Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 6, nummer 100, maart 2017 I

 

Overzicht (na)scholingen

- Atlantische Onderwijsconferentie Het Europese verkiezingsjaar 2017, 7 maart 2017 in Utrecht

- Geschiedenisconferentie van de VGN bij ProDemos in Den Haag, 10 maart 2017 in Den Haag

- Workshop het nieuwe examen voor havoleerlingen, 22 maart 2017

- Docentenmiddag middeleeuwse Catharinaconvent Utrecht, 23 maart 2017

- Bijeenkomst profielwerkstukken over Duitsland van het DIA, 23 maart 2017

- Docentendag  Noordhoff Uitgevers, 24 maart 2017

- Netwerkbijeenkomst Nieuwe Docenten, 25 maart 2017

- Docentendag bij het NIOD, 25 maart 2017

- Historicidagen 2017 24 t/m 26 augustus 2017   

Syllabus havo-examen 2018

De conceptsyllabus voor het havo centraal examen in 2018 (het verlichte programma) staat nu op de website Examenblad.nl. De wetswijziging m.b.t. het examenprogramma havo is onlangs gepubliceerd in de Staatscourant.

Historisch Overzicht vanaf 1900

Op Geschiedenisleraar.nl staan alle lessen gemaakt met Lessonup over het vmbo examenonderwerp Historisch Overzicht bij elkaar.   

Docentendag NIOD

Op 25 maart organiseert de Commissie Didactiek en Activiteiten een docentendag bij het NIOP en in Castrum Peregrini.

Meer informatie

Nieuwe lesbundel Verkiezingen in het nieuws

Nieuws in de klas biedt een nieuwe lesbundel Verkiezingen in het nieuws kosteloos aan voor het voortgezet onderwijs. Aan de hand van het nieuws verdiepen leerlingen zich in de verkiezingen, de actuele politiek en leren zij kritisch kijken naar berichtgeving. Onderwerpen in het lesmateriaal zijn de rol van de journalistiek in de democratie, nepnieuws, framing en scholierenverkiezingen.
Met de lesbundel besteden docenten en leerlingen aandacht aan burgerschap, mediawijsheid en taalvaardigheid. De opdrachten verwijzen naar de actuele berichtgeving. Bij de lessen maken docenten gebruik van de Nieuwsservice op papier of digitaal. Door gebruik te maken van de Nieuwsservice Digitaal hebben docenten en leerlingen kosteloos vier weken toegang tot nieuws via Blendle. Docenten kunnen de nieuwstitels ook kosteloos op school laten bezorgen in de week van de verkiezingen met de Nieuwsservice voor docenten

Ook gij - Kennis, context en interpretatie

Aardig (kort) artikel van Jona Lendering met voorbeeld van het belang van kennis over contexten voor het interpreteren van historische gebeurtenissen.

Wetenschappers: Azteken verloren van salmonella

Al eeuwenlang maken historici ruzie over de vraag waardoor het Azteekse rijk in de 16e eeuw instortte. Nu is voor het eerst DNA-bewijs gevonden van een epidemie die 80 procent van de bevolking fataal werd.

Lees verder  

Hitler

De benoeming van Hitler tot minister-president was geen bedrijfsongeval, maar ook niet de onontkoombare uitkomst van de loop van de Duitse geschiedenis. De verantwoordelijkheid was breed verdeeld. Op de website van het Historisch Nieruwsblad een artikel van Willem Melching over het aan de macht komen van Hitler.

Verkeizingsuitslagen in de jaren dertig in Duitsland vindt u hier.

Mesopotamië

Jona Lendering schreef er al een boeiend  boek over, over de Oosterse wortels van onze Westerse samenleving  'Vergeten erfenis. Oosterse wortels van de westerse cultuur'. Op de website van de BBC een artikel over hetzelfde onderwerp onder de titel The ancient place where history began

Waarom geschiedenis belangrijk is

Dezelfde Jona Lendering legt op zijn interessante blog Mainzer Beobachter aan een vijftienjarig meisje uit waarom geschiedenis een belangrijk vak is.

