eentje de belegerde stad binnen en wordt in de kerk verrast
en neergeschoten door de SS, die het beeld meenemen.
Dit is authentiek: tot het allerlaatste moment bleven de nazi’s
voortgaan met Jodenvervolging en kunstdiefstal, waarvoor
manschappen en transportmiddelen werden ingezet, die in feite
broodnodig waren voor de oorlogsinspanningen.
Ondertussen schakelt de camera een paar keer over naar Parijs,
waar de nazi’s de belangrijkste gestolen schilderkunst
samenbrachten in het Jeu de Paume (in de Tuileries,
vlak bij de Place de la Concorde). Hier krijgt maarschalk Göring
de eerste keus: hij zal in de loop van de oorlog niet minder dan
twintig keer naar de lichtstad afreizen om zijn buit op te
halen.
En hier vertolkt Cate Blanchett (The Lord of the Rings)
een belangrijke rol als Claire Simone, curator van het museum.
Zij haat de nazi’s en noteert buiten hun weten om nauwkeurig
ieder stuk dat meegenomen wordt, met herkomst, rechtmatige
eigenaar en bestemming. Dat belet niet dat ze na de bevrijding
van Parijs (augustus 1944) opgesloten wordt voor collaboratie
met de Duitsers in de gevangenis, waaruit James Granger haar
moet bevrijden. Voor de Monuments Men zullen haar notities van
onschatbare waarde blijken.
Kenden de Monuments Men succes? In 1977 bezoekt Stokes
met zijn kleinzoon Brugge. Beiden bewonderen in de Lieve
–Vrouwekerk de Madonna van Michelangelo, in een scène die
reminiscenties oproept aan het slot van
Saving Private Ryan (1998).
En het Lam Gods wordt op dit ogenblik (eind 2017) al
enkele jaren zeer grondig gerestaureerd.
Ja dus. De omstandigheden van de vondsten in een zoutmijn zijn
een historisch dubbeltje op zijn kant. En het loont de moeite
meer op te zoeken over die omstandigheden (Zie verder bij
Didactische tips).
Bespreking en historische
betrouwbaarheid.
Ondanks een keur van eersterangsacteurs, een ongewone,
belangrijke, spannende en waargebeurde geschiedenis, flopte de
film in de VS. Gelukkig niet in de rest van de wereld. Over het
algemeen scoorde hij ook bij ons in de beoordelingen zwak tot
slecht en werd meestal afgekraakt. Volgens ons ten onrechte. Wat
had je bij dit onderwerp verwacht? Een superheldenfilm?
Desondanks verveelt de film geen ogenblik. Integendeel.
In de film vormt Stokes een groepje van 7 experts. In
werkelijkheid was de ploeg veel groter en internationaler
samengesteld: ongeveer 350 mannen en vrouwen, gerekruteerd uit
veertien verschillende landen, met een overwicht uit de
Verenigde Staten. De groep droeg officieel de naam
Monuments, Fine Arts, and Archives (MFAA). Veel van de
vondsten op conto van de film-Monuments Men, komen in feite voor
hun rekening. De speelfilm reduceerde en condenseerde
noodgedwongen hun activiteiten: zou anders niet te volgen zijn,
wegens veel te verwarrend.
Negn Belgen en veertien Nederlanders maakten er deel van uit,
ieder stuk voor stuk een autoriteit op zijn terrein. Prof. Paul
Coremans zou in de jaren na 1950 een geruchtmakende eerste grote
interdisciplinaire restauratie leiden van het Gentse Retabel.
Prof. Leo Van Puyvelde (1882-1965), hoofdconservator van de
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België was eveneens
een internationaal gerenommeerde autoriteit op het gebied van de
Vlaamse Primitieven. Hij is de auteur van het eerste ‘serieuze’
boek over dat onderwerp in mijn bibliotheek (De Vlaamse
schilderkunst van Van Eyck tot Metsys, 1969. De
kleurenfoto’s moesten toen nog afzonderlijk afgedrukt en
ingekleefd, zoals later bij de Artis-albums).
De film, gedraaid met een budget van $70 miljoen, raakte in de
VS niet eens uit de kosten wereldwijd haalde hij uiteindelijk
$155 miljoen. Gelukkig voor George Clooney, die zijn eigen geld
gestoken had in deze geëngageerde prent over een onbekend en
voor de mensheid zo belangrijk stuk geschiedenis, waaraan
Hollywood slechts met lange tanden na veel aarzelen wilde
beginnen.
The Monuments Men – De realiteit
Didactische Tips
Waarschijnlijk zullen weinigen de film in zijn geheel
projecteren in lesverband. Geen probleem. Als je via Wikipedia
bij de film uitkomt, tref je voldoende links naar fragmenten in
verschillende talen. Wie dan verder wil: de film kan in zijn
geheel bekeken, op verschillende plaatsen zelfs. Ongetwijfeld
zal dat voor sommige studenten het geval zijn. We geven geen
urls: bij opzoekingen voor deze recensie constateerden we
andermaal dat in oudere bijdragen een groot deel van de
links verdwenen zijn.
Fragmenten kunnen hun nut bewijzen in diverse didactische
omstandigheden en voor diverse vakken. Een kleine selectie:
- Start: mislukte redding van Het Lam Gods.
- De korte sequentie waarin Stokes president Roosevelt
overtuigt.
- Bezoek van Göring aan het Jeu de Paume en de reactie van
Claire Simone.
- De mislukte poging tot redding van Michelangelo’s Madonna in
Brugge.
- De uiteindelijke vondst in de zoutmijn van Altaussee bij
Salzburg.
