artikelen over geschiedenis didactiek
Hoe moeilijk kan het zijn?
Op zoek naar een opdracht waarin een beroep gedaan wordt op hogere
denkvaardigheden kwam ik een opdracht tegen over de Korea Oorlog. Het was een
Amerikaanse opdracht over het uitbreken van de oorlog. Ik vertaalde de opdracht
en gaf er een iets andere draai aan.
Inhoud
Redeneren over en met bronnen
Redeneren over bronnen
Bij redeneren over bronnen stel je allerlei vragen aan de bron: wie heeft de
bron geschreven of gemaakt, waar is de bron gemaakt en waarom is de bron
gemaakt, enz.. In onderstaand schema kun je zien welke vragen je altijd moet
stellen, ook al krijg je niet altijd op alle vragen een antwoord.
Redeneren met bronnen
Als je de vragen over de bron hebt proberen te beantwoorden, ga je onderzoeken
welke informatie de bron biedt en, wat soms minstens zo belangrijk is, welke
informatie ontbreekt. Is dat omdat de maker van de bron niet over meer
informatie beschikte of heeft hij of zij misschien bewust bepaalde informatie
weggelaten? Heel belangrijk is ook de vraag of je reden hebt om te twijfelen aan
de betrouwbaarheid van de bron. Heeft de auteur bijvoorbeeld
redenen om de zaken anders voor te stellen dan ze in
werkelijkheid waren?
In onderstaand schema zie je welke vragen je steeds moet proberen te
beantwoorden.