Histoforum Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Jaargang 8, nummer 143, maart 2019 II
Vorige nieuwsbrieven
Links
Overzicht (na)scholingen en conferenties
- Collegedag Gouden Eeuw, 18 maart 2019
- Nascholing SAGA (gratis), 19 maart in Amersfoort
- Conferentie over nieuwe historische contexten vwo in Utrecht, 29 maart 2019
- Nascholing Duitsland in Europa 1918-1991, 4 apri 2019 Amsterdam
- Symposium the Camera as a Witness: Photography and Memory, 17 april Amsterdam
- Educatieve studiereis Berlijn, 2 t/m 7 mei 2019
- Nascholing SAGA over de prehistorie, 16 mei in Leiden
- Cursusdag Omstreden Geschiedenis, 11 juni 2019, Marc van Berkel
- Historicidagen Groningen, 22-24 augustus 2019
- Dag van de geschiedenis, 3 oktober 2019, thema: Fake news.
-
“Aktion Reinhard”, een interculturele reis naar Lublin,
12-19 oktober 2019
Religieuze verdraagzaamheid of gewetensvrijheid
Over Nederland wordt nu door Nederlanders vaak gezegd dat hier sinds de zeventiende eeuw een traditie is van religieuze verdraagzaamheid. „Dat is het beeld dat we graag van onszelf uitdragen”, zegt Lenarduzzi. „Als je kijkt naar reisverslagen van buitenlanders, zie je dat zij heel verbaasd zijn over hoeveel verschillende religies er hier naast elkaar leefden. Dus het was zeker bijzonder. Maar het was uiteindelijk niet veel meer dan gewetensvrijheid.
Carolina Lenarduzzi promoveerde aan de Universiteit Leiden promoveerde op een historisch onderzoek naar de alledaagse cultuur van de katholieken in de Republiek. Berthold van Maris schreef naar aanleiding hiervan een artikel voor de NRC.
Rectificatie Genealogisch onderzoek
In de vorige nieuwsbrief wees ik op lesmateriaal voor het doen van genealogisch onderzoek naar de eigen familie en over inleving. Helaas zijn daarbij de verkeerde auteurs genoemd, De opdracht waarin leerlingen onderzoek doen naar één van hun betovergrootouders is gemaakt door Jan van Oudheusden, de oefeningen waarin leerlingen leerlingen zich inleven in historische personen, of deze zo snel mogelijk moeten achterhalen met de paardensprong, zijn gemaaakt door Frits Hofstra (docent op het Kamerlingh Onnes College in Groningen).
VGN 60 jaar
Het zal u niet zijn ontgaan. Dit jaar bestaat de VGN zestig jaar. Ter gelegenheid hiervan is er o.a. een jubileum congres, met bezoek van koning Willem Alexander en een speciale uitgave van Kleio. Ook het Rformatorisch Dagblad besteedt er aandacht aan met een artikel waarin ook de reformatorische visie op (de toekomst van) het geschiedenisonderwijs aan bod komt.
Geschiedenisleraar 2019
Voor het zesde jaar op rij kiest een vakjury, onder leiding van
Noraly Beyer, journalist en presentator, de beste
geschiedenisleraar van het land. Leraren die met hun kennis en
enthousiasme leerlingen inspireren. Leraren die leerlingen
uitdagen heden en verleden met elkaar te verbinden. Deze leraren
willen wij belonen voor hun bijdrage aan het onderwijs.
Werkt er op jouw school een leraar die het als geen ander
verdient deze prijs te winnen? Geef hem of haar op voor
Geschiedenisleraar 2019. De
deadline voor aanmeldingen is 28 maart 2019.
Historisch café
In iedere provincie organiseert Lise Koning, Jonge Historicus
van het Jaar, samen met Stichting Jonge Historici en Jong KNHG,
een
Historisch Café bij een archiefinstelling. De cafés zijn een
ode aan het archief als kloppend hart van de gehele historische
gemeenschap. Hier ligt een goudmijn aan historisch materiaal
opgeborgen dat ons helpt de geschiedenis te begrijpen. En het
mooie is: iedereen kan het historisch materiaal bij het archief
komen onderzoeken!
Het Historisch Café bestaat uit twee korte lezingen, een
gesproken column en muziek. Het thema van de avond wordt bepaald
aan de hand van een lokaal biertje. Iedereen met een interesse
in de geschiedenis is van harte welkom!
Symposium The Camera as a Witness: Photography and Memory
Ter gelegenheid van de tentoonstelling "The Persecution of Jews
in Photographs. The Netherlands 1940-1945" in het National
Holocaust Museum organiseert het NIOD op 17 april een
symposium met als titel: “The Camera as a Witness:
Photography and Memory”.
Onderzoek naar schilderijen van Hitler
Zijn schilderijen die ter veiling worden aangeboden echt van Hitler? In The New York Times een artikel over een Duits onderzoek.
Waarom haatte Hitler de Joden?
Antisemitisme speelde een grote rol in het denken van Adolf Hitler en de nazi-ideologie. Lees op de website Annefrank.org hoe Hitlers Jodenhaat ontstond en welke rol zijn levensloop hierbij speelde.
Nascholing Duitsland in Europa 1918-1991
In 2021 en 2022 behandelen de havo en vwo eindexamens het onderwerp “Duitsland in Europa: 1918-1991”. In het kader daarvan organiseert de Onderwijsafdeling van het Duitsland Instituut op 4 april 2019 een mastercourse voor docenten geschiedenis.
De dood van Stalin en Tsjechoslowakije
Prachtig ego-documentje, waarin standplaatsgebondenheid en propaganda aan de orde komen, om te gebruiken in de les als je de communistische machtsovername (in 1948) in Tsjechoslowakije (en de rest van Oost-Europa) behandelt.
Isotopenonderzoek
Leuk artikel in De Volkskrant, zegt Jona Lendering: de mensen voor wie Stonehenge een belangrijk heiligdom was, legden enorme afstanden – denk aan honderden kilometers – af om daar aanwezig te zijn. Dat blijkt uit isotopenonderzoek dat is uitgevoerd op de botten van de offerdieren, zoals varkens en runderen. Waar dieren zich verplaatsen, trekken herders mee, dus dit duidt op grote mobiliteit: de voornaamste conclusie van de DNA-revolutie wordt opnieuw bevestigd.
Lees het hele blog van Lendering.
De Bourgondiërs
Na veel lof is er ook een zeer kritische recensie van De Bourgondiërs van Bart van Loo.
Laatste toevoegingen op Histoforum
De laatste toevoegingen (artikelen, boekbesprekingen enz.) vindt u altijd op deze pagina.