Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 4, nummer 55, februari I 2015
Vorige nieuwsbrieven
Links
Oproep aan geschiedenisdocenten die lesgeven in het tweetalige vwo
In september 2014 is vakdidacticus Huub Oattes (HvA) gestart met
een promotieonderzoek naar de rol van de geschiedenisdocent in
het tweetalige vwo (tvwo). Veel onderzoek richt zich op de
ontwikkeling van (Engelse) taal in de context van de niet-talen
vakken, maar dit onderzoek richt zich juist op ontwikkeling van
vakkennis en vaardigheden in een vreemdetalencontext. Oattes
onderzoekt hoe dit uiterst talige vak succesvol in het Engels
kan worden onderwezen en aangeleerd.
Docent en leerling in het tvwo zijn meestal Nederlandstalig en
zeker leerlingen hebben in het begin een beperkte Engelse
taalbeheersing. Hoe speelt de geschiedenisdocent daar op in? Hij
moet nog zorgvuldiger zijn in zijn woordkeus, zijn materiaalkeus
en letten op zowel de taal- als de vakontwikkeling. Welke
vakdidactische keuzes maakt de docent t.a.v. de instructie en
verwerking van kennis en vaardigheden? Om inzicht te krijgen in
het vakdidactische handelen van de docent heeft de onderzoeker
een vragenlijst voor tvwo-geschiedenisdocenten uitgezet via de
tto-coördinatoren op de tweetalige scholen. Bent u nog niet
benaderd, maar wilt u, als tvwo-geschiedenisdocent
deelnemen aan dit onderzoek, wilt u dan deze
vragenlijst
invullen? Uw ervaringen met en opvattingen over het
tweetalige geschiedenisonderwijs in het vwo zijn onmisbaar voor
het onderzoek en dus wordt uw deelname enorm op prijs gesteld.
Bent u goed in het stellen van de juiste vragen?
Bent u een creatieve en vakbekwame docent die graag met de
vakinhoud en toetsing bezig is?
Dan is meewerken aan de constructie van de Centrale examens
misschien iets voor u.
Cito zoekt docenten die beschikbaar zijn voor de constructie van
de examens geschiedenis havo en vwo.
De constructie van opgaven vindt deels thuis plaats, op basis
van een verstrekte opdracht. Daarnaast vinden regelmatig op
donderdag vergaderingen plaats op kantoor in Arnhem. Veelal
neemt de opdracht enkele uren per week in beslag. U bent als
docent werkzaam in het schooltype waarvoor u het examen maakt én
u bent op dit moment werkzaam in examenklassen. U beschikt over
gedegen vakkennis en heeft ervaring met Word. Docenten die
meewerken aan een schoolboekmethode, komen niet in aanmerking.
Meer weten? Kijk dan vanaf 7 februari
a.s. op www.cito.nl.
Auschwitz
De BBC maakte met een drone een paar minuten durende
video over Auschwitz. Zeer geschikt om in de klas te
gebruiken.
In Europa
Voor wie ze nog eens terug wil zien of (delen ervan) wil
gebruiken in de les, alle aflevering van In Europa staan op
deze website.
Ik ontsnapte uit Auschwitz
Ik ontsnapte uit Auschwitz is het authentieke verslag van Rudolf
Vrba’s kampervaringen en het verhaal van zijn gewaagde
ontsnapping. Kort na zijn ontsnapping schreef hij mede het
Vrba-Wetzlerrapport, dat later bekend is geworden als de
Auschwitz-Protocollen; een van de belangrijkste oorspronkelijke
documenten van de Tweede Wereldoorlog. Rudolf Vrba (1924-2006)
werd in 1942 gearresteerd en eerst naar Majdanek en vervolgens
naar Auschwitz gedeporteerd. Hij is een van de vijf Joden die
uit Auschwitz wisten te ontsnappen. Na de oorlog getuigde hij
bij vele processen tegen de nazi’s.
Vanaf 3-2-2015 te koop voor
10 euro.
Mars naar Washington
Een
kort filmpje (zo'n vier minuten) over de beroemde mars naar
Washington Van Martin Luther King op 28 augustus 1963.
