Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 4, nummer 58, maart II 2015
Vorige nieuwsbrieven
Links
Nascholing Actief Historisch Denken
Dinsdag 9 juni 2015 vindt de jaarlijkse nascholing van Actief Historisch Denken plaats in
Ravenstein. Op het programma staan workshops waarin samenhang tussen kenmerkende aspecten centraal staat, zoals
wetenschappelijk denken in de vroegmoderne tijd of Karel de Grote en de Vroege Middeleeuwen.
Tevens een lezing waarin een analyse van het examen 2015 H/V aan
bod komt. Op woensdag 25 november zal deze dag ook in Zwolle georganiseerd worden.
Meer informatie of aanmelden? Mail naar
actiefhistorischdenken@gmail.com
Veldraadpleging nieuwe syllabus geschiedenis vmbo
Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) heeft een nieuwe
conceptsyllabus gemaakt voor het geschiedenisexamen vmbo.
Van
3 tot en met 22 maart 2015 kunt u, als docentn geschiedenis in
het vmbo, uw mening geven over deze nieuwe
conceptsyllabus geschiedenis voor het vmbo.
Aanmelden voor deze digitale raadpleging kan op de website
van het CvTE.
Nieuw: Memo Ontdekkingsplaten
Beleven is begrijpen. Van dat uitgangspunt maakt Memo voor de
onderbouw op een creatieve manier gebruik. Zowel in het boek als
in de vernieuwde digitale leeromgeving vormen Memo
Ontdekkingsplaten de basis van elke kernparagraaf. Deze
prachtige, gedetailleerde platen ontsluiten extra beelden,
interactieve kaarten, documentaires, animaties en tal van leuke
weetjes. U kunt ze gebruiken om uw lessen interactiever te
maken, maar leerlingen kunnen ook zelf op onderzoek uit. Zo komt
geschiedenis nóg meer tot leven. “Ontdekkingsplaat zojuist in de
klas gebruikt. Leerlingen erg enthousiast! Vooral de
ontdekkingsweergave is leuk”, twitterde een vmbo-docent
hierover.
Klik
hier voor een voorproefje van de Memo Ontdekkingsplaten.
Onderwijsseminar Jihadisme
Op woensdag 15 april 2015 organiseren de Atlantische
Onderwijscommissie, NHL Hogeschool en de Christelijke Hogeschool
Windesheim een onderwijsseminar (13.00 – 17.00 uur) in de Nieuwe
Buitensociëteit in Zwolle. Het thema van dit seminar is MODERN
JIHADISME IN HET MIDDEN-OOSTEN EN NEDERLAND: Achtergronden en
analyses van radicalisering.
Sinds de zomer van 2014 maakt Islamitische Staat (IS) een snelle
opmars door in Syrië en Irak. De invloed hiervan is groot, zowel
in de regio als in Nederland. De brutaliteit en wreedheid van IS
choqueert de wereld. Tegelijkertijd voelt een kleine groep
geradicaliseerde jongeren in het Westen zich aangetrokken tot de
‘strijd’ en het gedachtegoed van IS. Tot nu toe zijn er naar
schatting 140 Nederlandse strijders naar het Midden-Oosten
afgereisd. De recente schietpartijen in Parijs en Kopenhagen
brengen de dreiging van en angst voor aanslagen van
(teruggekeerde) jihadisten dichtbij.
Het seminar heeft als doel de religieuze, historische en
regionale context van het moderne jihadisme te belichten. Voorts
wordt de situatie in Nederland besproken. Wat is de achtergrond
van Nederlandse jihadstrijders, en wie kan welke rol spelen bij
de-radicalisering en preventie? En hoe behandel je als docent
het nieuws over aanslagen in Europa en ‘de strijd van IS’ in de
klas?
U kunt zich t/m 11 april (zolang er plek is) aanmelden via het
digitale aanmeldingsformulier.
Het programma voor de middag.
Welke docent wil een workshop verzorgen tijdens de didactiekconferentie in november?
