Histoforum

    The Pacific

laatste wijziging: 19-02-2011

 

The Pacific

VS, Dreamworks, 2010 - 5 DVD’s + 1 Bonus - speelduur miniserie: 500 minuten - Engels, audio in 6 talen (gedubd) - ondertitels in 20 talen, waaronder Nederlands.

Tijd en ruimte: VS en Stille Oceaan, Tweede Wereldoorlog.

Waardering: ****/4

Kort na elkaar stootten wij op twee belangwekkende films over de oorlog van de Amerikanen tegen de Japanners in de Stille Oceaan: een documentaire reeks Hell in the Pacific. The Last Great Naval War en The Pacific, de bejubelde miniserie van Steven Spielberg en Tom Hanks, die we hier voorstellen.

Vergeten we niet daarbij op te tellen de twee voortreffelijke Iwo Jima-speelfilms van Clint Eastwood: Flags of our Fathers (2006) en vooral Letters from Iwo Jima (2007), waarin hij de zeer bloedige slag om Iwo Jima bekijkt vanuit respectievelijk Amerikaanse en Japanse zijde.

Na het overdonderende en wereldwijde succes van Band of Brothers (2001) sloegen Steven Spielberg en Tom Hanks andermaal de handen in elkaar om een miniserie in tien afleveringen van elk 50 minuten te verfilmen, ditmaal over de oorlog van de VS tegen Japan in de Pacific - een strijdtoneel dat tot mijn verbazing ook in de VS veel minder bekend is dan de strijd tegen de Duitsers.

Spielberg baseerde het script op de memoires van drie ex-mariniers: Robert Leckie (1920-2001) (Helmet for my pillow, Met een helm als kussen), Chuck Tatum (Red blood black sand, over de slag om Iwo Jima) en Eugene Sledge (1923-2001) (With the old breed) en op de ruim gedocumenteerde geschiedenis van de veelvuldig gedecoreerde nationale oorlogsheld ‘Manila John’ Basilone.

Meer dan de vorige reeks focust The Pacific op de achtergrond van de hoofdpersonen. En op wat de gruwelen van de oorlog aanrichten bij normale mensen. Met als schoolvoorbeeld Eugene Sledge (‘Sledgehammer’), de zachtmoedige, geciviliseerde dokterszoon uit Alabama, die harder en harder wordt totdat een baby en een stervende oude vrouw op Okinawa voor een keerpunt zorgen.

“Wat mij zo woedend maakt, is die onverantwoorde verspilling van al die jonge levens, van al dat menselijk potentieel,” zegt Eugene Sledge een halve eeuw later in een interview, terug te vinden in de 6de DVD. Alle hoofdpersonen bleven levenslang kampen met verschrikkelijke nachtmerries, die taboe waren in het gezin, waarover absoluut niet gesproken kon worden. Blijkt dat gedemobiliseerde soldaten wel gratis mochten verder studeren, maar dat psychologische hulp gewoonweg niet bestond! 

Spielbergs allereerste informatiebron was zijn eigen vader, die tijdens de oorlog naar de Pacific werd gezonden. Later vertelde hij er uitzonderlijk graag over aan zijn kinderen. 'Heel veel veteranen wilden hun omgeving niet traumatiseren en bleven zwijgzaam over wat er gebeurd is', weet Spielberg. 'Maar mijn vader vulde mijn jeugd met zijn verhalen. Hij heeft mijn grote interesse voor de oorlog gewekt.'

Veel meer dan andere epische films als, Flags of our fathers (Clint Eastwood) en Empire of the sun (Spielberg) laat The Pacific een oorlog zien zoals hij was. Sydney Phillips, die de Pacific overleefde en Spielberg adviseerde, noemt de serie de beste weergave van de oorlog die ooit gemaakt is. Zelfs al kan, zegt hij, geen enkele film de pijn van wekenlange verveling oproepen, of het gevoel dat je nachtenlang door muggen opgegeten wordt, terwijl je elke dag, wekenlang, hetzelfde miezerige blikvoedsel moet eten.

The Pacific is met minimale computereffecten en met maximale realiteitszin gefilmd. Er zijn duizenden figuranten ingezet en de gevechtscčnes horen bij het weerzinwekkendste dat we in dit genre al zagen. Je ziet de mariniers geleidelijk aftakelen en ontmenselijken: de vijand is onzichtbaar, het klimaat vijandig en het thuisfront afwezig.

