Bestaat er eigenlijk wel zoiets als een digitale didactiek? Deze
vraag stelde Robert-Jan Simons een aantal jaren geleden tijdens zijn
inauguratie als
hoogleraar didactiek in digitale context aan de Universiteit van Utrecht.
Didactiek is kennis en kunde omtrent het organiseren en faciliteren van
leren en daarbij is het op zich niet van belang welke middelen daarbij
worden ingezet. Dat geldt ook voor het gebruik van ICT, aldus Carien van Hooff (
e-learning site): 'ICT is in de eerste plaats een hulpmiddel: ICT faciliteert het leren.
Net zoals ook bord en krijtje, het leerboek, de rekenmachine enzovoorts.
Leermiddelen faciliteren het leren. Met ICT kan wel heel veel en het
maakt het mogelijk veel gevarieerde werkvormen toe te passen, maar het
blijft een (krachtig) leermiddel' . De term didactiek wordt met het bijvoeglijk naamwoord
digitale nader gespecificeerd. Het betreft dus nog steeds "gewone"
didactiek, zegt Hans Reitzma (Edu Meda Web) in een reactie op het verhaal van Simons, maar dan met een accent op het gebruik van ICT
in die didactiek. De ervaring leert, zo meent een collega, dat wanneer docenten advies vragen bij het inzetten
van ICT in hun onderwijs zij vooral algemene didactische en
onderwijskundige vragen stellen. Het gaat dus niet om digitale
didactiek, maar steeds weer om didactiek waarbij je wellicht digitale
hulpmiddelen kunt gebruiken. Cees Terlouw (universiteit Twente) is bang dat er, voor je het
weet, sprake is van een tegenstelling tussen ICT-onderwijsmiddelen en niet-ICT-onderwijsmiddelen. ICT is en blijft een onderwijs- en leermiddel in een speciaal jasje.
Weinig reden, zo lijkt het, om te spreken van digitale didactiek als een
bijzondere vorm van didactiek.
Aan de andere kant blijkt uit onderzoek, volgens Simons, dat het
ontwerpen en begeleiden van digitaal onderwijs nieuwe benaderingen en
nieuwe competenties vraagt. Ook Maarten van de Ven meent dat er voor het gebruik van ICT in het onderwijs specifieke
didactische kwaliteiten vereist zijn. En om hierop de aandacht te vestigen
vindt hij het wel handig de term digitale didactiek te gebruiken. Ik
sluit me daar graag bij aan.
Of en hoe je ICT wilt inzetten hangt in belangrijke mate af van je
visie op leren. Tegelijkertijd geldt ook dat gebruik van ICT geen automatisch gevolg is van het
hebben van een bepaalde leervisie.
De docent die instructie en het vertellen van verhalen
centraal stelt in zijn lessen zal op een geheel andere wijze gebruik
maken van ict dan de de docent die onderzoekend leren als uitgangspunt
van zijn lessen neemt.
Tenslotte, het bestaan van ICT zal het
geschiedenisonderwijs niet veranderen, net zo min als de televisie het
onderwijs wezenlijk heeft veranderd. Maar voor wie het onderwijs
wezenlijk wil veranderen is ICT een onmisbaar middel.
|