Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 1, nummer 2, augustus 2012.

Omgaan met bronnen

Deze opdracht is gemaakt naar aanleiding van de vondst van een tweetal foto's van een standrechtelijke executie ten tijde van de politionele acties in IndonesiŽ. In deze opdracht leren leerlingen kritisch te kijken naar de bewijslast van (beeld)bronnen en moeten zij vragen beantwoorden over historische empathie (tijd- en plaatsgebondenheid).

The Best of History Websites

The Best of History Websitesis een website met geannoteerde links naar meer dan 1200 geschiedenis websites en links honderden lesplannen, handleidingen, historische spellen enz..

Waarom je voorzichtig moet zijn met informatie van internet

Hoe voorzichtig je moet zijn met het gebruik van informatie van Internet en waarom wordt fraai geÔllustreerd door de volgende ervaring. Ik attendeerde eens een Amerikaanse vriend op een prachtig citaat dat begint met de woorden 'Het verlangen naar de eindeloze zee' en dat wordt toegeschreven aan Antoine de Sainte-Exupery. Hij denkt erover hem te gebruiken in een van zijn colleges en vroeg me dus , zoals een wetenschapper betaamt, meteen naar de bron van het citaat. Ik moest het antwoord schuldig blijven, maar beloofde het voor hem op te zoeken. Ik dacht het antwoord snel op internet te vinden. Maar dat viel tegen.
Lees verder

Geschiedenis in Levende Lijve

Geschiedenis in Levende Lijve is gestart als project waarbij historische figuren met theater tot leven worden gewekt. Het project is ontstaan op initiatief van het Erfgoedhuis Zuid-Holland en sinds 2 mei 2012 overgedragen aan onze Stichting Geschiedenis in Levende Lijve. Ons doel is om kinderen en volwassenen inzicht te geven in het gedachtegoed van deze historische figuren en in de tijd waarin ze leefden. Tot nu toe zijn tot stand gekomen: Willem van Oranje, Hugo de Groot en Spinoza. De theatermonologen – met lespakket - zijn geschikt voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs en voor de onderbouw van het middelbaar onderwijs, maar u kunt de historische figuren ook uitnodigen voor een opening of een andere historische activiteit. Ook kunnen we voor u andere historische figuren ontwikkelen.

lesmateriaal 1

Buijks, A. (2012). Meesterproef 'Kolen, Kinderarbeid en KoloniŽn', werd bekroond met de eerste prijs van het IVGD voor beste lessenserie/ontwerponderzoek voor eerstegraads leraren in opleiding. Uit het juryrapport: "met de lessenserie Kolen, Kinderarbeid en KolonieŽn heeft Arjan vooral een praktisch document vervaardigd (studiewijzer, leerlingenmateriaal en docenthandleiding. Goed opgezet, helder en ook goed overdraagbaar." Bestemd voor de tweede fase vwo.

lesmateriaal 2

Baart, J. (2012). Hoe los ik deze vraag op? werd met de tweede prijs IVGD bekroond voor eerste graads leraren in opleiding en geeft handvatten voor leerlingen om hun antwoorden op verklarende vragen te verbeteren.

Wie is verantwoordelijk voor het uitsterven van de Neanderthaler?

Nog niet zo lang geleden kreeg het klimaat de schuld van het uitsterven van de Neanderthaler. Nieuwe theorieŽn geven de schuld echter aan de moderne mens.

Inklewriter

Inklewriter is een gratis tool om interactieve verhalen te schrijven en te publiceren, o.a. bedoeld voor leraren en leerlingen die compuervaardigheden willen combineren met creatief schrijven.

