Grube, N. (red.), Maya. De goddelijke koningen van het
regenwoud, Keulen, Könemann, 2001, 480 blz.
Maya. Een magistrale synthese
De (inmiddels helaas ter ziele gegane) Keulse uitgeverij
Könemann had zich gespecialiseerd in prachtige kunst-kijkboeken,
die de laatste jaren meteen in het Nederlands zijn vertaald. Zo
verschenen er werken over Romaanse en gotische kunst, barok en
Jugendstil. Zij verschilden van andere soortgelijke publicaties,
niet zozeer door hun gewicht of de schittering van hun
illustraties, als wel door de degelijkheid van de tekst en de
voordelige prijs-kwaliteit verhouding.
Inhoud
Maya. Een magistrale synthese
Jos Martens
"Wie zal de profeet zijn, wie zal de priester zijn die de taal
van de hiërogliefen uit zal leggen?" Met deze vraag eindigt het
"Boek van Chilam Balam" van Chumayel, dat door een Maya
geschreven is ten tijde van de Spaanse heerschappij, een Maya
die duidelijk de geheimzinnige schrifttekens van zijn
voorvaderen niet meer kon lezen. Niemand wist meer van de grote
steden, niemand kende nog de namen van de grote koningen, het
geloof in de oude goden was verboden en hun aardewerken beelden
lagen kapot op de grond" (p.11).
Zelden is het cliché van een verloren, onbekende cultuur zo
beeldend en poëtisch gebruikt als voor de Maya. Toen de
Amerikaanse ontdekkingsreiziger John Lloyd Stephens in 1840 in
het vochtige oerwoud de overwoekerde monumenten van de stad
Copan vond, gebruikte hij meteen de metafoor van een verzonken
beschaving:
"De stad lag voor ons als een op de klippen gelopen schip in de oceaan, de masten gebroken, de naam onbekend, de bemanning omgekomen. Er was niemand in leven gebleven, die kon vertellen van wie het schip was geweest, hoe lang het onderweg was geweest, en wat uiteindelijk tot zijn ondergang had geleid. Een compleet raadsel, een duister onoplosbaar raadsel..." |
Een nieuw beeld van de Maya
Op geen enkel ander terrein van de archeologie
zijn kennis en ideeën binnen zeer korte tijd zo sterk veranderd
als in het Maya-onderzoek. Ieder paradigma is volledig op zijn
kop gezet. Enkele decennia geleden geloofde men nog dat de Maya
vreedzame, maïs verbouwende boeren waren, die door priesters
werden gemaand de hemellichamen in de gaten te houden en de tijd
te vereren. Nu is gebleken dat zij werden geregeerd door
koningen en adel, die net zo machtswellustig en ijdel waren als
alle potentaten elders in de wereld. Nog steeds valt in veel
boeken te lezen dat de Maya eenvoudige brandrooilandbouw
bedreven en uitsluitend maïs verbouwden, maar inmiddels is reeds
meer dan een halve eeuw bekend dat ze al sinds het Preklassiek
vormen van intensieve landbouw hadden ontwikkeld: in
moerasgebieden legden zij dijken en kanalen aan en bedreven
tuinbouw met gebruik van complexe irrigatiesystemen -volkomen
gelijk aan het beter bekende chinampa - systeem van de Azteken;
in de bergen van Guatemala bedreven zij op grote schaal
terrasbouw en bemesting was hun al evenmin onbekend. Sterker, de
hele indeling in Preklassiek, Klassiek, Postklassiek... is in
feite volkomen irrelevant geworden.
Tot voor kort waren de grote, preklassieke steden in het noorden
van Guatemala onbekend. Maar hier hebben nieuwe opgravingen het
begin van de stedelijke beschaving in het laagland zo'n half
millennium verder naar het verleden verschoven. En pas sinds een
paar jaar weten we met zekerheid in welke taal de schrijvers van
de Maya hun teksten noteerden. (Zie:
Cracking the Maya Code)
Nog steeds worden er nieuwe ontdekkingen gedaan. Overal waar de
archeologen hun schop in de grond steken, komen verrassingen te
voorschijn. Het Maya-onderzoek staat nog in de kinderschoenen.
Het vak is zo jong dat er nog steeds aan universiteiten
nauwelijks instituten en leerstoelen te vinden zijn, gericht op
wetenschappelijk onderzoek naar de Maya.
