![](../christian/images/artikelenlogo.png)
artikelen over geschiedenis didactiek
Het verdrag van Versailles
Brotton, Jerry. Een geschiedenis van de wereld in twaalf
kaarten, Antwerpen, De Bezige Bij, 2013, 575 blz. - als e-book
uitsluitend in het Engels. Prijs: € 34,95
Inhoud
Het verdrag van Versailles
Niet geheel bij toeval was ik aan het grasduinen in lesmateriaal
voor het vak geschiedenis op internet. Ik maakte een vrij
willekeurige selectie uit het aangeboden materiaal en stuitte op
lesmateriaal over de Eerste Wereldoorlog. Het materiaal had een
opschrift dat mij elke lust tot verder lezen ontnam: De Tweede
Wereldoorlog is te zien als een logisch vervolg op de Eerste
Wereldoorlog.
Sinds 1989 voerde Vargas Llosa de vrijheidsbeweging Movimiento Libertad aan en deed hij in de coalitie Democratisch Front (Fredemo) mee aan de gemeentelijke verkiezingen van 1989. In 1990 was hij als aanvoerder van deze alliantie kandidaat bij de presidentsverkiezingen in Peru met een sterk liberaal programma.
In
De droom van de Ieraar' laat Vargas Llosa de hoofdpersoon
Roger Casement denken: "De geschiedenis, zoals die door
historici wordt onderschreven en die op school wordt onderwezen,
is een min of meer idyllische, rationele, samenhangende
samenvatting van wat in de rauwe, harde werkelijkheid een
chaotische, willekeurige mengeling was geweest van plannen,
toevalligheden, intriges, onvoorziene gebeurtenissen,
coïncodenties en diverse belangen die allengs veranderingem,
verstoringen, vooruitgang en achteruitgang hadden hadden
veroorzaakt , altijd onverwacht en verassend wat betreft scènes
die de hoofdrolspelers hadden voorzien of beleefd.
Roger Casement
Het verleden verloopt niet volgens vaste patronen. De Eerste
Wereldoorlog werd pas zo genoemd nadat de tweede was
uitgebroken. Daarvoor werd het de Grote Oorlog genoemd. In de
ogen van de docent van het lesmateriaal kon je de Tweede
Wereldoorlog, zeker na het vredesverdrag van Versailles, alvast,
eventueel met kleine letters, alvast invullen in je agenda. De
werkelijkheid is minder simpel al had de tekenaar van deze
spotprent wel een heel voorspellende blik.
Will Dyson, Daily Herald, mei 1919
Op een pagina met deze spotprent maakt de schrijver,
waarschijnlijk een leerling, dezelfde fout als de docent met wie
dit artikel begon:
In the cartoon above, the child is crying because the child is
the future generation (Class of 1940) that will fight in World
War Two. This is the reaction to the Treaty of Versailles as
represented by 'The Big Three' in the illustration because
Versailles was ultimately the cause the Second World War and
therefore not a successful peace settlement.
http://www.mtholyoke.edu/~rapte22p/classweb/interwarperiod/treatyofversailles.html
David Low, The Star, 24 Jan 1921
De personen zijn Aristide Briand en David Lloyd George
Bron
Carey Cassius Orr in de Chicago Tribune
Op het notenboek staat: “eeuwig durende vrede”
Van links naar rechts staan: Japan, Engeland, Frankrijk, Italië
en de V.S.
Duitsland en Oostenrijk-Hongarije hadden net de Eerste
Wereldoorlog verloren. De geallieerden (minus Sovjet-Rusland,
dat eerder al een vredesverdrag had gesloten) legden in het
kasteel van Versailles de voorwaarden op aan de verliezende
naties: verlies van grensgebieden, verbod op militaire
uitrusting, herstelbetalingen, bezetting van industriegebieden,
vervolging van oorlogsmisdadigers, oprichting van een
Volkenbond.
Veel cartoons uit die tijd spotten met de hypocrisie van die
onderhandelingen: de deelnemers zongen wel in koor dat ze
'eeuwige vrede' wilden verwezenlijken, maar hadden elk een
reusachtige revolver in hun achterzak zitten. Dat eigenbelang
was
• voor Japan expansie in Zuid-Oost-Azië (De Duitse schiereiland
Shandong werd aan Japan overgedragen, en niet aan China, dat
daarop de onderhandelingstafel verliet; Japan verliet ook bijna
de onderhandelingen omdat het niet alle Duitse koloniale
bezittingen in de Stille Oceaan kreeg);
• voor het Verenigd Koninkrijk het herstel van hun Britse Rijk
(premier Lloyd eiste atronomische herstelbetalingen, en sloot
nog geheime militaire en handelsverdragen);
• voor Frankrijk de uitbreiding van haar grondgebied tot aan de
beter verdedigbare Rijn, zware herstelbetalingen en het
uitschakelen van Duitse handelsconcurrentie;
• voor Italië ook zware herstelbetalingen en de uitbreiding van
het grondgebied (Zuid-Tirol, hoewel ook zwaar ingezet werd op
het Italiaans-Kroatische Fiume, waar een internationale
troepenmacht werd ingezet om te bemiddelen tussen Italianen en
Joegoslaven; Italië had gerekend op het hele Adriatische
kustgebied èn de Duitse kolonies in Afrika en was ontevreden);
• voor de VS een echte verzoening, zodat ze zich snel konden
terugtrekken uit Europa.
Echt éénstemmig was dat dus niet, ondanks de partituur en de
goede bedoelingen van de dirigent. De figuren lijken helemaal
niet op de delegatieleiders, zodat ze hun nationaliteit
opgekleefd kregen. De dirigent zou Leon Bourgeois kunnen zijn,
de eerste voorzitter van de Volkenbond in 1920 (en winnaar van
de Nobelprijs voor de vrede in dat jaar) - zo is de spotprent
meteen ook gedateerd.
This is a cartoon posted in the Chicago Tribune by Carey Orr in
response to the Treaty of Versailles and more to the point
America’s response to Wilson’s 14 points. It does a good job of
illustrating that each party involved is gaining something while
completely excluding the other side of the conflict, the Germans
and Austria. I also enjoyed the idea of the U.S. being a part of
it while not gaining anything. It shows Wilson as the conductor
having these individuals singing his idea of what will be
everlasting peace, the 14 points. To me it shows that the public
is not convinced that the treaty is going to be one of peace.
They see that only the allies are going to make gains from it
and that they will use these gains as weapons, I mean they are
guns for goodness sake