Na de derde aflevering, waarin de kijker wat rust krijgt met de soldaten in Melbourne, springt de serie naar december 1943 en dan snel naar mei 1944. De beelden worden nog intenser en wanneer een moeder met kind gedwongen wordt om zelfmoordkamikaze te zijn, vraag je je af waar de grens mag liggen.

Spielberg is hiermee wellicht aan het einde gekomen van zijn oorlogsverhalen en wilde duidelijk geen compromissen sluiten. ‘Minder dan dit zou een belediging geweest zijn voor de veteranen die de strijd vochten', zei hij. ‘Dit is zoals het was.' 

Bonus 

Profiles of The Pacific - portretten van de echte mariniers uit de reeks, met interviews van de betrokkenen in de jaren 1990 en na 2000.

            John Basilone

            Eugene Sledge

            Robert Leckie

            Sidney Phillips

            R.V. Burgin

            Chuck Tatum

Making of The Pacific: indrukwekkend, maar had ik graag toch wat uitvoeriger gezien.

Anatomy of the Pacific War: zelfde opmerking; duurt slechts 10 minuten, schetst wel goed de Japanse mentaliteit en de respons van de mariniers daarop gedurende de strijd. Interessant zijn de propaganda-affiches en karikaturen uit de tijd.

DE BOEKEN ACHTER DE MINISERIE

* Robert Leckie, Met een helm als kussen. (Prisma 724), Utrecht-Antwerpen, Het Spectrum, 1964, 3de druk, 245 blz.

Leckie’s relaas behoort, samen met de stripreeks over piloot Buck Danny, tot mijn dierbare jeugdherinneringen (1). Het was mijn eerste ernstige kennismaking met de oorlog van de Marines tegen de Japanners. De Prisma Pocket uit 1964 vergezelde me, samen met Leckies iets latere Mariniers in de Pacific tot op heden, als bruin geworden, stukgelezen referentiekader (2). 

* Hugh Ambrose, The Pacific, Amsterdam, De Boekerij, 2010, 605 blz.

Het officiële boek van de HBO miniserie’ meldt de omslag van het vuistdikke The Pacific. Anders dan zijn vader Stephen E. Ambrose (1936-2002) bij Band of Brothers schreef Hugh Ambrose eerder een boek dat complementair is aan de televisiereeks, wat de waarde in feite vergroot. Bij zijn onderzoek raakte Ambrose namelijk enkele andere personen op het spoor, die in de miniserie geen plaats meer konden krijgen: Austin ‘Shifty’ Shofner en Vernon ‘Mike’ Micheel. Schofner werd op de Filippijnen gevangen genomen door de Japanners. Hij overleefde de beruchte dodenmars van Bataan, wist met een hele groep lotgenoten te ontsnappen uit een concentratiekamp op Mindanao, vervoegde de Filippijnse guerrilla, belandde weer in de VS, vocht mee in een aantal belangrijke veldslagen en beëindigde de oorlog als luitenant-kolonel bij de roemruchte Eerste Mariniersdivisie in China, waar hij Japanse krijgsgevangenen moest beschermen tegen de wraakzucht van de Chinezen.

De belevenissen van marinevlieger Micheel liet hem toe de cruciale rol van de vliegdekschepen en de luchtmacht te belichten, een rol die in de miniserie zeer stiefmoederlijk behandeld is, omdat alle gebeurtenissen daar gezien zijn door de ogen van de infanteristen waardoor je een overzicht van het geheel mist.  

* Eugene Sledge, De Pacific, Kampen, Omniboek, 2010, 376 blz.

In het kielzog van de televisierserie zijn een paar boeken snel in het Nederlands vertaald of opnieuw uitgebracht. Leckie’s Met een helm als kussen is er tot mijn spijt blijkbaar niet bij. With the Old Breed van Eugene Sledge wel, verwarrend genoeg vertaald als De Pacific.

Sledge meldde zich in december 1942 aan bij het United States Marine Corps. Als mortierman van King Company, 3rd Battalion, 5th Marines, 1st Marine Division nam hij deel aan de Slag om Peleliu en de Slag om Okinawa. Na de capitulatie van Japan in augustus 1945 bleef hij nog enige maanden in China als onderdeel van de Amerikaanse bezettingsmacht, gestationeerd in Beijing. In februari 1946 werd Sledge eervol ontslagen uit het Marine Corps met de rang van korporaal.

In 1946 keerde hij terug naar Mobile, Alabama. Sledge ging biologie studeren aan de Auburn University (destijds Alabama Polytechnic Institute). Hij behaalde in 1949 zijn Bachelor of Science. Van 1970 tot 1990 doceerde Sledge als professor aan het Alabama College (nu University of Montevallo).

