Histoforum Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Jaargang 7, nummer 125, mei 2018 I

Overzicht (na)scholingen en conferenties

- Inspiratieavond Slavernij in Wereldperspectief, 16 mei

- Workshop over differentiatie en zorgleerlingen in de geschiedenisles, 18 mei 2018     

- Dag van de Uitdagende Geschiedenis, 14 juni 2018

- Studiedagen Holocaust Educatie, 15 en 16 juni

- Restauratie en constructie: Jaarlijkse scholingsdag geschiedenis, 29 juni 2018

- Geschiedenis Festival Haarlem, 6 oktober 2018

Keizer Constantijn

Onlangs bverscheen Het visioen van Constantijn, een boek over de eerste christelijke keizer. Historicus Jona Lendering en classicus Vincent Hunink presenteren een bekende oudheidkundige puzzel: hoe kon een heidens visioen veranderen in een christelijke legende? Een volledig antwoord is er niet, maar ze gebruiken de puzzel om en passant te wijzen op de problemen waar een oudheidkundige mee wordt geconfronteerd.

Op Historiek een kort vraaggesprek, waarin de auteurs elkaar interviewen.

Lodewijk XIV

Bij uitgeverij Horizon verschijnt deze week de biografie van de ‘koning der koningen’, Lodewijk XIV (1638-1715). Auteur en Frankrijk-kenner Johan Op de Beeck, bekend van zijn boekenserie over Napoleon, vertelt in De Zonnekoning. Glorie en schaduw van Lodewijk XIV het verhaal van de absolute vorst die het onderontwikkelde en feodale Frankrijk omvormde tot een gecentraliseerde staat die de machtigste natie van Europa werd. Eeuwige roem verwierf Lodewijk XIV dankzij Versailles, wat hij omtoverde van een jachtslot tot een van grootste en mooiste kastelen ter wereld. Zijn boeiend levensverhaal biedt een wervelwind aan veldslagen, intriges, minnaressen, kunst, mysteries… Op Historiek de inleiding van het boek, waarin Op de Beeck beschrijft hoe Europa eruit zag toen Lodewijk XIV het levenslicht zag. 

Tachtigjarige oorlog

Belangrijkste onderdeel van de website 80 jaar oorlog is een kaart waarop alle evenementen zijn aangegeven die dit jaar plaastvonden in het kader van de herdenking van het begin van de Tachtigjarige Oorlog, dit jaar 450 jaar geleden.   

Slag bij Heiligerlee

Het verleden wordt altijd begrepen vanuit de context van de eigen tijd. Dat maakt het, niet alleen, voor leerlingen moeilijk om in te zien dat in andere tijden anders over gebeurtenissen in het verleden werd geoordeeld. In dit artikel over de slag bij Heilerlee in 1568 wordt dat geïllustreerd aan de hand van de herdenking in 1868 van die slag. Goed bruikbaar in een les over standplaatsgebondenheid.   

Willem van Oranje

Artikel van Yuri Visser op Historiek over de militaire kwaliteiten van Willem van Oranje. Aanleiding voor het artikel is een tentoonstelling over Willem. 

Was het uiteenvallen van de S.U. onvermijdelijk?

Op History een artikel van Adam Janos met als titel  'Was the Soviet Union's collapse inevitable?', waarin hij ingaat om factoren die bijdroegen aan  het uiteenvallen van de S.U. in vijftien onafhankelijke republieken. 

Commissie Wereldgeschiedenis: Inspiratieavond Slavernij in Wereldperspectief

Op 16 mei organiseert de Commissie Wereldgeschiedenis een inspiratieavond over slavernij in wereldhistorisch perspectief in de klas.
Tijdens deze avond zal Jerry Afriyie vertellen over gastlessen die zijn stichting Nederland Wordt Beter geeft op scholen over beeldvorming rondom slavernij en het koloniale verleden van verschillende landen. Coen van Galen, verbonden aan de Radboud Universiteit, geeft inzicht in de mogelijkheden voor docenten om gebruik te maken van de recent gedigitaliseerde slavenregisters van Suriname. Ineke Mok, onderzoekster van lesmateriaal over sociale geschiedenis en mede-auteur van de strip Quaco, laat zien hoe je door op zoek te gaan naar sporen van het slavernijverleden in je eigen omgeving, het onderwerp heel dichtbij kunt brengen.

