Menu

Histoforum Films
Conclave
Conclave is een Brits-Amerikaanse psychologische thriller uit
2024, duur: 120 minuten,
geregisseerd door Edward Berger en gebaseerd op het
gelijknamige boek van Robert Harris uit 2016. Bekroond met 4
Bafta Awards (Britse filmprijzen 2025), waaronder prijs voor
Beste Film.
Hoofdrollen: Ralph Fiennes, Stanley Tucci, John Lithgow,
Lucian Msamati, Carlos Diehz, Sergio Castellitto en Isabella
Rossellini.
Waardering: * * * * */5
Conclave
“Twijfelde de paus aan God?” “Nooit aan God. Waar hij zijn geloof in verloren had was de Kerk.” |
De afgelopen jaren zijn er verschillende films en series
gepasseerd over pausen. Over een jonge paus: The young pope
(2016) van Paolo Sorrentino met Jude Law en Diane Keaton. Over
twee pausen: The two popes (2019) van Fernando
Meirelles met Jonathan Pryce en Anthony Hopkins. Over een nieuwe
paus: The new pope (2020) van andermaal Paolo
Sorrentino met John Malkovich en nog eens Jude Law.
Het script van Conclave is gebaseerd op de gelijknamige
bestseller van Robert Harris uit 2016, die behoorlijk nauwkeurig
gevolgd wordt.
Voor de inhoud: zie de uitvoerige
bespreking van het boek op Histoforum. Deze bijdrage
behandelt voornamelijk de filmische aspecten en het verschil
roman-film. Ongetwijfeld zullen het boek en nog meer de film
(toegankelijker) aanleiding geven tot soms verhitte discussies
(zoals we ondertussen al mochten ervaren!). Zeker nu, na de
Bafta-bekroningen.
Ralph Fiennes als de Britse
kardinaal Lawrence.
Rome. Vaticaan. De paus is plotseling overleden in zijn slaap:
Sede Vacante!
Zonder verwijl dient dus een conclaaf bijeengeroepen voor de
verkiezing van een nieuwe paus.
Centraal staat de Britse kardinaal Lawrence (rol van Ralph
Fiennes). Als deken van het College van Kardinalen is hij de
verantwoordelijke voor de organisatie van het conclaaf. Hij
begrijpt dat het een heikele taak zal worden die veel diplomatie
vergt, vooral omdat de kloof tussen de conservatieve en de
progressieve vleugels in de Kerk alsmaar breder wordt.
(Waarom de naam van de kardinaal Lomeli uit de roman van Robert
Harris veranderd is in Lawrence?? Geen idee.)
Maar dan begint het bochtenwerk en wordt het ook voor Lawrence
steeds moeilijker om boven het gewoel uit te blijven staan.
Zeker wanneer er een schandaal dreigt. En dan duikt er op het
laatste moment nog een opmerkelijke nieuwe kardinaal op, die in
het geheim (in pectore) door de overleden paus is
aangesteld, maar van wie nooit iemand gehoord heeft, kardinaal
Vincent Benitez (Carlos Diehz), de aartsbisschop van Kaboel.
Kaboel notabene, stevig in handen van de fundamentalistische
Taliban na de overhaaste evacuatie door de Amerikaanse troepen
(15 augustus 2021)! Sindsdien is alles wat in 20 jaar op gebied
van mensenrechten is bereikt, teniet gedaan. Vraag maar aan de
vrouwen!
Na acht stemronden heeft nog steeds geen van de kandidaten de
vereiste meerderheid. Lawrence krijgt steeds meer stemmen. Net
wanneer hij als eerste het stembiljet met zijn eigen naam in de
urne wil steken, ontploft een bom, als een waar godsoordeel. De
explosie laat alle ramen in splinters rinkelen spectaculairder
dan in het boek mogelijk was. Op het overbevolkte plein vallen
veel slachtoffers. Maar ook vijf doden in de meestal
overbevolkte leeszaal van de KU Leuven (waarin wij zelf zoveel
uren en dagen hebben doorgebracht voor onze historische papers
en opzoekingswerk). Deze synchrone aanslag wordt in de film
slechts terloops vermeld, maar is duidelijk voor wie het boek
gelezen heeft waar een kardinaal ex- hoogleraar
theologie aan de universiteit van Leuven arriveert.