Naar aanleiding van zijn ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog schreef hij With the Old Breed: at Peleliu and Okinawa (1981). Zijn relaas wordt algemeen beschouwd als het beste ooggetuigenverslag van de Tweede Wereldoorlog in de Pacific. Ongetwijfeld is dat omdat Sledge zijn individuele ervaringen als marinier in het heetst van de van strijd combineert met zijn reflecties daarop in de decennia daarna. Gedurende de gevechten hield hij bijna dagelijks korte notities bij in zijn Nieuwe Testament-zakboekje (om de censuur te omzeilen). Die schreef hij volledig uit in de jaren na de oorlog toen hij nacht na nacht geteisterd werd door nachtmerries, een gevolg van zijn traumatische ervaringen, ongetwijfeld een toen nog niet (h)erkende variant op het concentratiekampsyndroom.

Sledge beschrijft de oorlog met een ongekend en vaak misselijkmakend realisme, dat in essentie is overgenomen in de filmreeks: mariniers tussen desintegrerende lijken, krioelend van de maden. Bij het graven van een schuttersput komt hij terecht in een rottende Japanner; in de corresponderende filmscčne moet hij in kokhalzende paniek de maden van zich afschrapen met zijn dolk. Door de voortdurende regen leek situatie op Peleliu en vooral op Okinawa op de bagger aan het IJzerfront in Vlaanderen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Nooit eerder heb ik dergelijk huiveringwekkende beschrijvingen gelezen!

Sledge overleed in 2001 aan maagkanker. Na zijn dood werd China Marine: An Infantryman's Life after World War II (2002) uitgebracht over zijn ervaringen in China en zijn terugkeer naar Mobile. (Dit boek is tot op heden niet vertaald in het Nederlands.) 

* Peter Schrijvers, De Pacific. De oorlog met Japan 1941-1945, Antwerpen, Manteau, 2010, 320 blz.

“Volgens mij zullen veel vragen over de strijd met de geheimzinnige jappen nooit beantwoord worden.” (Robert Sherrod, oorlogscorrespondent op Tarawa, eind 1944)

Peter Schrijvers verwijst in zijn titel welbewust heel expliciet naar de miniserie. Wie echter een uitvoerig verslag verwacht van de opeenvolgende veldslagen, zoals in historische naslagwerken, is eraan voor de moeite. Maar wie het boek van Eugene Sledge of de miniserie gezien heeft, krijgt hier een bijzonder boeiende beschrijving van het mentale landschap van de Amerikanen in het algemeen en de soldaten in het bijzonder. Andermaal blijkt dat landschap veel verder van ons af te liggen dan we bevroedden. Maar kan hetzelfde niet gezegd van onze Europese Middeleeuwen of onze eigen grootouders tijdens de Tweede Wereldoorlog? De wereld en de Lage Landen zijn wel heel sterk veranderd in een goede halve eeuw. 

Het Engelse origineel Bloody Pacific: American soldiers at war with Japan is in de VS en Australië met loftuigingen overladen. Terecht. De Vlaming Schrijvers levert een fraai staaltje mentaliteitsgeschiedenis!

‘Uiteindelijk bleken niet alleen de Japanners, maar bijna alle bewoners van deze regio, van de Nieuw-Guinese stammen tot de Chinese massa’s, te ondoorgrondelijk voor de Amerikanen. Hun weigering om hun geest bloot te geven en in kaart te laten brengen, liet de Amerikaanse soldaten ernstig twijfelen aan het feit of ze deze mensen die niet te begrijpen waren, ooit echt onder controle zouden kunnen krijgen.’ (p. 191)

De titels van de (lange) hoofdstukken weerspiegelen elk een van de Europese en Amerikaanse obsessies annex vooroordelen in verband met het mysterieuze Oosten, de idyllische eilanden van de Stille Zuidzee (met hun sensuele hoela-hoela danseressen) en de beestachtige, onmenselijke ‘jappen’:

De groene hel

Het gele gevaar

Dolle honden 

Daarbij brengt Schrijvers feiten en cijfers aan, die je elders vergeefs zult zoeken (en je in de miniserie slechts af en toe tussen de regels door kunt lezen).