De bijeenkomst is op woensdag 16 mei om 18.00 in vergadercentrum Se7en in Utrecht. Meld je vooraf aan via commissie.wereldgeschiedenis@gmail.com  

Studiedagen Holocausteducatie

Herinneringscentrum Kamp Westerbork, Landelijk Steunpunt Gastsprekers WOII-Heden en de Commissie Didactiek en Activiteiten van de VGN nodigen u uit voor de studiedagen Holocausteducatie 2018 op vrijdag 15 en zaterdag 16 juni in Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Naast praktijkgerichte workshops en lezingen kunt u tijdens deze tweedaagse ook een kijkje nemen achter de schermen van het Herinneringscentrum.

Bij inschrijving kunt u aangeven of u op een of beide dagen aanwezig wilt zijn. Bij een tweedaagse deelname maken diner, avondactiviteit en overnachting deel uit van het programma. Inschrijven is mogelijk vanaf medio april via www.kampwesterbork.nl.

Nieuwe editie profielwerkstukkenproject ‘Internationale Vrede & Veiligheid’

Komend schooljaar organiseert de Atlantische Onderwijscommissie een nieuwe editie van het profielwerkstukkenproject. Leerlingen die momenteel in 4HAVO/5VWO zitten en een PWS over een thema gerelateerd aan internationale vrede & veiligheid (willen) schrijven, kunnen zich aanmelden om deel te nemen.

Waarom zouden leerlingen mee willen doen?
• Vanaf september 2018 ontvangen zij extra begeleiding bij het schrijven van hun profielwerkstuk
• Ze worden uitgedaagd een werkstuk van 'excellente' kwaliteit te schrijven
• Ze werken in een inspirerende leeromgeving en ontmoeten ambitieuze medeleerlingen uit het hele land
• Ze kunnen interessante bijeenkomsten in Den Haag e.o. bijwonen
• Alle deelnemers ontvangen een certificaat van deelname en de winnaars een speciale prijs

Er is slechts een beperkt aantal plaatsen. Uit alle aanmeldingen worden ca. 15 koppels (twee- en drietallen) geselecteerd op basis van hun motivatie en het beoogde thema van hun PWS. De aanmeldingsperiode loopt tot 4 juni a.s.

Kijk voor meer informatie, de voorwaarden voor deelname én het digitale aanmeldingsformulier op: https://www.atlcom.nl/onderwijs/editie-20182019/

In Indonesië was altijd oorlog

In Indonesië was altijd oorlog is de titel van een artikel van Bas Kromhout (Historisch Nieuwsblad) naar aanleiding van de verschijning van Koloniale oorlogen in Indonesië. Vijf eeuwen verzet tegen vreemde overheersing. Volgens de schrijver, Piet Hagen, was het Nederlandse bewind in Indië veel gewelddadiger dan we denken. 

VO-content lanceert Portfolio-site.nl, digitale tool voor persoonlijke ontwikkeling

VO-content lanceert een nieuwe online tool waarmee leerlingen op een eenvoudige en gestructureerde manier de ontwikkeling van hun vaardigheden kunnen bijhouden en bewijsstukken kunnen bewaren. Denk hierbij vakvaardigheden, 21-eeuwse vaardigheden, LOB of werknemers-vaardigheden.
Niet alleen cijfers
Steeds meer scholen willen leerlingen een Plusdocument meegeven wanneer de leerling van school afgaat. Een document waarin de leerling zijn ontwikkeling zichtbaar maakt op het gebied van vaardigheden, competenties en talenten. Portfolio-site.nl is een digitale tool waarin dit vastgelegd kan worden.
Stichting VO-content werkt samen met scholen in het voortgezet onderwijs aan de geleidelijke overgang naar onderwijzen en leren op maat. De vraag naar een digitale tool voor het bijhouden van vaardigheden werd steeds groter. Reden voor VO-content om samen met een aantal scholen een pilot te doen.
Over Portfolio-site.nl 
Op Portfolio-site.nl kunnen leerlingen op een eenvoudige en gestructureerde manier de ontwikkeling van hun vaardigheden bijhouden. Dat doen ze aan de hand van een raamwerk van competenties, scoorbare indicatoren en concreet uitvoerbare taken, dat door de school kan worden samengesteld. De leerlingen bepalen zelf welke bewijsstukken ze delen met hun docent tijdens mentorlessen en hun ouders tijdens driehoeksgesprekken. Ook bepalen de leerlingen zelf met welke producten ze willen schitteren in hun persoonlijke ‘etalage’. Zo kunnen ze laten zien dat ze meer zijn dan een cijfer.

Laatste toevoegingen op Histoforum

De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.