Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 4, nummer 58, maart II 2015 

Nascholing Actief Historisch Denken

Dinsdag 9 juni 2015 vindt de jaarlijkse nascholing van Actief Historisch Denken plaats in Ravenstein. Op het programma staan workshops waarin samenhang tussen kenmerkende aspecten centraal staat, zoals wetenschappelijk denken in de vroegmoderne tijd of Karel de Grote en de Vroege Middeleeuwen. Tevens een lezing waarin een analyse van het examen 2015 H/V aan bod komt. Op woensdag 25 november zal deze dag ook in Zwolle georganiseerd worden.
Meer informatie of aanmelden? Mail naar actiefhistorischdenken@gmail.com

Veldraadpleging nieuwe syllabus geschiedenis vmbo

Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) heeft een nieuwe conceptsyllabus gemaakt voor het geschiedenisexamen vmbo. Van 3 tot en met 22 maart 2015 kunt u, als docentn geschiedenis in het vmbo,  uw mening geven over deze nieuwe conceptsyllabus geschiedenis voor het vmbo. Aanmelden voor deze digitale raadpleging kan op de website van het CvTE.

Nieuw: Memo Ontdekkingsplaten

Beleven is begrijpen. Van dat uitgangspunt maakt Memo voor de onderbouw op een creatieve manier gebruik. Zowel in het boek als in de vernieuwde digitale leeromgeving vormen Memo Ontdekkingsplaten de basis van elke kernparagraaf. Deze prachtige, gedetailleerde platen ontsluiten extra beelden, interactieve kaarten, documentaires, animaties en tal van leuke weetjes. U kunt ze gebruiken om uw lessen interactiever te maken, maar leerlingen kunnen ook zelf op onderzoek uit. Zo komt geschiedenis nóg meer tot leven. “Ontdekkingsplaat zojuist in de klas gebruikt. Leerlingen erg enthousiast! Vooral de ontdekkingsweergave is leuk”, twitterde een vmbo-docent hierover.
Klik hier voor een voorproefje van de Memo Ontdekkingsplaten.

Onderwijsseminar Jihadisme

Op woensdag 15 april 2015 organiseren de Atlantische Onderwijscommissie, NHL Hogeschool en de Christelijke Hogeschool Windesheim een onderwijsseminar (13.00 – 17.00 uur) in de Nieuwe Buitensociëteit in Zwolle. Het thema van dit seminar is MODERN JIHADISME IN HET MIDDEN-OOSTEN EN NEDERLAND: Achtergronden en analyses van radicalisering.
Sinds de zomer van 2014 maakt Islamitische Staat (IS) een snelle opmars door in Syrië en Irak. De invloed hiervan is groot, zowel in de regio als in Nederland. De brutaliteit en wreedheid van IS choqueert de wereld. Tegelijkertijd voelt een kleine groep geradicaliseerde jongeren in het Westen zich aangetrokken tot de ‘strijd’ en het gedachtegoed van IS. Tot nu toe zijn er naar schatting 140 Nederlandse strijders naar het Midden-Oosten afgereisd. De recente schietpartijen in Parijs en Kopenhagen brengen de dreiging van en angst voor aanslagen van (teruggekeerde) jihadisten dichtbij. 
Het seminar heeft als doel de religieuze, historische en regionale context van het moderne jihadisme te belichten. Voorts wordt de situatie in Nederland besproken. Wat is de achtergrond van Nederlandse jihadstrijders, en wie kan welke rol spelen bij de-radicalisering en preventie? En hoe behandel je als docent het nieuws over aanslagen in Europa en ‘de strijd van IS’ in de klas?
U kunt zich t/m 11 april (zolang er plek is) aanmelden via het digitale aanmeldingsformulier. Het programma voor de middag.

Welke docent wil een workshop verzorgen tijdens de didactiekconferentie in november?

De Didactiekcommissie van de VGN komt graag in contact met een docent geschiedenis die tijdens de didactiekconferentie van de VGN op 13/14 november 2015 een workshop wil verzorgen over een bijzondere aanpak of werkvorm die hij/zij in de lessen in onder- of bovenbouw toepast. Belangstellende kunnen een mailtje sturen naar Marcel Nonheben m.nonhebel@casema.nl of aanmelden@vgnkleio.nl.

