artikelen over geschiedenis didactiek
De gezanten
In Memo voor de brugklas staat een fragment van onderstaand
schilderij van Hans Holbein. Bij dat fragment worden enkele
vragen gesteld bij instrumenten die te zien zijn. Het hele
schilderij nodigt uit to een bredere beschouwing over het denken
in de tijd van de renaissance.
Inhoud
Het lam Gods
Het lam Gods. Op deze website kunt u extreem inzoomen op dit veelluik.
Jan van Eyck: Verering van het Lam Gods
Van Eyck schilderde dit veelluik (polyptiek) met twaalf panelen
in opdracht van Jodocus Vyd. Het magistrale altaarstuk 'Het Lam
Gods' is de vertolking van het ultieme christelijke levensdoel:
'God zien van aangezicht tot aangezicht'. Dat is het
uitgangspunt van de dvd die door onderzoekers van de
Universiteit Gent is gemaakt. De sleutel tot die interpretatie
zijn de woorden die in rode inkt in het opengeslagen boek op het
middendeel van het gesloten veelluik te lezen zijn: 'De Visione
Dei'. Of: 'Het zien van God'.
Gesloten luiken
Bovenste rij, vlnr: de profeet Zacharia, Sibille van Erythreia,
Sibille van Cumae, de profeet Micha. Een sibille (ook: sibylle)
was in de oudheid een in extase verkerende vrouw die profetiën
uitsprak. In de beeldende kunst wordt de sibille van Erythreia
(een plaats in Griekenland) vaak gebruikt als symbool voor Azië,
en die van Cumae (bij het huidige Napels) voor Europa. De
Sibyllijnse boeken zijn (o.a.) een verzameling geschriften van
een joods-Egyptisch auteur waarin het monotheïsme werd
gepropageerd.
Middelste rij: de aartsengel Gabriël vertelt Maria dat zij de
uitverkorene is. Maria schrikt maar aanvaardt haar taak. De
setting lijkt eerder op het 15e-eeuwse Gent dan op Nazareth in
het jaar nul: een straat en een lavabo.
Onderste rij, vlnr: Jodocus Vyd (de opdrachtgever), Johannes de
Doper, Johannes de Evangelist, Isabelle Borluut (de vrouw van
Vyd).
Open luiken
bovenste rij (de hemel), vlnr: Adam; een groep zingende engelen;
Maria; God uitgebeeld als Jezus op zijn hemeltroon; Johannes de
Doper; een groep muziek makende engelen; Eva.
onderste rij, vlnr: de rechtvaardige rechters (replica van het
in 1934 gestolen paneel); ridders van Christus (kruisvaarders);
de verering van het Lam Gods; een groep kluizenaars; een kleine
stoet pelgrims.
De blote Adam en Eva zijn voorzover bekend de eerste 'naakten'
in de Vlaamse schilderkunst. Let op de rechtervoet van Adam: het
lijkt alsof hij uit het schilderij stapt. Het trio Maria -
God/Jezus - Johannes wordt aangeduid als Deesis, een oud
Byzantijns thema.
De aanbidding van het lam Gods
Het uit zijn hals bloedende lam is een symbool: het stelt Jezus
voor die zijn leven offert om de mensheid van zijn zonden te
verlossen. Net als bij de kruisiging van Christus stromen
allerlei lieden toe om het schouwspel te aanschouwen. Het bloed
van het lam (=onschuld) vloeit in een wijnkelk: dit maakt
duidelijk waar de wijn die tijdens kerkdiensten gedronken wordt,
symbool voor staat. De term Lam Gods komt ook voor in de bijbel,
Joh. 1:29: Des anderen daags zag Johannes [de Doper] Jezus tot
zich komende, en zeide: Zie het Lam Gods, Dat de zonde der
wereld wegneemt! Verderop, in de Openbaring van Johannes [de
Evangelist], speelt het lam een centrale rol.
Bron:
Bijbel en kunst
Noot
In juni 2018 werden de resultaten van een grondige
restauratie van het schilderij gepresenteerd. O.a. is de
overschildering van het lam verwijderd, waaronder een heel ander
lam tevoorschijn kwam.