Bijvoorbeeld: Okinawa, 1945 groepsverkrachtingen door Amerikaanse mariniers van ‘spleetogen wijven.’ (Okinawakezen en Japanners waren voor hen één pot nat, zij zagen geen verschil!) Of de gruwelijke gevolgen voor burgers van het gebruik van witte fosfor en napalm. Hij geeft ook onthutsende officiële cijfers, die ik nooit eerder aantrof: tienduizenden burgerdoden op Okinawa, 100.000 bij de strijd om Manilla (Filippijnen). In The Pacific van Hugh Ambrose lees je bij het verhaal van Shofner wel hoe hij meer dan 100.000 burgers van Okinawa uit de oorlogszone in veiligheid bracht op een afgesloten schiereiland, maar niets over deze keerzijde van de medaille!

En dan nog, om te besluiten: in schrille tegenstelling met de ontberingen van de frontsoldaten, de nog meer onthutsende, onvoorstelbare verspillingen onder andere door de inefficiëntie die alle legers van alle tijden heeft gekenmerkt, sinds de dagen van Agamemnon. 

De auteur van dit laatste boek, Peter Schrijvers, is professor Amerikaanse en internationale geschiedenis aan The University of New South Wales in Sydney (Australië). Hij is geboren in Hasselt (Belgisch Limburg) in 1963, studeerde geschiedenis aan de K.U.Leuven, promoveerde op de diplomatieke en militaire geschiedenis van de States. Studeerde verder aan de universiteiten van Baton Rouge, Louisiana en van Columbus, Ohio en daarna in Genčve, Zwitserland. Zijn vorige boek The Unknown Dead (3) werd opgenomen door de Amerikaanse History Book Club, wat een zeer grote verspreiding betekende voor een in wezen academisch boek. 

Didactische tips 

Voor wie met fragmenten van deze miniserie wil werken in een ruimere leereenheid rond Tweede Wereldoorlog en nazisme, verwijzen we naar: Myriam Paquet & Jos Martens, Tweede Wereldoorlog. Een multimediale vakoverschrijdende leereenheid…

In elke klas heb je wel enkele leerlingen die erg geďnteresseerd zijn in het verloop van de Tweede Wereldoorlog of in aspecten daarvan. Buiten de hier genoemde bronnen zijn er tientallen en tientallen rijkelijk geďllustreerde reeksen voorhanden in elke openbare bibliotheek. Zeer bruikbaar blijven de Standaard Geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in zes dikke delen (Antwerpen - Amsterdam, Standaard Uitgeverij, 1978 2de druk) en de reeks De Tweede Wereldoorlog van uitgeverij Lekturama (Rotterdam, 1978), die niet minder dan 24 delen telt. Je kunt die geďnteresseerde leerlingen of studenten, liefst vrijwilligers, een scriptie laten maken die ze achteraf aan de klas voorstellen (bijvoorbeeld met dia’s in PowerPoint of door gebruik te maken van filmfragmenten, aan elkaar gelast door hun persoonlijke commentaar).  

Ook: Boyle, D., De Tweede Wereldoorlog in foto’s, Lisse, Rebo Productions, 1998, 600 blz. 

Taak: opzoeken via Google: elk van de boven genoemde auteurs heeft een eigen artikel op Wikipedia. 

Speelfilms over de oorlog in de Pacific 

Over de aanval op Pearl Harbor: Tora!Tora!Tora! (1970) Midway (1976) 

Houd er rekening mee dat sindsdien op deze site heel wat meer boeken en films zijn besproken, die eventueel ook kunnen ingeschakeld worden. Het lijkt me in ieder geval interessant woord en beeld met elkaar te confronteren. Zie: films over de Tweede Wereldoorlog. 

Bijlage: 'Het was een eer daar te gaan vechten' Interview

NOTEN

1. Buck Danny: voornamelijk de eerste 6 albums door Hubinon en Charlier, oorspronkelijk eerst verschenen in Robbedoes/Spirou, in album vanaf 1953, vertonen echter alle negatieve stereotiepen over de Japanners, typisch voor de tijd: De Jappen vallen aan; De geheimen van Midway; De zonen des hemels; De vliegende tijgers; Aanval in Birma. Heruitgegeven ca. 1965.

2. Robert Leckie, Mariniers in de Pacific. (Prisma 1270), Utrecht-Antwerpen, Het Spectrum, 1967, 503 blz.

3. In het Nederlands vertaald als: Wreed als ijs - het lot van burgers in de slag om de Ardennen, Manteau - Het Spectrum, 2004, 368 blz. 

Jos Martens

februari 2011 

     
 

Met onderstaande zoekmachine kunt u zowel zoeken op het www als binnen deze site en Histoforum

Google
Search WWW Search histoforum.digischool.nl