Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 3, nummer 51, december I 2014
Vorige nieuwsbrieven
Links
Resultaten van onderzoek onder leerlingen tweede fase
In het voorjaar van 2014 zijn meer dan 600 leerlingen van
scholen die in 2014 aan het pilotexamen geschiedenis meededen
ondervraagd over hun ervaringen en hun opvattingen over het vak
geschiedenis. In
deze SLO-publicatie vindt u de resultaten van
dit onderzoek.
Metallica op z'n middeleeuws
De
Wit-Russische band
Stary Olsa maakt middeleeuwse muziek, maar
soms vertolken zij ook hedendaagse muziek, maar dan op z'n
middeleeuws. Kijk en luister bijvoorbeeld naar
hun versie van het nummer One van Metallica.
Standplaatsgebondenheid (historische empathie)
Een van
de moeilijkste, maar tegelijk belangrijkste aspecten van het vak
geschiedenis is het vermogen je te verplaatsen in de fysieke
omstandigheden waarin mensen leefden en
in hun denken en handelen.
Historische empathie vormt het hart van geschiedenis. Op
internet vond ik een boek over Karel de Grote, geschreven in
1900 door ene H.W. Carless Davis, dat begint met een
beschrijving van de fysieke wereld van tond 800 en een algemene
beschrijving van de leef
en denkwereld van mensen in die tijd.
Beheersingsniveau en de taxonomie van Bloom
Benjamin Bloom maakt in zijn beroemde taxonomie uit 1956 (gereviseerd in 2011 door Anderson en Krathwohl) onderscheid tussen lagere en hogere denkvaardigheden. Lagere denkvaardigheden zijn herinneren, begrijpen en toepassen, hogere denkvaardigheden analyseren, evalueren en creëren, waarbij evalueren makkelijk tot misverstanden kan leiden, In deze taconomie wordt er waarderen en beoordelen mee bedoeld.
Deze taxonomie wordt vaak gebruikt
om via opdrachten die respectievelijk betrekking hebben op de
lagere en de hogere denkvaardigheden onderscheid te maken tussen
goede en minder goede leerlingen. Dat is eigenlijk onjuist. Je
kunt met opdrachten nagaan of leerlingen tot hogere
denkvaardigheden in staat zijn, maar je kunt ze niet gebruiken
om het niveau van de leerlingen te bepalen. Je kunt alle
leerlingen, ongeacht hun niveau, opdrachten die betrekking
hebben op hogere denkvaardigheden, de moeilijkheidsgraad van de
opdrachten zal echter teleksn verschillend zijn, maar die is van
andere factoren afhankelijk. Zie het voorbeeld vcan een opdracht
bij
de fabel Androclus en de leeuw.
Een ander misverstand over Bloom
Lang werd aangenomen
dat je leerlingen eerst opdrachten moet aanbieden die
betrekkingen hebben op de lagerede denkvaardigheden alvorens zij
roe waren aaan opdrachten waarin een beroep wordt gedaan op
hogere denkvaardigheden. Dit is een
misverstand.
Euroclio conferentie
Van 20-25 april 2015 organiseert
Euroclio een conferentie in Denemarken met als titel Roads to
Democracy. How can History Education pave the Way?. Dit is het
programma van de conferentie. U lunt zich
hier
inschrijven.
Romeinen
Op YouTube staat een acht minuten durend, goed gemaakt, filmpje van het Romeinenfestival dat in het voorjaar van 2014 in Nijmegen werd gehouden. Echte liefhebbers van de klassieke oudheid brengen het Romeinse leven via re-enactment tot leven. Mooi illustratiemateriaal voor in de klas.
Gepersonaliseerd leren
Gepersonaliseerd leren is hot, maar wordt het in de dagelijkse praktijk van het vak geschiedenis ook toegepast? Zijn er misschien goede redenen om er maar niet eens aan te beginnen? Voor een SLO project ben ik (Albert van der Kaap) op zoek naar collega's die gepersonaliseerd leren belangrijk vinden, naar docenten die hiermee positieve ervaringen hebben, maar evenzeer naar docenten die het wel zouden willen toepassen, maar teveel obstakels zien. Beide groepen docenten zou ik, telefonisch, graag een aantal vragen stellen. Als u mij een mailtje stuurt met een telefoonnummer en enkele tijdstippen waarop u bereikbaar bent, bel ik u graag op.
Op de website Edutopia probeert John McCarthy enkele
mythes rondom differentiatie te ontkrachten.
Magie in de middeleeuwen
Voor wie belang stelt in de (religieuze)
geschiedenis van de middeleeuwen is het artikel (2013) van
Claire Fanger
Christelijke magie in de middeleeuwen een aanrader. Na
bestuderen van allerlei teksten over deze magie is het raar,
zegt de auteur, dat we hieraan niet veel eerder substantieel
aandacht hebben besteed.
Lespakket 200 jaar koninkrijk nu gratis!
De scheiding der machten, kiesrecht, vrouwenemancipatie, de
(de)kolonisatie… Nog tot en met oktober 2015 vieren we dat het
Koninkrijk der Nederlanden tweehonderd jaar bestaat. In die twee
eeuwen is er veel gebeurd: een heleboel positieve
ontwikkelingen, maar ook minder mooie gebeurtenissen. Met het
lespakket 200 jaar Koninkrijk kunnen docenten aandacht besteden
aan de verworvenheden en de schaduwkanten van 200 jaar
Koninkrijk. Het lespakket is nu gratis te verkrijgen bij
ProDemos:
www.prodemos.nl/200jaarkoninkrijk. U betaalt alleen de
verzendkosten (€ 3,50).
Er zijn lespakketten beschikbaar voor vmbo en havo/vwo. De
leerlingen gaan aan de slag met o.a. de Grondwet van 1848, het
onderwijs rond 1900 en de dekolonisatie van Indonesië en
Suriname.
Carthago
In het
Rijksmuseum
voor Oudheden loopt van 27 november 2014-15 mei 2015 de
tentoonstelling over Carthago.
Unsere Mütter, Unsere Väter
De Duitse televisieserie
Unsere Mütter, Unsere Väter is bekroond met een prestigieuze
Emmy Award. Het oorlogsdrama werd uitgeroepen tot beste
televisieserie van het jaar.
De driedelige miniserie maakte in Duitsland veel los. In de
serie staan de ervaringen van vijf Duitse jongeren met het
nazisme en de Tweede Wereldoorlog centraal. De serie moest het
belastende Duitse verleden beter bespreekbaar maken.
Artikel over deze serie.
Franz Ferdinand, Der Angriff
Met de 98 minuten tellende televisiefilm Franz Ferdinand, Der Angriff doet de Oostenrijkse regisseur Andreas Prochaska, honderd jaar na de aanslag, een nieuwe poging (na The Day That Shook the World”) om deze historische gebeurtenis te dramatiseren. Deze film is te koop op DVD.
Waarom geschiedenis een belangrijk vak is
In de bekroonde roman over de Eerste Wereldoorlog 'Oorlog en terpentijn' van Stefan Hertmans staat een (bij)zin, waarin Hertmans op prachtige wijze inzicht geeft in het belang van ons vak: 'Het vanzelfsprekende is een bijproduct van het vergeten'. Voor wie de zin wil nalezen, hij staat op bladzijde 60.
Latijns Amerika
Collega Niels van der Werf heeft een aantal
instructiefilmpjes gemaakt bij het Feniks katern
Latijns-Amerika en de westerse wereld.
Historische empathie
Prachtige afbeelding om met leerlingen te praten over historische empathie.
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.