Als een tweede klap op de vuurpijl volgt dan de onverwachte
pauskeuze.
Zoals bijna steeds in een speelfilm was er een concentratie van
figuren nodig.
Vandaar zijn bij de begroeting bij het défilé van arriverende de
kardinalen alleen de hoofdpersonen behouden, zonder de hele
stoet uit het boek met de litanie van misbruiken plus de
persoonlijke schandalen waarbij de meesten betrokken zijn.
De belangrijkste papabili (kanshebbers voor de pauskeuze) zijn:
Bellini, de hoop van de progressieven,
voormalig aartsbisschop van Milaan en gematigde, in de lijn van
de overleden paus; Tremblay, Frans-Canadees, dicht bij de
overledene als camerlengo; kardinaal Adyemi,
Nigeriaan, die kans maakt op verkiezing als eerste zwarte
Afrikaan uit de geschiedenis. En tenslotte Tedesco,
patriarch van Venetië, voorvechter van de traditionalisten die
de Kerk radicaal ideologisch willen terugdraaien. In het totaal
zijn er, in theorie althans, meer dan 100 mogelijke kandidaten.
Kardinaal Lawrence belichaamt als het ware de Kerk zelf. Juist
daardoor is hij het geweten in een hofhouding van
schijnheiligen: een bijzonder sterke vertolking door Ralph
Fiennes!
Romeinse senaat
Om te beginnen: in de film is geen enkele scène daadwerkelijk
opgenomen in het Vaticaan. Ondanks uitvoerige informatie en
voorafgaande rondleiding kreeg Berger daarvoor geen toestemming.
Rome heeft genoeg statige gebouwen die kunnen doorgaan voor
gewijde plaatsen en zo nodig werden locaties nagebouwd in de
Cinecitta-studio’s. Met name de binnenkant van de Sixtijnse
Kapel die zo’n vooraanstaande rol speelt, het plafond en
Michelangelo’s (fris gerestaureerde) fresco’s zijn met de
computer gegenereerd.
Bij één scène konden wij dat merken. Twee kardinalen zitten op
een terras voor de Vaticaanse tuin. Die tuin is duidelijk, als
bij een toneeldecor, op een groot doek aangebracht. Ongetwijfeld
kunnen aandachtige toeschouwers nog meer voorbeelden bespeuren.
Het college van kardinalen komt over als een instelling die
buiten de tijd staat, buiten de wereld, buiten de wet.
Conclave komt van het Latijnse ‘cum clave’,
letterlijk ‘met sleutel’, oftewel achter slot en grendel.
Wie kiest een nieuwe paus? En hoe verloopt dat proces?
Alle kardinalen die jonger zijn dan 80 jaar komen in Rome bijeen
voor een vergadering achter gesloten deuren, het conclaaf.
Maximaal 120 kardinalen stemmen dan op de kandidaat van hun
keuze.
Bij elke stemronde krijgt een kardinaal een briefje waarop hij
de naam van zijn kandidaat schrijft. De briefjes worden
verzameld in een grote miskelk. Als na één ronde nog geen
kandidaat met twee derde van het aantal stemmen is verkozen,
volgen er iedere dag daarna steeds vier stemmingen per dag
totdat er een paus gekozen is.
Ook na de stemmingen zijn de kardinalen afgesloten van de
buitenwereld. Zij verblijven in speciale vertrekken bij het
Vaticaan.