Nascholing geschiedenisdocenten UvA - Alles is verlicht

Op vrijdag 19 juni 2015 organiseert de Universiteit van Amsterdam voor geschiedenisdocenten de scholingsdag 'Alles is verlicht'. Dr. Joris Oddens, onderzoeker en docent in Amsterdam, Nijmegen en Groningen, bijt het spits af met een lezing over Verlichting en democratische revoluties in de (Bataafse) Republiek. Hoe maken we dit abstracte maar belangrijke tijdvak toegankelijk en relevant voor leerlingen?
Na de lezing is er gelegenheid om in roulerende tafelgroepen ervaringen, knelpunten en ideeën uit te wisselen over het nieuwe centraal examen, de worsteling met de didactiek achter oriëntatiekennis en contexten, en de inrichting van het programma in de bovenbouw.
In de middag zijn er workshops over differentiatie, schrijfopdrachten bij geschiedenis, de rol van taal bij historisch redeneren, erfgoed & multiperspectiviteit, Big History en werken met een tijdvakkendossier. Alle praktische voorbeelden in de workshops worden gekoppeld aan de historische contexten.
Datum vrijdag 19 juni, 09.30-16.45 uur
Locatie Oudemanhuispoort, Amsterdam
Kosten € 135,- ( bij inschrijving vóór 31 maart 2015 € 115)
Inclusief lunch, koffie/thee, borrel en een usb-stick met alle materialen, waaronder een fraaie collectie
afbeeldingen bij alle historische contexten.
Volledig programma

Intensieve studiereis door Griekenland met voorbereidende studiedag in Amsterdam.

De Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) organiseert in samenwerking met Labrys Reizen en het Nederlands Instituut in Athene (NIA) in het najaar van 2015 een intensieve nascholingscursus voor docenten, ditmaal met het thema De Perzische Oorlogen en het Griekse landschap. De cursus bestaat uit een studiedag aan de UvA te Amsterdam en een achtdaagse studiereis naar Griekenland.

Meer informatie

Examenbesprekingen 2015

Noteer alvast de data voor de examenbesprekingen: 20 mei vmbo besprekingen, 22 mei de landelijke bespreking havo/vwo en op 26 mei de regionale havo/vwo besprekingen.

Masterclasses nieuwe examenprogramma havo en vwo

Op 10, 12 en 17 februari jongstleden vonden de Memo masterclasses over het nieuwe examenprogramma geschiedenis havo en vwo plaats. Deze bijeenkomsten in respectievelijk Den Bosch, Utrecht en Zwolle waren binnen de kortste keren volledig uitverkocht waardoor vele geïnteresseerden helaas teleurgesteld moesten worden. Diegenen die niet terecht konden bij een van de masterclasses zijn achteraf voorzien van de presentaties en andere materialen.
De bijeenkomsten stonden vooral in het teken om vragen te beantwoorden en onzekerheid weg te nemen over het aanstaande nieuwe examen. Vragen die onder anderen de revue passeerden waren: welke vraagstelling kan ik verwachten? Hoe train ik het herkennen van de kenmerkende aspecten? Wat zijn goede oefeningen in het historisch denken?
Het programma van de masterclasses bestond uit een drietal ronden: 1) de invoering van het nieuwe examen door Albert van der Kaap (SLO), 2) in de huid van de toetsenmaker door Stephan Klein (redactie Memo) en 3) workshop examentoetsing door Stephan Klein en Eelco Beukers (redactie Memo).
Bekijk het filmpje voor een korte inhoudelijke indruk, om de sfeer te proeven en/of reacties van uw collega's te bekijken. Ook benieuwd naar wat er tijdens de nascholing is besproken? Kijk dan op  deze site.

