Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 6, nummer 100, maart 2017 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen
- Atlantische Onderwijsconferentie Het Europese verkiezingsjaar 2017, 7 maart 2017 in Utrecht
- Geschiedenisconferentie van de VGN bij ProDemos in Den Haag, 10 maart 2017 in Den Haag
- Workshop het nieuwe examen voor havoleerlingen, 22 maart 2017
- Docentenmiddag middeleeuwse Catharinaconvent Utrecht, 23 maart 2017
- Bijeenkomst profielwerkstukken over Duitsland van het DIA, 23 maart 2017
- Docentendag Noordhoff Uitgevers, 24 maart 2017
- Netwerkbijeenkomst Nieuwe Docenten, 25 maart 2017
- Docentendag bij het NIOD, 25 maart 2017
- Historicidagen 2017 24 t/m 26 augustus 2017
Syllabus havo-examen 2018
De conceptsyllabus voor het havo centraal examen in 2018 (het verlichte programma) staat nu op de website Examenblad.nl. De wetswijziging m.b.t. het examenprogramma havo is onlangs gepubliceerd in de Staatscourant.
Historisch Overzicht vanaf 1900
Op Geschiedenisleraar.nl staan alle lessen gemaakt met Lessonup over het vmbo examenonderwerp Historisch Overzicht bij elkaar.
Docentendag NIOD
Op 25 maart organiseert de Commissie Didactiek en Activiteiten een docentendag bij het NIOP en in Castrum Peregrini.
Nieuwe lesbundel Verkiezingen in het nieuws
Nieuws in de klas biedt een nieuwe lesbundel
Verkiezingen in het
nieuws kosteloos aan voor het voortgezet onderwijs. Aan de hand
van het nieuws verdiepen leerlingen zich in de verkiezingen, de
actuele politiek en leren zij kritisch kijken naar
berichtgeving. Onderwerpen in het lesmateriaal zijn de rol van
de journalistiek in de democratie, nepnieuws, framing en
scholierenverkiezingen.
Met de lesbundel besteden docenten en leerlingen aandacht aan
burgerschap, mediawijsheid en taalvaardigheid. De opdrachten
verwijzen naar de actuele berichtgeving. Bij de lessen maken
docenten gebruik van de Nieuwsservice op papier of digitaal.
Door gebruik te maken van de
Nieuwsservice Digitaal hebben
docenten en leerlingen kosteloos vier weken toegang tot nieuws
via Blendle. Docenten kunnen de nieuwstitels ook kosteloos op
school laten bezorgen in de week van de verkiezingen met de
Nieuwsservice voor docenten.
Ook gij - Kennis, context en interpretatie
Aardig (kort)
artikel van Jona Lendering met voorbeeld van het belang van
kennis over contexten voor het interpreteren van historische
gebeurtenissen.
Wetenschappers: Azteken verloren van salmonella
Al eeuwenlang maken historici ruzie over de vraag waardoor het Azteekse rijk in de 16e eeuw instortte. Nu is voor het eerst DNA-bewijs gevonden van een epidemie die 80 procent van de bevolking fataal werd.
Hitler
De benoeming van Hitler tot minister-president was geen bedrijfsongeval, maar ook niet de onontkoombare uitkomst van de loop van de Duitse geschiedenis. De verantwoordelijkheid was breed verdeeld. Op de website van het Historisch Nieruwsblad een artikel van Willem Melching over het aan de macht komen van Hitler.
Verkeizingsuitslagen in de jaren dertig in Duitsland vindt u hier.
Mesopotamië
Jona Lendering schreef er al een boeiend boek over, over de Oosterse wortels van onze Westerse samenleving 'Vergeten erfenis. Oosterse wortels van de westerse cultuur'. Op de website van de BBC een artikel over hetzelfde onderwerp onder de titel The ancient place where history began.