- Slot: jammer genoeg alleen het beeld van Michelangelo, zelfs
nauwelijks de kerk en niets over de graftomben van Maria van
Bourgondië en Karel de Stoute, wat ruimte laat voor verdere
exploratie door studenten.
Vermits Het Lam Gods zowat de rode draad vormt, loont
het de moeite hierrond te laten werken. Een goede inleiding:
Het Lam Gods – uitvoerig en degelijk Wikipedia- artikel.
Voor CLIL-leraars: bestaat ook in
Frans en Engels.
Het Gentse Retabel is niet alleen een onsterfelijk hoogtepunt
van de schilderkunst, maar ook als het ware een encyclopedie van
het middeleeuwse religieuze denken en wereldbeeld. We gaan ervan
uit dat de meeste leerlingen/studenten op dit vlak in één
generatie historische analfabeten zijn geworden omdat zij het
referentiekader missen. Er zijn heel wat goede naslagwerken. Het
volgende vinden we persoonlijk erg bruikbaar: Peter Schmidt,
Het Lam Gods, Leuven, Davidsfonds, 1995².
Hoe evalueer je dit? Vraag: Waarom is Het Lam Gods een
meesterwerk van symbolisch realisme plus een encyclopedie van
het middeleeuwse religieuze denken en wereldbeeld? Motiveer met
max. 3 relevante argumenten/concrete voorbeelden uit het
retabel. Identificeer 5 heiligen/maagden naar keuze.
Een bron hiervoor is CLAES, J. e.a.,
Sanctus. Meer dan 500 heiligen herkennen, Leuven,
Davidsfonds, 2002, 2de druk, 320 blz.
Een voorbeeld uit de recensie:
Voorbeeld 1. Les over het Lam Gods. Op het
onderste middenpaneel schrijden de heiligenscharen
diagonaalsgewijs naar het Lam. Onderaan rechts heb je een
heilige met kruinschering die een stapeltje stenen draagt in
zijn rode dalmatiek, het gewaad van de diaken. (Rood als symbool
van het martelaarschap). Die ken ik: St.-Stefanus,
de eerste martelaar en daarom gevierd de dag na Kerstmis,
gestenigd (vandaar de stenen). Naast hem staat een bisschop met
mijter en staf, die een tang met tong in de hand houdt.
Vermoedelijk is hem de tong met een tang uitgerukt. Maar wie is
hij? In Sanctus vind ik het antwoord. Onder "Tang met
tong" tref ik drie heiligen: Lebuinus van Deventer, Livinus van
Gent en Leodegard van Autun. Op het Gentse Retabel zal dus naar
alle waarschijnlijkheid Livinus (Lieven, Livin)
voorgesteld zijn, Ierse bisschop, die in de 7de eeuw predikte in
de Zuidelijke Nederlanden. Gestorven ca. 657. Zijn tong werd
uitgerukt met een tang en aan de honden gegeven. Wordt gevierd
op 12 november (p. 262). En hij blijkt daarbij een der
patroonheiligen van Gent. Achteraan rechts heb je een
verzameling maagden met de palm van het martelaarschap in de
hand. Een van hen draagt een lammetje: een verwijzing naar haar
naam in het Latijn, Agnes. Die tweede met haar
toren is Sinte-Barbara, door Van Eyck nog eens
afzonderlijk afgebeeld in de schitterende tekening in het
Antwerpse Museum voor Schone Kunsten. Zij werd door haar
heidense vader in een toren opgesloten. Zij is onder andere de
patrones van de metselaars, timmerlui, klokkengieters,
beiaardiers, architecten, koks en gevangenen en van… de
mijnwerkers. Omdat de miniatuurtoren lijkt op een mijnlamp. Zij
is tevens de patrones van de brandweerlieden en van alle
'gevaarlijke' beroepen. Feestdag: 4 december (sinds 1969
geschrapt van de officiële kalender!) (p. 264).
Op het uiterst rechtse buitenluik domineert een reusachtige man
in een rode mantel het hele toneel. Dat is
St.-Christoffel, patroon van de reizigers. De man naast
hen, met een schelp op zijn hoofddeksel is St.-Jacob
(van de bedevaarten naar Santiago de Compostela).
Meer over Santiago: Zie hiervoor:
De Magdalenabasiliek te Vézelay en het middeleeuwse wereldbeeld.
p.17 e.v. Drie miljoen passen naar Santiago.
Meer materiaal:
De site
Closer to Van Eyck. Ongelooflijk grote resolutie,
mogelijkheid om details zeer sterk uit te vergroten.– details
over de restauratie.
Over de graftomben in de O.-L.-Vrouwekerk:
Karel de Stoute en de Burgunderbeute, p. 11: Dodende tomben.
Belangrijk voor scholen die bijvoorbeeld werken met de
leereenheid van Albert van der Kaap
Brugge in de late middeleeuwen. Hier tref je voldoende
informatie en aanvullende links.
Museumbezoek: Karel de Stoute en de Burgunderbeute , p.
15 e.v.
Opdracht: Hoe zit het met de roofkunst na meer
dan 70 jaar? Nog steeds is niet alles weergevonden en
teruggegeven. Terwijl ik dit schrijf lees ik vandaag in mijn
digitale avondkrant (2 november 2017) en de ochtendkrant van 3
november een artikel:
De Standaard Avond, 2 november 2017
Schatkamer aan ‘geroofde kunst’ gaat open
In Bonn en Bern openen exposities met een selectie uit de
omstreden Gurlitt-collectie. Ze bevat kunst die de nazi’s in
beslag namen of ‘ontaard’ verklaarden. Nog maar vijf van de
1.400 werken gingen terug naar de oorspronkelijke eigenaars.
Jos Martens, november 2017