artikelen over geschiedenis didactiek

Hoe moeilijk kan het zijn?

Op zoek naar een opdracht waarin een beroep gedaan wordt op hogere denkvaardigheden kwam ik een opdracht tegen over de Korea Oorlog. Het was een Amerikaanse opdracht over het uitbreken van de oorlog. Ik vertaalde de opdracht en gaf er een iets andere draai aan.

Redeneren over en met bronnen


Redeneren over bronnen

Bij redeneren over bronnen stel je allerlei vragen aan de bron: wie heeft de bron geschreven of gemaakt, waar is de bron gemaakt en waarom is de bron gemaakt, enz.. In onderstaand schema kun je zien welke vragen je altijd moet stellen, ook al krijg je niet altijd op alle vragen een antwoord.








Redeneren met bronnen

Als je de vragen over de bron hebt proberen te beantwoorden, ga je onderzoeken welke informatie de bron biedt en, wat soms minstens zo belangrijk is, welke informatie ontbreekt. Is dat omdat de maker van de bron niet over meer informatie beschikte of heeft hij of zij misschien bewust bepaalde informatie weggelaten? Heel belangrijk is ook de vraag of je reden hebt om te twijfelen aan de betrouwbaarheid van de bron. Heeft de auteur bijvoorbeeld redenen om de zaken anders voor te stellen dan ze in werkelijkheid waren?

 

In onderstaand schema zie je welke vragen je steeds moet proberen te beantwoorden.