De Didactiekcommissie van de VGN komt graag in contact met een
docent geschiedenis die tijdens de didactiekconferentie van de
VGN op
13/14 november 2015 een workshop wil verzorgen over een
bijzondere aanpak of werkvorm die hij/zij in de lessen in onder-
of bovenbouw toepast. Belangstellende kunnen een mailtje sturen
naar Marcel Nonheben
m.nonhebel@casema.nl
of aanmelden@vgnkleio.nl.
Nascholing geschiedenisdocenten UvA - Alles is verlicht
Op vrijdag 19 juni 2015 organiseert de Universiteit van
Amsterdam voor geschiedenisdocenten de scholingsdag 'Alles is
verlicht'. Dr. Joris Oddens, onderzoeker en docent in Amsterdam,
Nijmegen en Groningen, bijt het spits af met een lezing over
Verlichting en democratische revoluties in de (Bataafse)
Republiek. Hoe maken we dit abstracte maar belangrijke tijdvak
toegankelijk en relevant voor leerlingen?
Na de lezing is er gelegenheid om in roulerende tafelgroepen
ervaringen, knelpunten en ideeën uit te wisselen over het nieuwe
centraal examen, de worsteling met de didactiek achter
oriëntatiekennis en contexten, en de inrichting van het
programma in de bovenbouw.
In de middag zijn er workshops over differentiatie,
schrijfopdrachten bij geschiedenis, de rol van taal bij
historisch redeneren, erfgoed & multiperspectiviteit, Big
History en werken met een tijdvakkendossier. Alle praktische
voorbeelden in de workshops worden gekoppeld aan de historische
contexten.
Datum vrijdag 19 juni, 09.30-16.45 uur
Locatie Oudemanhuispoort, Amsterdam
Kosten € 135,- ( bij inschrijving vóór 31 maart 2015 € 115)
Inclusief lunch, koffie/thee, borrel en een usb-stick met alle
materialen, waaronder een fraaie collectie
afbeeldingen bij alle historische contexten.
Volledig
programma
Intensieve studiereis door Griekenland met voorbereidende studiedag in Amsterdam.
De Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) organiseert in samenwerking met Labrys Reizen en het Nederlands Instituut in Athene (NIA) in het najaar van 2015 een intensieve nascholingscursus voor docenten, ditmaal met het thema De Perzische Oorlogen en het Griekse landschap. De cursus bestaat uit een studiedag aan de UvA te Amsterdam en een achtdaagse studiereis naar Griekenland.
Examenbesprekingen 2015
Noteer alvast de data voor de examenbesprekingen: 20 mei vmbo besprekingen, 22 mei de landelijke bespreking havo/vwo en op 26 mei de regionale havo/vwo besprekingen.
Masterclasses nieuwe examenprogramma havo en vwo
Op 10, 12 en 17 februari jongstleden vonden de Memo
masterclasses over het nieuwe examenprogramma geschiedenis havo
en vwo plaats. Deze bijeenkomsten in respectievelijk Den Bosch,
Utrecht en Zwolle waren binnen de kortste keren volledig
uitverkocht waardoor vele geïnteresseerden helaas teleurgesteld
moesten worden. Diegenen die niet terecht konden bij een van de
masterclasses zijn achteraf voorzien van de presentaties en
andere materialen.
De bijeenkomsten stonden vooral in het teken om vragen te
beantwoorden en onzekerheid weg te nemen over het aanstaande
nieuwe examen. Vragen die onder anderen de revue passeerden
waren: welke vraagstelling kan ik verwachten? Hoe train ik het
herkennen van de kenmerkende aspecten? Wat zijn goede oefeningen
in het historisch denken?
Het programma van de masterclasses bestond uit een drietal
ronden: 1) de invoering van het nieuwe examen door Albert van
der Kaap (SLO), 2) in de huid van de toetsenmaker door Stephan
Klein (redactie Memo) en 3) workshop examentoetsing door Stephan
Klein en Eelco Beukers (redactie Memo).
Bekijk
het filmpje voor een korte inhoudelijke indruk, om de
sfeer te proeven en/of reacties van uw collega's te bekijken.
Ook benieuwd naar wat er tijdens de nascholing is besproken?
Kijk dan
op
deze site.
