Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 4, nummer 66, september I, 2015
Vorige nieuwsbrieven
Links
Resultaten onderzoek onder docenten geschiedenis
Op de website van SLO staat een publicatie met de resultaten van een vragenlijstonderzoek onder geschiedenisdocenten havo/vwo over hun ervaringen in de voorbereiding op het nieuwe centraal examen dat dit jaar voor het eerst werd afgenomen bij alle leerlingen.
Cursus oriëntatiekennis en examen havo-vwo Universiteit Utrecht
In 2015 is er een nieuw examen geschiedenis afgenomen. In plaats
van twee thema’s moeten de leerlingen tien tijdvakken en drie à
vier Historische Contexten kennen. Deze
nascholingsmiddag op 11 september a.s. is niet alleen
interessant voor geschiedenisdocenten, maar ook voor collega's aardrijkskunde,
godsdienst, filosofie en maatschappijleer
(met afsluitend diner, ook gratis). Hebt u vragen neem dan
contct op met
g.h.warmelink@rug.nl Op de
website van de RUG kunt u gratis een lespakket Reiligie en
Conflict downloaden.
Wat kunnen we leren van het eerste eindexamen in 2015 en wat
betekent dit voor onze examenvoorbereiding toetsen en lessen?
Doordat deze cursus 1,5 dag duurt kunnen we verschillende
werkvormen oefenen en best practices en ervaringen van de
deelnemers bespreken.
Data:
Dinsdag 13 oktober 2015 (10.00-17.00 uur) en dinsdag 17 november
2015(13.00-17.00 uur)
Trainers: Hanneke Tuithof en Bjorn Wansink, vakdidactici
geschiedenis
Kosten: €350 p.p. (incl. drinken, lunch en werkmateriaal)
Opgave: Via i.bleeker@uu.nl
en
http://geschiedenisendidactiek.wp.hum.uu.nl/opleiding/docenten
Nascholingsmiddag Religie en Conflict
Lespakket religie en conflict, met deels Engelstalige lessen.
Havo/vwo conferentie Utrecht
Op vrijdag 20 november 2015 zal er bij de Universiteit Utrecht
een havo/vwo conferentie plaatsvinden met als thema de
historische context Duitsland 1871-1945. Er zijn lezingen van
Stefan Berger, Margriet Brandsma en Jacco Pekelder en diverse
didactische workshops. Het programma inzien en opgeven kan via
de website.
VMBO-conferentie over het examen geschiedenis
Op vrijdag 6 november 2015 vindt de achtste
VMBO-conferentie plaats, georganiseerd door
Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, VGN en
Prodemos, met de themalijnen Duitsland in het
Historisch Overzicht, Europese Unie en
historisch redeneren (historische vaardigheden)
in het VMBO-examen.
Per thema is er een inhoudelijke lezing en kan
er gekozen worden uit twee didactische
workshops. Er zal ook informatie gegeven worden
over de wijzigingen in de syllabus voor het
examen VMBO en de dag wordt afgesloten met een
interactieve lezing over hoe je ICT in de les
kunt gebruiken voor formatieve toetsing. Vanaf
begin juni 2015 kunt U zich opgeven via
www.uu.nl/geschiedenisendidactiek
Samenwerken aan echt geschiedenisonderwijs?
Doe mee met de nieuwe Professionele
Leergemeenschap voor Geschiedenisdocenten (PLG)
van ICLON- Universiteit Leiden. Of schrijf je in
voor de cursus Verlichting en Democratische
Revoluties 1680-1800.
-
http://www.iclon.leidenuniv.nl/scholing-zittende-docenten/vakdidactisch/plg-geschiedenis.html
(PLG)
-
https://www.ou.nl/web/lerarenuniversiteit/iclon
(Verlichting en Democratische Revoluties)
Ben u enthousiast, maar uw schoolleiding moet
nog overtuigd worden? Neem gerust contact met
ons op.
Alle examenvragen nieuwe stijl en de p-waardes
Op de website met alle examenvragen nieuwe stijl sinds 2006 (inloggegevens via kaap@kpnmail.nl) wordt bij alle vragen op de website uit het eerste tijdvak vermeld wat de p-waarde van de vraag is (voor het tweede tijdvak zijn deze niet beschikbaar). De p-waarde is een indicatie van de moeilijkheidsgraad. De p-waarde ligt tussen 0 en 100 en hoe hoger het getal des te beter is de vraag gemaakt. Van het tweede tijdvak worden geen p-waardes bepaald.
Met het
excel-bestand kunt u per tijdvak en context gemakkelijk een keuze maken
voor moeilijke of eenvoudige opgaven. Als u de p-waardes ook vermeld
op de toets kan een leerling zijn eigen score vergelijken met de
gemiddelde score van alle leerlingen in Nederland.
Beeldkraken - Atlas van Stolk
Uitnodiging aan geschiedenisdocenten om een bijdrage te leveren aan de Atlas van Stolk. Welk beeld typeert onze tijd en hoort daarom thuis in de Atlas Van Stolk?
Geschiedenislokaal Utrecht W.O.I
Het Geschiedenislokaal Utrecht WO I
is onlangs verder aangevuld en voorzien van lesmateriaal.
Zie ook het artikel in
Kleio, 2015, nummer 4
hierover van
Mieke Heurneman
W.O.II in kleur
De Tweede Wereldoorlog is vooral een
beeldverhaal in zwart-wit. Dat er ook en veel
filmbeelden in kleur bestaan van de oorlog,
dringt langzaam door. Een doorbraak in de
kleuren-verbeelding van de oorlog vond plaats in
1999 toen regisseur Michael Kloft de
documentaire-film “Het Derde Rijk in kleur”
uitbracht. Deze film is vrijgegeven voor
vertoning, en kan nu op
NPOGeschiedenis bekeken worden.