Waarom geschiedenis belangrijk is
Dezelfde Jona Lendering legt op zijn interessante blog Mainzer Beobachter aan een vijftienjarig meisje uit waarom geschiedenis een belangrijk vak is.
Forgotten slaves
Op de website The chronicle for higher education een artikel van Margaret Ellen Newell over de vergeten slaven van Amerika, de Indianen.
Wonen in een chique Romeinse stadsvilla
In het Rijksmuseum van Oudheden opent op 24 mei de
tentoonstelling ‘Casa Romana’. Die belooft een
verrassende kennismaking met het rijke leven in een chique
Romeinse stadsvilla en de rijkdom van het interieur. Bezoekers
nemen een kijkje in de luxe vertrekken én het leven van alledag
van de villabewoners, van ochtendrituelen tot
slaapkamergeheimen. Te zien zijn zo‘n 800 tweeduizend jaar oude
voorwerpen uit de museumcollectie zoals luxe Romeinse servies,
glaswerk, olielampjes en portretten in ‘Romeins’ gestylde
interieurs. ‘Casa Romana’ is te zien tot en met 17 september
2017.
De VOC-lezingen: Hoe duur was de peper?
Dinsdag 7 maart 18.30 – 21.30 uur in het Nationaal Archief in
Den Haag.
Voor de een is de VOC een bron van nationale trots, voor de
ander een afkorting die vooral weerzin oproept. De VOC staat
voor economische vooruitgang, wereldhandel en innovatie maar ook
voor volkerenmoord, massaslachting en slavernij. Hoe moeten wij
anno 2017 omgaan met dit verleden? Op dinsdag 7 maart geven
historici Alexander Geelen en Tristan Mostert een lezing over de
schaduwkanten van de VOC. Hoe was de wisselwerking tussen de
lokale bevolking en de VOC? Was het geweld institutioneel?
Gedroeg de VOC zich anders op Java dan op Sri Lanka?
De lezing Hoe Duur was de Peper? is een samenwerking van het
Nationaal Archief en stichting Jonge Historici.
Meer informatie
Nieuws in de klas en Blendle
& Vanaf 31 januari biedt Nieuws in de klas docenten en leerlingen kosteloos nieuws via Blendle. Negentien landelijke en regionale nieuwstitels stellen in samenwerking met Nieuws in de klas en Blendle hun nieuwsartikelen beschikbaar voor het onderwijs. Nieuws in de klas voorziet hiermee in de vraag van docenten en uitgevers naar een eenvoudige ontsluiting van digitaal nieuws voor het onderwijs.
Nieuwe recensies
Onlangs werd op Histoforum een aantal boekbesprekingen toegevoegd, geschreveingen door Jef Abbeel en Jos Martens.
Het effect van twee weken geen les
Interessant artikel van Johannes Visser (De Correspondent) over leerlingen die twee weken niet verplicht waren om de lessen te volgem. Wat was het effect?
Verbeelding van het verleden
Op 8 maart 2017
om 20:00 uur houdt prof. dr. Ann Rigney, in het kader van
Studium Generale, een
lezing over wat er uit het verleden een olaats krijgt in het
collectieve geheugen en in de geschiedenisboeken.
De ene historicus bestudeert dagboeken van de ‘gewone burger’,
de ander het leven van een koning of de besluiten van een
president. Wat uiteindelijk in de geschiedenisboeken komt, is
afhankelijk van zulke keuzes en de waarde die we eraan hechten.
Is dat willekeurig of subjectief, of representeren de
geschiedenisboeken wel degelijk het verleden? Wanneer wordt een
vergeten verhaal onderdeel van het collectieve verleden? Hoe
wordt een hot topic al dan niet een iconische herinnering? En
wat is nodig om geschiedenis te laten beklijven en onderdeel te
laten worden van the ‘cultural memory’? Literatuurwetenschapper
prof. dr. Ann Rigney (Literatuurwetenschap, UU) vertelt.
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.