Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 6, nummer 99, februari 2017 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen
- Atlantische Onderwijsconferentie Het Europese verkiezingsjaar 2017, 7 maart 2017 in Utrecht
- Geschiedenisconferentie van de VGN bij ProDemos in Den Haag, 10 maart 2017 in Den Haag
- Workshop het nieuwe examen voor havoleerlingen, 22 maart 2017
- Docentenmiddag middeleeuwse Catharinaconvent Utrecht, 23 maart 2017
- Bijeenkomst profielwerkstukken over Duitsland van het DIA, 23 maart 2017
- Netwerkbijeenkomst Nieuwe Docenten, 25 maart 2017
- Docentendag Noordhoff Uitgevers
- Historicidagen 2017 24 t/m 26 augustus 2017
Netwerkbijeenkomst Nieuwe Docenten
Op 25 maart organiseert de Commissie Nieuwe Docenten in Amsterdam haar halfjaarlijkse netwerkbijeenkomst. Ook nu beginnen we met een activiteit, ditmaal een thematische stadswandeling onder deskundige begeleiding. Vervolgens gaan we borrelen, waar alle ruimte is voor het uitbreiden van je netwerk en het uitwisselen van ervaringen en mooie verhalen. Graag aanmelden via pim_sanders@hotmail.com.
Documentaire
Collega Michel Kersten (m.kersten@oelbert.nl) wil in zijn lessen graag gebruik maken van de volledige documentaire 'Het superieure ras' (in vier delen) die tot voor kort op YouTube stond. Heeft iemand een kopie van deze documentaire voor hem?
Tentoonstelling 1917 Romanovs en Revolutie
In de Hermitage in Amsterdam loopt de tentoonstelling 1917 Romanovs en Revolutie. Op de website van de NOS een artikel over de tentoonstelling.
Docentenmiddag middeleeuwen in Utrecht
Donderdag 23 maart a.s. organiseert Museum Catharijneconvent een docentenmiddag over de Middeleeuwen, speciaal voor het Voortgezet Onderwijs. Emeritus hoogleraar Herman Pleij, gespecialiseerd in de literatuur van de Middeleeuwen, geeft een exclusief college. Pleij was al eerder onze gast: in de zomer van 2016 heeft hij een keuze uit ons depot gemaakt en ons kennis laten maken met zijn blik op deze boeiende periode: De zomer van Pleij. Meer informatie vindt u op de website van het Catharijneconvent.Het college begint om 14.00 uur. U kunt zich opgeven via mail: educatie@catharijneconvent.nl
Willem van Oranje
Op Historiek een nieuwe, niet malse, kritiek van René van Stipriaan op het recent verschenen boek van Aron Brouwer en Marthijn Wouters over Willem van Oranje.
Lesgeven over de Holocaust
Docenten vinden het steeds vaker lastig om
in de klas gevoelige onderwerpen zoals discriminatie en de
Holocaust te bespreken. Naar aanleiding van deze ontwikkeling
organiseert het CIDI op zaterdag 8 april een studiedag voor
middelbareschooldocenten, docenten in de bovenbouw van de
basisschool, docenten in opleiding en medewerkers van
antidiscriminatiebureaus over "De uitdaging van
Holocausteducatie". Op deze studiedag leren docenten in
verschillende workshops hoe om te gaan met deze uitdagingen voor
de klas. Het doel van de dag is om docenten de benodigde
praktische middelen aan te reiken om gevoelige onderwerpen, in
het bijzonder de Holocaust, met leerlingen bespreekbaar te
blijven houden.
Datum: Zaterdag 8 april
Tijd: 10:00 – 17:00 uur
Locatie: Universiteit Utrecht, Marinus Ruppert Gebouw (Uithof),
Leuvenlaan 21 te Utrecht
Kosten € 15, incl. lunch
Aanmelden: cidi@cidi.nl
of 070-3646862
Meer informatie:
www.holocausteducatie.nl
Profielwerkstukkenwedstrijd
Bent u begeleider geweest van een goed profielwerkstuk? En wilt
u deze leerling(en) de kans geven deze te presenteren voor een
groter publiek? Het Alfasteunpunt, Bètasteunpunt en het
Gammasteunpunt organiseren ook dit jaar weer de
profielwerkstukprijsuitreiking!
