home digitale didactiek lesmateriaal ict en geschiedenis contact


Digitale Vakdidactiek Geschiedenis
 

 Inleiding
 Digitale Didactiek
 3.1 Inleiding
 3.2 Beamer en Smartboard
 Informatievaardigheden
 5.1 Inleiding
 5.2 Webquests
 5.3 Wiki's
 5.4 Eigen leerstof
 5.5 Publiceren
 5.5.1 Website
 5.5.2 Storytelling
 Elo
 7.1 Speelfilms
 7.2 Filmmateriaal
 7.3 DVD's
 7.4 Praktische Opdracht
 8.1 Weblogs

 

 

 

 

 

 

2. Digitale didactiek

Robert-Jan Simons hanteert een eenvoudige definitie van digitale didactiek: 'De kennis en kunde met betrekking tot het gebruik van ICT bij het faciliteren van het leren'. Digitale didactiek houdt zich met name bezig met vragen als:

  • Wanneer is het zinvol ICT in te zetten (en wanneer niet). Voor welke doeleinden wil je het gebruiken en welke methoden hanteer je daarbij?

  • Hoe kan ICT bijdragen aan verbetering en –vernieuwing van het onderwijs en het leren?

  • Hoe kun je opdrachten zo uitdagend maken dat zij aanzetten tot samenwerking en diepgaande verwerking?
  • Hoe kan het discussiëren en samenwerken in een elektronische omgeving worden begeleid? Hoe en wanneer geef je leerlingen feedback? Grijp je in het leerproces in en, zo ja, op welk moment? 
  • Hoe kunnen lerenden begeleid worden in het elkaar ondersteunen bij het leren? Kunnen zij elkaar's tutor worden en elkaar feedback geven?
  • Hoe kunnen digitale portfolio’s en vormen van zelftoetsing worden ingezet?  

Simons meent dat er vooral drie specifieke soorten leeractiviteiten zijn die beter en op nieuwe manieren georganiseerd kunnen worden door ICT-gebruik bij het leren.

  • Relaties leggen en onderhouden (‘relate’)

  • Creëren van nieuwe kennis (‘create’)

  • Naar buiten brengen, delen van die kennis (‘donate’)

Simons richt zich in zijn artikelen op het hoger onderwijs. Het lijkt me zinvol om na te gaan of zijn ideeën ook van toepassing zijn op het voortgezet onderwijs en in hoeverre deze dienen te worden bijgesteld. 
 

Copyright © 2006 Albert van der Kaap