Speelkwartier
Speelkwartier
Speelkwartier is een onderdeel van Histoforum waarin op ongeregelde momenten bijdragen verschijnen die ontleend zijn aan of inspelen op berichten in de actualiteiteit.
Inhoud
Het theezakjesmodel
Bij een verkenning van verschillen in eisen die gesteld worden aan
vmbo-tl- en havoleerlingen in de brugklas, bekeek ik het brugklasdeel
van de geschiedenismethode Memo. Verschillende edities zijn geschreven
door hetzelfde auteursteam en mogelijk is dat de verklaring voor een
aantal merkwaardige passsages.
Wat doen we met ketters?
Filips II had, zoals bekend grote problemen met afvalligen in de
katholieke kerk. 'Koning Filips II vond dat de protestantse ketters in
Nederland moesten worden uitgeroeid. Veel Nederlandse bestuurders
voelden echter niets voor strenge vervolging.' Deze laatste zin heeft
uiteraard betrekking op katholieke bestuurders, want ik ga ervan uit dat
protestantse bestuurders niet zullen hebben aangedrongen op strenge
vervolgingen van henzelf. Voor de bk- en kgt-editie vonden de auteurs
deze formulering waarschijnlijk wat aan de moeilijke kant. Maar bij het
herformuleren gaat het vervolgens vreselijk mis. In de bk-versie wordt
het: 'Koning Filips II vond dat je ketters moest verbranden. Maar veel
Nederlanders vonden dat veel te wreed. Ze hadden helemaal geen last van
de protestanten.' Hoewel deze constatering in de kgt-editie iets wordt
afgezwakt (de protestanten veroorzaken niet veel overlast), blijft de
zin nogal gruwelijk. Hij impliceert namelijk dat het wel te begrijpen is
als je protestanten op de brandstapel zet als je wel last van hen hebt.
Van de zo belangrijke notitie van tolerantie tegenover mensen met een
ander geloof blijft op deze manier niets over.
Sebastiaan Matte
Ik las als eerste de th-editie en daarom verbaasde ik me over een zin die
pas begrijpelijk werd toen ik de hv-editie bekeek. Op een passage over
hagepreken volgt de zin: 'Maar soms liep het uit de hand. Sebastiaan
Matte en andere predikanten riepen mensen op om heiligenbeelden kapot te
smijten.' Ik had nog nooit van Sebastiaan Matte gehoord en vroeg me af
of hier misschien verwezen werd naar een persoon die eerder in het boek
genoemd was. Dat bleek niet het geval te zijn. Ook hier is de
onbegrijpelijkheid te danken aan het herschrijven van een tekst uit de
hv-editie, waar staat: 'Aangemoedigd door dit soort successen (veel
bezoekers bij hagepreken) werd een aantal predikanten steeds fanatieker.
Een van hen was Sebastiaan Matte uit Vlaanderen. Waarschijnlijk spoorde
hij de mensen aan om de heiligenbeelden in kerken kapot te smijten.'
Hier stoort het noemen van de naam Sebastiaan Matte niet.
Weg met de koning, leve de koning
Fillips II werd in 1581 afgezworen als koning. Dat stelden de
Nederlanden voor een probleem, want ‘een land zonder koning, dat kwam in
die tijd niet voor’, aldus een paragraaf in de th-editie over de Opstand. ‘Het lukte niet om een nieuwe koning te
vinden. Willem van Oranje kon het niet worden. Die werd in 1584
vermoord. ‘
Ook al wordt niet uitgelegd waarom Willem van Oranje anders niet alleen
een geschikte kandidaat zou zijn en ook zeker koning zou zijn geworden,
de zin is duidelijk. Willem kon gewoon niet in aanmerking komen, hij was
namelijk dood. Geen discussie mogelijk.
Het begin van de vergelijkbare passage in de hv-versie is minder
informatief. ‘Ze (de Nederlanden) waren nu onafhankelijk en gingen op
zoek naar een nieuwe vorst.’ Onduidelijk is waarom zij op zoek gingen
naar een nieuwe vorst. Als je blij bent dat je van de tirannieke Filips
II verlost bent, ligt het misschien wel voor de hand dat je je wel twee
keer bedenkt voor je aan een nieuwe koning begint. Zeker voor leerlingen die in een
periode leven waarin het koningschap geregeld ter discussie staat, ligt
de conclusie dat je op zoek gaat naar een nieuwe vorst niet direct voor de hand. De passage wordt pas echt merkwaardig als
direct hierop gezegd wordt: ‘Maar niemand was geschikt, ook Willem van
Oranje niet. Hij werd in 1584 vermoord.’ Een briljante en zelfs
universele gedachte, iemand die dood is, is niet geschikt voor een
functie, welke dan ook.
Theezakjes
Of de missers tot deze passage beperkt blijven, weet ik niet, ik heb
slechts enkele paragrafen bekeken. Misschien heb ik gewoon pech gehad.
Feit blijft dat het een, blijkbaar onuitroeibaar misverstand is, dat je
teksten geschreven voor de wat meer intellectueel ingestelde leerlingen
eenvoudiger kunt maken door deze in te korten, door moeilijke woorden te
vervangen door eenvoudiger en door nuances achterwege te laten. Als je
al kiest voor hetzelfde concept voor alle leerlingen, kies er dan ook
voor om ook voor de zwakkere leerlingen zaken duidelijk en genuanceerd
uit te leggen. Vaak zul je dan eerder meer, dan minder woorden nodig
hebben.
Tenslotte
Tenslotte nog een paar laatste voorbeelden van slordigheden die
het gevolg kunnen zijn van het werken aan teksten voor
verschillende edities door dezelfde auteurs. Hoewel het begrip
landvoogd niet voorkomt in de tekst van de kgt- en th-editie en
daardoor de functie van Alva niet vermeld kan worden worden deze
begrippen wel genoemd en bevraagd in het werkboek
Hoe belangrijk het is om zorgvuldig te formuleren is te zien bij
een vraag over misstanden in de kerk of in kerkgebouwen. In de
th-editie wordt gevraagd wat er volgens Sebastiaan Matte en
andere predikanten mis was met de kerken? Maar in de hv-editie
heet het: 'Wat was er volgens de predikanten mis met de
kerkgebouwen? Een slordig, en zeker niet onbelangrijk, verschil.