Bij het Alfasteunpunt valt de Marie Lokeprijs te winnen voor
beste profielwerkstuk Cultuur&Maatschappij. Het Bètasteunpunt
reikt de Jan Kommandeurprijs uit voor beste profielwerkstuk
Natuur&Gezondheid en Natuur&Techniek, en de Jan Penprijs wordt
door het Gammasteunpunt uitgereikt voor beste profielwerkstuk
Economie&Maatschappij. Er valt tot wel €200 te winnen! Per
steunpunt bepaalt een vakjury wie er naar huis gaat met de
eerste, tweede of derde prijs.
De deadline voor het insturen van het PWS is 1 maart 2017.
Meer informatie en insturen
Seminar Duits en geschiedenis Münster
In de toekomst zal de focus in het onderwijs meer gelegd worden
op vakoverstijgende vaardigheden. In het seminar 'Raakv(l)akken
Duits en geschiedenis' gaan we samen met docenten van beide
vakken op zoek naar onderwerpen en ideeën voor vakoverstijgende
projecten. Het vakoverstijgende seminar vindt van 5 t/m 7 april
plaats in het Duitse Münster. Aanmelden is nog mogelijk t/m 6
maart.
Meer informatie.
Profielwerkstuk over een Duits onderwerp?
Hebben uw leerlingen interesse in Duitsland? Willen zij een
profielwerkstuk over een Duitsland-gerelateerd onderwerp
schrijven en kunnen zij extra input goed gebruiken? Wilt u hen
in aanraking brengen met academisch onderwijs en onderzoek? Meld
uw leerlingen dan aan voor deelname aan de eerste editie van het
gratis DIA-Schulkolleg op 23 maart 2017 in Amsterdam.
Het DIA-Schulkolleg is bedoeld voor scholieren uit 4 havo en 5
vwo met bijzondere belangstelling voor Duitsland en/of de Duitse
taal o.a. als onderwerp van hun profielwerkstuk. Door de
bijdragen van onze sprekers en door in gesprek met elkaar te
gaan, ontdekken de leerlingen nieuwe perspectieven op Duitsland
en ontwikkelen ideeën voor hun profielwerkstukken. Voor een
selecte groep leerlingen biedt het DIA in de loop van het
schooljaar nog bijzondere begeleiding bij het schrijven van hun
profielwerkstuk over een Duitsland-gerelateerd onderwerp.
Docenten kunnen per school maximaal 4 leerlingen voordragen om
deel te nemen aan dit programma en zijn ook zelf uitgenodigd.
Aanmelden kan t/m 28 februari 2017 via een e-mail aan Trixie
Hölsgens:
B.D.L.M.Holsgens2@uva.nl.
Studiereis naar Lesbos
Van 4 - 8 mei 2017 organiseert
Hélène van Oudheusden de studiereis Goed onderwijs
aan nieuwkomers naar Lesbos (ism het NIS). De reis is o.a.
geschikt voor:
1. Leraren die vluchtelingkinderen in de klas hebben of wiens
ouders naar Nederland vluchtten.
2. Leraren aardrijkskunde, geschiedenis of maatschappijleer die
lesgeven over de thema's democratisch burgerschap,
vluchtelingen, migratie en de multiculturele samenleving.
We maken deze reis met respect voor de benarde situatie van
vluchtelingen en de lokale bevolking op Lesbos onder de
EU-Turkije afspraak.
Tijdens de conferentie van de Atlantische Commissie op 7 maart
2017 verzorgt zij de workshop Vluchtelingkinderen in de Klas.
Sapiens
Op HistoryExtra staat een interview met Yuval Harari, de auteur van Sapiens: Een kleine geschiedenis van de mensheid. Een mooie gelegenheid om kennis te maken met zijn gedachtengoed.
Het universum een hologram?
Eigenlijk meer een bericht voor Big History, maar toch te bijzonder om er niet even een blik op te werpen. Een artikeltje over het universum als hologram.
VOC
Veel Nederlanders stammen af van een VOC-opvarende, maar zijn zich hier niet van bewust. Het Nationaal Archief interviewde nakomelingen die wel weten wie hun voorouders zijn bij de compagnie. Wat betekent dit VOC-verleden vandaag de dag nog voor hen en wat hebben hun voorouders aan erfgoed nagelaten? Wekelijks verschijnt er een nieuw interview.
