home lesmateriaal ict en geschiedenis contact


Ict en geschiedenis
 

 

 

 

 

De Electronische Leeromgeving (elo)
 

The best current evidence is that media are mere vehicles that deliver instruction but do not influence student achievement any more than the truck that delivers our groceries causes changes in our nutrition. Basically, the choice of vehicle might influence the cost or extent of distributing instruction, but only the content of the vehicle can influence achievement."

Richard Clark 1983

The carpenter makes the tools; the tools don't make the carpenter!
 

Wat doet een ELO?

Het maken van verbindingen tussen personen en leermiddelen met behulp van communicatietechnologie t.b.v. onderwijs

Wanneer heeft een elo geen zin?

Wie meent dat het gebruik van een elo een bijdrage zal kunnen leveren aan het dreigend tekort aan leraren komt bedrogen uit.  Terecht schrijft een collega op wiswijzer: 'Volgens mij mag je al blij zijn als je bij een grote individualisering en leerlinggerichtheid in combinatie met ICT-middelen je het aantal docenten hetzelfde zou kunnen houden. Maar een lerarentekort los je met ICT dus niet op!'

Wanneer heeft een elo wel zin?

  • Als een docent zijn leren anders in wil richten. Zolang de docent het totale leerproces van de leerlingen wil sturen zal hij weinig tot geennut ondervinden van een elo 
  • Als de leerling tot op grote hoogte de regie over zijn leren heeft. Een leerling die gewens is dat de docent al zijn leren stuurt zal niet geneigd zijn gebruik te maken van de mogelijkheden van de elo.

Bron: Wiswijzer

De meerwaarde van elo neemt toe naarmate in het onderwijs de behoefte bestaat om in te spelen op verschillen tussen leerlingen. Niet alleen gaat het daarbij om verschillen in leerstijlen en tempo, maar ook om verschillen in de begeleiding van leerlingen. Enkele mogelijkheden:

De leerling krijgt op hem toegesneden lessen en opdrachten voorgeschoteld of hij kan zelf een keuze maken uit verschillen opdrachten (die tot hetzelfde of een ander doel leiden).

Een bibliotheek met losse onderwerpen kan door de leerlingen op elk gewenst moment worden geraadpleegd. Zo kan een leerling die moeite heeft met het analyseren van spotprenten het onderdeel 'analyse van spotprenten' bestuderen.

De docent kan op afstand de leerling in zijn leerproces ondersteunen. Hij kan individueel feedback geven. Voortbordurend op het voorbeeld van de spotprenten kan de leerling indien hij problemen blijft houden een vraag voorleggen aan de docent (of een medeleerling), via een mailtje of via een forum. Voordeel van een forum is dat het antwoord ook beschikbaar is voor andere leerlingen en dat leerlingen ook op elkaar kunnen reageren.

De leerling krijgt een planning op hoofdlijnen (wanneer moeten de opdrachten af zijn) en kan deze naar eigen voorkeur en mogelijkheden nader invullen.

De elo kan de communicatie en de samenwerking met medeleerlingen, de docent en eventueel anderen vergemakkelijken. Dat kan bijvoorbeeld via chatten,  e-mail, een forumdiscussie of een gezamenlijke webruimte. Toen mijn leerlingen gezamenlijk, als klas, werkten aan het maken van een website over klassieke elementen in de architectuur van Enschede gebruikten zij een elo om bestanden uit te wisselen en elkaar en mij vragen te stellen. De vragen waren zowel inhoudelijk als praktisch van aard, bijvoorbeeld; wie kan er een digitale foto maken van het pand van juwelier Koelink?

Onderzoeksopdrachten

De begeleiding van onderzoeksopdrachten kan heel goed plaatsvinden binnen een elo

voordelen:

 

de leerlingen worden gedwongen heel precies hun hulpvragen te formuleren. Met vragen als 'ik snap er niets van' kan een docent, binnen een elo, niet uit de voeten.

Toetsing

Aan het eind van een reeks lessen of tussentijds kunnen leerlingen zich zelf, op door hen gekozen momenten,  toetsen met behulp van diagnostische toetsen die op de elo beschikbaar zijn.

Een summatieve toets (voor een cijfer), vergt controle tegen afkijken en gebruik van ongeoorloofde hulpmiddelen. Vanwege het belang van de toets voor de student is ook beveiliging tegen technische en organisatorische problemen nodig.

