Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 7, nummer 136, december 2018 I
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Studiereis naar Yad Vashem, 28 december 2018 t/m 6 januari 2019.
- Cursusdag Omstreden geschiedenis, 15 januari 2019 Marc van Berkel
- Docentendag Geschiedenis Noordhoff Uitgevers, 25 januari 2019
- Conferentie over nieuwe historische contexten havo in Utrecht, 8 februari 2019
- Cursusdag Actief Historisch Denken, 12 februari 2019, Jan de Vries
- Studiereis Theresiënstadt, 28 februari – zondag 3 maart 2019
- Cursusdag Oral History, 12 maart 2019, Marloes Hülsken
- Conferentie over nieuwe historische contexten vwo in Utrecht, 29 maart 2019
- Educatieve studiereis Berlijn, 2 t/m 7 mei 2019
-
Historicidagen Groningen, 22-24 augustus 2019
Honderd jaar na 1918: Duitsers beginnen Weimar opnieuw te waarderen
Aandacht voor het einde van de Eerste Wereldoorlog is er in
Duitsland nauwelijks. 1918 wordt er herdacht als revolutiejaar,
begin van de Republiek van Weimar. De eerste Duitse democratie
werd altijd gezien als kraamkamer van het nationaalsocialisme.
Inmiddels is er steeds meer aandacht voor de positieve
gebeurtenissen in de roerige jaren twintig.
Lees verder en lees ook een vervolg hierop op de
website van de Volkskrant.
Onderzoek naar gebruik van de Canon
In 2006-2007 werd de cultuurhistorische Canon van Nederland geïntroduceerd. Deze Canon telt 50 vensters: belangrijke personen, voorwerpen en gebeurtenissen die samen het verhaal van de historische en culturele ontwikkeling van Nederland laten zien. Inmiddels is de Canon opgenomen in (geschiedenis)methodes en in de kerndoelen voor het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Nu, ruim tien jaar na de introductie van de Canon, willen de stichting entoen.nu en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap graag weten hoe de Canon in het onderwijs gebruikt en gewaardeerd wordt. Ga naar deze website om de enquête in te vullen en maak kans op een bezoek inclusief vervoer met uw klas aan het Openlucht Museum in Arnhem.
Landelijke Geschiedenisquiz voor scholieren
Voor alweer de vierde keer organiseren Suzanne en Renate,
docenten geschiedenis, in samenwerking met de VGN, de landelijke
geschiedenisquiz voor middelbare scholieren. Na twee succesvolle
edities op het Jacob-Roelandslyceum te Boxtel en afgelopen jaar
in het Noordbrabants museum in Den Bosch, zal de landelijke
finale dit schooljaar plaats vinden te Zutphen: op 16 maart 2019
in de (Middeleeuwse) Burgerzaal.
Iedere deelnemende school houdt zelf een voorronde. De twee
beste leerlingen uit deze voorronde doen mee aan de landelijke
finale. Scholen die mee doen bedenken zelf leuke, boeiende
quizvragen (mag over alle tijdvakken gaan, meerkeuze of kort te
beantwoorden). Deze vragen worden gebruikt om de voorronde én de
finale te maken. De finaledag zal bestaan uit een activiteit in
het historische Zutphen en natuurlijk de quiz zelf.
Praktische informatie
Wilt u uw school inschrijven dan kan dat via
dit formulier.
Aanmelden graag voor 17 december. Voor meer informatie of een
impressie van vorige edities, kijk dan op de
facebookpagina van
de Landelijke Geschiedenisquiz of op de
instagrampagina. Mocht u
vragen hebben dan kunt u ook altijd
mailen.
British Empire is still being whitewashed by the school curriculum
Een artikel van The Conversation waarin historica Deana Heath oleit voor serieuze aandacht voor bijdrage van zwarte mensen aan het Britse Rijk.
Verplichte aandacht voor LHBT geschiedenis in Schotland
De Schotse regering wil dat de geschiedenis van het activisme van de LHBT gemeenschap verplicht onderdeel van het curriculum wordt.
Naar een evenwichtig curriculum
Richard McFahn, historicus aan de universiteit van Sussex, schrijft in een blog over het geschiedenisonderwijs in het VK dat volgens de inspectie (Ofsted) veel scholen examenfabrieken zijn geworden waar de nadruk op het slagen voor het examen ten koste gaat van onderwijs van goede kwaliteit. Er wordt daarom nagedacht over een nieuw kader dat meer focust op de kwaliteit van het curriculum en minder op de uitkomsten. In zijn blog geeft hij zijn visie over de uitgangspunten van een dergelijk curriculum.
Formatief evalueren
Op de website ScienceGuide staat een verslag van een conferentie over formatieve evaluatie. De moeiite waard voor iedereen die zich met dit onderwerp bezighoudt of bezig wil houden.
Leraren: wees creatief en breng het verleden tot leven
Leraren: wees creatief en breng het verleden tot leven is de titel van een opiniestuk in het Parool van 29 november 2019 van de hand van Jorien Castelein, leermiddelenontwikkelaar bij Blink.
Uitsmijter: Ring van Pontius Pilatus
'Een tweeduizend jaar oude ring van Pontius Pilatus gevonden in Jeruzalem' kopte Nu.nl op 30 november. Christian Jongeneel, die Jona Lendering onderhand kent, twitterde meteen: ''Kom er maar in @JonaLendering. Zoals te verwachten antwoordde Jona: 'Ja, het is weer hopeloos. Ik weet niet wanneer journalisten leren de persberichten van oudheidkundigen te lezen met dezelfde scepsis als waarmee ze de berichten van politieke partijen lezen. De pers is in elk geval bij de oudheidkunde niet de waakhond die ze behoort te zijn.'
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.