Histoforum

    Historische DVD's

 
Home

Vakinformatie

Lesmateriaal

Toetsmateriaal

Magazine

Seven Years in Tibet

Video en DVD - VS 1997 - Lengte: 131 minuten - Taal: Engels, Tibetaans, Duits- Nederlandse ondertitels. Verfilmd naar gelijknamig boek van Harrer.

Tijd en ruimte: Oostenrijk, India, Tibet, 1939-1951.

Kreeg 3 Golden Globe nominaties en won diverse andere prijzen in binnen- en buitenland.

Regie & productie : Jean-Jacques Annaud. Script: Heinrich Harrer (boek); Becky Johnston (screenplay). Muziek: John Williams 

Acteurs: Brad Pitt (Heinrich Harrer); David Thewlis (Peter Aufschnaiter; B.D.Wong (Ngawang Jigme); Mako (Kungo Tsarong).  

Persoonlijke waardering: ****/4 

Inhoud

Seven Years in Tibet vertelt het waargebeurde verhaal van de Oostenrijkse bergbeklimmer Heinrich Harrer (Brad Pitt). In 1939 laat hij zijn hoogzwangere vrouw achter om deel te nemen aan een Duitse expeditie in het Himalayagebergte geleid door Peter Aufschnaiter (David Thewlis), waar ze een poging zullen ondernemen om de top van de Nanga Parbat te bereiken. Tijdens hun tocht breekt in Europa de Tweede Wereldoorlog uit. Terug in India worden de klimmers gearresteerd door de Britten. Na enkele jaren opsluiting als krijgsgevangenen slagen ze erin te ontsnappen, maar Heinrich Harrer besluit om alleen verder te trekken en de groep te verlaten. Onderweg loopt hij opnieuw Peter Aufschnaiter tegen het lijf en samen trekken ze over de Himalaya naar het volkomen afgesloten en voor vreemdelingen streng verboden Tibet, waar zullen trachten binnen te dringen. Totaal uitgeput en uitgehongerd bereiken ze de verboden stad Lhasa. Ze worden gastvrij opgenomen door een zeer belangrijke Tibetaanse edelman. Harrer komt in contact met de moeder van de jonge 14e Dalai Lama en via haar wordt hij uitgenodigd voor een audiëntie. Mettertijd raken de jonge god-koning en de voorheen zo arrogante Oostenrijker goed bevriend. Harrer bouwt een bioscoop voor de Dalai Lama en geeft hem les in aardrijkskunde en wereldgeschiedenis. (Harrer was leraar lichamelijke opvoeding en aardrijkskunde.) Ondertussen is de Tweede Wereldoorlog voorbij en gaat de burgeroorlog in China onverminderd voort. In 1949 behaalt de communist Mao Ze Dong (Mao Tse Toeng) de overwinning. Hij verkondigt meteen dat hij Tibet zal ‘bevrijden’ en weer bij het ‘moederland’ voegen. Eind 1950 is het zo ver: de Chinezen vallen Tibet binnen. In 1951 vlucht de Dalai Lama voor de eerste keer uit Lhasa. Harrer vergezelt hem en zal naar zijn vaderland terugkeren.  

De film krijgt een korte epiloog: Harrer initieert zijn zoon (geboren tijdens zijn afwezigheid) in het alpinisme. Een tekst loopt over het scherm: de Dalaï Lama en Harrer zijn levenslang vrienden gebleven. (Harrer, geboren in 1912 zou nog leven tot 2006.)

Bespreking

Een film maken over Tibet raakt duidelijk een gevoelige snaar bij de Chinezen: zij weigerden Annaud toestemming om in Tibet te filmen. Annaud wou dan uitwijken naar Ladakh, in het noorden van India, maar ook hier werd de toelating geweigerd, onder druk van China. Het Argentijnse Andesgebergte bleek dan nog de enige oplossing te zijn voor de opnames in het hooggebergte, hetgeen de nodige productieproblemen met zich meebracht vermits men de meeste decors moest nabouwen en een hele horde Tibetanen liet overvliegen. (Zie interview met de regisseur)

