artikelen over geschiedenis didactiek
Hoe moeilijk kan het zijn?
Op zoek naar een opdracht waarin een beroep gedaan wordt op hogere
denkvaardigheden kwam ik een opdracht tegen over de Korea Oorlog. Het was een
Amerikaanse opdracht over het uitbreken van de oorlog. Ik vertaalde de opdracht
en gaf er een iets andere draai aan.
Inhoud
Bijlage 1 bij Hoe moeilijk kan het zijn?
De Korea Oorlog
Deze opdracht gaat over het gebruik van bronnen bij het vak geschiedenis.
Informatie uit bronnen gebruiken historici om een antwoord te krijgen op vragen.
In deze opdracht gaat het om een antwoord op de vraag hoe de Korea Oorlog is
ontstaan. Je gaat verschillende bronnen gebruiken, waarbij je je telkens moet
afvragen hoe bruikbaar en hoe betrouwbaar de bronnen zijn.
Als je niet precies weet waarop je daarbij moet letten, kun je gebruik maken van
de aanwijzingen in de bijlage.
Met de gegevens uit de bronnen kun je de vragen beantwoorden ook al is de Korea
Oorlog (nog) niet behandeld.
Inleiding
De Koreaanse Oorlog of Koreaoorlog (1950-1953) was een burgeroorlog tussen het
communistische Noord- Korea en het kapitalistische Zuid-Korea. Hij eindigde in
juli 1953 met een wapenstilstand. De Koreaanse Oorlog was een gewapend conflict
in de Koude Oorlog, een periode van grote politieke en militaire spanningen
tussen de Verenigde Staten en de Sovjetunie tussen 1947-1989.
Naast Noord- en Zuid-Korea waren ook de Verenigde Staten onder de vlag van de
Verenigde Naties en China en Sovjet-Unie bij de oorlog betrokken. De V.S.
steunde Zuid-Korea en China en de S.U. Noord-Korea.
Bronnen
Bron 1
Tekstboek A (Noord- of Zuid-Korea)
Van streek door de snelle en verbazingwekkende groei van de Republiek bereidden
de Amerikaanse invallers sneller dan gepland een agressieve oorlog voor om de
Republiek al in haar eerste jaren te verwoesten... De Amerikaanse imperialisten
voerden hun oorlogsproject in 1950 furieus uit... De Amerikaanse invallers die
de oorlog al lange tijd aan het voorbereiden waren, samen met hun marionetten,
begonnen de oorlog op 25 juni van het 39e jaar van de Juche kalender. Tijdens de
dageraad vielen de vijanden onverwacht de noordelijke helft van de Republiek aan
en oorlogswolken hingen over het eens zo vredige land, vergezeld door de echo's
van het kanongebulder. Nadat ze de 38e breedtegraad waren overgestoken trokken
de vijanden dieper en dieper in de noordelijke helft van de Republiek.... De
invasie troepen van de vijanden moesten vernietigd worden en ons bedreigde land
en volk moest gered worden.
Bron 2
Tekstboek B (Noord- of Zuid-Korea)
Toen de omverwerping van de Zuid-Koreaanse overheid door middel van sociale
verwarring te moeilijk werd, schakelden de Noord-Koreaanse communisten over op
een straffen en belonen strategie: terwijl het leek alsof zij vreedzame
onderhandelingen aanboden, maakten ze in plaats daarvan een analyse van het
juiste moment van de aanval en bereidden ze zich daarop voor. De Noord-Koreaanse
communisten bereidden zich voor op oorlog. Kim Il-sung bracht in het geheim een
bezoek aan de Sovjet-Unie en kreeg de belofte van bondgenootschap van de
Sovjetunie en China in geval van oorlog. Tenslotte, bij het aanbreken van de dag
op 25 juni 1950 begon het noorden hun zuidwaartse agressie langs de 38ste
breedtegraad. Verrast door deze onverwachte aanvallen, begon het leger van de
Republiek Korea (Zuid Korea) moedig om de vrijheid van het land te verdedigen
.... De gewapende provocatie door de Noord-Koreaanse communisten bracht de
VN-Veiligheidsraad rond de tafel. Een decreet veroordeelde de Noord-Koreaanse
militaire actie als illegaal en als een bedreiging voor de vrede, en een besluit
werd genomen om het Zuiden te helpen. Het VN-leger bestond uit soldaten van 16
landen- waaronder de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Frankrijk- en sloot
zich aan bij de Zuid-Koreaanse strijdkrachten in de strijd tegen het Noorden.
