Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 4, nummer 57, maart I 2015
Vorige nieuwsbrieven
Links
Oproep: Vragenlijstonderzoek onder leerlingen examenklassen
Vorig jaar werden leerlingen uit examenklassen van pilotscholen door SLO bevraagd over hun ervaringen met het nieuwe centraal examen. Dit jaar wordt dit onderzoek in april herhaald onder leerlingen van examenklassen van alle scholen. Het gaat om een schriftelijk onderzoek dat ongeveer 20 minuten in beslag neemt. Deelnemende scholen krijgen de vragenlijst in leerlingenaantallen toegestuurd, die zij voor verwerking terug kunnen sturen naar SLO. De scholen ontvangen naast een totaaloverzicht ook de afzonderlijke resultaten van hun eigen school.
Heeft u belangstelling, dan kunt u een mailtje sturen onder opgave van havo en/of vwo en het aantal leerlingen per afdeling naar a.vanderkaap@slo.nl
Crash Course filmpjes Nederlands ondertiteld/vertaald
Dankzij de collega's van het Mondriaan college kunt u nu een groot aantal Crash Course filmpjes bekijken met Nederlandse ondertitels/vertaling .
De Kim Utopie: unieke inkijk in gesloten Noord-Korea
Van 3 april 2015 t/m 30 augustis 2015 loopt in het Drents Museum in Assen de tentoonstelling De Kim Utopie – Schilderkunst uit Noord-Korea.
Nieuwe reizende tentoonstelling ‘Laat me mezelf zijn’ – Het levensverhaal van Anne Frank
De nieuwe reizende tentoonstelling ‘Laat me mezelf zijn – Het
levensverhaal van Anne Frank’ beleeft zijn Nederlandse primeur.
Gisteravond was de opening in De Dierense Sjoel in Dieren. De
tentoonstelling toont het levensverhaal van Anne Frank in de
context van de tijd waarin zij leefde en heeft daarnaast vijf
educatieve modules die ingaan op de hedendaagse betekenis van de
geschiedenis van Anne Frank en op het begrip identiteit.
Scholieren van het Rhedens College zijn opgeleid tot gids om
medescholieren door de tentoonstelling rond te leiden. In totaal
zullen 1100 scholieren de tentoonstelling de komende weken gaan
zien. Voor de inwoners van Dieren is er een open dag gepland.
De Anne Frank-tentoonstellingen beginnen altijd met historische
modules, het vertellen van de persoonlijke geschiedenis van Anne
Frank en de andere onderduikers van het Achterhuis, tegen de
achtergrond van de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging. De
nieuwe tentoonstelling richt zich ook op het begrip identiteit,
waarbij zes jongeren hun persoonlijke verhaal doen. De titel van
de tentoonstelling is ontleend aan een citaat van Annes dagboek,
gedateerd 11 april 1944: "Ik weet wat ik wil, heb een doel, heb
een mening, heb een geloof en een liefde. Laat me mezelf zijn,
dan ben ik tevreden.” Op diezelfde dag schreef ze ook: "Eens zal
deze verschrikkelijke oorlog toch wel aflopen, eens zullen wij
toch weer mensen en niet alleen Joden zijn!".
The Salient - W.O.I
'Ook bij een tweede en derde visie blijft The Salient
de meest beklijvende van alle documentaires over de Eerste
Wereldoorlog'. Dat is de mening van historicus
Jos Martens over deze documentaire.
Oproep: Onderzoek RUG onder leraren
Voor een onderzoek vanuit de Lerarenopleiding geschiedenis van de Rijksuniversiteit Groningen naar de behandeling van niet-westerse geschiedenis in de geschiedenislessen willen we vragen aan zoveel mogelijk geschiedenisdocenten om deze vragenlijst in te vullen. Het kost maximaal 10 minuten van je tijd en je doet ons een zeer groot plezier! Zouden jullie de vragenlijst ook kunnen verspreiden onder andere collega's? Alvast onze hartelijke dank!
Museumdocenten brengen Rijksmuseum van Oudheden naar de klas
Voor een onvergetelijke, activerende les Geschiedenis of
Klassieke Talen komen de ervaren museumdocenten van het
Rijksmuseum van Oudheden nu ook langs op school. Gewapend met
lesmateriaal en replica’s van sprekende voorwerpen uit de
museumcollectie geven ze in klaslokaal, aula of gymzaal een
prikkelende les aan één of meerdere groepen tegelijk. Een
museumles in de klas kan gaan over alle mogelijke onderwerpen
die raken aan de museumcollectie, van de ijstijd tot Herodotos.
