Rubroeks
reizen
Willy Spillebeen, Leuven, Davidsfonds/literair, 2009,
408 blz.
Tijd: 13de eeuw.
Decennia geleden raakte Willy Spillebeen gefascineerd
door mensen die een vooraanstaande rol speelden bij het
contact van Europa met andere culturen en zo de horizon
van de westerlingen gevoelig hebben verbreed.
Een heel beknopte selectie: na het veelvuldig bekroonde
en herdrukte
De hel bestaat (1984) volgde het magistrale
Cortés of De val (1987)- algemeen beschouwd
als een meesterwerk in zijn genre. Dan
Busbeke of de thuiskomst (2000) en nu dus
Rubroeks reizen (2009).
In
1252 zond koning Lodewijk IX van Frankrijk de
franciscaner monnik Willem van Rubroek naar de Grote
Khan van de Mongolen om een bondgenootschap te sluiten
tegen de Mammelukken. De expeditie van Lodewijk naar het
Egyptische Damietta is dan net geëindigd in een totale
mislukking waarbij de koning is gevangen genomen en
tegen een enorm losgeld vrijgelaten (1249 - 1250, later
de Zevende Kruistocht genoemd).
Op 9 april 1241 is bij Liegnitz (thans Legnica, in West
- Polen) een groot westers ridderleger van 30.000 man in
de pan gehakt door een veel kleiner Mongools
ruiterleger. Onder de christenen waren veel geduchte
vechtjassen van de Duitse orde, de tempeliers en
hospitaalridders, die in het H. Land hun sporen verdiend
hadden. Later bleek het treffen slechts een tactisch
afleidingsmanoeuvre voor de echte slag, waarbij een
andere Mongoolse strijdmacht op 11 april de troepen van
de Hongaarse koning Bela verpletterde, ondanks diens
numerieke overwicht.
Heel de christenheid sidderde jarenlang terecht van
angst, ook al verdwenen de 'Tataren' even mysterieus als
ze opgedoken waren. West-Europa werd alleen maar gered
omdat ver weg de Grote Khan stierf, zodat het
invasieleger terug moest om mee te beslissen over de
opvolging.
De kruisvaarderstaten in het Heilig Land zijn
teruggebracht tot een smalle kuststrook rond Tripoli en
vooral Akko, voortduren bedreigd door de Mammelukken
onder sultan Baibars. Alle hulp is dus welkom. Daarbij
doet het gerucht de ronde dat de Mongolen het
christendom genegen zijn.
Na een verschrikkelijke reis vanuit Constantinopel (dan
nog voor korte tijd een Latijns keizerrijk, na de
schandelijke Vierde Kruistocht van 1204) belandt Rubroek
uiteindelijk in Karakorum bij Möngke Khan. Over zijn
tocht schrijft hij een uitvoerig rapport in het Latijn
voor koning Lodewijk.
Zijn reisverslag is van onschatbare waarde. Het verhaalt
over het Aziatische binnenland en de Mongoolse
samenleving in de 13de eeuw. Vooral de accurate
geografische beschrijvingen en de taalkundige gegevens
wijzen op een enorme zin voor detail. De informatie over
zowel de Mongolen als de overige volkeren die in
Centraal-Azië leefden zijn belangrijk voor de
historische etnografie. Willem van Rubroek beschrijft
hun levenswijze, hun mentaliteit en materiële cultuur,
op een ogenblik dat de Mongoolse maatschappij nog niet
zo sterk beïnvloed was door de Chinese cultuur.
Waarom is Marco Polo dan beroemd en Rubroek onbekend?
Rustichello, de man die kort na 1300 het relaas van de
Venetiaan Polo optekende in Genuese gevangenschap,
schreef een fantastisch avonturenverhaal. Rubroek is een
scherp observator, maar houdt zich aan de werkelijkheid.
Waar hij komt in onbekende streken vraagt hij de
inwoners naar de ‘wonderwezens’ met één voet of met
hondenkoppen die in alle geografische beschrijvingen
voorkomen sinds Plinius de Oudere. Waarbij hij aantekent
dat niemand ze ooit gezien heeft en ze dus bijna zeker
niet bestaan. Hij is noteert onder meer als eerste dat
de Krimgoten een taal spreken die nauw verwant is aan
zijn eigen Diets, wat Ogier van Busbeke drie eeuwen
later zou bevestigen.