Recordaanbod activiteiten tijdens ‘Week van de Klassieken’ 2015
De achtste editie van de Week van de Klassieken (19 t/m 27 maart
2015) pakt uit met meer activiteiten en meer partners dan ooit
te voren. In het hele land zijn er rond het thema ‘Te Wapen!
Oorlog in de Oudheid’ zo’n veertig lezingen, rondleidingen,
workshops, de jaarlijkse Pubquiz en een tentoonstelling, voor
jong en oud en voor liefhebbers van de oude Klassieke Wereld.
Tijdens de Week verschijnen twee boekjes via Uitgeverij
Athenaeum. Fik Meijer, Hein van Dolen en Olivier Hekster
schreven het verhalenboekje ‘Te Wapen! Acht spraakmakende slagen
uit de oudheid’ (€2,50). Bij verschillende activiteiten krijgen
betalende bezoekers dit boekje cadeau. Het e-book ‘Perzisch
vuur’ van Tom Holland is tijdens de Week gratis te downloaden
van www.weekvandeklassieken.nl. Daar staat ook een actueel
overzicht van alle activiteiten.
De Week van de Klassieken gaat op donderdagavond 19 maart van
start in Leiden met de Ken-Uw-Klassieken Pubquiz van Lampas en
het Rijksmuseum van Oudheden. Teams van classici, studenten en
docenten strijden met elkaar om de meeste kennis en bezegelen
het geheel met een drankje. Quizmaster is historicus en
schrijver Fik Meijer. Voorafgaand aan de Pubquiz wordt het
boekje ‘Te Wapen! Oorlog in de Oudheid’ gepresenteerd. Aanmelden
van een team (min. 2 en max. 5 personen van 16 jaar of ouder)
kan via www.rmo.nl/pubquiz2015.
Museum Het Valkhof organiseert tijdens de Week van de Klassieken
gratis rondleidingen bij de nieuwe expositie ‘Van hun voetstuk.
Romeinse beelden opnieuw ontdekt’ over de monumentale bronzen
(keizer)beelden die in Nederland zijn gevonden langs de grenzen
van het Romeinse Rijk, de Limes. Zie
www.museumhetvalkhof.nl.
Op woensdagavond 25 maart organiseren het Allard Pierson Museum
en Athenaeum Boekhandel in SPUI25 een paneldiscussie over oorlog
en literatuur. Schrijvers, classici, archeologen en
(oud)historici verkennen in SPUI25 (Amsterdam) de vele
verbindingen tussen het militaire, het historische en het
literaire,
zie
www.athenaeum.nl/agenda/hoe-vertel-je-een-oorlog-spui25.
Diezelfde avond is verhalenverteller Paul Groos te gast in
Tresoar (Leeuwarden) met zijn voorstelling ‘Om Troje-het leven
van Achilles’, met verhalen voor jong en oud uit o.a. de Ilias
van Homerus, zie www.tresoar.nl.
In het Rijksmuseum van Oudheden wordt op donderdag 26 maart
Latijn en Grieks gesproken tijdens de lezingen en workshops van
de Dies Latinus en de Nox Graeca. De studiemiddag en -avond
worden georganiseerd in samenwerking met Athenaeum Illustre
(Amsterdam), Addisco Onderwijs (Hilversum) en Vivarium Novum
(Rome) om te laten zien dat de Latijnse en Griekse taal nog
springlevend zijn.
Dit jaar is er voor het eerst ook een Weekend van de Klassieken,
als opmaat naar de Week van de Klassieken. Op zaterdag 14 en
zondag 15 maart presenteert NPO Cultura onder meer de opera's
‘L'Orfeo’ en ‘Dido and Aeneas’ en -voor het eerst op televisie-
‘Metamorfosen’ door Toneelgroep De Appel.
Crash Course
Crash Course 223 gaat over het
conflict tussen Israël en de palestijnen.
GCSE
In Engeland is het GCSE examen onlangs behoorlijk gewijzigd. Het bevat nu de volgende onderdelen: een dieptestudie over een onderwerp uit de Britse geschiedenis en een over de rest van de wereld (the woider world, zoals de Engelsen dat noemen), de historische omgeving (historic environment), een studie over een bepaalde periode en een thematische studie. Meer informatie vindt u op de website van The Historical Association.
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.