Bij een formatieve toets (diagnostisch) of oefentoets is geen controle nodig. Voorkom wel dat de student door technische of organisatorische onvolkomenheden zijn kans om de toets te maken misloopt. Stel voldoende computers beschikbaar of maak de toets via internet toegankelijk.


op zij n werk en wordt geadviseerd waarmee voor t t e gaan. Het
werkst uk vormt onderdeel van zij n persoonlij ke digit aal por t folio.
I ndien de st udent gecer t ificeerd is ( zij n compet ent ies heeft get
oond) kan hij via het syst eem uit schr ij ven of direct her inschr ij ven.

De docent heeft binnen de DLO de rol van coach/ment or ,
ontwikkelaar , adviseur , facilit at or en inhoudsdeskundige. Deze
funct ies worden samengevat onder het begr ip coach/ment or . Hij
begint met het bepalen welke onderwerpen van zij n vak hij met
behulp van de DLO wil gaan behandelen. De coach/ment or gaat op
zoek naar mat er iaal over dit onderwerp in de dat abase met lessen
of zoekt op int ernet of Kennisnet naar geschikt mat er iaal. Deze
worden in zij n omgeving geplaat st . Hij voer t aanpassingen door of
ontwikkelt aanvullend mat er iaal. Het lesmat er iaal wordt aan de
leer lingen beschikbaar gest eld met een st udiewij zer en de planning
wanneer het opt imaal in het programma past . Ook wordt
aangegeven wanneer deze informat ie als gekend beschouwd wordt .
I ct op School
ss
De mat e van planning kan verschillend zij n per les of per leer ling.
Ook maakt de coach/ment or profielen van ( groepen) leer lingen en
zorgt dat de leer lingen keuze hebben uit diverse profielen en
leer rout es.
Tij dens de lessen kunnen de leer lingen individueel of samen ( afhankelij
k van de opdracht ) aan de slag in de DLO. De
coach/ment or kan een overzicht raadplegen om t e zien waar
iedereen mee bezig is en hoe de lessen en opdracht en vorderen.
Wanneer hij de leer lingen zelf laat kiezen hoe ze door de st of
willen werken, kan hij ook zien welk leerpad ze kiezen. Tij dens de
les kan direct met de leer lingen gecommuniceerd worden via chat
of indirect via het forum en e-mail. Tevens kan hij dingen visualiseren
op het gezamenlij ke kladbord of in de dr ie dimensionale
omgeving.
Ter afsluit ing van een onderwerp kan er in de DLO get oet st worden
op de manier die de coach/ment or bij het onderwerp vindt passen.

Aspecten van een ELO
- Mogelijkheden
o Communicatie
Het is niet aan te bevelen om per e-mail te communiceren behoudens
uitzonderingen.
Op verschillende manieren is de communicatie binnen een ELO mogelijk.
􀂃 Mededelingen van de docent/trainer
􀂃 Vraag en antwoord in de discussieruimte (monitoren) .
􀂃 Discussie in de groepsruimte (monitoren)
􀂃 Uitwisseling van documenten via dropbox en groepsruimte.
o Digitaal lesmateriaal
􀂃 Moet voldoen aan hoge kwaliteitseisen
􀂃 Verschillende soorten lesmateriaal onderscheiden voor verschillende
doelen.
o Toetsen met feed back
Binnen Blackboard zijn vrij goede mogelijkheden voor het maken van toetsvragen
en het digitaal afnemen van toetsen. Voor toetsen van open vragen met formules
(voor bètastudies) is er nog een geavanceerd toetsprogramma dat als Building
Block bij Blackboard geïntegreerd kan worden: Maple T.A. (zie ook informatie
over MapleTA op de site http://www.nhl.nl/~kamminga/MapleTA )

Bij veel systemen is het mogelijk om digitale toetsen binnen een tijdslimiet af te
nemen. De tijd die over de toets gedaan mag worden is sterk bepalend voor het
niveau wat afgetoetst wordt.
􀂃 Diagnostische toetsen.
􀂃 Meerkeuzevragen.
􀂃 Open vragen.
􀂃 Inleverwerk
o Groepswerk (samenwerkend leren)
o Taken opgeven en afwerken
Cursisten kunnen zelf hun voortgang bijhouden door hun eigen takenlijst te
beheren en af te vinken
o Controle op studievoortgang
Er zijn mogelijkheden voor statistische overzichten over het gebruik van het ELOsysteem
door de cursisten. Ook de statistische mogelijkheden over verrichtingen
bij het diagnostisch toetsen kunnen veel informatie geven over de voortgang van
de cursist.
- Kwaliteit
Er zouden hoge eisen gesteld

