Actief en ontdekkend bezig zijn. De leerling moet zelf
kennis construeren en niet uitsluitend door anderen
geconstrueerde kennis opnemen. Waarom belangrijk:
Begrippen, regels, principes en oplossingsmethoden die
door de leerling zelf zijn bedacht worden beter onthouden.
De kennis sluit beter aan bij de eigen kennisstructuur
en de mogelijkheid tot toepassing in andere situaties, de
transferwaarde, is groter.
De extrinsieke motivatie zal overgaan in intrinsiek
Leren is een zelfsturend proces waarin de leerling zelf
stuurt en controleert
Leren is een sociaal proces – leren is interactief
Leren vindt bij voorkeur plaats in autenthieke situaties.
Door gebruik te maken van realistische contexten is transfer van
kennis eenvoudiger te bereiken
Begrijpen is geen definitief gegeven. Er vindt op grond van
ontwikkeling en reflectie een voortdurende verfijning plaats.
Aan welke eisen moeten goede opdrachten voldoen:
Voorzie de student van kennis over het
kennis-constructieproces. Voorzie de student van ervaringen in
en waardering voor het innemen van verschillende standpunten
t.a.v. het probleem.
Bed het leren in realistische en relevante contexten,
ontwerpers moeten de authentieke context van de leertaak
behouden.
Geef de student eigenschap over en een stem in zijn
leerproces. Bed het leren in sociale ervaringen.
Gebruik verschillende wijzen van representatie.
Moedig zelfreflexie aan ten aanzien van het
eigenkennis-constructieproces