titel |
omschrijving |
niveau |
Mystery of the Nile |
Een webquest
over Egypte met als centrale vraag: waarom
werd Egypte een geschenk van de Nijl
genoemd? |
Brugklas havo/vwo |
Mystery of the Nile
|
Een webquest over Egypte met als centrale
vraag: waarom werd Egypte een geschenk van
de Nijl genoemd? |
Brugklas vmbo |
Egypte, een geschenk van de Nijl |
Vernieuwd!
Een webquest over Egypte met als centrale
vraag: waarom werd Egypte een geschenk van
de Nijl genoemd? |
Brugklas havo/vwo |
Egypte, een geschenk van de Nijl |
Een webquest over Egypte met als centrale
vraag: waarom werd Egypte een geschenk van
de Nijl genoemd? |
Basisonderwijs |
Mummies |
Een webquest over mummies. |
Alle niveaus |
De Grieken |
Een
AVA over de Grieken |
Brugklas of Tweede Fase |
Democratie in Athene |
Leerlingen onderzoeken de democratie in
Athene en in Nederland |
Brugklas |
Democratie in Athene |
Leerlingen doen
onderzoek naar het functioneren van de
democratie in het oude Griekenland en naar
de opvattingen van klassieke schrijvers over
democratie |
Tweede Fase |
Hellas |
Leerlingen
maken een programma voor een culturele
rondreis door Griekenland. |
Brugklas vwo/gymnasium |
Olympische Spelen |
Leerlingen
vergelijken de oude Olympische Spelen met de
Moderne Spelen. |
Brugklas vmbo/havo/vwo |
Sport en Spelen |
Opdrachten aan
de hand van afbeeldingen opdrachten over
sport in de klassieke oudheid. |
Brugklas vmbo |
Griekse goden en
godinnen |
In
deze opdracht verzamelen leerlingen gegevens over een aantal
goden. Van elke god of godin zoeken zij op wat zijn of
haar functie was en wat zijn of haar symbolen waren
waaraan je de god of godin kon herkennen. Daarna
testen zij hun kennis in een symbolen spel.
Bronnen zijn Engelstalig. |
Brugklas vwo/gymnasium |
Sparta en Athene |
Na inleidende
opdrachten over de Perzische en
Peloponnesische oorlogen vergelijken
leerlingen het leven in het oude Sparta met
dat in het oude Athene. |
Brugklas vwo/gymnasium |
De muur van Hadrianus |
Opdrachten over
de verdediging van het Romeinse Rijk |
Brugklas |
Het Romeinse Rijk |
Een serie
opdrachten over het Romeinse Rijk, van de
stichting van Rome tot de uitbarsting van de
Vesuvius. |
Brugklas (havo)/vwo/gymnasium |
Dagelijks leven in het oude Rome |
Leerlingen
onderzoeken aspecten van het dagelijks leven
in het oude Rome.
Klik op opdracht 3! |
Brugklas havo/vwo |
Pompeii |
Leerlingen
onderzoeken in hoeverre de uitbarsting van
de Vesuvius in 79 n. Chr. Een belangrijke
historische gebeurtenis was. |
onderbouw havo/vwo |
Romeinen in Schotland |
Opdrachten over
het leven van soldaten in Romeins Schotland.
Bronnen zijn Engelstalig. |
Brugklas vwo/gymnasium |
De
Bataafse opstand |
Het verhaal van
de Bataafse opstand met powerpoint |
brugklas |
Romeins Recht |
Een korte
opdracht over het Romeins recht |
havo/vwo brugklas |
De Bataafse mythe |
Opdracht over
de doorwerking van de Bataafse mythe |
havo |
De Bataafse mythe |
Opdracht over
de doorwerking van de Bataafse mythe |
vwo |
Klassiek Enschede |
Leerlingen
maken een website over klassieke elementen
in hun stad. |
KCV - Tweede Fase |
De limes |
Leerlingen
maken als klas een website over de Romeinse
limes. |
KCV - Tweede Fase |
RIR |
Leerlingen
maken als klas een website over
overblijfselen van het Romeinse Rijk onder
de titel: Reliquiae Imperii Romani |
KCV- Tweede Fase |
Antigone |
Leerlingen
maken een programmaboekje bij Antigone van
Sophocles. |
KCV- Tweede Fase |
Lysistrata |
Leerlingen
maken een programmaboekje bij Lysistrata van
Aristophanes. |
KCV- Tweede Fase |
Orpheus en Eurydice |
In deze
queeste over het verhaal van Orpheus en
Euryice maken de leerlingen in eerste
instantie opdrachten bij het klassieke
verhaal van Oidius en Vergilius. Daarna
onderzoeken zij de recptie van het verhaal
in later eeuwen in schilderijen en gedichten |
KCV- Tweede Fase |
Daedalus en Icarus |
In deze
queeste over het verhaal van Daedalus en
Icarus maken de leerlingen in eerste
instantie opdrachten bij het klassieke
verhaal van Ovidius, Appolodorus en Hyginus. Daarna onderzoeken zij de recptie van het
verhaal in later eeuwen in schilderijen en
gedichten |
KCV- Tweede Fase |
Oorlog en vrede |
Een serie
opdrachten over mythische en werkelijke
oorzaken van oorlogen in de klassieke
oudheid |
KCV- Tweede Fase |
Dido en Aeneas |
Een serie
opdrachten bij het klassieke verhaal van
Dido en Aeneas. Opdrachten over o.a. het
ontstaan van Rome en de oorzaken van de
Punische Oorlogen. |
KCV- Tweede Fase |
Het oordeel van Paris |
Leerlingen
analyseren schilderijen die het oordeel van
Paris tot thema hebben. |
KCV- Tweede Fase |
Vaasschilderingen |
Leerlingen
analyseren vaasschilderingen uit de
klassieke oudheid |
KCV- Tweede Fase |
Forum Romanum |
Leerlingen
maken als klas
een website waarop zij de bezoekers rondleiden op het Forum Romanum. |
KCV- Tweede Fase |
Klassiek Rome |
Leerlingen
maken als klas een website waarop zij
bezoekers leiden langs de belangrijkste
bezienswaardigheden van het oude Rome. |
KCV- Tweede Fase |