Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 3, nummer 52, december II 2014 

Antisemitisme door de eeuwen heen

Naast een printversie van de antisemitisme-tijdlijn is er  een bijbehorende website:  Hier kan vanaf de tijdlijn worden doorgeklikt naar de aanvullende informatie op de eerder verschenen papieren versie. Bij het opzetten van de tijdlijn ging CIDI uit van het hele fenomeen antisemitisme door de jaren heen. Er worden antisemitische verschijningsvormen en gebeurtenissen beschreven die lopen van de Klassieke Oudheid tot aan nu. Uiteraard is er aandacht voor de Holocaust, het communistisch antisemitisme en de vele verschijningsvormen van het christelijk en Arabisch antisemitisme. Maar daarnaast passeren ook minder bekende voorbeelden de revue.

W.O.I

Op deze website staan de afleveringen de Brugste stadsbode uit 1917,1918 en 1919. Misschien zit er een bron tussen voor een toets over W.O.I.

W.O.I 2

37 dagen: aftellen tot W.O.I is een politieke thriller over gebeurtenissen in aanloop naar de Eerste Wereldoorlog.  O.a. verkrijbaar bij Bol.com

W.O.I 3

Op deze website staat een reconstructie van de moord op Franz Ferdinand. 

Omgaan met tegenstrijdige informatie

Op 19 december promoveert Johan van Strien aan de Open Universiteit op een onderzoek naar de manier waarop leerlingen omgaan met tegenstrijdige informatie. De uitkomsten lijken ook voor een vak als geschiedenis van belang. In dit filmpje geeft hij een samenvattiong van zijn onderzoek.

Jan Pen-prijs voor het beste E&M Profielwerkstuk!

Het Gammasteunpunt reikt jaarlijks de Jan Pen-prijs uit aan het beste profielwerkstuk (PWS) op het gebied van Economie en Maatschappij. Deze profielwerkstukprijs is vernoemd naar oud-professor Jan Pen, omdat hij jarenlang op geheel eigen wijze wetenschappelijke inzichten toegankelijk heeft gemaakt voor het grote publiek.

Meer informatie

We bouwen een kasteel

In het hart van de Puisaye, in het departement de Yonne in de Bourgogne zijn een vijftigtal bouwlieden een enorme uitdaging aangegaan: ze bouwen een burcht met de technieken en materialen uit de middeleeuwen.
Op een plek midden in de natuur, waar alle benodigde grondstoffen beschikbaar zijn voor de bouw - stenen, hout, leem, zand en klei - werken steenhouwers, metselaars, houthakkers, timmerlieden, een smid, dakpannenbakkers, voermannen en een touwslager dagelijks aan de burcht onder het toeziend oog van duizenden bezoekers.
De werkzaamheden werden in 1997 gestart en zullen zo'n 25 jaar duren.

Bismarck

Op Historiek staat een artikel dat mooi past bij het historische context Duitsland: 'Waarom Otto von Bismarck werd ontslagen.'

Leerling moeten invloed krijgen op de lessen

In Trouw een interessant artikel van Marijke de Vries met als titel 'Tijd dat leerlingen iets te zeggen krijgen over hun lessen' Hierin beschrijft zij een project op Wolfert Lyceum in Bergschenhoek over meer betrokkenheid van leerlingen bij het onderwijs.

Intelligentie en oorlog

Op Scientias een artikel met de intrigerende titel: 'Onze intelligentie wordt mede mogelijk gemaakt door oorlogen'.

Moeten docenten zelf hun lesmateriaal maken?

In zijn weblog een bijdrage van de Belgische onderwijskundige Pedro de Bruyckere over nut en noodzaak van handboeken. Dit naar aanleiding van een oproep van D66 dat leraren (weer) zelf meer lesmateriaal moeten gaan maken. Van dezelfde auteur is een blog over onderzoek onder tweelingen naar het belang van het hebben van een ervaren leerkracht.

Wat is een goede leertekst?

Uitgevers van schoolboeken doen vaak hun uiterste best om teksten op te leuken met vrolijke plaatjes en spannende verhalen. Maar leerlingen zitten daar helemaal niet op te wachten. Die willen gewoon een makkelijk leesbare tekst waarin informatie op een compacte manier wordt gepresenteerd. Dat blijkt uit onderzoek van Gerdineke van Silfhout, waarop ze onlangs promoveerde aan de Universiteit Utrecht.

Goede of foute antwoorden

In een toelichting bij onderstaande afbeeldingen wordt gesteld dat de antwoorden van de leerlingen weliswaar onjuist zijn, maar wel knap bedacht. De vraag wordt opgeworpen of je leerlingen hiervoor moet belonen. De vraag stellen is haar beantwoorden: Gebruik wat vaker het groene potlood.

 

Het belang van het helder en eenduidig formuleren van de vraag.

 

Een voorbeeld van historische empathie

 

 

De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.