Rituelen en Kerk
Het hele verhaal speelt zich af in de majestueuze, somptueuze
decors van het Vaticaan. Dat alleen loont al de moeite. Zeker
voor mensen die er nog nooit geweest zijn en/of misschien
evenmin televisiebeelden kennen. Hier heeft de film door het
visuele aspect natuurlijk een hele streep voor op het boek. Drie
voorbeelden: de eucharistieviering in de basiliek, waar
kardinaal Lawrence zijn welkom uitspreekt in het Latijn en dan
voor zijn geïmproviseerde redevoering overschakelt naar het
Engels; dan de iconische scène van een schermvolle optocht
kardinalen met witte paraplu’s, terwijl ze bij hun aankomst
enkele dagen eerder, uitsluitende zwarte regenschermen droegen;
en tenslotte de scènes met de maaltijden, waar je herhaaldelijk
de zwijgende nonnen aan het werk ziet: letterlijk nederige
‘dienstmaagden der heren kardinalen’, als pionnen in stilte
werkend op de achtergrond, in de schaduw. Dit is een sprekende,
sterk visueel aangebrachte verhaallijn, niet behandeld in onze
recensie van het boek.
De ironie van de geschiedenis: net in zuster Agnes (een bezielde
Isabella Rossellini) vindt Lawrence een onverwachte steun. Zij
doorbreekt de dwangbuis van het protocol, waardoor Lawrence
beslissende informatie kan gaan zoeken en vinden op verboden
terrein. En wanneer zij ongehoord voor haar positie in de refter
de hele vergadering toespreekt, stuurt zij het conclaaf in de
beslissende richting.
De parade van witte paraplu’s.
Witte rook? Habemus Papam?
Heilige Vader , Heilige Stoel, Bijbelteksten, gebeden …
Bevreemdende rituelen in overvloed. Je eerste reactie: wat in de
hemel zie ik hier bezig??
Regelmatig deed het je mond openvallen van stomme verbazing.
Waren we tijdreizigers, terug gekatapulteerd naar de volle
middeleeuwen?
Gezag en macht
Gezag en macht zijn als het ware uitgewerkt in
Beeldspraak: je hebt de symboliek van mijters
(betekenis?) purperen en rode gewaden.
Een zelfde idee zag je doorheen de tijden bij Egyptische
farao’s; heersers van Maya’s, Azteken, de Sapa Inca en zijn adel
als het ware door de hemel bepaald, zoals telkens de band met de
astronomie aangeeft. Ramses II en de zonnestraal bij zijn
verjaardag doorheen de gang van Aboe Simbel, en uitsluitend dan;
het Inti Raymi-feest in Peru bij Inca’s, op 22 juni, de kortste
dag (zonnewende) *
* Meer hierover in Histoforum Magazine:
De Equinox achterna. Monumenten en astronomie en
Eeuwen op zoek naar de tijd.
Archaïsche rituelen in Conclave? O Ja? In overvloed!
Het geheel roept luidkeels reminiscenties op aan de kroning van
Charles, Prince of Wales, met zijn 75 jaar de oudste
troonopvolger van de oudste en langst regerende vorstin uit de
Engelse geschiedenis. Hij werd acht maanden na haar overlijden
op zaterdag 6 mei 2023, dag op dag 70 jaar na de kroning van
zijn moeder, tot koning gekroond in Westminster, in een
verbijsterend ongelooflijk archaïsch, urenlang durend ritueel.
Hier is het hele verloop uitvoerig becommentarieerd uitgezonden
door onze televisiezenders, met even uitvoerige toelichting in
detail tot in den treure over alle parafernalia en elk onderdeel
en alle betrokken personen. Wereldwijd is dit gevolgd door naar
schatting meer dan 300 miljoen kijkers!
Charles kreeg de kroon op het hoofd gezet door de anglicaanse
aartsbisschop van Canterbury. Met de 700 jaar oude Coronation
Chair centraal op het kosmische Cosmati – diagram, als hoofd van
de Anglicaanse Kerk en vertegenwoordiger van God op aarde..
