4. Informatievaardigheden
Nog maar 4% van de scholieren gebruikt boeken uit de bibliotheek voor
hun schoolopdrachten. Uitgeverij Malmberg heeft dat in 2006 laten
onderzoeken. De overgrote meerderheid (87%) van de jongeren tussen 12 en
17 zoekt informatie op het internet. Voor de meeste docenten zal dit
geen verrassende uitkomst zijn. Geregeld hoor je de
verzuchting dat het werken aan onderzoeksopdrachten is gereduceerd tot 'googelen'.
Impliciet gaat men er daarbij van uit dat
leerlingen in staat zijn efficiënt en effectief gebruik te
maken van internet, dat zij beschikken over informatie geletterdheid.
De moderne leerling is, om nog meer eens een andere term te gebruiken,
mediacompetent. De werkelijkheid ziet er, helaas, vaak heel anders
uit.
1.
Eenmaal op het net aangekomen raken leerlingen namelijk vaak heel snel het zicht op
het doel kwijt. Aangemoedigd door allerlei links op een pagina,
fladderen zij van de ene naar de andere site en weten al snel niet meer
waarnaar zij eigenlijk op zoek zijn. Dit wordt wel het butterfly defect
(vlindergedrag) genoemd.
2. Een tweede probleem is dat leerlingen door de ongelooflijk grote
hoeveelheid, ongeordende, informatie op internet slechts zelden snel
terecht komen op voor hun onderzoek relevante sites.
3. Uit eerder genoemd onderzoek blijkt bovendien dat jongeren zelden of
nooit checken of de info die ze van internet halen wel klopt. Het
beoordelen van de betrouwbaarheid van de aangeboden informatie is ook
bepaald geen sinecure.
Er is dan ook alle reden om op school
gericht en geregeld aandacht te besteden aan informatievaardigheden,
waarbij creativiteit en reflectie twee sleutelbegrippen zijn.
Er is dan ook alle reden om op school
gericht en geregeld aandacht te besteden aan informatievaardigheden,
waarbij creativiteit en reflectie twee sleutelbegrippen zijn.
Wanneer is iemand informatievaardig?
‘Ultimately, information
literate people are those who have learned how to learn. They know
how to learn because they know how knowledge is organized, how to
find information, and how to use information in such a way that
others can learn from them. They are people prepared for lifelong
learning, because they can always find the information needed for
any task or decision at hand.
(American Library Association 1989)
Iemand is informatievaardig
indien hij in staat is zijn informatiebehoefte te onderkennen, deze
informatiebehoefte om te zetten in een zoekvraag, vervolgens de
relevante informatiebronnen kan kiezen en raadplegen, de hiervoor
benodigde informatietechnologie te beheersen en vervolgens in staat is
de gevonden informatie te selecteren, te evalueren, te verwerken en zo
nodig verder te verspreiden.
In schema:
Bron: Uit Boekhorst et al,
2004.
De
American Association of School Librarians heeft een standaard
gepubliceerd voor effectief internet gebruik.
Standaard voor effectief
internet gebruik
-
De leerling zoekt
efficiënt en effectief informatie
Indicatoren
De leerling:
- herkent de behoefte aan informatie;
- weet dat juiste en volledige informatie de basis is voor
verstandige besluitvorming;
- formuleert de juiste vragen bij de informatiebehoefte;
- selecteert geschikte informatiebronnen;
- ontwikkelt en gebruikt succesvolle zoek strategieën.
- De leerling beoordeelt
informatie kritisch en deskundig
Indicatoren
De leerling:
- bepaalt juistheid, relevantie en volledigheid;
- houdt feit, mening en perspectief uit elkaar;
- herkent onjuiste en misleidende informatie;
- selecteert informatie die bijdraagt aan de beantwoording van de
vraag op de oplossing van het probleem.
- De leerling gebruikt
informatie juist en creatief
Indicatoren
De leerling:
- organiseert de informatie voor praktische toepassing;
- integreert de informatie in de eigen kennis;
- gebruikt de informatie voor kritisch denken en probleem
oplossen;
- produceert en communiceert de informatie in de geschikte vorm.
Bronnen
|
Stappenplannen informatievaardigheden
Op Histoforum staat voor leerlingen van de
basisschool, het
vmbo en
havo/vwo een stappenplan 'informatie
zoeken en gebruiken' waarin deze
standaard is uitgewerkt. Door gebruik te maken van dit stappenplan leert
de leerling efficiënt en effectief gebruik te maken van de op internet
beschikbare informatie en deze te beoordelen op bruikbaarheid en
betrouwbaarheid.
De Australiër Brian Armour heeft een heel aardige
powerpoint presentatie om de werking van het stappenplan (dat in het Engels
Big6 wordt genoemd) te illustreren,
Bright Bird. Op Histoforum staat een
Nederlandse vertaling.
Aanleren van informatievaardigheden
Voor het aanleren van informatievaardigheden zijn twee dingen naar
mijn mening van groot belang:
1. Informatievaardigheden moeten niet aangeleerd worden als aparte
vaardigheden los van de vakken.
2. Als het einddoel moet zijn dat leerlingen bij het doen van
onderzoek automatisch alle stappen doorlopen is het goed om, onderweg
naar dat einddoel, opdrachten te ontwerpen waarin leerlingen zich kunnen
focussen op een of enkele van de stappen.
Om de informatievaardigheden te oefenen of te testen kunt u (in leerjaar een en/of twee)gebruik maken van een opdracht waarbij leerlingen heel concreet zowel informatie verzamelen
als deze ordenen en toetsen op bruikbaarheid en betrouwbaarheid. Zie
bijvoorbeeld
de opdracht over
De Guillotine of de internetgidsen op Histoforum:
Aanleren van onderzoeksvaardigheden
Leg docenten drie vormen van begeleiding voor: productgerichte
begeleiding (aanreiken delen van onderzoeksontwerp),
procesgerichte begeleiding (geven van aanwijzingen) of begeleiden
van de samenwerking en de kans is groot dat zij de eerste twee als
het meest effectief beschouwen.
Promotieonderzoek van Joris Veenhoven (Begeleiden en
beoordelen van leerlingonderzoek: een interventiestudie naar het leren
ontwerpen van onderzoek in de tweede fase bij aardrijkskunde)
heeft echter aangetoond dat het verstandig is meer waarde te hechten aan
de begeleiding van de samenwerking. Leerlingen die bij het samenwerken
werden begeleid gingen op een productieve manier met elkaar is discussie
tijdens de praktische
opdrachten. En juist deze discussie is een belangrijke voorwaarde voor
het leren ontwerpen van onderzoek.
Bron: Didaktief, jaargang 35, nummer 1-2, januari/februari 2005 of het
proefschrift van Joris Veenhoven.
Andere sites over
informatie zoeken en verwerken
|