Oude examens
De examens eerste en tweede tijdvak voor
vmbo, havo en vwo vanaf 2003 vindt u op
examenblad
History in motion
History in Motion is a promising service that allows teachers and students to build multimedia history stories. On History in Motion you can build animated timelines that can move in conjunction with movements on a map. At each stop along your timeline and map you can include descriptions of events, display images, and display videos.
http://www.freetech4teachers.com/2015/01/history-in-motion-create-multimedia.html#.VLQZ4Xs-1c8
Overgang naar het christendom
Op de Livius website staat een bron die prachtig illustreert hoe
de overgang van, in dit geval, een
germaanse godsdienst naar het christendom geleidelijk plaats
vond.. Het gaat om een grafsteen, gevonden in Rigomagus, het
huidige Remagen.
Lees verder
Nieuwe geschiedenisserie De IJzeren Eeuw
De nieuwe geschiedenisserie De IJzeren Eeuw is vanaf vrijdag 3
april om 21.05 te zien op NPO2. Na de succesvolle serie De
Gouden Eeuw (2012) is er nu aandacht voor de negentiende eeuw.
Een eeuw die traag op gang komt maar halverwege gaat Nederland
op de schop. Ingrijpende politieke, economische en sociale
vernieuwingen legden de basis voor het moderne Nederland zoals
dat we nu kennen: van koningshuis tot grondwet, van
parlementaire democratie tot verzuiling. In ‘De IJzeren Eeuw’
worden bruggen, sporen, wegen en kanalen aangelegd, ontwikkelen
Amsterdam en Rotterdam zich stormachtig en verrijzen overal in
het land industrieën met moderne stoommachines. De overzeese
handel bloeit op en aan het eind van de eeuw komen Nederlandse
wetenschappers met vijf Nobelprijzen thuis. In 13 afleveringen
van 45 minuten neemt presentator Hans Goedkoop de kijker mee de
negentiende eeuw in.
Kahoot
Met Hot Potatoes kun je allerlei diagnostische toetsen maken,
met bijvoorbeeld meerkeuze vragen of drag and drop vragen.
De chronologievragen op Histoforum zijn voorbeelden van de
laatste. Met Kahoot kun je
fat ook, maar die toetsen kun je gelijktijdig door alle leerlingen in de klas laten maken. De
leerlingen verzenden hun antwoord via hun smartphone. Je kunt
het programma natuurlijk ook gebruiken om leerlingen
stellingen voor te leggen. Leerlingen loggen in via
http://kahoot.it.
Collega Alphons Mens maakte een voorbeeld over de
parlementaire democratie.
De uitvinding van het ontbijt
Engelstalig
artikel over hoe de Tudors het ontbijt uitvonden.
Analyseren van historische voorwerpen
Analyzing Artifacts is een online gids voor het analyseren
van historische voorwerpen.
Mooie discussievraag
De grootvader van John Murphy, een Ier, heeft Mein Kampf van
Hitler in 1936 vertaald in het Engels. In
dit artikel legt zijn kleinzoon uit waarom. Je kunt dit
artikel in de klas gebruiken voor een gesprek/discussie over
historische empathie. Centrale vraag: Kun je begrip opbrengen
voor de keuze van James Murphy om dit boek te vertalen?
Gaan dieren naar de hemel?
Zo rond de 2e eeuw begonnen
christelijke filosofen na te denken over de menselijke aard,
het doel van ons leven op aarde en over de weg naar het beloofde
hiernamaals. Dit denken kreeg langzamerhand ook betrekking op
dieren, komen die ook in de hemel?
Wikipedia
In plaats van Wikipedia te verbieden, is het beter leerlingen te
leren hoe zij op een verantwoorde manier kunnen omgaan met
informatie van internet in het algemeen en Wikipedia in het
bijzonder. Lees de
blog van Christopher Pallaske.
Oorlogsschuld
Heeft Duitsland nog een
oorlogsschuld aan Griekenland?
Op welke historische persoon lijkt dit huis in Sansea?
Continuïteit en verandering
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.