Een overzicht van de bestaande lessen staat op
www.rmo.nl/museumdocentindeklasvo Op verzoek verzorgen de
museumdocenten een les op maat.
Met ‘Museumdocent in de klas’ wil het Rijksmuseum van Oudheden
een verrassende en activerende aanvulling bieden op de reguliere
lessen Geschiedenis en Klassieke Talen, bijvoorbeeld als
introductie of aanvulling op een tijdvak, als onderdeel van een
projectweek of ter voorbereiding van de Rome-reis. Daarnaast
zijn de lessen een goed alternatief voor een museumbezoek in de
periode 10 mei t/m december 2015, wanneer het museum vanwege een
verbouwing tijdelijk is gesloten, en voor scholen die niet naar
Leiden kunnen komen.
Voor alle leerjaren bestaan er museumlessen over o.a. het oude
Egypte, Nederland in de Prehistorie/Romeinse tijd/Middeleeuwen,
en over zelf een tentoonstelling maken. Daarnaast zijn er voor
de onderbouw lessen over de ijstijd (vmbo), het oude Griekenland
(havo/vwo) en een kennismaking met de Oudheid (gymnasium). Voor
de bovenbouw havo/vwo zijn er lessen over de kenmerkende
aspecten van de vier tijdvakken ‘Jagers en boeren’, ‘Grieken en
Romeinen’, ‘Monniken en ridders’ en ‘Steden en staten’. De les
‘Herodotos en Egypte’ voor de bovenbouw van het gymnasium gaat
over bronnengebruik en -kritiek.
‘Museumdocent in de klas’
Te boeken: maandag t/m vrijdag
Kosten: €75 per lesuur (minimaal twee lesuren), plus een
reisvergoeding
Reserveren via de Servicedesk van het museum, 071-5 163 163
tijdens kantooruren
The Abolitionists
NPO Doc zendt sinds zondag 22 februari de documentaire The Abolitionists (PBS, Verenigde Staten, 2013) uit. Dit docudrama laat zien hoe vanaf de jaren dertig van de negentiende eeuw een aantal Amerikanen de weg voorbereidden voor afschaffing van de slavernij in de VS. The Abolitionists kreeg veel lof in de Amerikaanse pers. The New York Times prees de serie onder andere omdat deze laat zien dat veranderingen als deze decennia duren en dat de rol van Lincoln doorgaans overschat wordt. The Washington Post noemde The Abolitionists een ‘must-see'.
Deze documentaire is ook te zien op YouTube:
Digitaal schatgraven bij de KB
Ewoud
Sanders heeft zijn zoekgids uit 2014 over ‘digitaal
schatgraven’ bij de KB herschreven en opnieuw uitgebreid. De
2015-versie bevat nog meer informatie over het zoeken via
Delpher, dat eind vorig jaar grondig is herzien. Het boekje is
een toegankelijke gids door verschillende webdiensten van de KB
met aansprekende voorbeelden.
Digitaal geschiedenislokaal biedt historische bronnen voor onderwijs
In Tilburg, Nijmegen en Haarlem is een nieuw fenomeen
gelanceerd: het digitale geschiedenislokaal. Speciaal voor het
onderwijs is per stad een website ontwikkeld met lokale
historische bronnen, zoals foto’s, filmpjes, affiches en
documenten. De historische bronnen op
geschiedenislokaal023.nl
(Haarlem),
geschiedenislokaal024.nl (Nijmegen) en
geschiedenislokaal013.nl (Tilburg) zijn afkomstig uit lokale
archief- en erfgoedinstellingen.
Geschiedenislokaal.nl is een landelijk platform met lokale
invulling. De digitale bronnenbank, ontwikkeld door ab-c media
in samenwerking met de archieven in Tilburg en Haarlem, is
bedoeld om historische bronnen toegankelijk te maken voor het
onderwijs. Deze sites bieden docenten en leerlingen van het
basis- en voortgezet onderwijs de bronnen voor een historische
les, werkstuk, spreekbeurt of presentatie. De inhoud is
thematisch gegroepeerd. Thema's zijn voorzien van tijdlijnen,
toen/nu foto's, historische en hedendaagse kaarten en
fotoalbums.