Historische bloopers

Times Higher Education Magazineorganiseert jaarlijks een wedstrijd voor historische bloopers van studenten Igeen leerlingen dus). Een paar inzendingen:
- "In 1945, Stalin began to build a buffet zone in Eastern Europe."
- During the Middle Ages "most books were written on valium" rather than the more traditional vellum.
- "Spain was a very Catholic country, since Christianity had been taken there in the third century BC"

Twee (vernieuwde) uitgaven in de reeks Kleine Geschiedenis

Een kleine geschiedenis van het Midden-Oosten
Het Midden-Oosten is dagelijks in het nieuws. In 2011 zorgde de Arabische Lente voor taferelen van moed, euforie, en wreed oorlogsgeweld. Het Midden-Oosten vormt echter ook de wieg van oude culturen. Drie wereldreligies vonden er hun oorsprong. Na de Romeinse en Byzantijnse periode bracht de islam een breuk met het verleden. De Arabische cultuur, het Ottomaanse Rijk, de stichting van nationale staten in het Midden-Oosten en de oorlogen rond IsraŽl en Irak vormen enkele van de vele thema’s in het boek. Nadat in de Arabische Lente van 2011 de eerste kruitdampen waren opgetrokken, kregen nieuwe regimes en nieuwe internationale verhoudingen gestalte. Het hoofdstuk Een ‘Arabische Lente’ van moed en van bloed biedt een eerste overzicht van de historische verschuivingen, vanaf de Jasmijnrevolutie in TunesiŽ tot de strijd in SyriŽ.

Een kleine geschiedenis van China
Dit boek geeft een overzicht van de veelbewogen eeuwen van het ‘Rijk van het Midden.’ De huidige snelle economische opkomst van China wekt verbazing, alsof het land altijd een achterstand had op de rest van de wereld. De geschiedenis leert echter dat China eeuwenlang voorop liep op het Westen. In de achttiende eeuw gold China bij Europese opinieleiders zelfs als modelstaat. Maar een eeuw later was het reusachtige land de speelbal van het Westen en van Japan. Eind twintigste eeuw volgde, na decennia van machtswisseling, chaos en falende experimenten, een flink herstel. China lijkt daarmee de draad van zijn verleden weer op te pakken. Het laatste hoofdstuk, De vette jaren (1990-heden), geeft inzicht in hoe China zich in recente jaren ontwikkelt tot een wereldmacht met een uniek karakter.

Prijs per boek: € 9,95, Uitgeverij Bert Bakker, Amsterdam.

 

Nascholing Erasmusuniversiteit over examenonderwerp Amerika

Op 28 september 2012 wordt er vanuit de opleiding geschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam de nascholingsconferentie voor geschiedenisdocenten georganiseerd. Dit jaar zal deze plaatsvinden in het bijzondere congrescentrum Podium O 950 in Rotterdam. De nascholingsconferentie wordt verzorgd door deskundige stafleden van de opleiding geschiedenis en externe experts. Dit jaar besteden wij in het gehele programma aandacht aan het Centraal Eindexamenonderwerp voor HAVO en VWO: De Verenigde Staten en hun federale overheid 1865 – 1965. In het ochtendprogramma zullen drie vooraanstaande historici hun licht laten schijnen op dit interessante nieuwe examenonderwerp. Professor James Kennedy (Universiteit van Amsterdam) zal zich buigen over de complexe relatie die Amerikanen onderhouden met hun overheid. Dr. Ferry de Goey (Erasmus Universiteit) zal de relatie van de VS met het buitenland in historisch perspectief plaatsen. En Professor Adam Fairclough (Universiteit van Leiden) zal spreken over de rol van de Republikeinen en Democraten in de geschiedenis van de burgerrechten. Vervolgens zal in het middaggedeelte de didactische oriŽntatie centraal staan. In vier gevarieerde workshops onder leiding van het Instituut voor Leraar en School van de Radboud Universiteit Nijmegen (ILS) kunt u kennis opdoen van verschillende interessante manieren om de studiematerie over te brengen op uw leerlingen. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website: http://www.eshcc.eur.nl/nascholing.


Berichten voor de volgende nieuwsbrief graag voor 1 september 2012 naar kaap@kpnmail.nl 

De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek nieuws van Histoforum