Deze liederen klonken in de concentratiekampen
In de archieven van een universiteit zijn opnamen gevonden van liederen die slachtoffers van de Nazi’s in de concentratiekampen zongen. Toen de geallieerden aan het eind van de Tweede Wereldoorlog de gevangenen van het ene na het andere concentratiekamp bevrijdden, werd langzaam maar zeker duidelijk wat deze gevangenen allemaal hadden doorgemaakt. Het fascineerde psycholoog David Boder en hij was vastberaden om de verhalen van de overlevenden op te tekenen. In de zomer van 1946 trok hij er met een opname-apparaat op uit en interviewde zeker 130 Joden die de concentratiekampen overleefden. Daarmee was hij één van de eersten die de verhalen van deze overlevenden vastlegde.
Hoe betrouwbaar is ons geheugen?
Helen Haft doet onderzoek naar joodse emigranten uit de S.U. en kwam erachter dat de door haar geinterviewde personen inconsistente verhalen vertellen.
Docentendag Geschiedenis van Noordhoff Uitgevers op 24 maart
Wilt u geïnspireerd worden door Ad van Liempt? Bijgepraat worden over gepersonaliseerd leren? Inspiratie opdoen bij een collega? En op de hoogte worden gebracht van het gewijzigde examenprogramma tweede fase? Meld u dan nu aan voor de docentendag op 24 Maart in het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum.
5 minuten formatief
5 minuten formatief helpt inzicht te krijgen in het leerproces van de leerling. Het geeft leraren en leerlingen houvast in werkvormen om de leerdoelen helder te maken, feedback aan elkaar te geven en te zien wat nodig is om de doelen te halen. Het pakket bestaat uit veertig kaarten met ideeën voor formatief toetsen. Op de website kunt u alvast drie voorbeelden bekijken.
Op deze website staat een aantal presentaties van de goeroe van formatief toetsen, Dylan William.
Gratis kunstafbeeldingen van het MET
Het Metropolitain Museum of Art stelt op haar website 375.000 afbeelding om niet ter beschikking van gebruikers.
Nieuws in de klas introduceert de Nieuwsservice Digitaal in samenwerking met Blendle
Vanaf 31 januari biedt
Nieuws in de klas docenten en leerlingen
kosteloos nieuws via Blendle. Negentien landelijke en regionale
nieuwstitels stellen in samenwerking met Nieuws in de klas en
Blendle hun nieuwsartikelen beschikbaar voor het onderwijs. De
nieuwscontent, van het AD tot Vrij Nederland en van de
Leeuwarder Courant tot NRC Handelsblad, is online en mobiel
toegankelijk. Nieuws in de klas voorziet hiermee in de vraag van
docenten en uitgevers naar een eenvoudige ontsluiting van
digitaal nieuws voor het onderwijs.
Docenten en leerlingen kunnen via Blendle tweemaal per jaar
kosteloos een maand toegang krijgen tot de content van de
nieuwstitels. Titels die niet via Blendle beschikbaar zijn,
zoals het Financieele Dagblad en het Reformatorisch Dagblad,
kunnen worden geraadpleegd met afzonderlijke inlogaccounts.
Leerlingen leren omgaan met nieuws en actualiteit is belangrijk
in hun voorbereiding op de maatschappij. Het nieuws wordt door
docenten veel ingezet bij taal, mediawijsheid en burgerschap.
Chris van Hall, manager van Nieuws in de klas: “Actualiteit
verlevendigt de les en motiveert leerlingen. Leerlingen die het
nieuws volgen hebben een betere algemene ontwikkeling, kunnen
beter argumenteren en scoren hoger op burgerschapsvaardigheden.“
Alexander Klöpping, medeoprichter van Blendle: "Het is
belangrijker dan ooit om jonge mensen in aanraking te brengen
met kwaliteitsjournalistiek. We werken elke dag hard om de
prachtige journalistiek die iedere dag in Nederland gemaakt
wordt, een nog breder publiek te geven. Ik ben dan ook erg trots
op de samenwerking met Nieuws in de klas."
Nieuws in de klas is het educatieplatform van NDP Nieuwsmedia,
de brancheorganisatie voor nieuwsbedrijven. Naast de
Nieuwsservice Digitaal biedt Nieuws in de klas kosteloos
lesmateriaal en dag- en weekbladen aan voor het onderwijs.
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u
altijd in
dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Een overzicht van alle nieuwsbrieven sinds 2002 vindt u in het nieuwsbrieven archief.