
Eric Van Hooydonk,Strijd om de stroom. Een politieke
geschiedenis van de Schelde. Uitgeverij Davidsfonds, Leuven,
2013.392 p.; kaarten, schilderijen, foto’s. ISBN
978-90-5826-950-8; €34,95.
Geschiedenis van de Schelde
De Schelde, met Antwerpen als voornaamste wereldhaven, werd in 1585, bij de verovering van de stad door de Spanjaarden, een twistpunt tussen de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden. Holland en Zeeland begonnen toen aan hun blokkade. Elk schip moest tol betalen. De helft van de inwoners van Antwerpen emigreerde naar Amsterdam en andere steden in het Noorden.
Inhoud
Geschiedenis van de Schelde
Deze exodus was een economische en culturele ramp voor het
Zuiden en een zegen voor het Noorden. 150 jaar geleden, in 1863, kochten België en 26 andere staten de
Scheldetol af met een eenmalig bedrag. Niet België betaalde het
grootste bedrag, maar Groot-Brittannië.
En zeven van de toenmalige 27 staten gingen zeven jaar later op
in het eengemaakte Duitse keizerrijk: Bremen, Hamburg, Hannover,
Lübeck, Mecklenburg-Schwerin, Oldenburg en Pruisen.
Tien jaar later volgde het IJzeren Rijn-verdrag, dat de laatste
decennia op zijn beurt tot betwistingen leidde.
Dit prachtig boek begint met de Romeinse tijd en biedt een
gedetailleerd chronologisch overzicht van ruim 2.000 jaar
Schelde-geschiedenis en van de strijd die er in de loop der
eeuwen over gevoerd werd door allerlei binnenlandse en
buitenlandse machthebbers.
Het bestaat uit vier delen:
I)57 v.C. – 1585 n.C.: strijd om het
gezag over de Schelde; ,br>
II)1586 – 1792: strijd om de opening van
de Schelde;
III) 1793 – 1997 : strijd om de vrijheid van de
Schelde;
IV) Strijd om de functies van de Schelde.
Het boek is zeer rijk geïllustreerd met teksten van historische
verdragen, historische kaarten, chronologische tabellen,
prenten, schilderijen en foto’s.
Een kunstwerk om van te genieten. Enige juridische kennis is
gewenst.
Jef Abbeel september 2013.