Nota: Ook in de Sixtijnse Kapel tref je een groot kosmisch
diagram aan in de vloer, vlak voor het fresco met het Laatste
Oordeel van Michelangelo*. Voor een virtuele rondleiding zie:
Virtual tour "Sistine Chapel"
* Over kosmische diagrammen en hun cruciale rol in het
middeleeuwse wereldbeeld, zie meer in
Liber Floridus,
Het St.-Pietersplein kwam al eerder aan bod op deze site: Zie
Eeuwen op zoek naar de tijd, doorscrollen tot Triomf
van de Klok.
Het plein en de basiliek zijn een fantastisch paradigma van
pronkzucht en triomfantelijke pronkarchitectuur, in architectuur
en beeldende kunsten de meest frappante uiting van de katholieke
contrareformatie, de triomfantelijke kerk met de St.-Pieters en
onder meer de exuberante barokke schilderijen van Rubens in de
Antwerpse kerken als exponent.
Die mentaliteit was ook de pausen in vroegere tijden zelden
vreemd. Bezoek het Palais des Papes in Avignon het luxeverblijf
van de Franse pausen tijdens de Babylonische ballingschap in de
14de eeuw, de tijd van Zwarte Dood en zwarte armoede. Maar qua
verspillende pronkzucht slaat de Vaticaanse pracht en praal
alles in uiterlijk vertoon. De aanleg van plein en gebouwen
duurde meer dan een eeuw, schakelde achtereenvolgens de grootste
kunstenaars van hun tijd in (Bramante Michelangelo, Bernini) en
kostte in hedendaagse munt miljarden euro’s! Als tegenwicht:
akkoord, het resultaat is in zijn geheel blijvend werelderfgoed
van formaat.
Hier zetelen de pausen gebeiteld in een millennia oude traditie:
op de sterren georiënteerde
piramides als die van Khoefoe (Cheops), de tempels en
monumentale reuzenbeelden van Ramses II in Luxor en Aboe Simbel;
Angkor Wat, de
Verboden Stad in Beijing (Peking), het Versailles van
Lodewijk XIV (1)… de lijst is quasi eindeloos. Ze loopt door tot
in onze eigen tijd, met de drievoudige pauselijke tiara,
gedragen door een zegenende Heilige Vader, tot voor kort op een
draagstoel getorst door Zwitserse gardes, in eeuwenoude tenue
(ontworpen door Michelangelo) ,vergezeld van wachters met kuras
en 16de-eeuwse stalen Spaanse Morion helm op het hoofd, gewapend
met hellebaarden; of met vorstelijke hermelijnen mantels, gouden
koetsen en heraldieke wapenschilden voor adel en (kerk)vorsten …
Hetzelfde geldt voor de ceremoniële uitmonstering van de
kardinalen in vol ornaat: in hun keizerlijk purper, met zwaar
goud- en zilverdraden geborduurde brokaten gewaden.
Laten we er nogmaals het externe getuigenis bijhalen van de
Amerikaanse historica Barbara Tuchman in haar Mars der
Dwaasheid, hoofdstuk III: De renaissancepausen lokken
de protestantse afscheiding uit. Dat deze pausen een fraai
stelletje vormden, wisten we reeds uit Erasmus' Lof der
Zotheid, waarin hij met name van leer trekt tegen de
krijgsman - paus, Julius II (1503-1513), Leo X (1513-1521) en
Clemens VII (1523-1534).
Haar stelling, die niet door iedereen zal aanvaard worden, is
dat deze pausen eenvoudig niet in staat waren om de broodnodige
hervormingen door te voeren: corrupte pausen creëerden - tegen
malse sommen - corrupte kardinalen. En uit deze verdorven, in
weelde zwelgende troep werden nieuwe, uiteraard corrupte pausen
gekozen. “In hun jacht naar wereldse goederen - waaruit hun
kunstmecenaat voortkwam als één vorm van smijten met geld -
bleven zij blind voor de tekenen des tijds, even overtuigd van
hun onschendbaarheid onder de status van hun ambt, als de oude
Trojanen onder de heilige sluier, die hun stad heette te
beschermen.”