Forgotten slaves

Op de website The chronicle for higher education een artikel van Margaret Ellen Newell over de vergeten slaven van Amerika, de Indianen.   

Wonen in een chique Romeinse stadsvilla

In het Rijksmuseum van Oudheden opent op 24 mei de tentoonstelling ‘Casa Romana’. Die belooft  een verrassende kennismaking met het rijke leven in een chique Romeinse stadsvilla en de rijkdom van het interieur. Bezoekers nemen een kijkje in de luxe vertrekken én het leven van alledag van de villabewoners, van ochtendrituelen tot slaapkamergeheimen. Te zien zijn zo‘n 800 tweeduizend jaar oude voorwerpen uit de museumcollectie zoals luxe Romeinse servies, glaswerk, olielampjes en portretten in ‘Romeins’ gestylde interieurs. ‘Casa Romana’ is te zien tot en met 17 september 2017.

De VOC-lezingen: Hoe duur was de peper?

Dinsdag 7 maart 18.30 – 21.30 uur in het Nationaal Archief in Den Haag.
Voor de een is de VOC een bron van nationale trots, voor de ander een afkorting die vooral weerzin oproept. De VOC staat voor economische vooruitgang, wereldhandel en innovatie maar ook voor volkerenmoord, massaslachting en slavernij. Hoe moeten wij anno 2017 omgaan met dit verleden? Op dinsdag 7 maart geven historici Alexander Geelen en Tristan Mostert een lezing over de schaduwkanten van de VOC. Hoe was de wisselwerking tussen de lokale bevolking en de VOC? Was het geweld institutioneel? Gedroeg de VOC zich anders op Java dan op Sri Lanka?
De lezing Hoe Duur was de Peper? is een samenwerking van het Nationaal Archief en stichting Jonge Historici.
Meer informatie

Nieuws in de klas en Blendle

& Vanaf 31 januari biedt Nieuws in de klas docenten en leerlingen kosteloos nieuws via Blendle. Negentien landelijke en regionale nieuwstitels stellen in samenwerking met Nieuws in de klas en Blendle hun nieuwsartikelen beschikbaar voor het onderwijs. Nieuws in de klas voorziet hiermee in de vraag van docenten en uitgevers naar een eenvoudige ontsluiting van digitaal nieuws voor het onderwijs.

Meer informatie 

Nieuwe recensies

Onlangs werd op Histoforum een aantal boekbesprekingen toegevoegd, geschreveingen door Jef Abbeel en Jos Martens. 

Het effect van twee weken geen les

Interessant artikel van Johannes Visser (De Correspondent) over leerlingen die twee weken niet verplicht waren om de lessen te volgem. Wat was het effect?

Verbeelding van het verleden

Op 8 maart 2017 om 20:00 uur houdt prof. dr. Ann Rigney, in het kader van Studium Generale, een lezing over wat er uit het verleden een olaats krijgt in het collectieve geheugen en in de geschiedenisboeken.
De ene historicus bestudeert dagboeken van de ‘gewone burger’, de ander het leven van een koning of de besluiten van een president. Wat uiteindelijk in de geschiedenisboeken komt, is afhankelijk van zulke keuzes en de waarde die we eraan hechten. Is dat willekeurig of subjectief, of representeren de geschiedenisboeken wel degelijk het verleden? Wanneer wordt een vergeten verhaal onderdeel van het collectieve verleden? Hoe wordt een hot topic al dan niet een iconische herinnering? En wat is nodig om geschiedenis te laten beklijven en onderdeel te laten worden van the ‘cultural memory’? Literatuurwetenschapper prof. dr. Ann Rigney (Literatuurwetenschap, UU) vertelt.

 

 


De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht. Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.