Recordaanbod activiteiten tijdens ‘Week van de Klassieken’ 2015

De achtste editie van de Week van de Klassieken (19 t/m 27 maart 2015) pakt uit met meer activiteiten en meer partners dan ooit te voren. In het hele land zijn er rond het thema ‘Te Wapen! Oorlog in de Oudheid’ zo’n veertig lezingen, rondleidingen, workshops, de jaarlijkse Pubquiz en een tentoonstelling, voor jong en oud en voor liefhebbers van de oude Klassieke Wereld. Tijdens de Week verschijnen twee boekjes via Uitgeverij Athenaeum. Fik Meijer, Hein van Dolen en Olivier Hekster schreven het verhalenboekje ‘Te Wapen! Acht spraakmakende slagen uit de oudheid’ (€2,50). Bij verschillende activiteiten krijgen betalende bezoekers dit boekje cadeau. Het e-book ‘Perzisch vuur’ van Tom Holland is tijdens de Week gratis te downloaden van www.weekvandeklassieken.nl. Daar staat ook een actueel overzicht van alle activiteiten.

De Week van de Klassieken gaat op donderdagavond 19 maart van start in Leiden met de Ken-Uw-Klassieken Pubquiz van Lampas en het Rijksmuseum van Oudheden. Teams van classici, studenten en docenten strijden met elkaar om de meeste kennis en bezegelen het geheel met een drankje. Quizmaster is historicus en schrijver Fik Meijer. Voorafgaand aan de Pubquiz wordt het boekje ‘Te Wapen! Oorlog in de Oudheid’ gepresenteerd. Aanmelden van een team (min. 2 en max. 5 personen van 16 jaar of ouder) kan via www.rmo.nl/pubquiz2015.
Museum Het Valkhof organiseert tijdens de Week van de Klassieken gratis rondleidingen bij de nieuwe expositie ‘Van hun voetstuk. Romeinse beelden opnieuw ontdekt’ over de monumentale bronzen (keizer)beelden die in Nederland zijn gevonden langs de grenzen van het Romeinse Rijk, de Limes. Zie www.museumhetvalkhof.nl.
Op woensdagavond 25 maart organiseren het Allard Pierson Museum en Athenaeum Boekhandel in SPUI25 een paneldiscussie over oorlog en literatuur. Schrijvers, classici, archeologen en (oud)historici verkennen in SPUI25 (Amsterdam) de vele verbindingen tussen het militaire, het historische en het literaire,
zie www.athenaeum.nl/agenda/hoe-vertel-je-een-oorlog-spui25. Diezelfde avond is verhalenverteller Paul Groos te gast in Tresoar (Leeuwarden) met zijn voorstelling ‘Om Troje-het leven van Achilles’, met verhalen voor jong en oud uit o.a. de Ilias van Homerus, zie www.tresoar.nl.
In het Rijksmuseum van Oudheden wordt op donderdag 26 maart Latijn en Grieks gesproken tijdens de lezingen en workshops van de Dies Latinus en de Nox Graeca. De studiemiddag en -avond worden georganiseerd in samenwerking met Athenaeum Illustre (Amsterdam), Addisco Onderwijs (Hilversum) en Vivarium Novum (Rome) om te laten zien dat de Latijnse en Griekse taal nog springlevend zijn.
Dit jaar is er voor het eerst ook een Weekend van de Klassieken, als opmaat naar de Week van de Klassieken. Op zaterdag 14 en zondag 15 maart presenteert NPO Cultura onder meer de opera's ‘L'Orfeo’ en ‘Dido and Aeneas’ en -voor het eerst op televisie- ‘Metamorfosen’ door Toneelgroep De Appel.

Crash Course

Crash Course 223 gaat over het conflict tussen Israël en de palestijnen.

GCSE

In Engeland is het GCSE examen onlangs behoorlijk gewijzigd.  Het bevat nu de volgende onderdelen: een dieptestudie over een onderwerp uit de Britse geschiedenis en een over de rest van de wereld (the woider world, zoals de Engelsen dat noemen), de historische omgeving (historic environment), een studie over een bepaalde periode en een thematische studie. Meer informatie vindt u op de website van The Historical Association.

 

De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht. Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.