Als je de recensies herleest, zie je dat 7 Years in Tibet op zeer gemengde gevoelens werd onthaald, voornamelijk omwille van de hoofdrolspeler. Brad Pitt kon in 1997-98 nog niet op veel welwillendheid rekenen. Zijn vertolking als de arrogante, egocentrische bergbeklimmer (een karikatuur van de perfecte nazi) werd aangevallen, hoewel Harrer zelf dit facet van zijn karakter in de film veel sterker had laten beklemtonen dan in zijn boek. Pitt is niet het ongenuanceerde ‘flat character’ dat veel recensenten van hem maakten. Later zou hij een nog arrogantere Achilleus vertolken in een (m.i.) ook al onderschatte verfilming van Homeros’ Ilias. (In Troy, 2004)

Nu ik 7 Years na bijna een decennium opnieuw heb bekeken in april 2008 (ter gelegenheid van de internationale herrie rond Tibet en de Olympische Spelen in Beijing) sluit ik me aan bij een van de toenmaals zeldzame positieve reacties: “Prachtig gefotografeerd epos met een sterke Brad Pitt in de hoofdrol.”

De film evoceert een recent verdwenen wereld, een bevreemdende ervaring. Hij is veel gebalder dan het boek en wellicht komen een aantal antropologische facetten van het leven in Tibet niet voldoende uit de verf. Ook over de geografische en klimatologische omstandigheden vind je in het boek meer exacte en onbekende details dan in de film (of in het doorsnee-schoolboek aardrijkskunde). Je kunt dus best het boek en andere documentaires bij je bespreking betrekken. (Zie verder bij Didactische tips)

Daar tegenover heb de overweldigende landschappen, de beelden van stoeten en feesten, waarvan je je in een boek (zelfs met de originele foto’s) nauwelijks een echte voorstelling kunt maken. Annaud heeft de beperkte tijd die zijn film mag duren goed benut: de Dalai Lama die aardrijkskunde krijgt in een soort quiz, met de wereldkaart getekend op de vloer; de monniken die wormen uit de graafwerken halen en elders in veiligheid brengen; de onbeschofte Chinese generaal die een mandala door elkaar schopt, waaraan de monniken dagen hebben gewerkt; dezelfde generaal die snauwt: “Godsdienst is vergif” (wat in werkelijkheid door Mao zou gezegd zijn aan de Dalai Lama, bij zijn bezoek aan China - een episode die in de film niet voorkomt, omdat ze gebeurde na het vertrek van Harrer).

De DVD

De extra's zijn origineel Frans gesproken en niet ondertiteld.

Vooreerst krijgen we een gedetailleerd interview met regisseur Jean-Jacques Annaud (33 min.) waarin hij onder andere uitlegt dat hij gefascineerd was door Azië dankzij één van zijn vorige films (L'Amant) en zo gedreven werd om Seven Years in Tibet te maken. Verder licht Annaud vele technische en praktische aspecten toe.

Ten tweede biedt deze DVD een galerij met foto's en commentaar van regisseur Annaud (14 min.), die deze beelden zelf heeft gemaakt tijdens de moeizame zoektocht naar locaties voor de film. En tenslotte is er de audiocommentaar door Annaud die allerlei aspecten van de film verder uitdiept (enkele kwamen reeds in het interview aan bod), wat resulteert in een bijzonder boeiende commentaartrack waarbij je aandacht nooit verzwakt.

Didactische tips

De film is zeer geschikt voor projectie in zijn geheel als forumfilm. Daarbij kun je in samenwerking Nederlands-geschiedenis- aardrijkskunde de film laten vergelijken met het boek en andere documentaires. Wanneer je slechts de beperkte tijd van je lessen ter beschikking hebt, moet je natuurlijk enkele relevante fragmenten selecteren.

Algemeen: zie op de site van de Vlaamse Vereniging Leraren Geschiedenis: Speelfilms en geschiedenis. Didactisch verwerkingsmodel.

Indien je weinig ervaring hebt in het werken met speelfilm, lees dan eerst op de vvlg-site onder andere de achtergrondartikels: Speelfilm als medium in de geschiedenisles en Film en televisie als bron van historische beeldvorming.  

Heinrich Harrer, Oostenrijker 1912-2006 

Het loont de moeite om het filmverhaal te actualiseren, eerst via de epiloog en Harrers andere boek Terug naar Tibet, daarna met behulp van de artikelen in bijlage en tenslotte via de informatie die na het verschijnen van deze bijdrage zal gepubliceerd worden in kranten, tijdschriften en op het internet. De meeste periodieken hebben trouwens een elektronisch dossier “Tibet” aangelegd.

Jos Martens 

     
 

Met onderstaande zoekmachine kunt u zowel zoeken op het web als binnen Histoforum.

Google
Search WWW Search histoforum.digischool.nl