Over het leven van Rubroek is zeer weinig bekend. Zijn
beroemde Engelse ordebroeder Roger Bacon vermeldt hem in
zijn Opus Maius. Het is bekend dat hij met
koning Lodewijk zeer vertrouwelijk omging en
klaarblijkelijk deelnam aan de Zevende Kruistocht.
De rasverteller Spillebeen zou geen romanschrijver zijn
als hij niet meer zou doen dan Rubroeks tekst omzetten
in modern Nederlands. De lacunes in de biografie van
zijn struisgebouwde, onvermoeibare doch steeds zeezieke
zwerver gebruikt hij om een volledig cruciaal
tijdsgewricht te evoceren, dat spettert van leven. In
deze ongemeen rijke en uitzonderlijk goed
gedocumenteerde roman ontmoet Rubroek de belangrijkste
personen van zijn eeuw. Het verloop van de rampzalige
expeditie naar Damietta vertelt hij jaren later in
Parijs in een uitvoerige flash - back aan Francis Bacon
(een literair procedé dat in zijn tijd natuurlijk nog
niet bestond). Bacon is zowat Rubroeks alter ego. Beiden
onconventionele denkers. Rubroek de waarnemer, steeds
bekommerd om de mens, wiens hart bloedt bij het
aanschouwen van allerhande leed; Bacon de mathematische
wetenschappelijke geest met een onverzadigbare drang
naar kennis, die niet alleen experimenteert, maar alles
in grotere systemen poogt te gieten. Beiden zijn in
chiasme (kruisstelling) verbonden met de starre
dogmatici, de bekrompen kerkelijke
hoogwaardigheidsbekleders, de domme halsstarrige
hoogmoedige adel, de onontwikkelde monniken en de
moordende soldateska aan alle zijden van de elkaar
bestrijdende partijen. Het is steeds de kleine mens, die
het gelag betaalt en hun slachtoffer is. Beiden zijn
zelf slachtoffer: Bacon met spreek- en schrijfverbod
verbannen naar Parijs en dan weer naar Engeland; Rubroek
andermaal verbannen naar Akko.
Alleen de tragische koning Lodewijk vindt genade in
Rubroeks ogen. Over hem spreekt hij met sympathie en
weemoed. In de Franse hoofdstad heeft hij lange
gesprekken met de koning en draagt hij regelmatig de mis
op voor de koninklijke familie in de Sainte-Chapelle,
door Lodewijk gebouwd als een schitterend stenen
reliekschrijn voor de doornenkroon van Christus. Hij
ontmoet de gebroeders Polo bij hun terugkeer van de
nieuwe Mongoolse leider Koebilai Khan in Akko waarheen
hij feitelijk is verbannen, is aanwezig bij de Achtste
Kruistocht naar Tunis en de dood van Lodewijk. (Lodewijk
zou in 1297 heilig verklaard worden op sterke instigatie
van zijn allesbehalve heilige kleinzoon Filips de Schone
- de koninklijke valsmunter, de man wiens leger
verslagen werd door de Vlamingen in de Guldensporenslag
van 1302, de vernietiger van de tempeliersorde in 1307 -
door paus Bonifatius VIII, die in 1303 in Franse
gevangenschap zou sterven.(J.M.))
In Akko ontmoet hij de Polo’s een tweede keer als ze met
de jonge Marco weer op weg gaan naar de Grote Khan en
hij hen tot zijn woede en wanhoop niet mag vergezellen.
Gekortwiekt, terwijl hij de christenheid uitstekende
diensten had kunnen bewijzen! Hoe luttel kon de
eerlijke, ongecompliceerde Rubroek bevroeden dat zijn
vriendschap met Bacon de oorzaak zou worden van zijn
ongenade? In Akko is hij ooggetuige van de eindjaren en
de val van dit allerlaatste kruisvaarderbolwerk in 1291
- later beschouwd als het ‘officiële’ einde van de
kruistochten. Hier sterft hij onder het zwaard van een
Mammeluk - of wordt hij toch nog levend onder het puin
vandaan gehaald?