Bron 3
Op 25 juni 1950 nam de Veiligheidsraad van de VN een resolutie aan over Korea
''De Veiligheidsraad, met grote zorg kennisnemend van de gewapende aanval op de
Republiek Korea door Noord-Korea bepaalt dat deze aanval een schending van de
vrede is.'
De stemming zou ongetwijfeld gedwarsboomd zijn door de Sovjetunie, ware het niet
dat de Sovjets de vergaderingen van de VN boycotten. Zij protesteerden hiermee
tegen het feit dat de Chinese permanente zetel in de Veiligheidsraad nog altijd
werd bezet door de nationalisten en niet door de communisten van Mao.
Opdrachten (oorspronkelijke versie)
Gebruik de bronnen 1 t/m 3
1. Hoe begon de Korea Oorlog volgens bron 1 en 2? (2 punten)
2. Welke bron ( 1 of 2) komt uit het boek: History of the Revolution of our
Great Leader Kim Il-sun: High School. (Pongyang, North Korea: Textbook
Publishing Co., 1999), 125-127. Licht je antwoord toe met een of meer elementen
uit de bron. (2 punten)
3. Welke bron ( 1 of 2) komt uit het boek: Kim, Dojin, Korean History: Senior
High. (Seoul, South Korea: Dae Han Textbook Co., 2001), 199. Licht je antwoord
met een of meer elementen uit de bron. (2 punten)
4. Welke bron vind je meer betrouwbaar, bron 1 of bron 2? Licht je antwoord toe.
( 2 punten)
5. Vergelijk bron 3 met bron 1 en 2. Welke versie wordt door bron 3 ondersteund?
Licht je antwoord toe. (2 punten)
6. Hoe betrouwbaar is bron 3. Licht je antwoord toe. (2 punten)
Opdrachten (nieuwe versie)
Gebruik de inleiding en de bronnen 1 t/m 3
Een internationale onderzoekscommissie wil graag antwoord krijgen op de vraag
wie er schuldig is aan het uitbreken van de Korea Oorlog, met andere woorden,
wie is er begonnen. Jij gaat dit antwoord geven op basis van een klein
bronnenonderzoek. In je verslag moet je in ieder geval antwoord geven op
onderstaande vragen.
1. Wie begon de Korea Oorlog volgens bron 1 en wie volgens bron 2? (2 punten)
2. Welke bron (1 of 2) komt uit het boek: History of the Revolution of our Great
Leader Kim Il-sun: High School. (Pongyang, North Korea: Textbook Publishing Co.,
1999), 125-127. Licht je antwoord toe met een of meer elementen uit de bron. (2
punten)
3. Welke bron (1 of 2) komt uit het boek: Kim, Dojin, Korean History: Senior
High. (Seoul, South Korea: Dae Han Textbook Co., 2001), 199. Licht je antwoord
met een of meer elementen uit de bron. (2 punten)
4. Welke bron vind je meer betrouwbaar, bron 1 of bron 2, als je een antwoord
zoekt op de vraag wie de oorlog is begonnen? Licht je antwoord toe. ( 2 punten)
5. Vergelijk bron 3 met bron 1 en 2. Welke visie op wie de oorlog begon wordt
door bron 3 ondersteund? Licht je antwoord toe. (2 punten)
6. Krijg je in bron 3 een betrouwbaar antwoord op de vraag wie de oorlog is
begonnen? Licht je antwoord toe. (2 punten)