Ondanks alle hindernissen kunnen we nu een gedetailleerd beeld
schilderen van de opkomst en ontwikkeling van de Maya-cultuur,
waar vroeger slechts een zeer algemeen en vaak fout overzicht
kon worden geschetst. Terwijl toen de nadruk lag op het
exotische van de Maya, op het anders zijn, op het unieke,
verschijnen zij in moderne publicaties als mensen van wie de
problemen, bedoelingen en drijfveren niet veel afwijken van
andere mensen, waar ook ter wereld. Hoe exotisch en romantisch
het woord Maya ook heden nog moge klinken, de Maya bekleden nu
hun rechtmatige plaats in één rij met andere, grote, oude
beschavingen: Egypte, Mesopotamië, India en China.
Jarenlang hebben wij met het (sinds 2015 opgeheven) Instituut
voor Amerikanistiek (Antwerpen) initiatiecursussen gegeven over
de culturen van Meso-Amerika. Om de syllabus, waarvan de eerste
druk uit 1982 stamt, te actualiseren zouden wij voor het deel
over de Azteken voldoende hebben aan drie bladzijden. Het deel
over de Maya dient echter volledig herschreven. Probleem was dat
tot voor kort geen enkel werk voorhanden was, waarin de
resultaten van recente archeologische opgravingen tot een
(voorlopige) synthese zijn samengebracht. De laatste uitgave van
The Mysterious Maya van E. en G. Stuart bij National
Geographic dateerde al van 1983. Er zijn natuurlijk de
uitstekende werken van de betreurde Amerikaanse paleografe Linda
Schele (1942-1998) en haar medewerkers (sinds A Forest of
Kings, 1990 (1)). Maar die gaan veel te ver en te diep voor
het grote publiek van geïnteresseerde leken.
Het voortreffelijke "De Maya's. Een nieuwe kijk op een oude
cultuur" van Jeremy Sabloff (Natuur & Techniek 1994) bracht
dan wel de nieuwe bevindingen samen, maar veronderstelde heel
wat voorkennis. En hetzelfde kan gezegd van de Maya-hoofdstukken
in "Leven Verleden" (1993), al was het maar omdat de
prachtige Teleac-videoreeks bij deze universitaire
inleidingscursus in de archeologie zo moeilijk te vinden was (en
zo schabouwelijk duur in de handel, als je de uitzendingen niet
zelf had opgenomen). Kortom, voor de Maya bleef er in ons
taalgebied een lacune, zo groot als het Andesgebergte.
Daaraan lijkt me met het hier voorgestelde Könemannboek een
gelukkig einde gekomen te zijn. Het is opgemaakt volgens het
succesrecept van de reeks: schitterend uitgegeven met veel
paginagrote foto's, doch (relatief) goedkoop. De leiding en
redactie zijn toevertrouwd aan een gerenommeerd specialist, in
dit geval de Duitser Nikolas Grube, terwijl de afzonderlijke
onderwerpen in handen zijn van een keur internationale experts,
26 in het totaal. Dat resulteert in een behoorlijk leesbaar boek
van 480 bladzijden vrij kleine druk en bijna drie kg zwaar.
Daarmee blijf je wel enkele weken zoet! Grube (°1962, Bonn),
hoogleraar Meso-Amerikaanse schriftsystemen aan de universiteit
van Texas te Houston, neemt zelf een aantal hoofdstukken voor
zijn rekening, o.a. over het leefgebied van de Maya, cacao,
obsidiaan en - natuurlijk- het schrift en de codices. In tien
uitgebreide hoofdstukken met niet minder dan 44 grote
onderverdelingen komen zowat alle aspecten van de Mayacultuur
aan bod. Leuk aardigheidje: zowel de bladzijden als de
hoofdstukken zijn ook genummerd in Mayacijfers. Ze alle
bespreken is onbegonnen werk.
Capita Selecta
Laten wij ons beperken tot enkele capita selecta. Telkens wordt
gewerkt vanuit de archeologie en het hele boek is chronologisch
opgebouwd, van de voorgeschiedenis tot de problematiek van de
hedendaagse Maya. Diezelfde werkwijze werd ook gehandhaafd bij
de afzonderlijke items: historische bevindingen zijn zoveel
mogelijk gelinkt aan overblijfselen daarvan in het heden. Zo
leren we in het hoofdstuk over de landbouw (vanaf p 71) in een
kaderartikeltje van enkele bladzijden door Marta Grube (p.