Aanbeveling aan allen met een greintje belangstelling
voor een haast onbekende held van een haast vergeten
era: voor de moderne lezer is deze historisch degelijk
gedocumenteerde roman even belangwekkend als Rubroeks
verhaal zelf. En zeker voor historici!
Romans
Willy Spillebeen.
De hel bestaat, Antwerpen, Manteau, 1984,
165 blz. Illustraties: Michel Gruyters. Bekroond met de
Jacob van Maerlantprijs 1984 - latere herdrukken.
Willy Spillebeen,
Cortés of De Val, Antwerpen, Hadewijch,
1987, 291 blz. - 2de druk: Antwerpen, De Gulden Engel,
1994.
Willy Spillebeen.
Busbeke, of De thuiskomst, Leuven,
Davidsfonds, 2000, 443 blz.
Robyn Young,
Kruistocht van de tempeliers, Houten,
Antw.,Unieboek, 2009, 575 blz.
Waar Spillebeen het verhaal vertelt, gezien door de ogen
van een weliswaar nieuwsgierige en veelbereisde monnik,
brengt dit tweede deel van Youngs tempeliertrilogie het
relaas van een militair betrokken tempelier. De
tegenwoordig haast onvermijdelijke verwijzingen naar een
geheim genootschap binnen de orde neem je dan maar op de
koop toe.
Website
Er is een bijzonder degelijke en wetenschappelijk
verantwoorde
website opgezet door Erik Gobin en het
Maerlant Centrum van de Leuvense universiteit. Zeer
bruikbaar in klasverband, naar ons gevoel met iets te
beknopte onderdelen. Je kan doorklikken naar een site
van de universiteit van Adelaide (Australië) met de
tekst van Rubroeks reisverslag in het Latijn plus
Engelse vertaling. Voor de website van het Maerlant
Centrum hebben de auteurs een Nederlandse vertaling van
dit verslag gekregen van de Heemkundige Kring De Roede
van Tielt (die eerder al een goed non-fiction boekje
over de monnik uitgaf). Dit zou ik graag op de website
zien!
Non - fiction
Asbridge, T.,
De Kruistochten. De strijd om het heilige
land, Antwerpen, Standaard Uitgeverij - Het Spectrum,
2010, 784 blz.
De twee meest toegankelijk reeksen op dvd
The Crusades. The Crescent & the Cross (2005)
en
De kruistochten, de befaamde reeks van
Terry Jones (1995)
stoppen na de Derde Kruistocht. (De manier waarop Jones
de volgende tochten afhaspelt, is een aanfluiting.) Het
boek van Asbridge geeft het beste verslag van de periode
die Spillebeen in Rubroeks reizen evoceert. In de
recensie bij Asbridge vind je voldoende bibliografie en
links.
Bergreen, L., Marco Polo, De Bezige Bij, 2008,
431 blz.
Over Marco Polo tel ik in mijn eigen bibliotheek alleen
al vijf (iets oudere) boeken over Marco Polo. Geen
probleem dus om documentatie te vinden.
Marschall, R., Opkomst en ondergang van het
Mongoolse keizerrijk: van Djenghis Khan tot
Koebilai Khan, Baarn, Tirion - Utrecht, Stichting
Teleac, 1993, 256 blz.
Uitstekend boek bij een even uitstekende televisiereeks.
De (veel te dure) begeleidende video van Teleac kun je
vervangen door de eerste van de dvd’s hieronder.
Films
Genghis Khan, BBC, 2005, 50 minuten, docudrama
Mongol, Duitsland, Mongolië, 2007, Speelduur:
120 minuten + 48’ extra’s, speelfilm.
Marco Polo - RAI & Channel 1, 1982 -
Televisiereeks, speelduur:7u.30’- 3 dvd’s (Uitg.: Dutch
Filmworks 2002) - Engelse versie, Nederlandse
ondertitels.
Knappe reeks. En een primeur: de eerste keer dat
buitenlanders, na de dood van Mao, mochten filmen in de
Verboden Stad.
Jos Martens
augustus 2011
|