Tien dingen over de Romeinen
Op
deze website beschrijft Oxford historicus
Harry Sidebottom tien dingen over de Romeinen
die u vermoedelijk nog niet wist.
Geschiedenis in 100 objecten
Het Britisch Museum heeft, speciaal voor het
onderwijs, een
website gelanceerd met honderd objecten uit
diverse musea in Engeland. Bij de voorwerpen
horen lessugesties en vergelijkbare afbeeldingen
en links naar gerelateerde websites.
Vijfde Nacht van de Dictatuur op zaterdag 12 september
Tijdens de Nacht staan we stil bij dictaturen in de hele wereld. Van de opkomst van een sterke leider en het omgaan met censuur tot het gebruik van muziek en beeldende kunst door een regime. Met sprekers als Frank Westerman, Leo Blokhuis, Faiza Oulahsen, Bettine Vriesekoop, Mounir Samuel en medewerkers van het International Criminal Court bekijken we de dictatuur vanuit verschillende invalshoeken en reizen we de wereld rond. De Nacht vindt plaats op zaterdag 12 september vanaf 20.00 uur bij ProDemos en Museum de Gevangenpoort in Den Haag. Kaartjes kosten in de voorverkoop € 10,00 en zijn te koop via www.nachtvandedictatuur.nl
Rondleidingen Rijksmuseum over context De Republiek
Het Rijksmuseum organiseert
rondleidingen bij de historische context De
Republiek. Leerlingen bereiden zich
tijdens deze rondleiding grondig voor op dit
onderdeel van het examen geschiedenis.
Larry Cuban over geschiedenisonderwijs in de V.S.
Larry Cuban is bezig met een boek over de
geschiedenis van het geschiedenisonderwijs in de
Verenigde Staten, een continuing story over de
strijd tussen de 'heritage view' en de
'histroical appraoch'. In
een tweetal blogs blikt hij alvast vooruit.
Hier staat het eerste blog.
Nieuw boek over het ontstaan van de islam
Op o.a. Historiek bespreekt Jona Lendering het
boek Mohammed en het ontstaan van de islam van
Marcel Hulspas: 'Dat gezegd zijnde: Hulspas’
biografie van de profeet is een fijn boek.
Hier is geen revisionist aan het woord die
zonder kennis van zaken probeert de islam van
zijn historische wortels te beroven, dit is geen
Hans Jansen die een hekel heeft aan de islam en
dit is geen traditionalist die de islamitische
traditie voor zoete koek slikt. Hulspas biedt
een denkbare reconstructie van Mohammeds
optreden, intern consistent en geplaatst in een
historische context.'
'Radical posters'
Het oudste archief (Labadie
Collection) met
'radical posters' is nu online te
raadplegen. De collectie bevat ook enkele
Nederlandse posters uit de na-oorlogse
periode.
Onderwijspublicatie: Conflictsimulatiespel ‘Rusland, Letland en de NAVO’
De Atlantische Commissie attendeert u graag op
haar nieuwe onderwijspublicatie getiteld
Conflictsimulatiespel ‘Rusland, Letland en de
NAVO’. Het spel is ontwikkeld naar aanleiding
van de recente gebeurtenissen in het oosten van
Europa en behandelt de volgende fictieve casus:
NAVO-lidstaat Letland wordt binnengevallen door
soldaten in groene uniformen zonder insignes en
legervoertuigen zonder kentekenplaat. Letland
zegt dat het de Russen zijn. Koude Oorlog-tijden
lijken te herleven. Aangezien Letland een
NAVO-lid is, eist het land met spoed een
vergadering van de Noord-Atlantische Raad (NAR)
waarbij regeringsleiders van de NAVO overleggen
over de situatie. Als Letland echt door Rusland
wordt aangevallen, heeft het land, gezien
artikel 5 van het NAVO-verdrag, immers recht op
bijstand van de andere NAVO-landen.
Het conflictsimulatiespel laat leerlingen een
spoedvergadering van de NAR naspelen. Het spel
bestaat uit een aantal componenten: (1) een
inleidende PowerPointpresentatie, (2) de casus,
(3) zeven landenprofielen met bijbehorend
standpunt, (4) spelregels en (5) een
docentenhandleiding. Het doel van het spel is
dat leerlingen middels onderhandelingen en
overleg tot consensus komen over de te nemen
maatregelen. Deze maatregelen kunnen variëren
van een wapenembargo tot sancties en zelfs
militair ingrijpen. Centraal in de
onderhandelingen staan de politieke relaties en
economische verhoudingen met Rusland die per
NAVO-lidstaat verschillen.
Alle bovengenoemde documenten zijn gratis te
downloaden op
de website van de Atlantische
Commissie.
Archeologen vinden bij Assen een ‘slagerij uit de IJstijd’
Op een akker in de omgeving van Assen hebben
archeologen 450 stenen werktuigen gevonden die
vermoedelijk door neanderthalers zijn gebruikt
om dieren mee te villen. Het zou gaan om een
soort ‘slagerij
uit de ijstijd’, meldt de Volkskrant.
Rome in 3D
Op
deze website staat een vijf minuten durend animatiefilmpje
met een recoonstructie in 3D van het oude Rome.
Kaarten van America
Een
website met een groot aantal kaarten van de VS, waaronder
enkele zeer fraaie.
Pausen
Voor de liefhebber, een artikel uit Acya Theologica over ziektes en doodsoorzaken van de pausen in de periode 64-2000.
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.