Valkuilen
o Gebruik maken van een ELO is NIET tijdsbesparend.
o Gebruik maken van een ELO is NIET lesvervangend.
(Als dat wel de bedoeling is, dan worden er nog hogere eisen gesteld aan
materiaal, toetsmateriaal en virtuele communicatie.)
o Een ELO kan demotiverend werken voor cursisten als het onderhoud van een
cursus te wensen overlaat en als er niet voldaan is aan de kwaliteitscriteria van het
materiaal.

o Vrijblijvend een fantastische cursus aanbieden zonder intensieve begeleiding (feed
back en communicatie) is absoluut geen garantie voor het bereiken van
leerresultaten.
o Studenten onderwerpen aan een ELO zonder ze te leren op welke manier je met
niet-lineaire informatie om moet gaan. (Zie ook bij tips en wetenswaardigheden.)

Tips en wetenswaardigheden
- Lezen op het scherm is 7 keer zo moeilijk als lezen van papier.
Gaat het over lesmateriaal met de bedoeling om uit te printen, geef daarbij dan aan
hoeveel pagina’s het document bevat en bied het aan in pdf-formaat.
- Uit onderzoek blijkt dat de presentatievorm van content bepalend is voor de leerfunctie.
- Voor het bestuderen van netwerkgestructureerde informatie is het nodig dat studenten een
aantal specifieke vaardigheden beheersen. Zij zullen informatie moeten selecteren,
structureren en er betekenis aan geven. Anders heeft het bestuderen van niet-lineaire
informatie al snel het karakter van willekeurige informatie oproepen. Voor een effectieve
verwerking van de leerinhoud moet de leerfunctie dusdanig ontwikkeld zijn dat de student
een juiste balans vindt tussen overzicht houden op de structuur, de inhoud en de
leerdoelen. Dit is een belangrijke leerfunctie.
- Niet alleen lezen maar ook doen. Dus interactief!
Bijvoorbeeld Dynamisch lesmateriaal met vragen en antwoorden onder de “knop” waarbij
er niet te veel op het scherm staat.
Applets, filmpjes of andere media
- Maak onderscheid tussen lineaire lessen (bovenaan beginnen en dan lineair doorwerken)
tegenover niet-lineaire lessen (liefst in html met frames en veel links).

- Hou het scherm schoon en overzichtelijk. Niet te veel tegelijk aanbieden. Er zijn
mogelijkheden om gedoceerd dingen aan te bieden in een bepaalde volgorde door
materiaal op bepaalde datum en tijd te laten verschijnen en weer verdwijnen.
- Werk als het mogelijk is NIET met Word omdat dit slecht van het scherm te lezen is,
tenzij de bedoeling is dat er verder met het document gewerkt wordt.
- Zorg dat er altijd een mededeling staat bij binnenkomst en zorg dat ook duidelijk is in
welke cursus iemand zich bevindt bij binnenkomst.
- Hou een elektronisch spreekuur, een tijdstip waarop studenten weten dat er snel antwoord
op hun vragen komt.
- Maak zo weinig mogelijk gebruik van e-mail.
De communicatie moet zoveel mogelijk plaatsvinden binnen de cursus waar cursisten mee
kunnen doen met communiceren.
- Laat studenten tentamenvragen verzamelen op het “prikbord”, waaruit de docent een
keuze kan doen.
- Laat om beurten studenten een samenvatting geven van een gegeven les en dat
presenteren op Blackboard
- Laat studenten hun eigen taken afvinken.
- Bij de cursusdocumenten een goede indeling handhaven: met kleuren werken en met
inhoudsopgave van de mappen.
- Onderscheid maken tussen verschillende soorten lesmateriaal en daarbij de media en het
formaat aanpassen.
- Zorg dat er geen knoppen zichtbaar zijn met niets erin.
Het is heel frustrerend als er op een link geklikt wordt en deze werkt niet of er zit niets
onder.
- Laat uw cursus eens aan het kritische oog van een collega onderwerpen.
- Laat leerlingen/studenten feed back geven op de gang van zaken in de cursus, met wensen
en suggesties.
- Maak de groepen niet te groot in één cursus. (Ideaal is 20 tot 30.)
- Maak collega’s géén Instructeur maar Teachers Assistent.
Er moet namelijk één eindverantwoordelijke zijn voor de cursus om het “kastje-muureffect”
te voorkomen.
Interessante websites over e-learning:
http://elearning.surf.nl
http://ict.slo.nl
http://www.e-learningplaza.nl
http://www.surf.nl
http://e-learning.surf.nl/e-learning/artikelen/1470

http://www2.ivlos.uu.nl/ictexpertisecentrum/index.html

 

Copyright © 2006 Albert van der Kaap