80-83), dat de Maya in Precolumbiaanse tijden heel
waarschijnlijk niet de bekende tortilla's of maïspannenkoeken
aten, doch tamales, maïsbroden, die tegenwoordig in Yucatan nog
gebruikt worden voor offers.
In een kaderartikeltje over het vulkanische glas obsidiaan (p.
48-49) krijgen we niet alleen een kaartje van de vindplaatsen en
de handelsroutes, maar ook een schematische weergave van de
productie van obsidiaanklingen, waarvoor de experimentele
archeologie ter hulp is geroepen. Het stukje over de weefkunst
door Sefanie Teufel (p. 354-355) is echt wat te beperkt, maar
geeft in enkele duidelijke tekening uitleg over het functioneren
van het heupweefgetouw en de manier waarop de verschillende
kledingstukken gedragen werden (2). Zo zouden wij nog een hele
poos voort kunnen gaan.
Mozaïekmasker van een Maya-vorst
uit Tikal (Guatemala). Jadeïet, diopsiet, schelp, paarlemoer en
pyriet. 6de eeuw. H. 34,5 cm, B. 29,5 cm.
Maya. De goddelijke koningen van het regenwoud is
ondertussen meer dan twintig jaar oud, maar blijft een
standaardwerk en absolute aanrader voor iedereen, die zich
behoorlijk wil verdiepen in deze meest fascinerende van alle
Meso-Amerikaanse culturen. In ieder geval loonde het de moeite
deze recensie over te nemen en te redden van een website die in
september 2022 wordt opgeheven.
Natuurlijk heeft de wetenschap sindsdien niet stilgestaan.
Gelukkig. De uitvinding en toepassing van Lidar bij
archeologische luchtverkenning heeft het voor een ware revolutie
gezorgd, niet alleen voor de Maya’s. Lidar (Light Detection and
Ranging), een beeldvormingstechniek met lasers, die doorheen een
dicht bladerdak op de bodem structuren en resten van bouwwerken
kan ontdekken. Zie afzonderlijk artikel op Histoforum Magazine.
Meer weten
Vance, E. & Coventry, D. (foto’s), Vergeten heersers van de
Maya’s. De dynastie van de Slangenkoningen, in: National
Geographic, september 2016, p. 30-47.
Op YouTube zijn enorm veel video’s en filmpjes te vinden met
wisselde kwaliteit. Een selectie:
Ancient Maya 101 | National Geographic – Engels – duur:
4 minuten – goede allereerste kennismaking
Exploring the Maya Civilization for Kids – duur: 15
minuten - met of zonder Engelse onderschriften. goede intro,
aanvulling nodig.
Lost
World of the Maya, | National Geographic, 2020 – duur:
44, 30 minuten.
Palenque and the Ancient Maya World | Nat Geo Live,
2011, Engels – duur: 40,30 min;
Deciphering the Mayascript (Michael Coe), 2012 -
Engels, 2u. Net als volgende documentaire ook in kortere
afleveringen te bekijken op YouTube.
Cracking the Maya Code. WGBH, 2008 - duur: 51, 30
minuten -ook als DVD: hier Nederlands ingesproken, ooggetuigen
in het Engels, of Spaans, Nederlandse ondertiteling. - op
YouTube alleen in het Engels, zonder Nederlands. Opletten:
YouTube in verschillende (taal)versies, zeer wisselende
beeldkwaliteit. Uitvoerige bespreking op Histoforum, met links
naar andere recensies.
Noten
1. SCHELE, L. en M. MILLER, The Blood of Kings: Dynasty and
Ritual in Maya Art, William Morrow, New York, 1986.
SCHELE, L. en D. FREIDEL, A Forest of Kings. The Untold
Story of the Ancient Maya, William Morrow, New York, 1992,
542 blz.
2. Wie geïnteresseerd is in dit onderwerp, adviseren we dit
stukje te lezen als introductie en verwijzen we voor verdieping
naar het op deze site besproken : Holsbeke, M. & J. Montoya
(red.),
Maya-klederdrachten: een geweven wereldbeeld.
Tentoonstellingspublicatie, Antwerpen, Etnografisch Museum,
2003.