Didactische tips
1. Observatietaken bij de Filmprojectie
1.1. Algemeen
Bij groepswerk. Elk lid van de groep selecteert bij het kijken
a) 2 sequenties waarin de knap gebruikte filmtaal indruk maakte.
( Beschrijf bij de groepsbespreking de plaats van de sequentie
in het geheel van de film - Wat was er zo indrukwekkend: welke
camerabeweging (close up ....?) ) en b) één sequentie waarin de
muziek/de geluidsachtergrond bijdroeg tot het welslagen van het
fragment.
Na de bespreking kiest de groep 3 voorbeelden uit a) en 2 uit b)
om in het schriftelijk verslag uit te werken.
1.2. Historische beeldvorming
Kies één aspect dat je iets leerde wat je nog niet wist/ dat je
verbaasde/ dat afwijkt van wat je dacht over de behandelde
periode of verhaal/ sterk verschilt van onze huidige
opvattingen. Dit mag 'iets' zijn in verband met het materiële
leven of in verband met de mentaliteit (omgangsvormen,
verhouding man-vrouw...al helemaal niet moeilijk bij dit
iconische verhaal!)
- Kies 2 bevreemdende rituelen bij individuele personages, maar
vooral in het geheel!
1.3. Beeldtaal en filmmuziek
De film bevat enkele knappe voorbeelden van filmtaal. Dat
verdient extra aandacht.
Dadelijk na de bovenstaande taken zou je de volgende film moeten
bekijken:
What makes this film such a stunning work of art? Conclave
explained. 11.34 minuten, ondertiteling instelbaar -
Filmesthetica: compositie, clair-obscur, belichting,
symboliek: verhaal binnen verhaal enz. Bijzonder interessant.
Ook zeer geschikt voor CLIL/TTO Engels.
Na de film. Tips en
mogelijkheden
Jarenlang behandelden we de Italiaanse renaissance vertrekkend
vanuit de fresco’s van Michelangelo in de Sixtijnse Kapel en
zijn David in Firenze, gedeeltelijk in geschiedenis,
gedeeltelijk in kunstinitiatie. Start: de schepping van Adam met
de bijna-aanraking door God. Door de kunstenaar en zijn
tijdgenoten gezien als de voorstelling van de renaissance, de
ontwaking uit de middeleeuwen. Dan volgden natuurlijk de
basiliek en het plein.
Als leerlingen op de beroemde Rome-reis van laatstejaars, de
apotheose van zes jaar voortgezet onderwijs, kregen wij de Kapel
en aanpalende zones niet te zien wegens restauratiewerken. Dat
was voor mij pas het geval in 2001 en 2002 met twee
opeenvolgende bezoeken. Toen waren de fresco’s eindelijk in hun
oorspronkelijke pracht hersteld, bevrijd van kaarsenwalm en
latere aanvullingen. Doch helaas had het massatoerisme
ondertussen toegeslagen - volgens I. L. Pfeijffer de oorzaak
voor zowat alles wat verkeerd loopt in de Europese cultuursteden
- proppensvolle ruimte met taterende toeristen en barse
suppoosten, die het onvermijdelijke (verboden) fotograferen met
mobieltjes tevergeefs poogden in te tomen en de groepen na veel
te korte tijd naar buiten dreven (2).
(Als leraren zijn wij gelukkig wat langer mogen blijven.)
En eindelijk konden we ook de ingenieuze door Michelangelo
ontworpen dubbele koepel langs binnen beklimmen via steile
trappen en zeer nauwe tussenruimte (waar een dikke Duitse dame
zelfs kwam klem te zitten.)
Een enorm voordeel voor de lessen in de klas is de positieve
voortgang van de techniek! In mijn beginjaren als leraar kon ik
uit een grootformaat Italiaanse brochure met meestal zwart-wit
foto’s de leerlingen per bank enkele seconden laten kijken (en
dan verwachten dat ze op een toets nog wat essentieels hadden
onthouden!) Na de dure, door Japanners bekostigde restauratie
kwamen prachtige televisieprogramma’s op video ter beschikking.