Digitale nieuwsbrief
Het Netwerk Geschiedenisonderwijs Nijmegen (een
samenwerkingsverband tussen geschiedenisdocenten en Nijmeegse
erfgoedinstellingen waaronder het Huis van de Nijmeegse
Geschiedenis en het Regionaal Archief) heeft de komst van
geschiedenislokaal024.nl aangegrepen voor de lancering van een
nieuwe
digitale nieuwsbrief. De nieuwsbrief voorziet docenten
van al het relevante en actuele nieuws uit en over het Nijmeegse
erfgoedveld. Nieuwsgierigen kunnen zich aanmelden
voor de nieuwsbrief door een mailtje te sturen naar
hetarchief@nijmegen.nl.
Events Visualization
Op de website
Events
Visualization kun je eenvoudig allerlei historische
gebeurtenissen op een wereldkaart plaatsen.
De Nederlandsche Bank toont zeldzame Romeinse muntschat in Rijksmuseum van Oudheden
Vanaf 17 februari is in het
Rijksmuseum van Oudheden een
zeldzame Romeinse muntschat te bewonderen. Het gaat om 162
zilveren Romeinse munten uit 196-249 na Chr., die in 2014 zijn
gevonden in de omgeving van Buren (Gelderland). Dat was destijds
het noordelijke grensgebied van het Romeinse rijk. De munten
zijn onlangs door De Nederlandsche Bank aangekocht voor de
Nationale Numismatische Collectie, en zijn in Leiden te zien tot
en met 29 maart.
Twee amateurarcheologen vonden de zilveren denarii en
antoniniani in de modder van een uitgebaggerde sloot bij het
dorpje Buren. De oudste munt in de schat is er een van keizer
Septimius Severus, geslagen tussen 196 en 198 na Chr. Het meest
recente exemplaar is gemaakt in 248-249 na Chr., tijdens de
regering van keizer Philippus I. Waarschijnlijk zijn de munten
kort daarna in de bodem terechtgekomen. Gezamenlijk
vertegenwoordigden ze ongeveer twee maandlonen van een Romeinse
soldaat.
Slag bij Waterloo
Dit jaar is het precies 200 jaar geleden dat de slag bij
Waterloo plaatsvond. Logisch dus dat er op veel websites
aandacht aan wordt besteed, bijvoorbeeld op deze
Engelstalige website.
Webarchive
Het wil nog wel
eens gebeuren dat je ooit een artikel op internet hebt gelzen
dat je ineens niet meer kunt terugvinden of dat een website
opeens is verdwenen. Met
Webarchive kun je veel van deze verdwenen informatie weer
zichtbaar maken.
Nascholingsconferentie Hogeschool Utrecht
Op vrijdag 10 april 2015 organiseert de Hogeschool Utrecht in
samenwerking met het NIOD en de Anne Frank Stichting een
nascholingsconferentie voor docenten geschiedenis uit het
voortgezet onderwijs. Het thema van deze dag is ‘Holocaust en
andere genociden’. In de ochtend komen historici aan het woord
zoals dr. B. E. van der Boom (Universiteit Leiden) en prof. dr.
J.Houwink Ten Cate (NIOD/Universiteit van Amsterdam). In het
middaggedeelte worden workshops en presentaties gehouden door
docenten van de Hogeschool Utrecht, medewerkers van het NIOD en
de Anne Frank Stichting. Hierbij wordt onder andere stilgestaan
bij de vraag hoe om te gaan met ethische en didactische
dilemma’s in het lesgeven over de Holocaust en andere genociden.
Kosten: €75,- (lunch, certificaat en cursusmateriaal
inbegrepen).
Programma en inschrijving (tot 1 april 20156):
http://www.cursussen.hu.nl/Centra/Centrum-Archimedes.aspx . Voor
vragen: D.J. van der Veen
(dirk.vanderveen@hu.nl)
en R. Claassen
(rien.claassen@hu.nl).
Mooie quote
Minds are like parachutes, they only function when open (Thomas
Dewar, 1864-1930).
Boat people
Prachtige prent van de Australische journalist en tekenaar Reuben Brand, die prima te gebruiken is in de klas. Op Histoforum staat een eerste suggestie voor vragen over deze prent. Ik hou me echter zeer aanbevolen voor betere suggesties of aanvullende vragen.
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.