artikelen over geschiedenis didactiek
Het Marshallplan
Redeneren over en met bronnen die betrekking hebben op het Marshallplan.
Opdrachten
Inhoud
Het Marshallplan 1
In deze opdracht passen de leerlingen toe wat in Redeneren over en met bronnen is besproken.
Bron
|
Hoe waardevol is deze bron om meer te weten te komen over het Marshallplan? (Hoe waardevol is deze bron voor onderzoek naar het Marshallplan?)
Antwoordmodel
In hun antwoord moeten leerlingen zowel redeneren over de bron als met de bron. Voor de beoordeling kunt u gebruik maken van verschillende beoordelingsinstrumenten.
Redeneren over de bron
• De leerling moet opmerken dat de bron het standpunt weergeeft van een Sovjethistoricus en zich er rekenschap van geven dat een Amerikaanse (westerse) historicus een andere visie kan hebben (betrouwbaarheid)
• De bron is geschreven in 1968, bijna twintig jaar na dato. De visie kan door de afstand in tijd gekleurd zijn (betrouwbaarheid)
• De leerling moet zich ervan bewust zijn dat het hier gaat om de mening van één persoon en zich afvragen in hoeverre zijn mening die van andere Sovjet-historici of van de Russische regering is (representativiteit)
Redeneren met bron
• De bron geeft informatie over één gevolg van het Marshallplan volgens een Sovjethistoricus. De leerling moet zich ervan bewust zijn dat er meer gevolgen kunnen zijn en dat Amerikanen andere gevolgen kunnen noemen.
• De bron geeft informatie over twee motieven van de VS, althans volgens een Sovjethistoricus. De leerling moet zich ervan bewust zijn dat Amerikaanse/westerse historici mogelijk andere motieven zullen noemen.
• De leerlingen moeten zich er rekenschap van geven waardoor deze verschillende visies worden beïnvloed.
• De leerling moet zich ervan bewust zijn dat de bron geeft informatie over mogelijke motieven voor en gevolgen van het Marshallplan, maar geen informatie over de inhoud van het Marshallplan.
• De leerling moet zich ervan bewust zijn dat de bron geen informatie geeft over de Amerikaanse visie op het Marshallplan.
Beoordelingsmodel volgens de SOLO-taxonomie
Beoordelingsinstrument Banded-Marking
Toeleidingsopdracht
Gebruik makend van dezelfde bron zou een opdracht in het
toeleidingstraject er bijvoorbeeld als volgt uit kunnen
zien. Om het internaliseren van de werkwijze te
bevorderen is het belangrijk bij de nabespreking in te
gaan op de gevolgde procedure.
Bron
|
Hoe waardevol is deze bron om meer te weten te komen over het Marshallplan? (Hoe waardevol is deze bron voor onderzoek naar het Marshallplan?)
Doe het zo:
1. Wat kun je, gegeven de onderzoeksvraag, zeggen over de betrouwbaarheid van deze bron (bijvoorbeeld met betrekking tot oorzaken/motieven en gevolgen)?
2. Wat kun je, gegeven de onderzoeksvraag, zeggen over de representativiteit van deze bron?
3. Over welke aspecten van het Marshallplan geeft deze bron wel informatie en over welke aspecten niet? Vul het schema hieronder in.
Antwoordmodel