Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 2, nummer 29, november 2013 II.
Vorige nieuwsbrieven
Links
.
Aanvullingen op ce2015
Albert Jan Binnendijk heeft een aantal aanvullingen gemaakt voor de
rubriek ce2015. Het gaat om documenten voor de eerste vijf tijdvakken, een syllabus voor leerlingen
en een opdracht voor een tijdvakkendossier.
Bijzonder
Een pagina met zulke
bizarre tekeningen uit middeleeuwse manucripten dat ik aan de authenticiteit twijfelde
Bijzonder 2
Universiteitsstudenten maakten een bijzondere
animatie van 17e eeuws Londen..
Bekijk ook dit 3D model van het
oude Rome
of deze
geanimeerde theorie over de bouw van de Egyptische piramides.
Benieuwd hoe klassieke Griekse muziek heeft geklonken? Klik dan
hier.
De gewone man als oorlogsmisdadiger
De centrale vraag in het boek 'De gewone als oorlogsmisdadiger' van Antoine Weijzen is: Wat maakt, dat gewone,
doorsnee, aardige mensen in bepaalde omstandigheden oorlogsmisdaden
begaan? Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel worden er vier
gevallen van oorlogsmisdaden beschreven:
• Józefów in Polen (1942)
• Rawahgedeh in het voormalig Nederlands – Indië (1947)
• My Lai in Vietnam(1968)
• Haditha in Irak(2005)
Dit deel sluit af met een aantal conclusies, die afwijken van de
communis opinio.
• Het aantal militairen, dat problemen had met het begaan van
oorlogsmisdaden is beperkt.
• De oorlogsmisdaden werden niet begaan als gevolg van indoctrinatie
en propaganda, maar waren het product van een langdurige,
succesvolle socialisatie. Die socialisatie overtuigde mensen, dat
vrijheid en gelijkwaardigheid niet voor alle mensen golden. Mensen
handelden uit innerlijke overtuiging.
• De oorlogsmisdaden werden niet begaan in een staat van emotie.
Tussen het moment van de opdracht en de uitvoering ervan bestond
genoeg tijd om over de opdracht na te denken.
• De betrokken militairen werden bij weigering niet bedreigd. Nog
sterker, hun werd de gelegenheid geboden zich aan het moorden te
onttrekken. Weinig militairen hebben van het aanbod gebruik gemaakt.
• Bij militairen die hebben geleden aan een post traumatisch
stressstoornis ging het eerder om het onvermogen de eigen ervaringen
te werken dan om het verwerken van, wat zij andere mensen hadden
aangedaan.
Deel twee is sociologisch en sociaal psychologisch van aard. Daarin
wordt onderzocht op welke manieren mensen in het algemeen in hun
gedrag worden beïnvloed, maar vooral op welke manieren mensen er toe
worden gebracht om oorlogsmisdaden te plegen. In dit verband wordt
aandacht besteed aan de conformisme–experimenten van Asch, het
gehoorzaamheids-experiment van Milgram en het gevangenis-experiment
van Zimbardo. Verder wordt er ingegaan op propaganda, nationalisme
en nationale identiteit en het gebruik resp. misbruik van het
geschiedenisonderwijs.
Er worden uiteindelijk drie groepen mensen onderscheiden: de daders,
de omstanders en de redders. Van elk van de drie wordt een profiel
opgesteld.
Deel twee eindigt met een hoofdstuk, waarin wordt onderzocht in
hoeverre het mogelijk is om het begaan van oorlogsmisdaden te
voorkomen.
Nederlandse Ötzi
In het Westfries Musem in Hoorn is de
reconstructie van de
steentijdman van Mienakker (ook wel ‘de Noord-Hollandse Ötzi’
genoemd) onthuld door de provincie Noord-Holland en de Rijksdienst
voor het Cultureel Erfgoed. Hij heeft de naam Cees gekregen, naar de
eigenaar van het land waarin hij werd gevonden.
Grote Duitse Kunsttentoonstellingen 1937-1944
Deze Duitse
website is geheel gewijd aan de Grote Duitse
Kunsttentoonstellingen die in de jaren 1937-1944 in München
werden gehouden. De website bevat de getoonde schilderijen met
nadere informatie.
German history in documents and history
Op deze website vindt u historische documenten en afbeeldingen over verschillende periodes in de Duitse geschiedenis vanaf de Reformatie
Wat als ...
Wat zou het effect zijn als leerlingen bij hun geschiedenistoets
gebruik zouden mogen maken van internet. Dat is het onderwerp van
dit
Duitstalige artikel op internet.