En de laatste jaren brachten leerlingen hun taken op PowerPoint
voor hun medestudenten.
Nu is er dus de film als initiatie. Synchronisatie geschiedenis
– esthetica blijft natuurlijk primordiaal en moet liefst lang
vooraf gepland.
Onderstaande tips zijn allemaal uitgetest in de praktijk, maar
niet allemaal samen in dezelfde groepen of jaren.
Het Vaticaan kan op verschillende wijzen en verschillende
tijdstippen in het curriculum een rol spelen. Zeker als
voorbereiding op de traditionele Rome-reis.
Als introductie voor eigen reizen hebben wij (als volwassenen)
enkele lezingen gevolgd van een collega die Rome kende als zijn
broekzak
Groepswerk
Een oude klasmakker, die sinds onze Rome-reis niet meer in de
Eeuwige Stad was geraakt had met vrouw en kinderen de recensie
op Histoforum van het boek gelezen en de film gezien.
Als resultaat stuurde hij enkele suggesties door. Hij merkte op
dat er bij de didactische tips heel wat gegevens ook voor
geïnteresseerden buiten het onderwijs nuttig zijn om lang
ingedoezelde kennis op te frissen. Hij boekt een familietrip
begin juni.
Start met rondvraag. “Wie is al in Vaticaan geweest?“
Zo ja, heb je eigen documentatie?
- Wat kies je als onderwerp, keuze maken : de Sixtijnse Kapel
(taak gedetailleerd opzoeken plafondfresco’s - andere groep het
Laatste Oordeel.)
- Bij de interactieve dia over de Sixtijnse Kapel die vaker kan
getoond en iedereen kan downloaden
Virtual tour "Sistine Chapel" hoor je muziek uit de tijd.
Laat vrijwilligers samen met collega muziekgeschiedenis de
polyfonie behandelen, liefst in vergelijking met bijvoorbeeld
een populaire hedendaagse ballade.
- Welke instrumenten vind je op schilderijen: Van der Weyden,
het Lam Gods, Bruegel?
(Aangevuld via vader van leerling: de doedelzak bij Bruegel is
meestal een moezelzak, een instrument dat volledig verdwenen
was. Reconstructie kort na W.O. II door striptekenaar en
kunstenaar Jacques Laudy (1907-1993), tekenaar van de reeks
Hassan en Kadoer op basis van schilderijen Bruegel.)
- Door 2 collecties muziekinstrumenten volgde een uitstap naar
luit, harp en uitheemse instrumenten: Senegal, sicu arca
(dubbele Inca panfluit) met introductie via oorspronkelijke
versie van El Condor Passa; offerfluit uit Teotihuacan (Mexico)
en een Maya antropomorf beeldje dat een nabootsing van
windgeluid voortbracht als eerbetoon aan de god Kukulcan
(Gevederde Slang, Quetzalcoatl bij de Azteken).
- Twee van de studenten vroegen om de Zwitserse Garde te
behandelen: zij hadden daarover materiaal (tekst en
afbeeldingen) verzameld na het zien van de film Angels and
Demons (2009) en het lezen van Dan Jones’ boek Het Bernini
Mysterie, waarop de film gebaseerd is.
Tenslotte
Op YouTube is er hele reeks films over Conclave, variërende in
kwaliteit en lengte, o.m. trailers, een volledige inhoud over 16
minuten minuten
-
Ending explained - 5 min
-Volledig
kort overzicht -15 min
Noten
1. Johan Op de Beek, Versailles, Uitg. Horizon, 2023,
396 blz. – ook als e-boek.
Idem, De Zonnekoning, Horizon, 2018, 616 blz. – ook
e-boek.
Peter Burke, Beeld van een koning. De propaganda van
Lodewijk XIV, Amsterdam, Agon, 1991, 229 blz.
2. Ilja Leonard Pfeijffer, Grand Hotel Europa,
Amsterdam – Antwerpen, De Arbeiderspers, 2019 (10e druk), 546
blz. – ook als e-boek