Toetanchamon
Toetanchamon kwam om het leven door een
ongeluk met een strijdwagen en nadat de dode farao gebalsemd was,
vloog zijn lichaam spontaan in brand. Die opmerkelijke
conclusies trekt een Egyptoloog op basis van een analyse van
weefsels van de beroemde farao.
ICT & Geschiedenisonderwijs: Meerwaarde- of minderwaarde?
Geschiedenisportaal.nl organiseert op 23 januari 2014 een
cursusbijeenkomst met als thema ICT & Geschiedenisonderwijs:
Meerwaarde- of minderwaarde?
Tijdens deze inspirerende middag en avond ontmoet u uw vakgenoten in
de Hanzestad Deventer. We hebben het volgende programma
samengesteld:
Vanaf 14:30: inloop
15:00 – 16:00: Lezing Drs. Tom van der Geugten: "ICT &
Geschiedenisonderwijs: Meerwaarde of minderwaarde?"
16:00 – 17:00: Stadsrondleiding o.l.v. een gids door het historische
centrum van Deventer
17:00 – 18:00: Gezamenlijke maaltijd
18:00 – 19:00: Lezing Dr. Hubert Slings: "De geschiedeniscanon en de
Hanze"
19:00 – 20:00: Lezing Joost van Oort: "Het succesverhaal van
Flipping the classroom"
- De locatie voor deze bijeenkomst is de Latijnse school in
Deventer.
- De bijeenkomst is op donderdag 23 januari 2014.
- De kosten zijn € 149 p.p.
- U ontvangt een certificaat van deelname.
Opgave voor deze dag is simpel en kan door een mail te sturen naar
info@geschiedenisportaal.nl o.v.v. cursusdag. U ontvangt van ons een
bevestiging van deelname. Inschrijving sluit 1 december 2013.
Bestanden van de vmbo-conferentie
Op de
website van vakdidactica Hanneke Tuithof staan de bestanden die
gebruikt zijn tijdens de vmbo-conferentie op 1 november in Utrecht.
Flipping the Classroom filmpjes
Behalve Jelmer Evers en Joost van Oort heeft nu ook collega Rogier Spanjers instructiefilmpjes voor leerlingen gemaakt.
Week van de Klassieken in 2014 in teken van Romeinse keizers
De Week van Klassieken staat in 2014 -het tweeduizendste sterfjaar
van keizer augustus- in het teken van Romeinse keizers. Het Allard
Pierson Museum, het Nederlands Klassiek Verbond, Museum Het Valkhof,
het Rijksmuseum van Oudheden en Tresoar organiseren van 13 tot en
met 21 maart tientallen activiteiten om jong en oud kennis te laten
maken met de klassieke oudheid. De Week begint met de
Ken-Uw-Klassieken Pubquiz voor classici in het Rijksmuseum van
Oudheden (13 maart). Verder zijn er rond het thema Romeinse keizers
in het hele land -deels gratis- lezingen, rondleidingen en
voorstellingen, en een gratis e-book. Meer informatie over de
activiteiten en het gratis e-book staan op
www.weekvandeklassieken.nl.
Grote Ken-Je-Klassiekenquiz
Op 9 en 10 februari vinden in Tresoar, het Allard Pierson Museum,
Museum Het Valkhof, bij de Universiteit Gent en de Universiteit
Antwerpen de voorrondes plaats van de Grote Ken-Je-Klassiekenquiz
voor gymnasiasten. De beste schoolteams gaan door naar de finale op
14 maart, in het Rijksmuseum van Oudheden.
Een team is samengesteld uit derde t/m zesde klas gymnasiasten, max.
4 leerlingen per team en 2 teams per school. Aanmelden van een team
kan t/m 8 januari 2014: info@tresoar.nl
Ken-Uw-Klassieken Pubquiz
Op donderdagavond 13 maart organiseren Lampas en het Rijksmuseum van
Oudheden voor de vierde maal de Ken-Uw-Klassieken Pubquiz. Teams van
classici, studenten en docenten laten hun hersens kraken en heffen
het glas. Quizmaster is classicus en schrijver Fik Meijer.
Een team bestaat uit minimaal 2 en maximaal 5 personen van 16 jaar
of ouder.
Aanmelden van een team:
www.rmo.nl/pubquiz.
Ook in oorlogstijd gaat het (golf)leven gewoon door
Britain's Richmond Golf Club after German bombs hit the course in 1940
Berichten voor de volgende nieuwsbrief graag voor 1
december 2013 naar kaap@kpnmail.nl
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.